Rola Polski w politycznych przemianach Ukrainy
Minęły bezpowrotnie czasy, kiedy po Hiroszimie i Nagasaki śpiewaliśmy naiwnie: Jedna bomba atomowa, a wrócimy znów do Lwowa, a jak będzie bomba silna, to wrócimy znów do Wilna. Stosunek "Zachodu" do sprawy polskiej jest aż nadto opisany. Nie w tej mierze chciałbym się wypowiedzieć; nawet sfałszowanie "Linii Curzona" (zaproponowanej przez Stalina jako wschodnia granica Polski) przez Levisa Bernsteina-Namierowskiego (angielskiego politycznego stratega - urodzonego na polskich terenach w rodzinie żydowskiej) w ten sposób, że Lwów znalazl się po stronie sowieckiej - nie może być teraz powodem do wysuwania terytorialnych roszczeń wobec Ukrainy. Społeczność Lwowa (wcale nie pochodzenia polskiego) jednak buntuje się przeciwko barbarzynskim poczynaniom Janukowicza; (pierwiastek polski jest teraz we Lwowie w znikomym procencie). Jak jednak wytłumaczyć wyraźne dążenie Lwowa do Europy i do Polski właśnie; może wpływ na polityczne preferencje Lwowian mają polskie zabytki i kultura zawarta w nieuchwytnej atmosferze Miasta, może działa jednak lwowska diaspora rozrzucona po całym swiecie, ale głównie zamieszkała w Polsce (to już następne pokolenia byłych Lwowian). Faktem jest "specjalny" stosunek Polaków do tego miasta i "specjalny" stosunek mieszkańców Lwowa do Polski - jest to wartość, której nie powinnismy zmarnować.
Wydarzenia na Ukrainie mogą przybrać całkiem nieoczekiwany kierunek; Polska z wielu względów nie może być wobec nich obojętna i nie idzie mi o wykorzystanie ewentualnej sytuacji do budowania wielkiej jagiellońskiej Polski o imperialnych ciągotkach - to na przestrzeni dziejów ostatecznie się skompromitowało. Najwyższy już czas porzucić protekcjonalny ton w odniesieniu do mieszkańców Ukrainy. Polska, począwszy od czasów Zygmunta Augusta, traktowała te tereny jak kolonię; jedynie dopuściła do znaczenia ruską arystokrację, nigdy nie zdobyła się na zrównanie ze stanem szlacheckim "rejestrowych" Kozaków - to był nieodwracalny błąd z punktu widzenia połączenia narodów. Nawet w II Rzeczypospolitej panowie Polacy zanadto sie panoszyli na tych terenach. Odreagowanie przyszło w czasie II WW. Ludność Polska zapłaciła nadmiernie krwią zamordowanego prawie całego pokolenia. Ukraina nie chce przyznać się, iż była to zbrodnia ludobójstwa. Nie możemy jednak budować współczesnych relacji z tym państwem na rachunku krzywd. Historyczną prawdę pamiętamy, ale nowe pokolenia nie są winne zbrodniom przodków.
Nie możemy umyć rąk od spraw sąsiedniego państwa, tak silnie zwiazanego z nami historią; Ukraina powinna czuć nasze poparcie dla jej cywilizacyjnych aspiracji, dla jej chęci zwiazania się z nowoczesna Europą. Musimy zdać sobie sprawę, że nie jest to już społeczeństwo w jakiś sposób opóźnione z punktu widzenia wykształcenia, czy korzystania z nowoczesnych atrybutów cywilizacyjnych; jest to tylko społeczeństwo w swojej masie biedniejsze z przyczyń historycznych. Właśnie w walce z ową przeciętną biedą powinniśmy udzielić mu maksymalnie dużo pomocy. Utrzymywanie państwa w orbicie wpływów Kremla, to petryfikowanie sytuacji gospodarczej, to skazanie się na stagnację; rozumieja to Ukraińcy - jedynie pewne odłamy oligarchów i warstwy urzędniczej są zainteresowane w utrzymaniu status quo. W polskim interesie narodowym leży, by mieć wschodniego sąsiada uznajacego taki sam program polityczny i gospodarczy jaki panuje u nas i w Europie, to zwieksza bezpieczeństwo Polski (nie tylko w sferze militarnej, lecz także gospodarczej). Polska ma oczywiście jeszcze jeden powód, by Ukraina ostatecznie uniezależniła sie od Rosji - wówczas pierwiastek polski na tych ziemiach nie bedzie zagrożony - mam tu na myśli przede wszystkim materialne świadectwa polskiej kutury tak licznie pozostwione na tych terenach, także nieliczne wprawdzie, ale ciagle istniejace skupiska i enklawy Polaków, których Ojczyzna nie może pozostawić samym sobie.
