Św. Walenty, czy Kupała?
Poszukiwanie współmałżonka, kojarzenie małżeństw jest czynnością na tyle istotną dla społeczeństwa, że praktycznie w każdej społeczności poświęcane jest temu niezależne święto.
Święto pełne symboliki, niedopowiedzeń, czynności z przymrużeniem oka, ale również święto wymagające pewnego okresu w roku. Bo czy można mówić o miłości, gdy na zewnątrz trzaskający mróz? Z drugiej strony, jeśli żar z nieba się leje, to też człowiek do miłości nieskory.
Walentynki, jako święto zakochanych niektórzy wywodzą z kultury Cesarstwa Rzymskiego, gdzie w zbliżonym terminie występowało święto o podobnym znaczeniu, później jako święto katolickie od średniowiecza praktykowane było na zachodzie i południu Europy. Lutowy termin tego święta wiążący się z umiarkowanymi temperaturami panującymi w tym okresie na tamtym obszarze Europy całkowicie nie przystaje do naszej strefy klimatycznej. W naszej strefie klimatycznej i to w różnych kulturach, czy to słowiańskiej, germańskiej, bałtyjskiej czy też ludów ugro-fińskich wiąże się ono najkrótszą nocą w roku. To święto obchodzone u nas pod nazwami kupalnocki (Mazowsze, Podlasie), sobótki (południe Polski) czy też palinocki (Warmia i Mazury), został adoptowany przez katolicyzm jako wigilię dnia poświęconego św. Janowi Chrzcicielowi. Sama nazwa Kupała jest dziś trudna do rozszyfrowania, jest kilka teorii. Nie wiemy, czy Kupałą była jakaś moc z panteonu mocy słowiańskich, czy też powstała ona z przekształcenia już katolickiego święta poświęconego św. Janowi Chrzcicielowi i sakramentowi chrztu, w średniowieczu dokonywanego poprzez zanurzenie, czyli kąpiel. Nazwę to również wiąże się ze słowem „kump”, oznaczającym grupę, zgromadzenie, stąd słynne „kupą mości panowie”.
Tak jak już wcześniej napisałem to święto pełne symboliki i niedomówień. Wianek dziewczęcy, to dziewictwo i jeśli przyjmiemy to znaczenie wiele zwyczajów staje się zupełnie jasnymi. Puszczanie wianka na wodę, to oferta ze strony dziewczyny, składana chłopcom, jestem gotowa do zamążpójścia. Chłopcy tak jak samce w przyrodzie o ten wianek musza walczyć, zdobywa najlepszy i składa swą ofertę dziewczynie, a ta go akceptuje lub nie. Akceptacją było przywdzianie tegoż wianka, czym dziewczyna oznajmiała jestem dziewicą skok wspólny przez ogień. Ten zwyczaj w okresie, gdy o ożenku decydowali rodzice, był silnym, bo potwierdzanym przez bogów, wskazaniem dla rodziców, że ta para ma się ku sobie.
Pod wiankiem puszczonym na wodę kryły się dla dziewczyny pewne zagrożenia. Wianek mógł ugrząźć gdzieś w krzakach, zatonąć, co było bardzo złą wróżbą dla dziewczyny, i nie wróżył rychłego zamążpójścia. Ale również niewłaściwy chłopak mógł go zdobyć, roszcząc sobie pewne pretensje. Zwróćmy uwagę na to, że w czasie wesela wianek pełni identyczną rolę. Zdjęcie wianka z głowy panny młodej i założenie niewieściego czepca symbolizuje noc poślubną, gdy dziewczyna traci dziewictwo.
Kolejnym zwyczajem będącym pewnym niedomówieniem to poszukiwanie „kwiatu paproci”. Na tę jedną noc obyczaje ulegały złagodzeniu, ale dotyczyło to tylko panien i kawalerów dorosłych już do wstąpienia w związek małżeński. Po ślubie ten przywilej już nie był dostępny, stąd nie było to święto rozpusty, jak próbowano to przedstawić w czasach zwalczania tego święta przez Kościół. Złagodzenie obyczajów miało też swoje usprawiedliwienie w dalszym ciągu zwyczajowym związanym z łączeniem młodych w pary. Po Kupale zaczynał się okres swatów, kiedy rodzice młodych rozpoczynali rozmowy dotyczące małżeństwa, zaś po żniwach rozpoczynał się okres ślubów i wesel. Tak więc w razie czego można było złośliwe języki uciszyć.
