Warto Rozmawiać i reforma edukacji

Obrazek użytkownika zetjot
Blog

Obejrzałem wczorajsze Warto rozmawiać i trochę byłem zaskoczony organizacją tematu. Dyskusja nad jakimkolwiek tematem, żeby miala sens, musi mieć wyraźnie wyartykułowany kontekst, a tego tu zabrakło.

Niezależnie od tego braku, okazało się, że zwolennicy reformy edukacji mają więcej konkretnych argumentów przemawiających za reformą niż jej przeciwnicy argumentów przemawiających za zachownaiem aktualnej struktury edukacji.

Ale wróćmy do kluczowego elementu każdej porządnej debaty, czyli do kwestii kotekstu, której w programie zabrakło. Otóż edukacja szkolna, oprócz tego, że moim osobistym zdaniem, ma wartość sama w sobie i nie wymaga żadnych uzasadnień, to jej zadaniem jest dostarczenie pewnego produktu edukacyjnego na, nazwijmy to niezbyt adekwatnie, rynek.

Odbiorcą produktu edukacyjnego w tym kontekście są wyższe uczelnie i jest rzeczą powszechnie znaną negatywny stosunek uczelni do jakości produktu im dostarczanego przez szkolnictwo. Lata temu znany i wpływowy naukowiec powiedział “ fikcyjne wykształcenie, lipne dyplomy” i to najlepiej podsumowywało standardy edukacji. Nic dziwnego, że ten naukowiec znikł potem z mediów.

Nietrudno dojść do tego, gdzie leży błąd w systemie. Leży w liceum, a szerzej, leży w dezintegracji procesu edukacyjnego na bzdurne trzyletnie okresy. Naprawa system wymaga więc przywrócenia normalnego liceum, nie dla idiotów, a ten zabieg pociąga za sobą kroki kolejne i czyni bezzasadną dyskusję nad gimnazjum. Na gimnazjum nie ma po prostu w strukturze zdrowego systemu miejsca.

Ciekawa mogłaby być odpowiedź na pytanie dlaczego w ogóle wymyślono taką trójczłonową strukturę szkolnictwa. Otóż moim zdaniem był to efekt myślenia stechnicyzowanego i biurokratycznego, polegającego na wierze, że kulturą, przekazem kulturowym da się sterować jak każdym innym przedsięwzięciem, po uprzednim rozbiciu go na części składowe, ich analizie i ponownym złożeniem według odmiennego algorytmu. Więcej pokory wobec tradycji, panie i panowie.

Ocena wpisu: 
Twoja ocena: Brak Średnio: 5 (głosów:4)