Wersja prezentacji Lewicowego Prawaka
*
Gawrion przedstawił wpis "REWELACYJNA ANALIZA NA X, DOTYCZĄCA KONDYCJI POLSKI PO 8 LATACH PIS!". Jest tam prezentacja materiału zrobionego przez Yugo_PL @LewicowegoPrawaka . Proponuję nieco zmodyfikowaną wersję redakcyjną tej samej prezentacji, która jest łatwiejsza do rozpowszechniania i przyjazna dla potencjalnego czytelnika. Dostęp jednym linkiem i wszystko w jednym miejscu, bez konieczności otwierania dostępu do twittera zwanego iksem X.
I tyle (materiał jest jeszcze w fazie korekty, ale już nadaje się do popularyzacji
Zacznijmy od państwowych finansów. Wcześniej pieniędzy w budżecie nie było, bo nie ściągano należycie podatków. Przez 8 lat wzrost dochodów wyniósł marne 13% ! Tymczasem po zmianie rządu w ciągu 8 lat zwiększyły się aż o 74% do 504 mld zł w 2022 roku.
Dochód z Vat między 2008 r. a 2015 r. wzrósł zaledwie o 21% i to pomimo podwyżki podatku! Tymczasem po zmianie władzy w 2015 r. dochody nagle wystrzeliły i to bez żadnych podwyżek osiągając w 2022 r. już 230 mld zł czyli 86% więcej niż w 2015! Cóż za przypadek!
W 2022 r. dochód z CIT wyniósł już 70 mld i to pomimo obniżki stawki podatku do 9 proc dla małych podatników czyli takich których przychód w poprzednim roku początkowo nie przekroczył kwoty 1,2 mln euro, a od 2020 roku próg podniesiono do 2 mln euro.
Dochód z PIT pomimo obniżki stawki do 12% podniesienia kwoty wolnej do 30 tys. zł, podniesienia drugiego progu do 120 tys. zł i zwolnienia z podatku osób poniżej 26 roku życia jest wielokrotnie większy niż w poprzednich latach gdy o takich przywilejach można było pomarzyć.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Zadłużenie pomimo 500+ 13 i 14 jest na poziomie z 2015 r. kiedy nie było żadnego socjalu, a gdyby nie gigantyczne tarcze dla przedsiębiorców dzisiaj byłoby jeszcze niższe. Zauważcie też że poziom długu w 2014 i 2015 został sztucznie obniżony przez machinacje z OFE.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Ponadto sama struktura zadłużenia jest dużo bezpieczniejsza niż wcześniej, bo udział długu w walutach obcych zredukowano z 35% do 22%.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Poziom zadłużenia zagranicznego obniżono natomiast z 58%! do 31%. W tym miejscu warto też zwrócić uwagę, że nasze rezerwy walutowe wzrosły z 95 mld dolarów w 2015 do 166 mld dolarów w 2022, a rezerwy złota ze 103 ton do 314 ton,
Yugo
@ LewicowyPrawak
Przejdźmy do wzrostu PKB którym tak bardzo lubili się chwalić poprzednicy. Otóż z danych GUS wynika, że w latach 2008–2015 skumulowany wzrost realnego PKB wyniósł 28,4%, a w latach 2016–2022 mimo kryzysu covidowego wzrost realnego PKB wyniósł 31,9%.
Bezrobocie pięknie widać to wypłaszczenie za poprzedniej władzy, ale zwróćcie też uwagę na ogromne skoki sezonowe co oznacza że masy ludzi żyły z jakiś bieda prac polowych wykonywanych przez kilka miesięcy w roku. Teraz razem ze spadkiem nastąpiło również uspokojenie tych wahań.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Dochody realne pomiędzy 2008 r. a 2015 r. praktycznie płaskie.
Płaca minimalna wzrosła z 1126 zł w 2008 do 1850 w 2016 czyli o 64% natomiast w 2023 do 3490 zł czyli o 88%.
Średnia wzrosła z 2943 zł w 2008 do 3900 zł w 2015 czyli o 32% natomiast w 2023 do 6346 zł czyli o 62%.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Eksport wyniósł w 2008 171 mld USD a w 2015 r. 199 mld USD czyli wzrósł o 16%!
Tymczasem w 2022 r. polski eksport osiągnął wartość 363 mld USD czyli w porównaniu z 2015 r. odnotował wzrost o 82%!