Im głębiej sięgamy, poznajemy zwyczaje naszych przodków tym mądrzejsze i bardziej związane z ziemią na której zamieszkiwali się one okazują. Ich koloryt, ich związanie z tak zwaną „polską duszą”, budzi podziw i tylko żal, że są one wypierane przez obrzydliwie skomercjalizowane, niedostosowane do pór roku, pozbawione osobistego wkładu święta importowane, takie jak Walentynki.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 4262 odsłony
Komentarze
Źle oceniony komentarz
Komentarz użytkownika Klonowy Liść nie został doceniony przez społeczność niepoprawnych.. Odsuwamy go troszkę na dalszy plan.
Bardzo to miłe co Pan napisał.22 Czerwca, 2019 - 22:32
Faktycznie zwyczaje starodawne giną. Wiąże się to głównie z tym, że wyludnia się wieś, miasto nie tworzy zwartej społeczności na tyle aby zwyczaje pielęgnować.
Ja raz rozmawiając z pewną Ukrainką, z Mołdawii, dowiedziałam się o innym obyczaju, w Polsce już zapomnianym. Mianowicie o zwyczaju wigilijnym, kiedy rodzina i goście odchodzą od stołu, to nie sprzątano pozostałego jedzenia tylko zostawiano dla duchów zmarłych przodków, którzy te domostwo odwiedzały. To nie była zupełna nowość dla mnie, bo pamiętam jak już o tym słyszałam od starych ludzi, pochodzących z Kresów.
Co do miłosnych zwyczajów męsko-damskich, to we Wschodniej Polsce, w noc sylwestrową, wysypywało się ścieżkę popiołem między chłopcem, a dziewczyną, tymi, którzy się mieli ku sobie.
Anna K.
Wigilia jest jednym z czterech naszych
23 Czerwca, 2019 - 09:01
przedchrześcijańskich świąt poświęconych duchom zmarłych, Dziady, Wigilia, odwiedzini grobow w Wielkanoc, czwarte zaniknęło. Tależyk na stole wigiilijnym zostawiamy duchom zmarłych, zakaz wstawania od stolu w czasie kolacji wigilijnej, zwierzęta mówiące, to głosy przodkow powracających na tę jedną noc. O znaczeniu wielu symboli dziś już nie wiemy wiedzę czerpiemy z podań ludowych.
Tależyk
23 Czerwca, 2019 - 09:10
Tależyk
Literówka mówisz?
Czy ty analfabeto jesteś po studiach
Jakich
Taką oborę robić to tylko neonowy pajac potrafi
ADMIN
jprd
"rzenua"
@Zawiedziony
23 Czerwca, 2019 - 09:40
//Czy ty analfabeto jesteś po studiach
Jakich //
Jak to po jakich
Polonistyka na PW
Wszystko masz podane jak na ....tależyku
Ale tak to jest, jak się robi 4 fakultety jednocześnie, a w nagrodę dostaje się świadectwo z paskiem....
a nawet z dwoma.....paskami
8-)))))))
No popatrz, już Zawiedzony pokazywał swoje świadectwo,
23 Czerwca, 2019 - 09:55
ty też masz identyczne. Nigdy nie miałem wątpiwości iż z was tacy "naukowcy". Tylko sprawdźcie czy w waszych dyploach kartki pozszywane, cz jak w sfałszowanym Kaczyńskiego luźne z większością dokumentów usuniętych? Mój dyplom wygląda tak:
edytuj i popraw
23 Czerwca, 2019 - 09:59
edytuj i popraw
To ile za ten dyplom
23 Czerwca, 2019 - 10:27
To ile za ten dyplom zapłaciłeś u ....introligatora ?
Tak właśnie obnaża się wykształcony błazen
Dokładnie taki sam zamówiłem tu ;
http://www.introligatorlublin.pl/
Wiesz ,w kretynizmie i błazeństwie nikt tu i na Neonie tobie nie dorówna
Ty skończyłeś studia ??
Na neonie chyba
Zaorane
Ty dałeś worek ziemniaków, ja mam za free
Agent ps. zawisza pisze: "cz jak w sfałszowanym Kaczyńskiego"
23 Czerwca, 2019 - 10:26
Typowa bolszewicka wstawka z bełkotliwą nienawiścią do polskich patriotów... Według wzorów z portalu zwanym ścierwoneonówką: "Rosyjscy "narodowcy" z Neon24 sterowani przez rosyjską agenturę wpływu".
A ten czerwony dyplom to pewnie wydany w sowieckiej Moskwie. Bo w Polsce są jakieś krótsze... ;)
Przemoc nie jest konieczna, by zniszczyć cywilizację. Każda cywilizacja ginie z powodu obojętności wobec unikalnych wartości jakie ją stworzyły. — Nicolas Gomez Davila.
