Elita kontra łże-elita
http://wpolityce.pl/polityka/329461-dramatyczny-wywiad-jethon-i-krzemins...
Ci ludzie zapewne uważają się za elitę.
Trzeba tych ludzi wyprowadzać z błędu, nieustannnie powtarzajać im, że nie są żadną elitą. Nic im nie pomoże słownikowa strategia władcy Rurytanii. Polska elita została eksterminowana przez okupantów, a komunistyczny wytwór czekoladopodobny prawdziwej elity zastąpić nie był w stanie, bo nie reprezentował żadnych cech elity.
Jeżeli przyjrzymy się historii peerelu i postpeerelu to możemy, w dużym uproszczeniu, obserwować dwie krzywe. Pierwsza krzywa powoli opadająca pokazuje powolny upadek kultury z dość wysokiego, odziedziczonego po ludziach II RP poziomu. Kabaret Starszych Panów, teatr, kino – Wajda i Kieślowski, muzyka.
Druga krzywa oznaczająca rozbudowę i bogacenie się establishmentu komunistycznego rośnie wraz z upadkiem kultury. Tylko żywioł popkultury wykazuje cechy odmienne, z takimi zjawiskami jak kabaret, Rosiewicz czy Rodowicz. Po r. 1989 krzywa kultury gwałtownie się załamuje, bo “twórcy” kultury wpadają w tryb imitacji Zachodu, a establishment nadal się bogaci. Ta rozbieżność sygnalizuje nadchodzący upadek degenerującego się postkomunizmu.
I taka to była łże-elita.
Dopiero parę lat po 1989 r., oddolnie, od zera pojawiają się niezależne instytucje takie jak Radio Maryja, od których rozpoczyna się tworzenie nowych realnych elit. Za przykładem RM i Naszego Dziennika zaczynają się tworzyć inne niezależne centra elity przy gazetach takich jak miesięcznik Arcana, Gazeta Polska czy Do Rzeczy oraz wSieci. Potem pojawia się szereg innych inicjatyw wydawniczych jak Fronda, Christinitas, Teologia Polityczna. Wreszcie pojawiają się TVTrwam i TVRepublika. Wokół tych wszystkich inicjatyw grupuje się niezależna inteligencja będąca zaczynem nowej elity. Olbrzymią rolę zaczynają odgrywać Muzeum Powstania Warszawskiego i IPN. Zaczynają się tworzyć zalążki obywatelskiej armii ochotniczej postaci najpierw grup rekonstrukcyjnych a potem drużyn strzeleckich, na bazie których może być obecnie organizowana obrona terytorialna.
I tak powstaje pozapolityczna masa krytyczna, która doprowadza do zmiany w r.2015.
Na poziomie popkultury pojawiają się zjawiska nawiązujące do Żołnierzy Wyklętych i w ten sposób tworzy się oryginalny, polski, narodowy kanał przepływu od kultury elitarnej do popkultury.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 852 odsłony