Byłem na przekopie!
Właśnie wróciłem do domu z rejsu po przekopie Mierzei Wiślanej. Wróciłem Kanałem Elbląskim do Iławy. Po drodze widziałem ze trzy płynące jachty. W niedzielę, 18 września, po oficjalnym otwarciu, przepłynęło przez przekop kilkadziesiąt jachtów.
Były duże jachty i małe. Te mniejsze, z zanurzeniem do półtora metra, przepłynęły z Zalewu Wiślanego na morze i zaraz wróciły. Te większe, z większym zanurzeniem, przepłynęły z morza i z powrotem, i też wróciły. Te duże nie miały szans przepłynąć dalej, bo jest za płytko w każdym porcie na Zalewie Wiślanym, te małe mogły płynąć do Gdańska, bo akurat pogoda na to pozwalała, ale to za daleko i już za zimno na śródlądowe jachty na taką drogę. Nie wiem, czy komuś się to udało, ale jeśli już, to były to bardzo nieliczne jachty. Większe statki, z większym zanurzeniem, przepłynęły tylko na wiwat w te i z powrotem.
Uważam, że przez następne trzy lata przepłynie przekopem taka sama liczba jachtów rocznie – kilkadziesiąt. Niech będzie nawet sto – nie więcej niż przepływa rocznie przez Gdańską Głowę . Więc nawet jeśliby pobierali opłatę taką jak na niektórych śluzach na Mazurach, to by to się i za setki tysięcy lat nie zwróciło.
Płynąć na otwarcie się opłacało – była to jakaś atrakcja – ale dla dalszej turystyki to sensu nie ma. Ja już tam na pewno nie wrócę, bo pływałem już w tym roku moim małym siedmiometrowym, mieczowym jachtem śródlądowym i po Zatoce Gdańskiej, i po Zalewie Wiślanym, i Szkarpawą z Gdańska do Krynicy Morskiej w te i z powrotem kilka razy. Byłem w Sopocie i Pucku. Nie widzę żadnej atrakcji w płynięciu z Zalewu przekopem do Gdańska – lepiej płynąć Szkarpawą, a na pewno bezpieczniej. Ale i tak tam mało kto pływa, nawet w sezonie. Przekop zapewnia tylko to, że można płynąć na żaglach, a nie na silniku.
Większe kilowe jachty morskie, z zanurzeniem pozwalającym przejść przekop, i tak tam nie będą wpływać często, bo nie ma gdzie cumować – nie ma odpowiednich portów czy marin – nie ma nawet planów, by takie stworzyć. Ale nawet jak za te trzy lata pogłębią tor wodny do Elbląga i zbudują marinę jachtową dla kilowych jachtów, to nadal będzie trudno, bo już przy wietrze powyżej pięciu stopni w skali Beaufort tam się wytwarza większa fala niż na Zatoce Gdańskiej, więc wąskim torem wodnym przepłynąć będzie bardzo trudno. Zalew Wiślany jest żeglarsko dużo bardziej niebezpieczny niż Zatoka Gdańska. Na dodatek wszędzie czyhają sieci, więc i śródlądowe jachty tam są rzadkością – i tak będzie nadal. Tam oczywiście do tej pory jakieś jachty i stateczki pływały – i będą nadal pływać.
Przekop nie ma sensu nawet turystycznego – nie zwiększy ruchu rekreacyjnego. To była tylko dwudniowa atrakcja. A dlaczego nie ma sensu ekonomicznego, jest wyjaśnione bardzo porządnie tu: PRZEKOP MIERZEI - przePiS na KATASTROFĘ . Ta analiza bardzo dobrze wyjaśnia, dlaczego przekop to piswoski miś ! Poniżej całość analizy bezsensowności przekopu.
Grzegorz GPS Świderski
PRZEKOP MIERZEI - przePiS na KATASTROFĘ
Dzisiaj, 17 września rząd uroczyście otwiera przekop Mierzei. Projekt był promowany jako inwestycja gospodarczo opłacalna. Zyskać miało miasto Elbląg, port, firmy, mieszkańcy, region. Dodatkowo miała być korzyść dla obronności wobec potencjalnej agresji Rosji.