Ten pajac to nawet matury nie
23 Czerwca, 2019 - 10:33
Ten pajac to nawet matury nie ma.
Na bank
A do liceum chodził ...zaocznie
powód
Nikt go tam nie chciał na oczy widzieć
8-))))
takich byków ortograficznych to w szkołach specjalnych nie sadzą
Żenada że to coś mieni się adminem i jeszcze wkleja zdjecia dyplomu...... z netu
Horror
Źle oceniony komentarz
Komentarz użytkownika Zawisza Niebieski nie został doceniony przez społeczność niepoprawnych.. Odsuwamy go troszkę na dalszy plan.
Oddzial tutejszych zomowców ma zbiórke23 Czerwca, 2019 - 10:52
Andy andy rano się obudził na z rodzinką przywitał i nic dziwnego, że wszędzie bolszewików widzi. Ale chłopcy, już 11:00 przerwa skończona, czas na zmywak wracać, brudne naczynia czekają.
Z twoim wykształceniem to z
23 Czerwca, 2019 - 10:58
Z twoim wykształceniem to z MOPA mógłbyś nam służyć.
Typowa sytuacja na tum portalu
23 Czerwca, 2019 - 11:11
Wpada banda trolli, robi bagno, w ramach zajęć ZOMO pałuje. Tak samo zrobiliście z tekstem blogera Krzysztofjaw tu też, ale jak to właścicielom portalu odpowiada, chcą zamiast ludzi poważnych chcą mieć bandę szwędających się trolli, to już ich problem. Porządny portal takim robi wykop, stąd tyle tu "spadów z Neonu".
A co z moim wykształceniem mogę robić to już ci, z którymi współpracuję decydują. Ja w Polsce znalazlem nieźle płatną pracę, a wy na zmywak do Londynu musieliście się udać.
Ja Londynie byłem jako turysta, wy jako tania siła robocza.
Słuchaj netowy obszczymurku
23 Czerwca, 2019 - 11:17
Słuchaj netowy obszczymurku
ZOMO to sobie szukaj w własnym domu, bo takiej rodziny się wywodzisz
Jeszcze raz do kogoś się w ten sposób się tu zwrócisz to teraz publicznie ci wyślę taki tekst
jaki ci na p.w wysłałem i pochwalisz się tym jak to zrobiłeś wcześniej
To z twojego bloga?
http://zawisza.neon24.pl/post/149264,kiedy-slychac-trolli-wycie
@Husky
23 Czerwca, 2019 - 17:17
Przed chyba już pięcioma laty na tut. blogu byli tacy, co czepiali się blogera o nicku Dixi, że - "niekulturalny".
"Przejechałam się" ostatnio przez wpisy - z tamtych lat - na Niepoprawnych. Biorąc pod uwagę powyżej cytowany, elukubrat "niebieskiego" muszę przyznać, że Dixi to był książę kultury i elegancji. A dyskusje z tamtych lat - też były na innym poziomie.
Dziś - jestem całkowicie zniesmaczona.
Pozdrawiam,
_________________________________________________________
Nemo me impune lacessit - nie ujdzie bezkarnie ten, kto ze mną zacznie
katarzyna.tarnawska
Pani Katarzyno, rozumiem, że
24 Czerwca, 2019 - 17:48
Pani Katarzyno, rozumiem, że pisząc do Husky, jest Pani całkowicie zniesmaczona jego tutaj i jego kumpli trolowaniem, całkowitym brakiem kultury, wyzwiskami, zwykłym prostactwem i robieniem z fajnego luźnego tematu (autora z którym z wieloma rzeczami się nie zgadzam) zwykłego szamba - najwidoczniej te trole w szambie czują się najlepiej.
Prześledziłem wpisy od początku w tym temacie i żaden z wpisy tych troli nie tyczył się tematu (bo czepnięcie się błędu ort. nie uważam za odniesienie do tematu). Zachowują się jak zwykli KODeraści - z takimi samymi "móżdżkami". Aż wstyd mi się robi jak se pomyślę, że tacy też są w szeregach PiSowców, a ja jako jeden z niedawnych PiSowców byłem wśród nich - mam jednak nadzieję, że to tylko jakiś margines marginesu, bo znam wielu PiSowców osobiście i żaden nie jest tak pusty, a wręcz przeciwnie - myślę, że oni tu w necie próbują swoją pustą postawą specjalnie pokazać PiSowców w złym świetle - dla mnie oni to zwykłe krety z KOD.
