Problemy PKP Cargo zapowiadają początek gospodarczej katastrofy w Polsce
Zaczyna się recesja w Polsce. Problemy PKP Cargo są symptomatyczne. Jak pisze Monika Starecka, p.o. Członek Zarządu ds. finansowych PKP CARGO w tekście: „Grupa PKP CARGO S.A. publikuje wyniki za I kw. 2024 r.” , w ostatnich miesiącach notuje się ogromne straty w różnych sektorach i branżach polskiej gospodarki:
1. Przemysł:
- Produkcja sprzedana przemysłu spadła o 0,7% rok do roku (rdr).
- Spadek produkcji dotknął 20 z 34 działów przemysłu.
- Znaczny spadek zanotowano w wydobywaniu węgla kamiennego i brunatnego, które spadło o 20,6% rdr.
2. Budownictwo:
- Krajowa produkcja budowlano-montażowa zmniejszyła się o 10,8% rdr.
3. Transport kolejowy:
- Branża kolejowego transportu towarowego przewiozła 54,2 mln ton masy, co stanowi spadek o 10,5% rdr.
- Praca przewozowa spadła o 12,6% rdr do poziomu 14,0 mld tkm.
- Grupa PKP CARGO S.A. przetransportowała 17,9 mln ton towarów, co stanowi spadek o 23,3% rdr.
- Praca przewozowa PKP CARGO wyniosła 4,6 mld tkm, co oznacza spadek o 28,8% rdr.
- Średnia odległość przewozów zmniejszyła się o 20 km rdr, wynosząc 256 km.
4. Segmenty towarowe przewozów PKP CARGO:
- Paliwa stałe: spadek o 35,1% rdr.
- Drewno i płody rolne: spadek o 34,0% rdr.
- Kruszywa i materiały budowlane: spadek o 19,2% rdr.
- Produkty chemiczne: wzrost o 18,3% rdr.
- Paliwa płynne: wzrost o 29,6% rdr.
- Segment intermodalny: wzrost o 28,8% rdr.
5. Udział rynkowy PKP CARGO:
- Udział na krajowym rynku przewozów kolejowych według masy towarowej wyniósł 30,0%, co stanowi spadek o 5,9 punktów procentowych rdr.
- Udział według pracy przewozowej wyniósł 29,6%, co stanowi spadek o 7,8 punktów procentowych rdr.
6. Wyniki finansowe PKP CARGO:
- Skonsolidowane przychody wyniosły 1 180,7 mln zł, co oznacza spadek o 24,5% rdr.
- EBITDA wyniosła 122,4 mln zł, co stanowi spadek o 65,9% rdr.
- EBIT był negatywny i wyniósł – 96,8 mln zł.
- Strata netto wyniosła 118,1 mln zł.
7. Koszty operacyjne PKP CARGO:
- Koszty operacyjne wyniosły 1 263,0 mln zł, co stanowi spadek o 9,2% rdr.
- Spadki kosztów w zużyciu energii i paliwa trakcyjnego (35,7% rdr), usługach transportowych (23,9% rdr), oraz dostępie do infrastruktury (22,9% rdr).
- Wzrost kosztów świadczeń pracowniczych (6,0% rdr) i amortyzacji (14,5% rdr).
- Koszty finansowe netto wyniosły 48,0 mln zł, wzrost o 15,7% rdr.
8. Nakłady inwestycyjne PKP CARGO:
- Nakłady inwestycyjne wyniosły 323,5 mln zł, co stanowi spadek o 31,1% rdr.
PKP Cargo, utworzone w 2001 roku, to polska firma zajmująca się transportem kolejowym, specjalizująca się w przewozach towarowych. Jest największym operatorem kolejowym w Polsce i jednym z największych w Europie.
PKP Cargo z pewnością nie pomogą podwyżki cen energii, które na kilka sposobów negatywnie wpłyną na gospodarkę Polski:
• Wzrost kosztów produkcji – wzrost cen energii przełoży się na wyższe koszt funkcjonowania przedsiębiorstw, szczególnie w sektorach potrzebujących energii, jak przemysł ciężki, produkcja, transport, czy w usługach. Przełoży się to na spadek popytu (przenoszenie kosztów na klientów), a to z kolei doprowadzi do spadku rentowności firm.
• Inflacja – podwyżki cen energii są pierwszą przyczyną inflacji, czyli wzrostu cen towarów i usług. Narodowy Bank Polski będzie musiał zareagować, i by nie doprowadzić do większego bezrobocia, będzie musiał dodrukowywać i wpuszczać na rynek większe ilości waluty.
• Spadek konkurencyjności – wzrost cen przełoży się na spadek konkurencyjności polskiej gospodarki i mniejszy eksport produktów, czy też przenoszenie produkcji do innych krajów, co właśnie w Polsce się dzieje. Spadek eksportu przełoży się na większy deficyt w wymianie handlowej.
• Ucierpią zwykli konsumenci – niekorzystną sytuację odczują gospodarstwa domowe, czyli każdy z nas.
• Najprostszą formą redukcji kosztów jest zwalnianie pracowników. Bieda dotknie większą liczbę Polaków.
Podsumowując, w Polsce zaczyna się katastrofa, której nikt nie potrafi powstrzymać. Media głównego nurtu i same działania obecnego rządu, skupiają się na zemście na opozycji w białoruskim stylu. Zemsta znakomicie odwraca uwagę od prawdziwych problemów. Głównym celem macherów jest osłabienie potencjału Polski – w każdej możliwej dziedzinie.
Wiemy, jakie intencje wobec Polski mają Niemcy i Francja, które mają w Polsce swoją ekspozyturę. Możliwe też, że rządzący są po prostu słabi w tym, czym się zajmują. Po prostu nie potrafią rządzić. Dzieje się wszystko na raz.
Dlatego też problemy PKP Cargo zapowiadają początek gospodarczej katastrofy w Polsce. Tymczasem nikt o tym szerzej nie mówi.
Zachęcam do udostępniania tego tekstu. Niech Polacy dowiedzą się, co się dzieje.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 604 odsłony
Komentarze
zielony ład
17 Lipca, 2024 - 07:02
Przewozy PKP CARGO to zawsze były przewozy masowe ,głównie węgla, te spadły ostatnio o połowę. Powody dwa. Zielony ład i drastyczne zmniejszenie produkcji energii z węgla , importujemy masowo energię z zewnątrz, oraz zaprzestanie importu ruskiego węgla do celów komunalnych.
Zima w domach na wschodzie Polski to główna przyczyna przerżnięcia wyborów przez PIS na wschodzie Polski, a nie jakaś aborcja.
Kto wprowadził zielony ład?
Potencjalny upadek PKP CARGO to tylko wierzchołek góry lodowej likwidacji Polski. Właśnie sprzedany został największy drobiarski gigant, Indykpol. Spróbujcie o tym znaleźć informację w mediach POPISU.
O wyczynach Tuska nie piszę, bo co pisać o niemcu? Piszę o innych politykach, bo rzeczywistość nie jest czarno-biała.
Czesław2
Pełna racja
17 Lipca, 2024 - 10:45
Źle się dzieje w Polsce. Wyborcy Tuska to masochiści...
Romuald Kałwa