Od samego początku inwestycja była krytykowana jako marnowanie publicznych pieniędzy. Już proste analizy finansowe pokazywały, że inwestycja zwróci się "za pięćset lat". To i tak była bardzo optymistyczna wersja. W rzeczywistości jest JESZCZE GORZEJ - zwrotu nie będzie nawet po upływie milionów lat. Jest to prawdziwa gospodarcza KATASTROFA. Ale zanosi się na to, że to nie tylko katastrofa gospodarcza, ale także najdroższy w historii Polski kabaret: dzisiaj otwierany jest "przekop DONIKĄD". Czy wy wiecie, co my robimy tym przekopem?
Widząc rosnące koszty (z 800 mln do ponad 2 miliardów), rząd zmienił specustawą charakter inwestycji z "gospodarczej" na "wojskową" i tym samym utajniając jej przebieg, w szczególności koszty oraz omijając kwestie środowiskowe. Wygląda to tak, jak by ktoś z ekipy rządzącej (kto!?) w końcu całkowicie stracił cierpliwość i postanowił "otworzyć szkatułkę młotkiem ... pneumatycznym".
INWESTYCJA
Cała inwestycja to:
- przekop ze śluzą
- ponad 20 kilometrów toru wodnego na Zalewie Wiślanym
- tor na rzece Elbląg
- przebudowa mostów
- obrotnica
- rozbudowa portu Elbląg
- infrastruktura dojazdowa
Z obecnych szacunków wynika, że kwota ta to ok 3 miliardy, ale biorąc pod uwagę ciągły wzrost kosztów, należy już dzisiaj mówić o 4 MILIARDACH zł.
Co gorsze: niewykluczone, że w przyszłości cały system portowo-kanałowy okaże się STUDNIĄ BEZ DNA dla samorządu i zarządu żeglugi.
STATKI
Docelowo do portu mają zawijać statki o długości do 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu do 4,5 m. Problem w tym, że takie statki nie istnieją i raczej nikt ich nie będzie budował, gdyż dzisiaj jest trend na coraz większe statki, aby obniżać koszty.
ANALIZA FINANSOWA
Sam przekop nie będzie przynosił przychodów, a przepłynięcie będzie dla wszystkich darmowe. Trudno jest więc oszacować przychody pośrednie i różnego rodzaju korzyści. Ponadto te przychody i korzyści trzeba zestawić z kosztami i problemami. Spróbujmy jednak zrobić uproszczoną analizę:
Nakłady: 4 miliardy zł.
Oznacza to konieczność ponoszenia kosztów finansowych ok. 200 mln zł rocznie (przy koszcie finansowym 5%). Do tego rata kapitałowa 100 mln zł. Przyjęto założenie rozłożenia spłaty na 40 lat. Oczywiście wtedy odsetki stopniowo malałby do zera, ale przez pierwsze 10-15 lat same koszty finansowe to ok. 300 mln zł rocznie.
Przychody portu będą wynosiły ok. 2 mln zł rocznie. To są kwoty z dwóch różnych światów. To tak, jakby właściciel straganu z warzywami chciał z przychodów sfinansować budowę elektrowni jądrowej.
Koszty operacyjne
Roczne utrzymanie toru wodnego to obsługa śluzy, pogłębianie toru od strony zatoki i zalewu, utrzymanie toru na rzece i pogłębianie portu. Będą to koszty rzędu dziesiątek mln zł. Utrzymanie toru na płytkim zalewie jest trudniejsze, niż na głębokim akwenie, gdyż nawet małe falowanie bardzo szybko zamula rynnę toru. Praktycznie pogłębiarka będzie musiała pracować NON STOP.
Co ważne to są praktycznie same koszty stałe, a więc nawet przy całkowitym braku ruchu statków, te koszty pozostaną praktycznie bez zmian.
PORT
Port w Elblągu ostatnio miał przeładunki ok. 90 tys ton (o ironio: głównie węgiel z Rosji). Obecnie praktycznie nie ma żadnych przeładunków w porcie. Jednakże odważne plany zakładają na początek przeładunki ok 1,5 mln ton, a docelowo 5 mln ton. To są KOMPLETNE MRZONKI. Port w Kołobrzegu, który ma bezproblemowy dostęp do morza, który może przyjmować statki z zanurzeniem 5,5 m, obsługuje dzisiaj ok. 200 tys ton. Dlaczego port w Elblągu, z takimi problemami, miałby obsługiwać więcej, niż wygodny port w Kołobrzegu? Na dodatek port w Kołobrzegu to prawdziwy port, a nie przystań rzeczna w Elblągu.
