CPK Szprycha nr 5 przez Zamość do Lwowa

Obrazek użytkownika Sławomir Tomasz Roch
Kraj

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to nowy port lotniczy w Baranowie, 37 km na zachód od Warszawy. Ma to być główne lotnisko kraju, a dojazd do portu ma zapewniać kolej, dlatego już dziś planowana jest przebudowa istniejących linii i budowy nowych. W założniach CPK ma integrować nadto transport lotniczy i drogowy. Umożliwi przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Port Lotniczy Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Na szczęście super mega inwestycja jest oczkiem w głowie Premiera RP Mateusza Morawieckiego (PiS) i jego rządu. Trudno się dziwić skoro może być i będzie prawdziwym motorem polskiej gospodarki. Prezesem Centralnego Portu Komunikacyjnego jest Mikołaj Wild. Doradcą strategicznym CPK będzie albo japoński port Narita albo południowokoreański port Seul-Inczon. Pomimo morderczej pandemii trwają intesywne prace. Już teraz plany i założenia są niemal kosmiczne, mówi się jakoby o II Gdyni budowanej w latach Polski międzywojennej, która stała się naszym oknem na świat.

 

Warszawa – Lublin – Zamość – Lwów

 

Po wiekach ciemnych szęście wreszcie jak słońce rankiem, wzeszło nad naszym regionem nad Roztoczem. Otóż jedną z kolejowych inwestycji związanych z lotniskiem miałaby być budowa torów zapewniających szybszy dojazd do Zamościa i granicy z Ukrainą w Hrebennem. Jest już nawet zapowiedź rozbudowy połączeń kolejowych w tym tak zwanej Szprychy nr 5. W tej chwili opracowywane jest: „studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe”. Z kolei przy analizie kosztów szacowane mają być nie tylko wydatki na budowę linii, ale też koszty jej utrzymania przez 30 lat od otwarcia.

Do analizy środowiskowej brany ma być pas terenu o szerokości co najmniej 300 m w każdą stronę, mierząc od linii kolejowej. Dokumentacja ma uwzględniać także proponowany rozkład jazdy dla pociągów regionalnych i dalekobieżnych, wstępne koncepcje wszystkich nowych dworców (wraz z wizualizacjami), a także lokalizację towarowych terminali przeładunkowych. Rozważane mają być też lokalizacje tuneli i wiaduktów.

Chodzi konkretnie o nową linię kolejową nr 54 z Trawnik do Krasnegostawu oraz nową linię 56 z Wólki Orłowskiej przez Zamość i Tomaszów Lubelski do Bełżca. Z oficjalnej dokumentacji wynika, że „prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich” miałaby tutaj wynosić 200 lub 250 km/h, zaś towarowych 100 lub 120 km/h.

 

Tunel i podziemna stacja pasażerska pod Zamoścem

 

Miasto idealne! Zamość to jedno z największych polskich osiągnięć w dziejach. Od czterystu lat zachwyca i zadziwia wszystkich, którzy go odwiedzą A teraz jeszcze tunel i podziemna stacja pasażerska pod Zamoścem. To brzmi już niemal bajecznie! Perła Renesansu, Padwa Północy z tak nowoczesnym, kosmicznym rozwiązaniem transportowym. Napędziłoby to bez dwóch zdań na całe Roztocze nowe masy turystów. Warszawiacy dla przykładu w dwie godziny mogliby zwiedzać największy Rynek renesansowy w Europie i jedną z najtwardszych twierdź tej części Europy.

Otóż w rejonie miasta Zamość część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem wraz z lokalizacją podziemnej stacji pasażerskiej – czytamy w dokumentacji przetargu na cały projekt Szprychy nr 5. W każdym razie tunel pod Zamościem i podziemna stacja pasażerska są wśród pomysłów, nad którymi mają się pochylić eksperci. Oby pozytywnie. Co ciekawe, za miastem Zamościem linia miłaby pędzić przez piękny i kuszący Krasnobród! Za nieco ponad półtora roku gotowe powinny być wstępne plany nowych linii kolejowych, mających zapewnić lepszy dojazd do południowych rejonów województwa. Póki co w każdej z gmin, przez które mogą przebiegać nowe tory, muszą być przeprowadzone konsultacje społeczne.