Dziękuję za uwagę,
Twój komentarz wezmę pod rozwagę ;)
Pani Katarzyno Tarnawska, język Huskyego to dno
24 Czerwca, 2019 - 22:35
Ale nie to jest najgorsze, mogłem przyjąć, że popił, że w pijackim widzeniu takimi słowami się do mnie zwrócił, ale on się tym chwali. Chwali się swoim upadkiem moralnym. Rozumiem pani oburzenie, również ja na żadnym z portali z takim językiem się nie spotkałem, niestety dziś ludzie o kulturze spod budki z piwem udają Polaków mamiąc innym oczy. Jak mówi nam mitologia, stajnię Augiasza trzeba oczyścić, mam nadzieję, że miesięczny urlop dla Jozia z Londynu jest początkiem czyszczenia tego portalu, by nikt nie wstydził się mówić, że na niepoprawnych.pl publikuje.
Słuchaj nebeski - tależyku ty nasz
23 Czerwca, 2019 - 11:51
Czy ktoś kto obnaża twoje wykształcenie i pokazuje kardynalne błędy ortograficzne ( nie literówki) to ty uważasz za trollowanie.
Czy to że wklejasz zdjęcia z internetu dyplomu i piszesz że to twój dyplom to nie zwykle prostackie chamstwo
Powiedz kim ty tak naprawdę jesteś.????
Kogo ty tu reprezentujesz, co komentarz to byki, edytujesz i poprawisz,ale tym razem ci się nie udało.Nie zdążyłeś.
Naprawdę zrób coś że sobą, masz tyle możliwości sprawdzenia tekstu, czemu więc tego nie robisz. Tylko robisz ale błazna z siebie.
Dlaczego w odpowiedziach nic o tym nie piszesz tylko zmieniasz temat i wyzywasz innych od zomowców.
Czy to takie dziwne że dostajesz pały.
Zastanów się.
@Zawiedziony
23 Czerwca, 2019 - 12:04
Dla mnie to koniec tego "tematu" po tym jak mu udowodniłem jego kłamstwa w sprawie dwóch kont tak teraz mamy dowód na to że jego wykształcenie to fikcja na potrzeby pożytecznych idiotów co w to wierzą. I niech tkwią w tym przeświadczeniu jak ich robi w ......
Są tego warci
Ale niestety, tu takich nie znajdzie
8-))))))))
Pozdrawiam
Źle oceniony komentarz
Komentarz użytkownika Zawisza Niebieski nie został doceniony przez społeczność niepoprawnych.. Odsuwamy go troszkę na dalszy plan.
No i cóż, drogie trolliki,23 Czerwca, 2019 - 12:18
Każdy pokazał swój dyplom, kolejny dzień wykazaliście się "wysoką inteligencją", norma zaorania na dziś wykonana.Brawo. Życzę milej niedziel. Jutro, kto wie, może będzie kolejny tekst bedziecie mogli popałować, więc pały wyszykujcie. Czyż nie jest prawdę iż was zaorac to jak dla myśliwego strzelać do krów na polu. Raz na dzień wystarczy, bo się to nudne robi.
Masz racje zawiszaku
23 Czerwca, 2019 - 16:47
Masz racje zawiszaku Te trolliki pokazały kim w rzeczywistości jesteś. Jeszcze chwila a Ruszkiewicz przedstawiałby cię jako profesora A tak zostałeś z ręką w nocniku, jak zwykle zresztą Jesteś jak ten twój guru prof."Bydło" Bartoszewski jedyny w Polsce profesor bez matury Na dziś kuniec Howgh
zaczadzony...
23 Czerwca, 2019 - 21:22
Możesz choć raz wyjaśnić wszystkim tu obecnym, co oznacza słowo "zawiedzony" ?.
Już się go dwukrotnie pytałem
24 Czerwca, 2019 - 17:52
Już się go dwukrotnie pytałem (jeszcze jak w podpisie miał "zawiedziony") i nie odpowiedział. Najwidoczniej sam nie wie - pisał po pijaku... ? ;P Chyba często tak pisze... ;)
Dziękuję za uwagę,
Twój komentarz wezmę pod rozwagę ;)
SolidarnyX...
24 Czerwca, 2019 - 22:18
On pisze tylko to, co mu każą napisać.
Kiedy przyszło mu napisać coś samodzielnie, czyli własny nick... poległ totalnie :).
Ludzie, czy Was pokręciło? Jak Wan nie wstyd!
23 Czerwca, 2019 - 16:23
To co piszecie czytają dzieci i młodzież! Kim Wy jesteście, aby tak chamsko się zachowywać bez szacunku dla czytelników i całego portalu. Ja jestem przerażona takimi wystąpieniami.
Anna K.