Yugo
@ LewicowyPrawak
Przeładunki w polskich portach morskich w 2008 r. wyniosły 52,5 mln ton, a do 2015 r. wzrosły o 32% osiągając 69,5 mln ton. Tymczasem w 2022 r. przeładowano 133 mln ton, co oznacza aż 92%! wzrost w porównaniu do 2015 r.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Inwestycje w postaci rozbudowy gazoportu, budowy Baltic Pipe, gazociągów na Litwę i Słowację pozwoliły nam się całkowicie uniezależnić od ruskiego gazu dzięki czemu w 2022 r. mogli nas cmoknąć, a w projektowaniu jest jeszcze drugi gazoport w Gdańsku.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Te inwestycje pozwoliły nam również wykorzystać to, że Niemcy dziwnym trafem akurat gazu nie zwalczali XD i w pobliżu nowych gazociągów rozpocząć budowę szeregu elektrowni gazowych w tym w szczególności największej powstającej nieopodal Szczecina.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Do tego po 2015 r. błyskawicznie rozwinęła się w Polsce energetyka słoneczna. Warto też wspomnieć, że w końcu na poważnie zaczęto przygotowywać się do budowy elektrowni atomowej, a oprócz tego podjęto działania w kierunku budowy małych reaktorów jądrowych.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Ponadto w ciągu ostatnich sześciu lat zbudowano 20 nowych zbiorników paliwowych, dzięki czemu zwiększono nasze zapasy paliw aż o jedną trzecią, czyli o blisko 0,6 mln m3 osiągając pojemność 2,4 mln m3. Zbudowano także rurociąg paliwowy Boronów-Trzebinia o długości 97 km.
Yugo
@ LewicowyPrawak
W tym miejscu warto przytoczyć wątek w którym wyjaśniono dlaczego fuzja Orlenu z Lotosem była dobra dla Polski i do czego wielki Orlen jest nam potrzebny.
Dzisiaj jak widzę trzeba wrócić do tematu Orlenu, bo znowu na bazie politycznego wzmożenia i głupiego pytania referendalnego powróciły bzdury, powtarzane też przez "wolnomediowych mediaworkerów" (dziwnie zgodnych z linią pewnej partii).
Od razu dodam, że TO NIE JEST WPIS POLITYCZNY i będę blokował za durne polityczne komentarze.
Porządkując fakty:
- Orlen nie sprzedał udziałów w Lotosie, a sprzedał pakiet mniejszościowy w spółce Lotosu - Rafinerii Gdańskiej (i paru mniejszych, mało istotne).
- Orlen de facto wymienił stacje z węgierskim MOLem - przejął ponad 200 stacji na Węgrzech i wszedł na nowy rynek. Przy nasyceniu polskiego rynku przez stacje Orlenu oceniam ten krok jednoznacznie pozytywnie. Te stacje na Węgrzech są nieporównywalnie ważniejsze niż dodatkowe kilkaset stacji w Polsce.
Ale to i tak jest kompletnie bez znaczenia, o czym później.
A teraz - po co?
"Pułapka średniego dochodu" to rzeczy odmieniana od lat w każdej formie przez polityków i ekspertów. Kolokwialnie pisząc, oznacza to kraj który już nie jest w 2 lidze, ale nie jest też w stanie wejść do 1. Gdzie leży ryzyko, że i Polska wpadnie w tę pułapkę? Przy zdrowej gospodarce, młodym społeczeństwie, napływie imigrantów (więcej osób do Polski przyjeżdża niż wyjeżdża) pozostaje nam jeden, gigantyczny problem - brak kapitału.
Polska nie ma polskiego kapitału. Po prostu, ten nasz kapitał leży w gruzach, na cmentarzach, albo po niemieckich i ruskich miasteczkach. Nie, przy skali potrzeb nie załatwi tego wolny rynek, bo nie posiadam żadnej prywatnej firmy operującej nawet w podobnym rzędzie wielkości kwot jakich potrzebujemy. Często poruszany temat pt. "kupić RENK", pokazuje gdzie jesteśmy - mała firma w skali globalnej, warta parę mld euro, jest de facto nie do kupienia przez żadną firmę w Polsce (oprócz Orlenu, gdyby to miało sens). Jeśli chcemy gonić zachód to nie ma szybszej drogi niż kupowanie ich firm. Tylko kto ma je kupować? Dino?
