Tramwajowa 2
Pod koniec 2011 roku zamieściłem na Niepoprawnych dość długi i osobisty wpis o tramwajach. Dziś, w raczej smutnych okolicznościach, wracam do tematu.
W noc sylwestrową warszawski ZTM pożegnał najstarsze, jeżdżące po Warszawie tramwaje typu 13N. Pierwsze wagony tego typu wyprodukowano pod koniec lat 50-tych, ostatnie – 10 lat później. Do 1984 jeździło ich po mieście 835, w latach 1984 – 2001 stopniowo wycofywano z ruchu kolejne wagony, jednak w 2002 roku wciąż było ich prawie 250. W ostatnich latach postanowiono z 13N ostatecznie zrezygnować i w grudniu zostało już tylko 14 wagonów, jeżdżących w 7 składach, które najczęściej spotkać można było przy Arkadii.
W piątek, 28 grudnia ostatni raz wyjechały na miasto w ramach normalnego obsługiwania linii, zaś w sylwestra ZTM postanowił zorganizować swoje pożegnanie starych tramwajów, zasilając nimi specjalną, sylwestrową linię 13N, kursującą po trasie dawnej 19 (skróconej minimalnie, bo z Piasków do Wilanowskiej, zamiast Wyścigów).
Pierwsze tramwaje specjalnej linii wyjechały z zajezdni po 19 (sześć z Żoliborza, jeden z Mokotowa), a ostanie kursy odbyły przed trzecią w nocy. O ile w pierwszych wagonach większość pasażerów pojawiła się celowo, by pożegnać stary tramwaj, później zastąpiła ich już zwykła sylwestrowa publiczność, nie wiedząca nawet, że coś się tu właśnie dzieje historycznego. Kilka osób pytało mnie, czemu robię zdjęcia i w ogóle czemu właściwie tyle osób z aparatami i kamerami, bo trochę jednak ich było. Zwłaszcza w okolicach ósmej na Wilanowskiej. Zgaduję, że na Piaskach w tym czasie było podobnie.
13N, zwane popularnie „parówkami” postanowiły pożegnać nawet „FAKTY” TVN, oczywiście w swoim propagandowym stylu. Żegnamy złe tramwaje, witamy lepsze, pasażerowie się cieszą, a pani Hania uroczo zawiesza się, gdy ma wypowiedzieć słowo „parówka”. Fana nie udało się stacji znaleźć żadnego, pewnie też specjalnie go nie szukano. Oczywiście też nie ma co mącić ludziom w głowach takimi postulatami, jak odremontowanie wagonów i uruchomienie specjalnej, zabytkowej linii turystycznej, tak, jak to się dzieje czasem w europejskich czy nawet amerykańskich miastach. W Warszawie co prawda faktycznie udało się radykalnie zmodernizować tabor tramwajowy, nie zmienia to faktu, że prawie wszystkie pieniądze pochłania budowa drugiej linii metra. Linii, którą nawet specjalnie kto nie miałby jeździć (zaistnieje bowiem na początek w formie mocno szczątkowej, podobnie jak np. tramwaj na Tarchomin), dlatego, w celu osiągnięcia propagandowego sukcesu, wymyślono zamknięcie dla normalnego ruchu Świętokrzyskiej. To jednak temat na oddzielny tekst.
Tramwaje 13N znikają z ruchu liniowego ostatecznie. 7 wagonów wpisanych zostaje na listę zabytków Tramwajów Warszawskich i będzie można sporadycznie zobaczyć je na liniach specjalnych (turystycznych i muzealnych), reszta trafi zapewne na złom, być może kilka wagonów uda się odkupić fanom…
Na sobotę Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej zapowiada pożegnalną paradę tramwajów 13N.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 3329 odsłon
Komentarze
A gdzie pani...
2 Stycznia, 2013 - 12:54
Mirosław Lizoń
A gdzie była pierwsza motornicza PRL-u pani Henryka K
Mirosław Lizoń
Re: A gdzie pani...
2 Stycznia, 2013 - 13:31
nie wiem, nie interesuje mnie to; jeśli pana myśli nieustannie zaprząta pani Henryka, to współczuję
wszystkiego dobrego w nowym roku
Mirosław Lizoń nie nie
2 Stycznia, 2013 - 14:10
Mirosław Lizoń
nie nie pani Henryka K nie jest moim idolem absolutnie wręcz odwrotnie
Mirosław Lizoń
Hej!
2 Stycznia, 2013 - 15:39
Wiele zdjęc wkleiło Ci się kilka razy. Fajnie byłoby również, aby na koniec zamieścic jedno z tramwajem odjeżdżającym w dal, w mrok.
Dzięki za notkę i pozdrawiam.
Re: Hej!
2 Stycznia, 2013 - 16:16
to są wbrew pozorom różne zdjęcia, może nie zawsze widać to w miniaturce :) ze zdjęciami odjeżdżających już gorsza sprawa, moim aparatem nie wyszły. Mam tylko takie zdjęcia robione jeszcze wczesną jesienią, w dziennym świetle...
pozdrawiam!