Plany już teraz zyskały poparcie w regionie, mówi Wojciech Żukowski, burmistrz Tomaszowa Lubelskiego: „Ze wszech miar popieramy połączenie kolejowe. Trzymamy kciuki, bo dojechać od nas pociągiem w 3,5 godziny na lotnisko to jest coś. Nasz samorząd już w zeszłym roku przyjął stanowisko deklarując daleko idące współdziałanie i pomoc w realizacji przedsięwzięcia poprzez m.in. udostępnienie terenu pod budowę dworca kolejowego w naszym mieście.” Brawo! Radni Tomaszowa Lubelskiego przyjęli stanowisko jednogłośnie, relacjonuje Dominik Smaga w Dzienniku Wschodnim w artykule pt. „Czy pod Zamościem powstanie kolejowy tunel i podziemna stacja?”. [1]

 

CPK i planowana sieć szybkiej kolei w Polsce

 

Gorąco polecam i ten b. ciekawy filmik o projektowanym, już największym lotnisku w Polsce. O szybkim Pendolino, o ambitnych planach, mapach i o tradycyjnie pomijanym, zaniedbanym, biednym Wschodzie, czyli krótko i trochę śmiesznie Michał Włodarczyk i Marcin Rychlak o tym, jak chcemy w podskokach nadganiać kraje Zachodu. Filmik opublikowany 24 stycznia 2019 r. przez Stać Mnie, a zatem:

Przypisy:

[1] https://www.dziennikwschodni.pl/zamosc/planuja-nowe-linie-kolejowe,n,1000282686.html

Ocena wpisu: 
5
Twoja ocena: Brak Średnio: 5 (głosów:10)

Komentarze

CPK to prawdziwa rewolucja w podróżach kolejowych w całej Polsce. Strategiczne Studium Lokalizacyjne CPK. Filmik 9 lutego 2020 r. przez Centralny Port Komunikacyjny:

 

Podoba mi się!
3
Nie podoba mi się!
0

Sławomir Tomasz Roch

#1659936

Port Lotniczy Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma być prawdziwą trampoliną dla LOT'u, ma również integrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Umożliwi przejazd między Warszawą, a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Filmik opublikowany 3 sierpnia 2019 r. przez Batmaja:

 

Podoba mi się!
3
Nie podoba mi się!
0

Sławomir Tomasz Roch

#1659940

Pandemia koronawirusa nie zatrzymała, choć spowolniła bodowę CPK. Rozmówca Jaśminy Nowak mówi, że do 2021 r. ma nadzieję na wbicie pierwszej łopaty pod budowę portu Solidarność i sieci autostrad. Filmik opublikowany 3 paźdzernika 2020 r. przez Radio WNET:

 

Podoba mi się!
3
Nie podoba mi się!
0

Sławomir Tomasz Roch

#1659942

To połączenie już od lat powinno było funkcjonować. Rzeszów ze swoim zupełnie niewykorzystanym, pięknym lotniskiem mógły stać się bramą na zachodnią Ukrainę i na Słowację nawet jeśli część połączeń z pobliskim Lwowem odbywała by się autokarem tak jak to ma miejsce między Frankfurtem a wieloma niemieckimi miastami (szybka kolej).

Gdyby LOT otworzył bezpośrednie loty z USA i Kanady do Rzeszowa, to stałby się głownym przewoźnikiem dla zachodniej Ukrainy. Nie przez Warszawę, nie przez Frankfurt, a bezpośrednio USA-Rzeszów. Wszelkie przesiadki są istną drogą przez mękę.

Dzięki swojej bliskości do Lwowa, nie trzeba było by nawet zapewniać połączenia lotniczego z Lwowem. Pół godziny po każdym lądowaniu samolotu z Ameryki powinien odchodzić z samego lotniska autobus do Lwowa a inny na Słowację. Jest to z reguły szybciej niż lot samolotem. Najwięcej czasu w locie samolotem na krótszych trasach zajmuje czekanie. Odprawy, wcześniejsze zapokładowanie, znów czekanie, kołowanie po lotnisku a po wylądowaniu to samo tylko w odwróconej kolejności i konieczność dojazdu z lotniska do miasta. Kolej i autobus to rozwiązują.