Anna
23 Czerwca, 2019 - 16:40
Kogo masz na myśli
Źle oceniony komentarz
Komentarz użytkownika a nie mówiłem (niezweryfikowany) nie został doceniony przez społeczność niepoprawnych.. Odsuwamy go troszkę na dalszy plan.
zaczadzony...24 Czerwca, 2019 - 22:15
Przecież wiesz ...
Zamknij sie dzis i ty
24 Czerwca, 2019 - 22:23
Bo zawiszak prezenty rozdaje
To dla ciebie
zaczadzony...
25 Czerwca, 2019 - 07:57
A jednak wiesz :).
Anna
23 Czerwca, 2019 - 17:33
Pani Aniu niech się Pani niczemu nie dziwi.
Jest tu drużyna około 5-ciu debili którzy sami ze sobą w chamstwie i debiliźmie bardzo mocno konkurują jednocześnie nazywając siebie: patriotami buaaaahahaaaa
Aby było śmieszniej to są tacy patrioci co zwiali z tego kraju lata temu i zasuwają na zmywaku w Kondonie, tzn. Londonie (jeden czy dwaj błaźni są rezydentami u nas w kraju)
To są takie dna co tutaj nie potrafiły zawiązać końca z końcem, popłakali się i zwieli za kałużę tam gdzie nikt ich nie zna a teraz są wielkimi walecznymi bohaterami którzy groźnie wymachują.... klawiaturami z Polskimi czcionkami
Dodatkowo mogą to robić gdyż nie tyle administracja im na to pozwala co wręcz ręcznie w tym POMAGA
Proszę się przyjrzeć PLUSOM i MINUSOM i w jaki sposób komentarze anty PISowskie i anty Londyńskie są tutaj zakopywane a szybko zrozumie Pani czym a w zasadzie dla kogo ten portal służy i na jakich zasadach
To nie są przypadki tylko wręcz bezczelne ręczne sterowanie
Polak Polak...
23 Czerwca, 2019 - 21:44
Święte słowa...
Głupie głupoty.
23 Czerwca, 2019 - 16:48
Głupie głupoty.
Pomieszanie z poplątaniem, fałsze, złe akcenty, dziwaczne tezy, sprzecznosci, rażące spłycanie. Ogromne przemilczenia. Kicha po całości.
No i zabawny wniosek końcowy. Naturalnie, głupota. Te importowane Walentynki mają jasne znaczenie i nie są tak wypaczone, jak przeżytek Kupaly, zafałszowane już jako zwyczaj ludowy a co dopiero, gdy są tłumaczone przez takich to speców.
„Od rewolucji światowej dzieli nas tylko Chrystus” J. Stalin
Te przodki słowiańskie to
23 Czerwca, 2019 - 18:14
Te przodki słowiańskie to mądre bardzo były, co se dziś odkrywa Zawisza. Składanie ofiar, gusła, sodomia i handel niewolnikami. Ale przyszedł zły KK i miał coś przeciw tak mądrym i radosnym zwyczajom. Kto by się nie chciał zakopać trupa, by pilnował nam obejścia z duszkami opiekuńczymi? Kto by se nie złożył ludzkiej ofiary przed jakaś budową? Kto by nie poszedł do szeptunki, by odczynniła chorobę, spędziła płód czy sprzedała truciznę? Kto by wpadł na to, że lato bardziej sprzyja rozpuście w krzakach niż zima? Kto by nie chciał być pobity czy zamordowany w ramach jednomyślności wiecu z bajki? Szczęśliwie dawne zwyczaje i ich symbolikę wytłumaczy taki Zawisza, że niby nie wiadomo ale on przecież wie. No i ważne, że to było dostosowane do pór roku nawet, bo wszystko to tak mądre było
„Od rewolucji światowej dzieli nas tylko Chrystus” J. Stalin
Ja wiem, kontrik, że niektórym polskość, nasza kultura
23 Czerwca, 2019 - 18:34
kością w gardle stoi. Gdyby takich nie było, to wzorem Irlandczyków mielibyśmy spisaną naszą mitologię jak w klasztorach spisano mitologię celtycką.. Tyle, że u nasz klasztorami rządzili wychowankowie zakonów niemieckich, stąd nasze mity były zawsze traktowane jako prymitywizm, Niektórym jeszcze po dziś dzień to zostało.
Więc wyobraź sobie, kupienie chińskiego misia z serduszkiem i podarowanie go ukochanej dziewczynie traktuję jako znak pogardy dla tej dziewczyny. Jeśli jest dla ciebie kimś ważnym zrób coś indywidualnego co jej pokaże iż ona jest tą jedyną, a nie jedną z wielu obdarowanych masowo produkowanym misiem.