O roli Polski w ostatecznym zreuropeizowaniu Ukrainy zdają sie zapominać aktualnie rządzący w Polsce; o ile prezydent Komorowski dostrzega zadania Polski w tym względzie, to już premier zdaje się nic nie widzieć - najwyraźniej oczekuje jakie stanowisko w tej mierze zajmie "Europa" i Rosja. Jedynie lider największej partii opozycyjnej Jarosław Kaczyński odważnie - w imię zasad wybiera się na Ukrainę, by dać świadectwo poparcia jej dążeniu do Europy - gotów rozmawiać zarówno z opozycją, jak i z przedstawicielami władzy. Członkowie PIS i PJN są zresztą już obecni i aktywni wśród protestujacych mieszkańców Kijowa.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 31756 odsłon
Komentarze
Owsiki i nieodpowiedzialność ?
1 Grudnia, 2013 - 12:45
Prawda, niech Ukraina uniezależni się od Rosji (choć to do końca nie jest możliwe z powodu gazu) i wejdzie w struktury unii, ale nie wychodźmy przed szereg, nie narzucajmy się i nie wtrącajmy nieproszeni w sprawy Ukrainy.
Pomagajmy poproszeni o pomoc a nie sami z siebie zgodnie z tzw. "w imię zasad".
Zasadami, to niech się Jarosław kieruje w kraju i wreszcie wygra jakieś wybory. Albo niech się wreszcie nauczy nie przestrzegać zasad i wygra jakieś wybory.
Wszystko jedno, byleby nie jątrzył niepotrzebnie i drażnił Rosję i Ukrainę.
NIEPOPRAWNY INACZEJ
NIEPOPRAWNY INACZEJ
Re: Owsiki i nieodpowiedzialność ?
1 Grudnia, 2013 - 12:48
Protasiewicz i Zalewski nie drażnią Rosji i Ukrainy? Też ich nikt nie prosił a do Kijowa pojechali.
Czekam
1 Grudnia, 2013 - 12:58
Proszę podać nazwiska jakiś poważnych europejskich polityków, którzy pojechali wtrącać się i jątrzyć w sprawy Ukrainy, a nie zasłaniać się nic nie znaczącymi i do tego polskimi.
Czekam.
NIEPOPRAWNY INACZEJ
NIEPOPRAWNY INACZEJ
@widły
1 Grudnia, 2013 - 13:03
Oflagowałem Cie, bo styl Twoich wystąpień przypomina kampanię nienawiści rozpętaną wobec Lecha Kaczyńskiego przed Jego śmiercią. Waż słowa, kimkolwiek jesteś.
alchymista
Województwo Smoleńskie===
Obywatel, który wybiera królów i obala tyranów
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, áldd meg a magyart
Nie chce być sierotką
1 Grudnia, 2013 - 13:14
Kampania nienawiści ? Chyba pojęcia Ci się pomyliły.
Toż ja w trosce o naszego Jarosława i Polskę, żeby nie jeździł niepotrzebnie, nie wtrącał się i nie narażał.
Bo co byśmy zrobili wszyscy, gdyby jakieś nieszczęście w tych "wojenkach" mu się przydarzyło ?
Ja nie chcę zostać sierotą (PiSowskim) a Tobie chyba wszystko jedno.
To ja, za takie bezpodstawne posądzenia powinienem Ciebie oflagować.
UWAŻAJ PROSZĘ NA SŁOWA.
NIEPOPRAWNY INACZEJ
NIEPOPRAWNY INACZEJ
Czy jednomyślność jest obowiązkowa ?
1 Grudnia, 2013 - 13:30
Zgłoszenie za zgłoszeniem. Zdaje się, że prawda doskwiera i boli.