Ale Lotos... Nie, zapomnijcie o Lotosie, to była w tej branży gównofirma bez znaczenia, lokalna, operująca w części kraju, bez poważnego kapitału, bez zdolności akwizycji zagranicznych. Przestańcie myśleć na poziomie właściciela warzywniaka, a zacznijcie w perspektywie firm, które mają roczne przychody na poziomie dziesiątek i setek miliardów dolarów. Lotos to przy nich lokalny sklepik z watą cukrową.
Z Lotosem był jednak problem, bo stanowił konkurencję wewnętrzną, a wbrew popularnym mitom (o czym pisałem wielokrotnie w kontekście grupy PGZ) taka konkurencja jest szkodliwa i toksyczna. Tak więc Lotos był za mały, aby rosnąć na zewnątrz, ale za to był wystarczająco duży, aby szkodzić Orlenowi wewnątrz:
- walka o te same zasoby ludzkie (ilu jest w PL topowych managerów w branż oil&gas);
- walka o te same zasoby kapitałowe - unijne programy modernizacji, zielonej energii, etc;
- walka o te same nieruchomości - ile jest miejsc do prowadzenia działalności oil&gas&energy?
- walka o ograniczone koncesje - chociażby o farmy wiatrowe na Bałtyku;
I nie, nie żartujcie z konkurencją na stacjach. To tak nie działa jak myślicie, że działa.
I tak, Orlen powinien być połączony z Lotosem przed wejściem do UE, ale nawet teraz, mimo oczywistych kosztów (bo takie były, ale w mojej ocenie nieistotne w obrazie strategicznym) trzeba to było zrobić. Po prostu. Dla Polski.
Bo Polska potrzebuje tego kapitału. Już dzisiaj 50% przychodów Orlenu pochodzi spoza Polski - prawie 150mld pln, a wskutek kompletnego nasycenia rynku w PL (dlatego te Lotosowe stacje są dla Orlenu realnie bez znaczenia, zarabiają w PL 99% tego co jest do zarobienia dla nich) rynek ten staje się zwyczajnie coraz mniej istotny. Orlen intensywnie skupuje stacje za granicą jak i przejmuje całe sieci, a w kolejce, co już zapowiadano, czekają kolejne - ile firm w PL z branży na pograniczu przemysłowej, stać na wyłożenie gotówką* kilku mld na akwizycję? Zero. Dla Orlenu, hiperbolizując, to kwestia ustalenia z którego konta przelać środki.
Czy wszystkie działania Orlenu oceniam pozytywnie? Nie, oczywiście, że nie. Co nie zmienia tego, że ataki polityczne (tak jak wczoraj opisywany atak na lot Polaka w kosmos) na Orlen są zwykłym szkodzeniem polskiej racji stanu. Nie politykom, nie partii. Polsce. Kropka. Nie, nie istnieje inna droga niż konsolidacja w obecnej gospodarce światowej - konsolidują się koncerny samochodowe, farmaceutyczne, zbrojeniowe czy energetyczne. Po prostu koszty inwestycji są tak gigantyczne, że stają się one nie do udźwignięcia w pojedynkę. Orlen planuje wydać na inwestycje w 10 lat 320 miliardów pln. Skala robi różnicę i dopiero połączony z Lotosem i PGNiG Orlen wszedł na półkę firm które mają dostęp do TANIEGO kapitału w takiej skali. Nikt lokalnej firmie nie pożyczy 320 miliardów na inwestycje których zwrot wynosić będzie 30-40 lat.
Polska potrzebuje tych kilkudziesięciu SMRów, potrzebuje, aby Orlen postawił je w Czechach, na Litwie, Łotwie i wszędzie tam gdzie się da. Potrzebuje tych farm wiatrowych i szalonego pędu akwizycji, tak aby rok do roku ściągać do Polski kapitał mieszkańców Niemiec, Austrii, Czech, Ukrainy i wielu innych krajów, tak jak z Polski kapitał wyprowadzało chociażby Orange. Potrzebujemy tych polskich managerów jak równy z równym rozmawiających we Francji, Arabii Saudyjskiej czy USA, którzy nie mają kompleksów i którym nie drży ręka, jak trzeba podpisać przelew na miliard dolarów.
Polska po prostu potrzebuje mieć kogoś takiego, kto ma złotą kartę i jak będzie chciał to z kranów poleci Johnnie Walker, "bo go kurwa stać". Bez tego udusimy się w Polsce.
Musimy mentalnie dorosnąć do tego, że bogaci wydają pieniądze, aby być jeszcze bogatszymi. A my jesteśmy 21 gospodarką świata. Najbogatsze 10%. Ale ja chcę, aby Polska była w najbogatszym 5% i po to właśnie nam ten Orlen.