A może dlatego, że to
23 Czerwca, 2019 - 19:04
A może dlatego, że to ciemnota była i regionalizmy? No i co ubyło przez to, że nie wiesz, co tam se szeptały stare oszustki? Jeśli coś ma wartość, to się zachowa, nie bój bidy. Spójrz se na język, ile zapożyczeń dot. wszelkich wynalazków cywilizacyjnych. No i skąd wiesz, że w ogóle była jakaś potężna mitologia i wiara a nie rozdrobnione kultury lokalne? Przecież to dopiero chrzescijanstwo z silną władza zespoliło kraj a nie totem plemienny. Spójrz se na te swoje mitologie i porównaj do tego, co wiemy o tych ziemiach, najbliżej będą sagi, czyli cnota w brutalności i oszustwie. No piękne i mądre. Pobredź jeszcze o wysokiej cywilizacji.
Skacz se przez ognisko, kto broni, nawet jak sam splycasz pogańską obrzędowość do parzenia się po krzakach. Nie zauważyłeś, że tradycja musi być żywa i się zmienia? Pijesz do złych importów a przeciwstawiasz je starym przeżytkom nieznanych rytuałów. Nieważne, nie zrozumiesz. Tak jak tego, że te slowiany też mogły podarować coś masowo produkowanego czy banalnego. Sklepy to zapewne wynalazek zgniłego, faszystowsko- celtyckiego Zachodu, lepiej zerwać kwiatka niż mieć wybór i wyszukać co się zechce. Spróbuj sam, jedź na zadupie i przeżyj romantykę ciężkiej pracy, smrodu, biedy i chorób, będzie po słowiańsku. Łatwo się pisze bajki o złotym wieku. Pokaż więcej tych słowiańskich mądrości, co to nie możesz się ich napodziwiać.
„Od rewolucji światowej dzieli nas tylko Chrystus” J. Stalin
kontrik
23 Czerwca, 2019 - 19:17
"dopiero chrzescijanstwo z silną władza zespoliło kraj"
- nie silna władza - tylko zbrojne ramię KK ogniem i mieczem w dosłownym tego słowa znaczeniu
- nie zespoliło - tylko zniewoliło siłowo
To takie bardzo ważne i podstawowe różnice
Widzisz kontrik-Mind S. wy wszystko co polskie nienawidzicie
23 Czerwca, 2019 - 19:56
ale ze sztandarem "myśwa prawdziwe polaki" lubicie maszerować okłamując Polaków. Polak zna historię swego kraju, katolik zna historię swojej religii, a Polak - katolik zna to, co z wiary przedchrześcijańskiej w dzisiejszym katolicyzmie nasi ojcowie przechowali. Powiem ci ciekawostkę, Święci opiekują się poszczególnymi zawodami, Krzysztof kierowcami, Barbara górnikami itd. To nic innego jak domowe duchy opiekuńcze naszych przedchrześcijańskich Ojców. Mokosz np, była opiekunką pasterzy.Bez tej wiedzy jesteś tylko człowiekiem co paciorek odklepie, księdza w niedzielę wysłucha a reszta przelatuje koło uszu. Nawet nie wiesz w co wierzysz, jakie święta obchodzisz. Czy wytłumaczysz jakiego chrześcijańskiego wydarzenia pamięć w śmigus-dyngus obchodzisz?
przecież ty jesteś oczywiście
23 Czerwca, 2019 - 23:20
przecież ty jesteś oczywiście chory. święci katoliccy to słowiańskie duchy opiekuncze? weź znajdź ciężki młotek albo dobry rozpęd przed ścianą. i to ty musisz uświadamiac katoli, w co wierzą? no niesamowite. tacy bojownicy o spiskowo ukrywane prawdy to znajdą pojęcie inkulturacji albo false flag itp. a potem wszystkich innych będą oświecać. do tego bredzisz kompletnie, mieszając nawet pojęcia- domowe duchy opiekuńcze a patroni zawodów. święci nie są żadnymi odpowiednikami duchów slowianskich tylko wzorcami chrześcijan, bredzący religioznawco!
„Od rewolucji światowej dzieli nas tylko Chrystus” J. Stalin
Czy można być Polakiem, nie szanując naszej kultury?