EKOLOGIA
- falochrony od strony morza uniemożliwią przenoszenie się piasku, co spowoduje abrazję plaż (ich zanikanie).
- praca pogłębiarek zniszczy walory turystyczne tej części zalewu.
- sztuczna wyspa to po prostu kupa szlamu wybranego z dna Zalewu i widokowo będzie niszczyła krajobraz dla turystów w Krynicy Morskiej.
- na dnie Zalewu znajduje się wiele powojennych wraków i zanieczyszczeń. Działania pogłębiające będą uwalniały substancje niebezpieczne.
PROBLEMY:
- jeżeli przeładunki w Elblągu wzrosną do miliona ton, a stawki portowe zostaną podwojone, to roczny przychody portu osiągną 2 milion zł. (a z tego trzeba odjąć koszty!). Nie ma więc możliwości, żeby przekop zwrócił się nawet za 1000 lat.
- porównanie do ruchu statków w Europie Zachodniej jest bez sensu: tam istnieje ogromna infrastruktura wodna, która nie ma porównania NIGDZIE NA ŚWIECIE i dotyczy WYŁĄCZNIE okolic Rotterdamu i Antwerpii oraz portów delty Renu. W innych miejscach tego typu transport ma znaczenie marginalne, gdyż towary wozi się bardzo tanim, szybkim i elastycznym transportem drogowym.
- port w Elblągu obsługiwał do tej pory głównie węgiel z Rosji. Teraz nie ma praktycznie żadnych towarów, które można by przewozić przez ten port.
- Bursztyn - miało być 7 ton, które sfinansowałyby budowę - niestety, jak zwykle nas OKŁAMANO: nie było praktycznie nic (wydobyto kilkanaście kg).
- z uwagi na małą głębokość zalewu (ok 2m) nawet niewielkie falowanie będzie powodowało szybkie zamulanie rynny toru wodnego. To oznacza duże koszty pogłębiania.
- dodatkowy koszt to budowa sztucznej wyspy i kanału do niej
- wzrost turystyki - będzie to jedynie to transfer z jednego miejsca w drugie, a nie rozwój. Jeżeli więcej ludzi przyjedzie do Elbląga, to mniej przybędzie do Mrągowa lub Krynicy Morskiej. Suma efektów: ZERO.
- łamany transport to OGROMNY KOSZT dla logistyki. Nikt nie zdecyduje się na przewożenie ładunków transportem łamanym, jeżeli ma alternatywę w postaci taniego, szybkiego i elastycznego transportu drogowego
- koszty ubezpieczeń - w logistyce każdy dodatkowy element logistyczny (zwłaszcza przeładunek) oznacza znaczący wzrost stawki ubezpieczeniowej.
- brak kolejowego połączenia dla pociągów kontenerowych (wymagana długość toru przeładunkowego w porcie: 750 m)
- używany dźwig portowy to koszt 1 mln zł. Kto zainwestuje w dźwig i jego utrzymanie, gdy nie będzie planowanego wzrostu przeładunków?
- na odległości 60 km transport drogowy będzie zawsze tańszy, niż dwukrotne operowanie dźwigiem
- brak statków przekop-max o zanurzeniu 4,5m. Obecnie buduje się coraz większe, a nie coraz mniejsze statki. Lokalne towary obsługuje transport drogowy
- porty 3City oraz firmy logistyczne nie widzą potrzeby współpracy z portem w Elblągu
- Kołobrzeg od dawna ma dostęp do morza dla statków 5,5m, a przeładunki są bardzo małe. Dlaczego Elbląg miałby mieć 5 milionów ton, skoro Kołobrzeg nie ma 200 tysięcy ton???
- jachty bez problemu mogą płynąć na Bałtyk drogą alternatywną przez Wisłę Szkarpawą - nie potrzebują w ogóle przekopu
- żegluga będzie możliwa tylko w ciągu dnia i w trakcie sezonu. Zimą będzie problem, bo Zalew zamarza.
STATEK vs TIR
Ciężarówka wiezie kontener z Elbląga do Gdańska w 45 minut. Statek - teoretycznie kilka godzin, ale w praktyce musi czekać na pełny załadunek, a to może oznaczać nawet tydzień. Żadna firma logistyczna nie wyśle kontenera statkiem.
