CPK Szprycha nr 5 przez Zamość do Lwowa

Obrazek użytkownika Sławomir Tomasz Roch
Kraj

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to nowy port lotniczy w Baranowie, 37 km na zachód od Warszawy. Ma to być główne lotnisko kraju, a dojazd do portu ma zapewniać kolej, dlatego już dziś planowana jest przebudowa istniejących linii i budowy nowych. W założniach CPK ma integrować nadto transport lotniczy i drogowy. Umożliwi przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Port Lotniczy Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Na szczęście super mega inwestycja jest oczkiem w głowie Premiera RP Mateusza Morawieckiego (PiS) i jego rządu. Trudno się dziwić skoro może być i będzie prawdziwym motorem polskiej gospodarki. Prezesem Centralnego Portu Komunikacyjnego jest Mikołaj Wild. Doradcą strategicznym CPK będzie albo japoński port Narita albo południowokoreański port Seul-Inczon. Pomimo morderczej pandemii trwają intesywne prace. Już teraz plany i założenia są niemal kosmiczne, mówi się jakoby o II Gdyni budowanej w latach Polski międzywojennej, która stała się naszym oknem na świat.

 

Warszawa – Lublin – Zamość – Lwów

 

Po wiekach ciemnych szęście wreszcie jak słońce rankiem, wzeszło nad naszym regionem nad Roztoczem. Otóż jedną z kolejowych inwestycji związanych z lotniskiem miałaby być budowa torów zapewniających szybszy dojazd do Zamościa i granicy z Ukrainą w Hrebennem. Jest już nawet zapowiedź rozbudowy połączeń kolejowych w tym tak zwanej Szprychy nr 5. W tej chwili opracowywane jest: „studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe”. Z kolei przy analizie kosztów szacowane mają być nie tylko wydatki na budowę linii, ale też koszty jej utrzymania przez 30 lat od otwarcia.

Do analizy środowiskowej brany ma być pas terenu o szerokości co najmniej 300 m w każdą stronę, mierząc od linii kolejowej. Dokumentacja ma uwzględniać także proponowany rozkład jazdy dla pociągów regionalnych i dalekobieżnych, wstępne koncepcje wszystkich nowych dworców (wraz z wizualizacjami), a także lokalizację towarowych terminali przeładunkowych. Rozważane mają być też lokalizacje tuneli i wiaduktów.

Chodzi konkretnie o nową linię kolejową nr 54 z Trawnik do Krasnegostawu oraz nową linię 56 z Wólki Orłowskiej przez Zamość i Tomaszów Lubelski do Bełżca. Z oficjalnej dokumentacji wynika, że „prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich” miałaby tutaj wynosić 200 lub 250 km/h, zaś towarowych 100 lub 120 km/h.

 

Tunel i podziemna stacja pasażerska pod Zamoścem

 

Miasto idealne! Zamość to jedno z największych polskich osiągnięć w dziejach. Od czterystu lat zachwyca i zadziwia wszystkich, którzy go odwiedzą A teraz jeszcze tunel i podziemna stacja pasażerska pod Zamoścem. To brzmi już niemal bajecznie! Perła Renesansu, Padwa Północy z tak nowoczesnym, kosmicznym rozwiązaniem transportowym. Napędziłoby to bez dwóch zdań na całe Roztocze nowe masy turystów. Warszawiacy dla przykładu w dwie godziny mogliby zwiedzać największy Rynek renesansowy w Europie i jedną z najtwardszych twierdź tej części Europy.

Otóż w rejonie miasta Zamość część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem wraz z lokalizacją podziemnej stacji pasażerskiej – czytamy w dokumentacji przetargu na cały projekt Szprychy nr 5. W każdym razie tunel pod Zamościem i podziemna stacja pasażerska są wśród pomysłów, nad którymi mają się pochylić eksperci. Oby pozytywnie. Co ciekawe, za miastem Zamościem linia miłaby pędzić przez piękny i kuszący Krasnobród! Za nieco ponad półtora roku gotowe powinny być wstępne plany nowych linii kolejowych, mających zapewnić lepszy dojazd do południowych rejonów województwa. Póki co w każdej z gmin, przez które mogą przebiegać nowe tory, muszą być przeprowadzone konsultacje społeczne.

Plany już teraz zyskały poparcie w regionie, mówi Wojciech Żukowski, burmistrz Tomaszowa Lubelskiego: „Ze wszech miar popieramy połączenie kolejowe. Trzymamy kciuki, bo dojechać od nas pociągiem w 3,5 godziny na lotnisko to jest coś. Nasz samorząd już w zeszłym roku przyjął stanowisko deklarując daleko idące współdziałanie i pomoc w realizacji przedsięwzięcia poprzez m.in. udostępnienie terenu pod budowę dworca kolejowego w naszym mieście.” Brawo! Radni Tomaszowa Lubelskiego przyjęli stanowisko jednogłośnie, relacjonuje Dominik Smaga w Dzienniku Wschodnim w artykule pt. „Czy pod Zamościem powstanie kolejowy tunel i podziemna stacja?”. [1]

 

CPK i planowana sieć szybkiej kolei w Polsce

 

Gorąco polecam i ten b. ciekawy filmik o projektowanym, już największym lotnisku w Polsce. O szybkim Pendolino, o ambitnych planach, mapach i o tradycyjnie pomijanym, zaniedbanym, biednym Wschodzie, czyli krótko i trochę śmiesznie Michał Włodarczyk i Marcin Rychlak o tym, jak chcemy w podskokach nadganiać kraje Zachodu. Filmik opublikowany 24 stycznia 2019 r. przez Stać Mnie, a zatem:

Przypisy:

[1] ]]>https://www.dziennikwschodni.pl/zamosc/planuja-nowe-linie-kolejowe,n,100...]]>

Brak głosów