Ocalcie podręcznik Prezesa Kurtyki!

Obrazek użytkownika tutejszy
Kraj

To nie jest zwykła książka. Z takich podręczników powinna się uczyć polska młodzież w szkołach średnich już od dawna. Prezes Janusz Kurtyka, który zginął pod Smoleńskiem, chciał, aby ta książka trafiła do rąk każdego maturzysty. Bo podręcznik "Od niepodległości do niepodległości 1918-1989" był jakby dopełnieniem jego postulatu wypowiedzianego w jednym z wywiadów: musimy działać tak, jakby Powstanie Warszawskie wygrało. I oto Instytut Pamięci Narodowej wydał podręcznik wolnej i niezależnej Polski, podręcznik zawierający prawdę historyczną, a nie pobożne życzenia bohaterów ostatnich dekad.

Młodzież chętnie by wzięła książkę do ręki – wydana na kredowym papierze, pełna kolorowych, niespotykanych zdjęć podpisanych krótkimi sformułowaniami. Niektóre hasła, albo postacie występujące w tekście mają swoje osobne, barwne ramki w których jest szerszy opis problemu – notka biograficzna Jacka Kuronia, Lecha Wałęsy (z podaną informacją o jego rejestracji przez Służbę Bezpieczeństwa jako TW "Bolek"), opis przesadnej drobiazgowości Gomułki w ustalaniu "zawartości tłuszczu w mleku" i wiele innych zagadnień nierozumianych dzisiaj przez młodzież. Podręcznik jest wyraźnie nastawiony na młode pokolenie – na marginesach głównego tekstu można przeczytać dowcipy z dawnych lat, zobaczyć zdjęcia z procesu taterników przemycających nielegalną prasę w okresie PRL, albo fotografię z procesu m. in. małżeństwa Romaszewskich bronionych wówczas przez adwokata Jana Olszewskiego.

Te i inne ciekawostki są czynnikiem przykuwającym uwagę do głównej części tekstu. Podręcznik nie jest jednoznaczny – w przypadku "marca 68" podaje różne wersje historyków. W historii II RP Marszałek Piłsudski jest z jednej strony pokazany jako opatrznościowy mąż stanu, ale jednak w dalszych fragmentach autorzy surowo opisują autorytarne działania władzy przedwojennej Polski, upokarzające opozycjonistów w więzieniach, albo wprowadzające cenzurę.

"Marzeniem Prezesa IPN było podarowanie młodzieży polskiej (...) wykładu, w którym ujęto by szerzej niż w szkolnych podręcznikach zagadnienia szczególnie ważne dla narodowej pamięci" – czytamy we wstępie. I faktycznie autorzy – młodzi historycy nienapiętnowani trudnymi życiorysami w PRL-u – potrafią pokazać w naszej XX-wiecznej historii jednoznaczne powody do dumy: ukazanie osiągnięć Polski w Europie jest tu szczególnie wyeksponowane, lecz nie jest to narracja martyrologiczna, ani hagiograficzna wobec kogokolwiek. Wyjątkowo drażliwe kwestie polskich dziejów ukazane są problematycznie – spór historyków wokół nazwania pierwszych lat pojałtańskiej Polski jest opisany w specjalnie wyodrębnionym tekście. "W rzeczywistości okupacja sowiecka po 1946 r. przeszła w <>: władza komunistyczna, narzucona siłą, sprawowała rządy w interesie sowieckim".