24 Czerwca, 2019 - 08:51
Nie ja jestem chory, a tobie wiedzy brakuje. Czy ktoś mówił o słowiańskich mocach opiekuńczych, bo tak jest prawidłowo dla słowiańszczyzny. Mówimy o wierzeniach północno-europejskich a więc germańskich, słowiańskich celtyckich. Nigdy ci mama nie czytała bajek wywodzących się z kultury germańskiej? Nie widziałeś ile tam duchów opiekuńczych, dobrych, złych, psotliwych? O ile święci jako męczennicy czy wzorce zachowania dla chrześcijan to element wywodzący się z kultury chrześcijańskiej o tyle ich opiekuńczość nad poszczególnymi czynnościami ludzkimi to już element wiar przedchrześcijańskich. Znajdziesz dla tego wytłumaczenie w chrześcijaństwie? Jezus o tym mówił? W chrześcijaństwie jedynym duchem opiekuńczym dla całego Kościoła to Duch Święty zesłany w Wieczerniku, którego przekazujemy sobie w sakramencie bierzmowania.
Zerknij do klech górniczych. Ile tam obok św. Barbary skarbków, krasnali, strażników darów ziemi? Na te wszystkie wierzenia Kościół nałożył św. Barbarę. Stara, wypróbowana i w sumie dobra metoda, gdyż zamiast walczyć z ludźmi, z dawnymi wierzeniami, wierzeniom tym nadawano chrześcijańskie znaczenie. Unikało się przelewu krwi, buntów itd. Jeśli popatrzysz na kult maryjny, większość świąt ma przedchrześcijański rodowód.
Za to zadziwiająca jest wasza wrogość do naszej kultury, jak byście Polakami nie byli. Nasza kultura jest piękna, mądra i związana z naszą mentalnością i miejscem w którym żyjemy. Niczego importować nie musimy.
kontrik
24 Czerwca, 2019 - 18:13
"święci nie są żadnymi odpowiednikami duchów slowianskich tylko wzorcami chrześcijan" - ty nie masz pojęcia jak widzę nawet co to jest święto Wszystkich Świętych... i kim byli Ci święci
jednak + dla ciebie, że polemizujesz z tematem a nie trolujesz jak ci POwyżej...
Dziękuję za uwagę,
Twój komentarz wezmę pod rozwagę ;)
Źle oceniony komentarz
Komentarz użytkownika Polak Polak nie został doceniony przez społeczność niepoprawnych.. Odsuwamy go troszkę na dalszy plan.
kontrik23 Czerwca, 2019 - 19:14
Do Pana bzdetów czy bardziej zakłamywania odniosę się w punktach
- składanie ofiar - KK to zmienił bo uznał że g... guzik z tego ma i ofiarę materialną zamienił na czystą żywą gotówkę, a znając zacofanie plebsu nawet jej nazwy nie zmienił i do dziś dnia zbiórka na tacę nazywa się jak? Zbiórką na OFIARĘ
- gusła? - a czymże jest kretyńskie ciągłe straszenie jakimiś mocami nieczystymi i ciemnymi, piekłem i diabłem...
- KK niczego wielkiego nie zmienił poza niektórymi nazwami i zamianą czego się da na dobra czysto materialne dla siebie
- o dobrych duchach w KK też się mówi
- ofiary ludzkie przed budową się nie składa ale za to w zamian się święci, oczywiście nie bezpłatnie tylko za KASĘ
- szeptunka Pan powiadasz - to to samo co tzw. egzorcyści w czarnych sukienkach
- itd itp
Także jak każdy sekciarz strzelasz Pan ślepakami
Akurat różnice są ogromne i
23 Czerwca, 2019 - 20:06
Akurat różnice są ogromne i cywilizacyjne, również w kwestii duchowości. Zwł. personalizm czy kwestia wolnej woli. Ale co tu porównywać? Świętego konia dzikich z milleniami dorobku najlepszych umysłów i cywilizacją? Mentalności zbója że wzorcem swietego?
„Od rewolucji światowej dzieli nas tylko Chrystus” J. Stalin
Jakże powierzchowna jest twoja wiedza kontrik
23 Czerwca, 2019 - 20:53
Gdzie widzisz porównanie konia wróżebnego, rzeczywiście w Ankonie był taki koń, ze świętym. Pierwsze pytanie, kim jest święty? Początkowo byli to ludzie, którzy oddali życie za wiarę, później byli to ludzie których życie i cnoty Kościół uznawał za warte propagowania, Nie masz tu ani grama opiekuńczości nad zawodami, nad czynnościami. To pojawia się w momencie, gdy chrześcijaństwo wkracza na tereny na których ludność wierzyła w moce opiekuńcze. Człowiek rzeczywiście potrzebuje odczucia, że jest ktoś kto nad nim będzie czuwał, ale wyruszając w drogę jeśli chcesz prosić kogoś o opiekę to nie św Krzysztofa a Boga. Tak mówi chrześcijaństwo Za to jeśli chcesz naśladować życie kogoś, kto żył w sposób uznany przez Kościół za właściwy, naśladuj wybranego świętego.Właśnie dlatego rozumienie zarówno tego co do katolicyzmu wniosła wiara naszych ojców jest istotne, stąd głupotą jest odrzucenie ich doświadczeń. Jeśli chcesz być Polakiem szanuj ich wkład w to, kim dziś jesteśmy. Szydzisz z tego, nie waż się nazywać Polakiem
gdzie widzę porównanie- tam,
23 Czerwca, 2019 - 23:04
gdzie widzę porównanie- tam, gdzie ten Polak-Polak objaśniał.