NIEPOPRAWNY INACZEJ
NIEPOPRAWNY INACZEJ
to czekaj
1 Grudnia, 2013 - 13:17
Może się doczekasz jakiegoś poważnego europejskiego polityka, cokolwiek to znaczy.
Re: to czekaj
1 Grudnia, 2013 - 13:22
Czekam. Przyjadą na Ukrainę, jak będzie już pozamiatane.......na rekonesans i dzielenie łupów.
Tak właśnie się robi poważną politykę. A nie z szabelką pod pociski wroga.
NIEPOPRAWNY INACZEJ
NIEPOPRAWNY INACZEJ
Poważną politykę, mówisz...
1 Grudnia, 2013 - 18:54
Masz racje, do nas też przyjeżdżają jak jest już pozamiatane.
Ale co się stanie jak naprawdę będziemy zagrożeni? Po Twoich słowach widać, że zdajesz sobie sprawę i akceptujesz to, że zostaniemy sami. Na UE i NATO nikt przy zdrowych zmysłach nie może liczyć.
Musimy sami zagwarantować sobie minimum bezpieczeństwa, a to właśnie robi Jarosław, kontynuując politykę Lecha Kaczyńskiego.
Wiem ile jest krwi i niedokończonych spraw miedzy nami i Ukraińcami, ale tylko oni w UE mogą być buforem i ewentualnym sojusznikiem dla Polski(wroga każdy może wstawić sobie sam). Tu jest miejsce na poważną politykę teraz, nie tylko wtedy "jak bedzie juz pozamiatane", bo mogą też zamieść nas, przy okazji.
???? Bezpieczeństwo,
1 Grudnia, 2013 - 19:07
???? Bezpieczeństwo, które zagwarantuje nam Ukraina ?
Oj to muszę jeszcze raz zajrzeć do historii naszych sąsiedzkich stosunków. Bo coś mi się wydaje, że aż tak słodko nie było.
Zaznaczam, że nie jestem przeciwnikiem wstąpienia Ukrainy do UE. Jestem jedynie zwolennikiem nie wtrącania się, gdy nikt nas o to nie prosi.
NIEPOPRAWNY INACZEJ
NIEPOPRAWNY INACZEJ
Wolisz tych podszytych tchórzem?
1 Grudnia, 2013 - 15:21
Gratuluję.
Pod kołdrę!
Lekcje
1 Grudnia, 2013 - 16:18
Nie odróżniasz tchórzostwa od mądrości i sprytu.
Dobry pomysł. Właśnie z niego skorzystałem.
Najpierw był Obiadek, a potem kołderka i żonka................
a teraz znów te okropne lekcje uczenia ludzi życia :)))
NIEPOPRAWNY INACZEJ
NIEPOPRAWNY INACZEJ
...czy ty się aby nie rzucasz z widłami na słońce???
1 Grudnia, 2013 - 16:26
Ego zdRadka to pryszcz w porównaniu z twoim!
Na drzewo, przepraszam, do słomy z twoimi mundrościami! A nie do ludzi.
Żegnam ozięble.
Re: Rola Polski w politycznych przemianach Ukrainy
1 Grudnia, 2013 - 15:53
Zapomnieć o Wołyniu, czyli prawie "mądrość etapu"... Pseudo mądrość.
Ukraińcy to nie zacofana dzicz - to prawda, poza tym w wielu dziedzinach przejawiają dużo większy instynkt samozachowawczy niż Polacy. I to jest właśnie niebezpieczne! Dzisiejsza "wielka przyjaźń" Ukraińców do Polaków to czysta zagrywka - jak trwoga to do Boga, a potem nawrotka z antypolskiego nacjonalizmu - to już było! Kiedy sytuacja tam się ustabilizuje i popłyną pieniążki z UE, będą się liczyły tylko ich interesy (co w sumie nie powinno dziwić) i wtedy będziemy mieli na wschodzie kolejną Litwę (co mamy z teoretycznie antyruskiej Litwy?!), tylko 5 razy większą i 10 razy groźniejszą gospodarczo - bo potencjał tam jest, również ludzki!
Masz racje
1 Grudnia, 2013 - 15:56
tu jest właśnie miejsce na mądrą politykę, nie na coś takiego co uprawia Zdradek i PO. Mamy swoje zdanie na temat Brukseli, ale tym bardziej nie zwalnia to Polaków z dbania o własne interesy, bez oglądania się na UE, co czyni zresztą obecna ekipa nierzadu w Polsce.