Lektura wydana przez Instytut Pamięci Narodowej jest co prawda przeznaczona dla uczniów i maturzystów, ale z pewnością sięgnąłby po nią każdy obywatel zainteresowany tym ciekawym ujęciem najnowszej historii. Jest to historia, nad którą warto się pochylić, przemyśleć, podyskutować. Wyraźnie widać, że autorzy nie podlegali żadnej presji, ani autocenzurze. Można by tę książkę nazwać podręcznikiem odwagi i bezkompromisowości, ale też podręcznikiem chłodnego obiektywizmu i uczciwego spojrzenia na nasze dzieje. Stałaby się ta książka wyrazem wolnej dyskusji wobec spraw ważnych dla narodu i państwa, lecz.... chyba się nie stanie. Choć miała nieodpłatnie trafić do rąk każdego maturzysty, choć miała stać się pomocą w egzaminie dojrzałości, ale też prawdziwą formą wychowania patriotycznego to jednak w Polsce o niej cicho. Z różnych stron kraju dochodzą sygnały od nauczycieli-humanistów, że zamówione egzemplarze, choć zamówione nawet nie dla uczniów, lecz tylko dla historyków, nie trafiły w ręce odbiorców. Wielki plan dostarczenia do rąk młodzieży niezależnych, wolnych i prawdziwych opowieści o naszej historii spalił na panewce!
Komu w IPN-ie zabrakło odwagi i determinacji by zrealizować rozpoczęte dzieło? A może niewygodne, prawdziwe treści mają być umieszczone w magazynach jak dawniej filmy – półkowniki (bo odkładane na "półki"), także opisywane w podręczniku?

Choć administracyjne rozwiązania nie ułatwiają zdobycia książki, to jednak zwykła ludzka determinacja może tu pomóc. Czyż nie powinno być naszym obowiązkiem wyrwać z IPN-u jak najwięcej egzemplarzy i rozpropagować tę inicjatywę śp. Janusza Kurtyki? Nie pozwólmy, by tragedia smoleńska uśmierciła ten podręcznik, by praca czterech młodych historyków poszła na marne. "Musimy działać tak, jakby Powstanie Warszawskie wygrało!"

Adam Dziurak, Marek Gałęzowski, Łukasz Kamiński, Filip Musiał, Od niepodległości do niepodległości. Historia Polski 1918-1989, Warszawa 2010

Tekst opublikowany w ostatnim numerze Warszawskiej Gazety. Chciałem by był wezwaniem do wydarcia z kostniejącego IPN-u podręczników dla polskiej młodzieży

Brak głosów

Komentarze

Udało mi się nabyć ten podręcznik historii! Znakomity
Pozdrawiam

Sigma

Vote up!
0
Vote down!
0
#124919

zanim w składnicy "sie zaprószy ogień" 3a wyrwać tyle egzemplarzy ile się da.

Już napewno "historycy" pokroju Tuska, Komoruskiego czy Nałecza szykują nowy "słuszny i po linii" podręcznik - no może nie reedycję gniota Michnikowej, ale coś uwspółcześnionego - broń p. Boże jakieś wątki typu TW Bolek natomiast będzie barwna historia patriotycznych uniesień tow. Dziadzi realizującego chwalebną misję w UBP wraz se swą "resortową" żoną kryptonim "Józefa Deptuła" czyli rodzice miłościwie panującej (na łamach Pudelka, Vivy i innych Gal) bigmacowej p. rezydentki no i oczywiście hagigrafia żyrandolowo-bigosowego Bronka zwanego (głównie przez siebie samego) "hrabią" ;/

Śpieszmy się więc ocalić dla naszych dzieci pracę młodych historyków...

"Nie odzywając się w towarzystwie ryzykujesz uznanie za głupka, odzywając się rozwiejesz wszelkie wątpliwości" O. Wilde

Vote up!
0
Vote down!
0

Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, a*ldd meg a Magyart

#124949

Kupiłam przez przyjaciółke pracującą w IPN. Mogę spytać, czy dałoby się więcej egzemplarzy.

Pozdrawiam

Sigma

Vote up!
0
Vote down!
0
#125017

Z uwagi na programowy zakres nauki historii w gimnazjum niezbędnym będzie douczanie historii ojczystej w domu (tajne komplety?). W tym celu taka książka może być bezcenna.
12 -letni chłopiec z mojej rodziny przerabia już po raz trzeci historię Afryki. Jego wiedza o historii Polski jest szczątkowa.