mnie pytasz, kim jest święty? dobrze, że sam se odpowiadasz, przecież i tak wiesz swoje, autorytet najlepszy, co chwalił się studiowaniem religioznawstwa.
mam gdzieś jakąs "wiarę naszych ojców" (nawiasem mówiąc ten zwrot oznaczał wiarę katolicką, więc po co za neopogańcami go zawłaszczasz?) i krwawe gusła, chętnie tez odrzucę takie doświadczenia- są bzdurne, nieznane w przeważającej większości i do niczego nie potrzebne. ja mam chcieć takich DOŚWIADCZEŃ? mam se odtwarzać jakieś pogańskie fiki-miki z wyobrażen różnych szurów? no chyba cię pogięło. zostawmy szurów szurom.
i jaki to niby ma byc wkład w to, kim jesteśmy? jaki? jestem Polakiem i katolikiem a nie jakimś półdzikim śmierdzielem, co własne dzieci sprzeda w niewolę czy wygwałci albo złoży w ofierze. banda zbójów, rabująca innych nie robi na mnie wrażenia. mam brać na poważnie, że w jakimś rejonie śpiewali se przy robocie do słoneczka a w innym trykali w drzewo, bo to taki wkład cywilizacyjny i tożsamościowy? normalny to ty nie jesteś. ja mam ojca i matkę a nie jakichś "ojców", wiem skąd mój ród i mój kraj a osadą w głuszy się nie podniecam, bo wiem wystarczająco, jak wygląda takie życie. na pewno nie jak bajki z "Kajko i Kokosza". nie było żadnego jednego kraju Słowian, czystości rasowej, kultury, wiary, czegokolwiek. były rozliczne kultury, ktore podlegaly przekształceniom bądź ginęły. wszystko jest procesem, nawet samo istnienie tradycji dowodzi, że świat się zmienia. co to ma wspólnego z Polską? a to jedni Słowianie zamieszkiwali te tereny? wszyscy byli jednorodni? czy to kolejne fale różnych wpływów kulturowych i nowe mieszanki w nowych czasach i to w różnych kulturach, małych ojczyznach. mnie polskości chcesz uczyć swoimi zmyśleniami o Słowianach? sam się zastanów nad własną polskością, skoro tak mierzi. polskośc to nie żadne bujdy o Słowianach i to wasze neonowe "budowanie struktur Rosji" w walce o ruski NWO.
„Od rewolucji światowej dzieli nas tylko Chrystus” J. Stalin
Fajny tekst i ciekawy.
24 Czerwca, 2019 - 19:20
Fajny tekst i ciekawy. Interesuję się tym od dłuższego czasu (z doskoku) i uważam, ze powinniśmy powracać do naszych słowiańskich tradycji (przy czym nie uważam aby ruscy - tak jak niektórzy twierdzą - byli słowianami, bo dla mnie to zwykli azjaci; zachowują się tak i na mapie też to widać). Brakuje mi w tekście tylko czegoś więcej o samej tradycji szukania kwiatu paproci - masz jakieś dalsze o tym info?
Osobiście już od dawna 14 lutego wale tynki, a prawdziwe polskie święto zakochanych obchodzę 21 na 22 czerwca. Przyczyniły się do tego najbardziej dwie rzeczy - komercja, która zabija "walentynki" i to, że chcę obchodzić polskie święto zakochanych a nie jakieś zachodnie.
Ps. brakuje mi w artykule jeszcze tej piosenki więc mam nadzieję,ze autor się nie obrazi jak wstawię ;)
Ps.2. szukając tej piosenki (kiedyś była lepsza wersja filmiku), natknałem się na ten sam temat pisany przez "Zayazd" na neon 24 w 2012 roku i podawał tam też link do tej piosenki, który juz nie wchodzi - youtube skasowało. Przy okazji widze, że portal wrzuta.pl juz nie istnieje i wyskakuje co innego zagranicznego z youtube włacznie..., a youtube znów pierniczy o zmianie warunków korzystania z ich "usług" od lipca...
Dziękuję za uwagę,
Twój komentarz wezmę pod rozwagę ;)