Mnie, w tych "naszych" przekazach medialnych irytuje
1 Grudnia, 2013 - 17:31
trend do malowania Ukrainy barwami, które są z gruntu fałszywe.
Taki nawet obrazek: facet relacjonuje jakie flagi widzi na manifestacji i wymienia wszystkie oprócz czerwono-czarnych, które jak wiadomo, są barwami "czarnej strony mocy".
Ja widzę te flagi na ekranie i zaciskam zęby w bezsilności.
Czy jest gdzieś nagranie przemówienia Jarosława Kaczyńskiego?
Znalazłam tylko to:
http://wiadomosci.onet.pl/swiat/tlum-na-ukrainie-skanduje-jaroslaw-jaroslaw/cdp1h
Jest przemówienie
1 Grudnia, 2013 - 21:17
Nie jestem usatysfakcjonowana, chociaż, z punktu widzenia politycznego, Jarosław Kaczyński zyskał przyjaciół. Mam nadzieję, że szczerych.
http://vod.gazetapolska.pl/5730-jaroslaw-kaczynski-przemawia-na-ukrainie
Re: Jest przemówienie
1 Grudnia, 2013 - 21:54
Nie wiem, mam nadzieję, że przynajmniej zyska tym jakieś punkty w Polsce. Może przeciwnikom wytrąci jeden lub dwa argumenty. Może.
Tutaj jeszcze dziś rano była cisza w sprawie, ale teraz,
1 Grudnia, 2013 - 20:01
w wieczornych wydaniach dzienników telewizji francuskiej są pokazywane zajścia i starcia z milicją z komentarzem, że sytuacja się zaostrza.
Ossalo, czy wyczuwasz w komentarzach jakąś rezerwę w stosunku
1 Grudnia, 2013 - 20:09
do Ukrainy?
usłyszałam dzisiaj, jakoby Francja była niechętna w przyłączaniu nowych, wschodnich państw do UE, a Ukrainy w szczególności?
MTC.Francja ma wiele kłopotów: z bezrobociem i z bodaj
1 Grudnia, 2013 - 23:28
80-tym nowym podatkiem wprowadzanym tutaj od czasów rządu Sarkozy-ego aż do chwili obecnej.
Największe miasta są blokowane przez rolników w związku z eko podatkiem (chyba niedługo dojadą do setki).
Na ulice wychodzą niemal wszystkie grupy zawodowe i jak kiedyś mnie to nie dziwiło, bo uznałam strajkowanie za ulubiony sport Francuzów, tak teraz widać, że ludzie są rozjuszeni, bo reform brak, Hollande, z obietnic, zezwolił na małżeństwa gejów.
Ostatnio problemy Francji rozpatrywane są w kontekście wielu firm zagranicznych (w tym polskich), które tu działają, tu zarabiają kasę, ale rozliczają się w Polsce (lub w Turcji - w zależności od miejsca siedziby spółki).
Z tej perspektywy patrząc, opór Francuzów nie dziwi, bo to w perspektywie byłby kolejny kraj, który by wszedł z tanimi towarami i usługami.
@ossala
1 Grudnia, 2013 - 20:11
A u nas w TVN24 Leszek Kabłak stwierdził /ok. 2 godzin temu/, że na Majdanie nie było nawet 100 tys.ludzi. Panuje tam spokój, ludzie się przechadzają jak każdej niedzieli. Nie było żadnego oblężenia siedziby Janukowycza tylko dziś jest "dzień otwarty" i ludzie mogą pałac zwiedzać, co też czynią. A lemingi łykają to bezproblemowo - rozmawiałam telef. z jednym takim, wersję zdRadka ma już wdrukowaną w mózg.
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, áldd meg a magyart
Hela61, może tak posłać do TVN na przykład takiego linka:
1 Grudnia, 2013 - 23:34
http://lci.tf1.fr/monde/europe/ukraine-l-opposition-pro-ue-campe-a-kiev-8322062.html
Będą sobie mogli zobaczyć te "kilka osób", ten "spokój", "przechadzki" i "dzień otwarty", innymi słowy
będą mogli zobaczyć jak wygląda rzetelna informacja!