Kiedy kupuje się w Lufthansie bilet ze Stanów do powiedzmy Bonn, przez Frankfurt, to najczęściej nawet nie zdajemy sobie sprawy że z Frankfuru nie lecimy już samolotem tylko z samego lotniska jedziemy szybką koleją do Bonn. Tak samo można by zorganizować to z Rzeszowa. Po długim locie uwielbiam zapaść się w fotelu autobusu i spać aż do samej mety. O wiele bardziej niż tarabanić się na kolejny krótki lot gdzie o drzemce można zapomnieć.

LOT mógłby tak zorganizować kursy autobusowe, nawet opłacając pensje przeznaczonego do obsługi LOTu ukraińskiego celnika, że autobusy te miały by na granicy pierwszeństwo. Przekraczanie granicy z marszu. Tak zresztą jest między Kanadą a Stanami. Wielokilometrowe kolejki dla wszystkich pozostałych a autobusy przekraczają granicę na specjalnym, tylko dla nich wyznaczonym stanowisku. Wszystko da się zorganizować jeśli się tylko chce.

Dla mnie piękne lotnisko w Rzeszowie jest zmarnowaną przez LOT okazją.

Podoba mi się!
2
Nie podoba mi się!
0
#1660068

Krzysztof Cichończuk znany przedsiębiorca w Zamościu w styczniu ubiegłego roku otworzył sklep spożywczy. Wcześniej przez wiele dziesięcioleci mieszkał w Stanach Zjednoczonych. Już po roku działalności przedsiębiorca był zmuszony zamknąć swój sklep z powodu znacznego spadku obrotów. Na Placu Melchiora Stefanidesa trwa bowiem przedłużający się remont, który prowadzi miasto. Cichończuk w lutym uznał, że remont placu, przy którym znajdował się jego market, odciął go od klientów, przez co zdecydował się na zwolnienie z pracy ludzi i jego zamknięcie.

Zrozpaczony przedsiębiorca 6 lutego za pośrednictwem Facebooka poinformował, że odda za darmo produkty spożywcze ze swojego sklepu, ponieważ nie chce pozwolić na ich zmarnowanie. Miał też napisać wprost: "Jest nam niezmiernie przykro, że musimy zamknąć ten rozdział mimo wielu starań, pism i próśb nikt nas nie usłyszał. Z epidemią daliśmy radę, z brakiem szacunku i nieudolnościami nie jesteśmy w stanie walczyć".

Niestety sprawa znalazła straszne i wstydliwe dla włodarzy miasta zakończenie bowiem 8 marca 2021 r, w poniedziałek rano zostało znalezione ciało Cichończuka przez jedną z jego pracownic. Jak na razie nie wiadomo jeszcze, co było przyczyną śmierci mężczyzny, jednak policja wykluczyła udział osób trzecich. Sprawę śmierci wyjaśnia policja pod nadzorem prokuratury.

Czytaj więcej: https://natemat.pl/342829,zamosc-nowe-fakty-ws-smierci-wlasciciela-znanego-marketu

A tak wygląda przebudowa Placu Melchiora Stefanidesa wraz z odcinkiem ulicy Łukasińskiego w Zamościu. „Remont konserwatorski - Przebudowa Placu Melchiora Stefanidesa (droga gminna nr 110594L) wraz z odcinkiem ulicy Łukasińskiego (droga powiatowa nr 3314L) od km 0+010,89 do km 0+566,60 w Zamościu”, który realizuje Miasto Zamość, jest dofinansowany z Funduszu Dróg. Filmik opublikowany 8 grudnia 2020 r. przez Zamość - Twierdza Otwarta:

 

Podoba mi się!
1
Nie podoba mi się!
0

Sławomir Tomasz Roch

#1664570