ALTERNATYWY
Każdy sposób wydania pieniędzy (czyli ZAANGAŻOWANIA ZASOBÓW) ma swoją alternatywę. Istotą inwestowania jest wybór najlepszej możliwej alternatywy. Tak postępujemy w życiu prywatnym, gdy idąc z punktu A do punktu B, wybieramy drogą OPTYMALNĄ. Nie oznacza to, że jest to droga najkrótsza! Wybór zależy od wielu czynników: odległość, czas, koszt, ryzyka itp.
Takim samym kryteriom podlegają wielomiliardowe inwestycje i zwykła decyzja, którędy dojść na przystanek tramwajowy (i czy w ogóle warto tam dojść).
- DŁUG. W przypadku inwestycji przekopu Mierzei (oraz łączących się z tym dalszych inwestycji) alternatyw było bardzo dużo. Na przykład, zamiast wydawać 4 miliardy, rząd mógł o taką kwotę obniżyć dług, które za kilkadziesiąt lat będą musiały spłacać nasze dzieci.
- DZIECI. Można było za taką kwotę sfinansować 8 TYSIĘCY poważnych operacji lub kuracji ratujących zdrowie chorych dzieci.
- ROZBUDOWA PORTU W GDAŃSKU. Można było rozbudować port kontenerowy w Gdańsku, czyniąc z niego najważniejszy port w tej części Europy. Skutki gospodarcze takiej rozbudowy portu w Gdańsku byłyby GIGANTYCZNE. Ta część Polski uległaby ogromnym przeobrażeniom. Zyski z tej inwestycji byłyby NIEWYOBRAŻALNE. Nowy port zassałby towary z całego regiony bałtyckiego, gdyż ani porty na wschód, ani na Zachód.
- CZOŁGI. Za 4 miliardy można kupić 50 czołgów Abrams lub 400 dronów Bajkraktar.
- da VINCI. Za 4 miliardy można kupić 400 robotów chirurgicznych da Vinci.
- DROGI. 4 miliardy można było wydać na lepsze połączenia drogowe.
- OSTROŁĘKA. Za 4 miliardy można trzy razy wyburzyć elektrownię w Ostrołęce.
- FABRYKI. Budowa jednej fabryki z nowoczesną linią technologiczną, zatrudniającą 30 pracowników to koszt ok 20 milionów zł. Za 4 miliardy można zbudować 200 takich fabryk ! Czyli pracę w nowoczesnych firmach znalazłoby 6000 mieszkańców Elbląga!
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 402 odsłony
Komentarze
Faktycznie, po co przekop Mierzei, skoro w Niemczech jest Kanał
21 Września, 2022 - 23:31
Kiloński (ongiś kanał cesarza Wilhelma)? I po co nam rząd w Warszawie, jak jest w Berlinie???
GPS-ku odpuść z tą niby liberalną, a naprawdę ruską propagandą.
Pisz na temat
Komentarz ukryty i zaszyfrowany
Komentarz użytkownika gps65 został oceniony przez społeczność dość negatywnie. Został ukryty i zaszyfrowany poprzez usunięcie samogłosek. Jeśli chcesz go na chwilę odkryć kliknij mały przycisk z cyferką 3. Odkrywając komentarz działasz na własną odpowiedzialność jakkolwiek ciężko Ci będzie go odczytać. Pamiętaj, że nie chcieliśmy Ci pokazywać tego komentarza..
22 Września, 2022 - 01:32
cś mrytryczn n tmt ptrfsz npsć? Któr z pdnych dnych pdwższ?
Pozdrowienia,
Grzegorz GPS Świderski
Statek
22 Września, 2022 - 09:28
vs TIR .Statek 80 kontenerów kilka godzin.80 tirów hm 45 minut-NIEREALNE.
Domaga się Pan merytorycznej dyskusji ,ale o ekonomii pojęcia Pan nie ma.Wyliczanki co można kupić są tak durne że nie będę Panu tłumaczył.
exTetrus
Elbląg
Ukryty komentarz
Komentarz użytkownika gps65 został oceniony przez społeczność negatywnie. Jeśli chcesz go na chwilę odkryć kliknij mały przycisk z cyferką 2. Odkrywając komentarz działasz na własną odpowiedzialność. Pamiętaj że nie chcieliśmy Ci pokazywać tego komentarza..
22 Września, 2022 - 10:16
No ale w Elblągu i tak trzeba te kontenery przeładować na TIR-y, więc tego uniknąć się nie da. A sam Elbląg odbierze na swoje potrzeby jeden kontener z tych 80-ciu. Głupkowate przytyki, że tezy oponenta są durne, są niegrzecznie i jest to objaw braku merytorycznych argumentów.