Zadaniem wolnej Polski jest dbać o interesy
1 Grudnia, 2013 - 20:27
obywateli polskich, nic więcej.Jeżeli kiedyś opatrzność pozwoli nam stać się mocarstwem,takim jak byliśmy w 16 wieku,to zmienię zdanie,nigdy wcześniej.Pozdrawiam.
"Armia baranów, której przewodzi lew, jest silniejsza od armii lwów prowadzonej przez barana."
Bibrusie, obywateli polskich, czy Polaków?
1 Grudnia, 2013 - 20:49
W tym wypadku, warto mieć na względzie los naszych rodaków, którzy pozostali na Kresach. Dla nich, przystąpienie Ukrainy do Unii byłoby sporą szansą, podobnie jak i dla Polaków na Białorusi, jeśli ta, podążyłaby w przyszłości śladami Ukrainy.
Pytanie.Czy los naszych rodaków żyjących na Litwie jest dobry?
Wszyscy mamy wątpliwości.Ot, dylemat.
obywateli...
1 Grudnia, 2013 - 20:55
... "Priwislanskiego Kraju"...
Dziwię się, że rozmawiasz poważnie z tym samozwańczym Ambasadorem Moskwy na Niepoprawnych!
PS
Gdyby nasze dawne Kresy weszły do "eurokołchozu", każdy mógłby odwiedzać ukochane miejsca i groby przodków bez paszportu.
-------------------------
"Dixi et salvavi animam meam"
------------------------- "Dixi et salvavi animam meam"
Dixi, może robię to świadomie?
1 Grudnia, 2013 - 20:59
Licząc na szczególny rodzaj informacji. Taki, z drugiej strony, może lepiej poinformowanej?
Tak już mam, że lubię poznawać rozmaite punkty widzenia:)
Pewność
1 Grudnia, 2013 - 22:01
Cyt : ...każdy mógłby odwiedzić.....kon. cyt.
Masz na myśli każdego bezrobotnego Ukraińca i każdą bezrobotną śliczną szukającą w Polsce zajęcia Ukrainkę ?
O tak przyjedzie ich sporo. Będziesz miał co podziwiać. Bądź pewny.
NIEPOPRAWNY INACZEJ
NIEPOPRAWNY INACZEJ
Oczywiście poruszam się w obszarze geograficznie polskim.
1 Grudnia, 2013 - 21:24
Los Polaków na Kresach to nieustanne pasmo klęsk PO-PSL.
Dzieje Polaków na wschodzie nigdy sielankowe nie były,trudny teren.
"Armia baranów, której przewodzi lew, jest silniejsza od armii lwów prowadzonej przez barana."
Czy wspólnota z Unią zmieni los Polaków na Kresach?
1 Grudnia, 2013 - 21:30
Szeroko promowane wartości tradycji i kultury poszczególnych narodów, poparte rzeką funduszy i silną ochrona prawną, dałyby spore szanse na krzewienie i przetrwanie tychże.
Jeśli Ukrainie uda się wyrwać Rosji,
1 Grudnia, 2013 - 21:42
to w przyszłości,zakładając inny Rząd w Polsce,mniejszość może zyskać,jednak co się z nimi stanie po drodze?Nie śmiem wyrokować,bo droga do oddania się "UE"nie będzie dla Ukrainy łatwizną.A nawet jeśli Ukraina kiedyś będzie w Unii, to jedynie na zasadzie nowej neokolonii,tak jak my.
"Armia baranów, której przewodzi lew, jest silniejsza od armii lwów prowadzonej przez barana."
Pamiętasz Bibrusie, co mi pralka powiedziała?
1 Grudnia, 2013 - 22:07
To już tylko kwestia czasu. Krótkiego czasu.
Za kilka dni na wschodzie Ukrainy ruszą ogromne manifestacje poparcia dla wspólnoty z Rosją.
Mam nadzieję, że się mylę!
Re: Czy wspólnota z Unią zmieni los Polaków na Kresach?
1 Grudnia, 2013 - 21:59
Niemiecka unia będzie łożyć kasę na odbudowę polskiej tożsamości narodowej? ;)
Będzie łożyć
1 Grudnia, 2013 - 22:03
Niejako, przy okazji, dbając o pozostałe mniejszości. Zwłaszcza tę najważniejszą.