Vote up!
0
Vote down!
0

Leopold

#125015

ten podręcznik miesiąc temu,do tej pory nie dotarł,w szkole ktorej uczę historycy nie są nawet zainteresowani/więc tym bardziej mi zalezy na zamówieniu/,jestem polonistą.Materiały,jakie otrzymałam z IPN o Katyniu sa świetne,mapy,karty pracy dla uczniow,dla nauczycieli,objaśnienia.W każdą rocznicę Katynia omawiam na polskim tę tragedię.robię gazetki okolicznościowe,szkolni historycy zpominają!Po prostu wstyd!Raz, jeden zrobił wystawę o Katyniu,bo się dyplomował,póżniej wszystko olał/przepraszam za kolokwializm/.Na tej wystawie ,na jednym plakacie było o szczególnej roli Putina w wyjaśnianiu ludobójstwa w Katyniu,anglistka tę informację zerwała.Nigdy nie występuję w obronie nauczycieli,kiedy słyszę ich krytykę,bo ona jest uzasadniona!Ręce opadają,kiedy w pokoju nauczycielskim słyszy się od historyka opinę:"95%udziału w katastrofie smolenskiej mają Polacy!"Przepraszam wszystkich nauczycieli,którym ta opinia wydaje się krzywdząca,ale na 30 osób w moim pokoju nauczycielskim są 3,którym na sercu leży coś więcej niż "odbebnienie" pracy.:(

Vote up!
0
Vote down!
0
#124933

 To i tak nieźle, że są  trzy osoby " którym leży na sercu coś więcej..."

 Uwierz mi - mogłaś  trafić gorzej !

 

Vote up!
0
Vote down!
0
#125168

Witaj, podałem link do zamówienia nauczycielowi historii w szkole mojego dziecka i zamówił. Tym sposobem mamy go w domu i wiele innych rodzin też.

Pozdrawiam

jwp

Hr. Skrzyński - Panie Marszałku, a jaki program tej partii ?
Marszałek Piłsudski - Najprostszy z możliwych. Bić kurwy i złodziei, mości hrabio.

Vote up!
0
Vote down!
0

jwp - Ja też potrafię w mordę bić. Hr. Skrzyński - Panie Marszałku, a jaki program tej partii ? Marszałek Piłsudski - Najprostszy z możliwych. Bić kurwy i złodziei, mości hrabio.

#124951

NAUCZYCIELE MOGĄ ZAMÓWIĆ BEZPŁATNIE EGZEMPLARZE KSIĄŻKI DLA UCZNIÓW ZDAJĄCYCH MATURĘ Z HISTORII I WOS-U. ZAMÓWIONE EGZEMPLARZE ZOSTANĄ WYSŁANE NA PODANY W FORMULARZU ADRES SZKOŁY.

ZAMÓW

Kontakt w sprawie bezpłatnych egzemplarzy zamawianych do szkół – Marta Kirszling, tel. (0-22) 431-83-35, marta.kirszling@ipn.gov.pl

W razie problemów technicznych prosimy o kontakt pod adresem webmaster@ipn.gov.pl
________________________________________________________
„Jest jedna tylko rzecz w życiu ludzi, narodów i państw, która jest bezcenna. Tą rzeczą jest honor”. Józef Beck

Vote up!
0
Vote down!
0

Pokora i uległość tylko do wzmocnienia i utrwalenia niewoli prowadzi (J.Piłsudski)

#124985

Natomiast na dole tej samej strony czytamy:
W związku z likwidacją GOSPODARSTWA POMOCNICZEGO IPN działalność punktów sprzedaży w Centrali i Oddziałach IPN została wstrzymana. Od dnia 1 lutego 2011 publikacje będzie można kupić:

* w Centrali IPN
ul. Towarowa 28, 00-839 Warszawa
pon.–pt. 8.15–16.15
* w Centrum Edukacyjnym IPN
ul. Marszałkowska 21/25, Warszawa
pon.–pt. 11.00–18.00
sob. 9.00–14.00
tel. (0-22) 576-30-06
* w Oddziałach IPN
Rodzi się pytanie czy zasadne jest panikowanie. Natomiast w dobie "chomików, torrentów, filefrontów itp." rozprowadzenie kopii w pdf'ie nie stanowi chyba problemu? No chyba że dajemy wiarę w słuszność tez o piractwie itd.