Pozdrowienia,
Grzegorz GPS Świderski
Dalej Pan
22 Września, 2022 - 15:40
brnie w jakieś dziwnie rejony ekonomii.Naprawde nie chcę Pana obrazić .Pisze Pan dużo ciekawych notek ale czy to z nienawiści do PiS czy innego powodu wchodzi Pan w tematy których obronić się nie da.Nie ,ponieważ są rozważane na nieprawdziwych lub co najmniej mocno naciąganych tezach.Głoszą je pseudo znawcy i dziwni profesorowie z rodowodem .Argumenty o zwrotach za tego typu inwestycje (np.autostrady) ,powiem tak ,nawet bardzo nieprzychylni ZP dość poważni ekonomiści zbywają pytania rozgrzanych' tvn dziennikarzy" milczeniem.
exTetrus
@gps65
22 Września, 2022 - 19:01
Starzejesz sie
I to expresowo
8-))))
Dokładnie
22 Września, 2022 - 17:57
Tu macie wypowiedzi gościa który pływa w celach gospodarczych, dla biznesu. Warto posłuchać, zamiast czytać tą ruską narrację powyżej:
Podczas kryzysów – powtarzam – strzeżcie się agentur. Idźcie swoją drogą, służąc jedynie Polsce, miłując tylko Polskę i nienawidząc tych, co służą obcym.
Co za demagogiczne obliczenia!!!
23 Września, 2022 - 05:03
Jezeli sie zaladuje kontener w Gdansku z duzego kontenerowca na maly statek plynacy do Elblaga, to przeciez trzeba ten kontener drugi raz zaladowac na ciezarowke ktora bedzie go rozwozila po Polsce. Wiodac ze cos z matematyka tego marynarza wod slodkowodnych jest nie bardzo. Mialki argument.
JanStefanski
No popatrz
23 Września, 2022 - 19:22
Dyrektor portu w Elblągu już w zeszłym roku informował, że wzrasta zainteresowanie inwestycjami w porcie i zaczyna brakować miejsc na rezerwacje:
https://radioolsztyn.pl/rosnie-zainteresowanie-inwestorow-portem-morskim-w-elblagu/01588973
W tym roku czytałem o zainteresowanych firmach z Polski i Danii:
http://www.elblag.net/artykuly/dunska-firma-zainteresowana-wspolpraca-z-portem-w-elblagu,47187.htm
Pewnie podejmowali decyzje rzucając kostką i monetą. Zgłoś się z ofertą doradztwa, bo wtopią sporo piniędzy! Daa-waj!
Podczas kryzysów – powtarzam – strzeżcie się agentur. Idźcie swoją drogą, służąc jedynie Polsce, miłując tylko Polskę i nienawidząc tych, co służą obcym.
Szkarpawą?
22 Września, 2022 - 17:52
Żaglówką? Chyba na silniku albo z dobrym wiatrem, bo jeśli nie to chyba chcesz dobrze przećwiczyć zwroty przez sztag na bajdewindzie....
Wystarczy spojrzeć na mapę, porównać ruch na rzekach polskich i niemieckich aby stwierdzić, że są konieczne inwestycje w wody śródlądowe:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:17.8/centery:52.2/zoom:7
Niestety to co tu wypisujesz trąci kacapsko-niemiecką propagandą...
Podczas kryzysów – powtarzam – strzeżcie się agentur. Idźcie swoją drogą, służąc jedynie Polsce, miłując tylko Polskę i nienawidząc tych, co służą obcym.
ruch na rzekach
Ukryty komentarz
Komentarz użytkownika gps65 został oceniony przez społeczność negatywnie. Jeśli chcesz go na chwilę odkryć kliknij mały przycisk z cyferką 2. Odkrywając komentarz działasz na własną odpowiedzialność. Pamiętaj że nie chcieliśmy Ci pokazywać tego komentarza..
22 Września, 2022 - 22:24
To dlaczego rząd PiS-u, zamiast zainwestować w rozwój polskich dróg wodnych, a w szczególności uregulowanie i użegugownienie polskich rzek, wywala w błoto 2 miliardy zł w przekop, co nie ma żadnego praktycznego znaczenia?