Nasi "załapią się". Dobre i tyle, bo teraz nie mają nic.
Re: Będzie łożyć
2 Grudnia, 2013 - 16:20
"Przy okazji" jakoś nic nie zyskali Polacy na Litwie. Za Polskę nikt takich rzeczy nie będzie załatwiał, a Polska w wersji III RyPy ma wszystko gdzieś, a tożsamość narodową najbardziej. Poza tym jakoś nie widzę tego wspierania jakichkolwiek mniejszości narodowych przez UE (oczywiście oprócz niemieckiego odrodzenia na zach. ziemiach Polski). Więc nasi "załapią się" co najwyżej na "gender studies" od przedszkola. ;)
Re: Będzie łożyć
2 Grudnia, 2013 - 17:48
Pewnie tak, jak załapali eię w Niemczech...
Stasiek
Warto zapoznać się ze stanowiskiem Władimira Bukowskiego
1 Grudnia, 2013 - 22:23
Mówi,że wejście do UE to idiotyzm.
Natomiast wejście Ukrainy do NATO - to konieczność.
patrz:
http://wpolityce.pl/artykuly/68412-wladimir-bukowski-ukraincy-ktorzy-na-sile-pchaja-sie-do-tej-unii-nie-rozumieja-ze-to-moze-spowodowac-ich-tragedie-narodowa
**********************************
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, áldd meg a magyart
********************************** Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, áldd meg a magyart
Stanowisko ciekawe, rzeczywiście
1 Grudnia, 2013 - 22:45
Co o Ukrainie myślą Rosjanie? W sieci znalazłam taki filmik. Interesujący...
http://www.youtube.com/watch?v=1PPuRlC9fok
Re: Rola Polski w politycznych przemianach Ukrainy
1 Grudnia, 2013 - 23:14
Rola Polski powinna być zgodna z POLSKA racją stanu.
To tylko tyle i aż tyle !
I nie ma co "ciągnąć gluta" w tym temacie.
W polityce nie ma sympatii i antypatii, jest interes danej racji stanu.
O polską rację stanu nie dba obecnie ani prezydęt Komorowski, ani rozćwierkany na tweetcie rząd Tuska, choć powinien nie piertolić głodne kawałki w sieci, a zabrać się za robotę w interesie polskiej racji stanu.
Taka będzie rola Polski w politycznych przemianach Ukrainy jakie są jej ELYTY czyli gó'wno.
To tyle i aż tyle.
contessa
_______________
"Żeby być traktowanym jako duży europejski naród, trzeba chcieć nim być".
Lech Kaczyński
_______________
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten aldd meg a Magyart
"Urodziłem się w Polsce" - Złe Psy :
http://www.youtube.com
contessa
___________
"Żeby być traktowanym jako duży europejski naród, trzeba chcieć nim być". L.Kaczyński
Wiesz, Contesso
1 Grudnia, 2013 - 23:26
Przykro mi to mówić, ale chyba zazdroszczę Ukraińcom ich siły działania i umiejętności jednoczenia się w tym działaniu.
Śledzę na TVP Info rozwój wypadków i narasta we mnie ta "zazdrość".
Nie polegają na żadnych "elitach". Liczą na siebie.
Oni wygrają. Tak, czy inaczej, osiągną to, co chcą.
Inna rzecz, że mogą się podzielić na dwa odrębne państwa o różnych orientacjach, bo każda z części tego społeczeństwa, jest jednakowo trwała w uporze.
Rola Polski
2 Grudnia, 2013 - 12:14
Pani Contesso, proszę głośno tego nie mówić, bo zaraz Panią ktoś zapyta czy jest Pani tchórzem, czy prowokatorem a ktoś inny zajrzy pod kołderkę.
Pozdrawiam
NIEPOPRAWNY INACZEJ
NIEPOPRAWNY INACZEJ
Właśnie leci na pasku info, że Vitali Kliczko przejął
2 Grudnia, 2013 - 15:26
przywództwo opozycji. W tv we Francji, bo zapomniałam dodać.
Podają, że w manifestacji, która się znów rozpoczęła dziś rano
2 Grudnia, 2013 - 16:14
bierze udział około 200 tysięcy ludzi i że są zdeterminowani.