I dlatego też PGZ powinno się konsolidować na potęgę i ruszyć na intensywne zakupy za granicą.
No i kupić RENK.
Bartłomiej Kucharski @TrompBK 3 paź
Zważywszy na to, że 1000 naszych K2 ma mieć skrzynie przekładniowe Renk, że wszystkie Leo 2 mają takowe, że nie tylko one mogą taką mieć...
Ale przecież nikt u nas na to nie wpadnie.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Od siebie dodam tylko że pozwoliła ona Orlenowi wejść na nowe rynki dzięki czemu rozwinął się w nasz pierwszy koncern o zasięgu ponadnarodowym którego przychody w prawie połowie pochodzą z zagranicy. A mapka nie uwzględnia dopiero co zakupionych 266 stacji w Austrii.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Przejdźmy do armii. Od 2016 zwiększana jest liczba żołnierzy zawodowych a do tego przy wielkim sprzeciwie opozycji stworzono od zera obronę terytorialną liczącą dziś ponad 30 tys. Ponadto od 2018 odtwarzamy dywizję stacjonującą na wschodzie którą poprzednicy zlikwidowali w 2011.
Yugo
@ LewicowyPrawak
O sprzęcie można pisać wiele więc wspomnę tylko o obronie przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, która kosztuje ponad 100 mld złotych, ale pieniądze się znalazły co daje nadzieje na powstanie najnowocześniejszego systemu w całej Europie.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Dodam także że służby mundurowe oprócz swoich budżetów które ledwo starczą na funkcjonowanie od 2017 r. są również objęte programem modernizacyjnym, co pozwoliło odtworzyć 163 posterunki z ponad 400 zlikwidowanych, a inwestycje cały czas trwają.
Yugo
@ LewicowyPrawak
W kwestii drogowej skupino się na korytarzach północ-południe oprócz zaznaczonych Via Carpatia i Via Baltica zakończono budowę autostrady A1, kończy się budowa drogi S3 Świnoujście – Czechy, w końcu w budowie jest S7 Warszawa-Kraków!, zaczęto budowę S11 Kołobrzeg-Poznań.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Teraz czas na kolej! Najpierw towarowa i oczywiście od 2008 roku potężny spadek, który dopiero teraz udało się powstrzymać i delikatnie odrobić straty. W 2022 r. masa przewiezionych koleją towarów wyniosła 248,6 mln ton.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Prawdziwą katastrofę widać natomiast w kolei pasażerskiej, która podczas rządów wszechwiedzących liberałów została prawie zarżnięta natomiast po ich odejściu nagle odżyła i okazało że ludzie jednak chcą jeździć pociągami. W 2022 r. koleją w Polsce podróżowało aż 342 mln pasażerów
Yugo
@ LewicowyPrawak
Aktualny rząd jest też pierwszym od dekad który zamiast likwidować linie kolejowe podjął pracę w kierunku odtwarzania zlikwidowanych linii, budowy nowych, elektryfikacji istniejących i poprawy dostępu do kolei dla mieszkańców mniejszych ośrodków.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Prawdziwym przełomem jest natomiast projekt CPK zakładający budowę szybkiej kolei łączącej najważniejsze ośrodki kraju. Realizacja tego zamierzenia zmieniłaby całkowicie system transportowy Polski, a na rozwój gospodarczy i jakość życia wpłynęłaby jak program budowy autostrad.
Yugo
@ LewicowyPrawak
Piękne mapki pokazujące jak prawdziwe imperialnym Niemcom oczywiście było za mało władzy i terytorium, a swoją idiotyczną nacjonalistyczną ludobójczą polityką zaprzepaścili 800 lat kolonizacji wschodu. A teraz się lansują jako taki mądry Naród na którym powinniśmy się wzorować XD
Kaiser Wilhelm II @KaiserW1914_II
* * *
Dlatego trzeba zniszczyć «Wielką Ściemę» antypolskiego totalitaryzmu.
* * *
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 547 odsłon
Komentarze
ZACYTUJĘ GAWRIONA
13 Października, 2023 - 11:17
Wyjątkowo daję to jako wpis w blogu, bo to jest naprawdę ważne. Jeśli macie ludzi, których przekonują takie rzeczy, to koniecznie powinniście im to dać do przeczytania.
Uważam, że nie ma żadnej żenady aby wysłać taki materiał komukolwiek [link]
michael