Pozdrowienia,
Grzegorz GPS Świderski
Skąd ci się bierze takie twarde przekonanie, że Elbląg nie
22 Września, 2022 - 23:03
powinien być portem? Rząd polski chce inwestować w Odrę, ale "zieloni" chcą w ponad stuletnim ścieku założyć... park narodowy. To może uczyńmy spławną Brynicę? ;)
Źle oceniony komentarz
Komentarz użytkownika gps65 nie został doceniony przez społeczność niepoprawnych.. Odsuwamy go troszkę na dalszy plan.
Porty23 Września, 2022 - 09:21
Stąd, że uważam, że porty morskie powinno się budować w miejscowościach nadmorskich. A na śródlądziu powinny być porty śródlądowe. Różnice polegają na głębokości, a zatem na wielkości przyjmowanych barek i statków. Po co za 3 miliardy budować drogę wodną, by przerabiać port śródlądowy na mały morski 20 km w głębi lądu, jeśli jest setki miejsc na wybrzeżu na takie porty?
Ale to, co uważam, nie ma znaczenia - liczy się rachunek ekonomiczny. Jak komuś wyjdzie, że budowa 100-kilometrowego kanału w głąb lądu się opłaci, to niech taki buduje. Ale gdy robi to za publiczne pieniądze, to musi przedstawić porządną analizę ekonomiczną pozwalającą wyliczyć zyski z takiej inwestycji. Podano taką analizę dla przekopu Mierzei Wiślanej? Gdzie ją mogę znaleźć?
Pozdrowienia,
Grzegorz GPS Świderski
Dlaczego zamiast?
23 Września, 2022 - 20:09
Można myć ręce i nogi! Nie trzeba wybierać :D Naprawdę!
Czy szanowny Żeglarz słyszał o przyjętym na początku 2017 r., bezprecedensowym programie rozwojowym dla żeglugi śródlądowej?
https://anteagroup.pl/wiadomosci-i-media/aktualnosci/konsultacje-spoleczne-krajowego-programu-zeglugowego
Warto się najpierw zapoznać, zanim się banialuki w internecie wypisuje:
https://cdnpreprodanteagroup.blob.core.windows.net/prod/uploads/media/file/f940a696-8279-45c6-82fe-8c8e38fa8d72/projekt-krajowego-programu-zeglugowego-do-2030-lipiec-2022.pdf
Niecałe 100 stron. Dasz radę. Do 10 sierpnia trwały konsultacje społeczne...
Podczas kryzysów – powtarzam – strzeżcie się agentur. Idźcie swoją drogą, służąc jedynie Polsce, miłując tylko Polskę i nienawidząc tych, co służą obcym.
No i teraz, to cała woda z zalewu wypłynie do morza, ...
23 Września, 2022 - 09:21
... albo odwrotnie całe morze wpłynie do Polski i dzieci się potopią zamiast 8 tysięcy poważnych operacji ratujących zdrowie i życie.
Ten PiS to wariaci, a GPS to jeden przytomny człowiek, ale czy wariaci słuchają przytomnych ludzi?
Apoloniusz
Już kiedyś o tym pisałem. Jak pamiętasz ze szkoły Bałtyk jest
23 Września, 2022 - 09:31
u góry. Kolejna dziura może sprawić, że nam Karpaty zaleje. ;)
Argumenty
Ukryty komentarz
Komentarz użytkownika gps65 został oceniony przez społeczność negatywnie. Jeśli chcesz go na chwilę odkryć kliknij mały przycisk z cyferką 2. Odkrywając komentarz działasz na własną odpowiedzialność. Pamiętaj że nie chcieliśmy Ci pokazywać tego komentarza..
23 Września, 2022 - 12:29
Nie macie żadnych merytorycznych argumentów, więc tylko rżnięcie głupa wam zostaje.
Pozdrowienia,
Grzegorz GPS Świderski
Komuszku
24 Września, 2022 - 07:02
Na "Naszych Blogach" nie wyszło tobie propagowanie komuszych i sowieckich agitek bo ciebie blogerzy pogonili i wyśmiali to się tutaj przeniosłeś by srać sowieckim szambem.
@gps65 - naturalnie... -> " na metr w GŁĄB"...
25 Września, 2022 - 11:02
Byłeś na "PRZEKOPIE"... Na tournėe... naturalnie -> "na metr w GŁĄB" ...
Byłeś na tournèe... - z POwodu ~> WySSanej z właSSnEgo palca... -> NATURY KOPACZOWEJ...
Pozdrawiam. J. K.