Vote up!
0
Vote down!
0
#124989

Dla znajacych angielski polecam "The Keys of This Blood" by Malachi Martin. Jeszcze do nabycia za grosze na Amazon.
Nie polecam czytac wstepu i zakonczenia aby sie nie zniechecic.
A swoja droga ciekawe czy kiedykolwiek ta ksiazka ukaze sie w wersji polskiej. (Far)masoni nie byliby zachwyceni...
Wszystkie (chyba) ksiazki tego autora ukazaly sie po polsku, poza ta jedna.

Vote up!
0
Vote down!
0

Demokracja to rzady hien nad oslami.

#124986

Jestem nauczycielem historii w XVII Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu. Jakoś na początku grudnia 2010 r. zamówiłem dla uczniów 30 podręczników (jako nauczyciel tylko tyle mogłem jednorazowo zamówić). Podręczniki do szkoły kilka dni temu dotarły, więc jednak IPN realizuje w tej materii testament prof. Kurtyki. Oczywiście 30 podręczników sprawy nie załatwia. Potrzeba wielokrotnie więcej. Nie tylko dla maturzystów, ale dla wszystkich uczniów przechodzących kurs historii Polski od 1918 r.
Wcześniej napisał jakiś polonista, że nauczyciele historii nie są zainteresowani podręcznikiem IPN. Może jacyś nauczyciele nie są zainteresowani, ale podejrzewam, że raczej nie wiedzą o istnieniu podręcznika, gdyż informacji o nim trzeba szukać w internecie, a nie wszyscy w internecie "siedzą".
Swoją drogą bardzo polecam ten podręcznik. Jest to pierwszy podręcznik (na ile zdążyłem go przejrzeć) całkowicie odkomunizowany (np. wyczyszczono kwestie nazewnictwa z naleciałości PRL-owskich).

Vote up!
0
Vote down!
0
#125021

podręcznik był promowany przez IPN,do szkół przyszły propozycje zamówienia,stąd dowiedziałam się o podręczniku.formularze zamówień wisiały na tablicy ogłoszen,kto chce się dowiedzieć ,to się dowie,zalezy od nauczyciela,internet jest dostępny dla wszystkich,jestem starsza od historyków w mojej szkole,a jednak "siedzę" w internecie.Pozdrawiam serdecznie historyka z Wrocławia,szkoda ,ze nie uczysz w mojej szkole:)

Vote up!
0
Vote down!
0
#125027

Moja corka jest uczennica VIII liceum w Gdansku ktore jest uznawane za jedno z lepszych w Trojmiescie. Nie macie pojecia jak z POstbolszewizowany jest prawie caly zestaw skladu nauczycielskiego tej szkoly!! Mozna smialo powiedziec ze to nie jest szkola, ze to jest agenda Gazety Wyborczej! Nauczycielka od historii w czasie wyborow jawnie i glosno nawoluje uczniow starszych klas aby glosowali na PO i jej POchodnych! Be zenady, wrecz ostentacyjnie kazdego dnia, na kazdej lekcji czyni antyPiSowskie "wrzutki"!  To mi przypomina film bodajze Agnieszki Holland jak w ZSRR w czasie 2 wojny swiatowej bolszewicy indoktrynowali polska mlodziez ktora znazala sie pod okubacja sowiecka! Ja wiem ze mimo wszystko jest jeszcze troche porzadnych nauczycieli w polskich szkolach, ale niestety bardzo duza czesc tzw.ciala pedagogicznego, szczegolnie takich przedmiotow jak historia to odPOwiednio wyselekcjonowany POstbolszewicki element ktorego Stalin z Hitlerem by sie nie POwstydzili!

Vote up!
0
Vote down!
0
#127282