Dlaczego PIS chce strzelić sobie w kolano?

Obrazek użytkownika Kapitan Nemo
Blog

Plan ministra Adamczyka podwyższenia podatku drogowego o 20 groszy, by w ten sposób finansować budowę dróg jest tak prosty, jak budowa cepa. Taki plan mógłby opracować każdy lekko kumaty ekonomista, czyli nawet minister finansów w gabinecie cieni prof. Rzońca. W ten właśnie sposób Platforma Obywatelska podwyższała podatki, finansując doraźne potrzeby - choć przed wyborami zawsze bohatersko walczyła z haraczami.

Przykro się słucha, gdy w rządzie PIS do głosu dochodzą podobni „uzdrowiciele”, proponując rozwiązanie problemu przy pomocy cepa. Dają w ten sposób pożywkę domorosłym ekonomistom, w tym publicystom, którzy ekonomię znają na poziomie sugestywnych obrazków. Jak choćby obrazek załączonej przez red. Warzechę (którego przecież lubię) tabelki, przedstawiającej ceny benzyny w Polsce i w Stanach Zjednoczonych. Z barwnych kolumn jednoznacznie wynika, że gdyby w Polsce były takie same podatki na benzynę jak w USA – średnia cena benzyny nie wynosiłaby 4.44 zł, lecz 2.16 zł! Dzięki więc temu, że min. Adamczyk zaproponował rozwiązanie proste jak cep – PIS jest walony w głowę podobnymi obrazkami – kompletnie oderwanymi od realiów Europy.

Mam nadzieję, że każdy, bardziej kumaty ekonomista (co nie dotyczy prof. Rzońcy i oczywiście red. Warzechy) powinien wiedzieć, że przyrównywanie Polski do Stanów Zjednoczonych jest tak samo prawdziwe, jak przyrównywanie całej Europy do USA! Bo przecież nigdzie w Europie nie znajdziesz ceny litra benzyny takiej, jak w Stanach Zjednoczonych! Nawet w Rumunii aktualna cena jednego litra Pb95 to 4.00 zł, podczas gdy w Niemczech to 5.70 zł, we Francji 5.62 zł, zaś w samym jądrze Europy, czyli w Belgii – to 5.77 zł! Podobnie – nie znajdziesz w całej Europie takiej jak w Stanach Zjednoczonych ceny na samochód, czy elektronikę. A nawet i ciuchy…

Nie będę wyjaśniać inżynierii podatków amerykańskich lecz wspomnę, że nie ma tam VAT-u. Za to jest Sales Tax- podatek od sprzedaży. Jest to niewielki, kilkuprocentowy podatek od towarów i usług, różniący się tym od VAT-u, że płaci go tylko sprzedawca detaliczny. Producenci, hurtownicy i dystrybutorzy są zwolnieni z rozliczania Sales Tax, jako że nie są końcowymi sprzedawcami... 

Zaletą tego systemu jest znaczna redukcja kosztów – zarówno po stronie administracji publicznej, jak i przedsiębiorstw. Ile w Europie - a tym bardziej w Polsce osób musiałoby stracić pracę, gdyby nie VAT ? A jaki byłby bunt setek tysięcy zwalnianych z pracy urzędników, przewalających codziennie tony faktur vatowskich!?

To pierwszy argument potwierdzający, że w Polsce nie da się obniżyć podatków do poziomu Stanów Zjednoczonych, a więc i ceny benzyny. Ba! To nie jest możliwe w całej Europie, której częścią jesteśmy.

Argument drugi to samochody, których największym w świecie producentem są Stany Zjednoczone. Niskie ceny benzyny stymulują bowiem m.in. produkcję samochodów a podatki z ich sprzedaży trafiają do USA! Polska – dzięki rozumnej polityce poprzedników prof. Rzońcy – a więc tow. Balcerowicza i prywatyzatora Lewandowskiego – szczęśliwie pozbyła się przemysłu produkcji samochodów osobowych. Tak więc niska w Polsce cena benzyny napędza teraz gospodarkę Niemiec – głównego producenta samochodów osobowych w Europie. Im ta cena będzie niższa – tym bardziej rozwijać się będzie niemiecka gospodarka, gdyż coraz więcej Polaków stać będzie na nowy samochód – produkowany głównie w Niemczech, lub na niemieckiej licencji. Ale tego faktu nie dostrzega red. Warzecha – bezmyślnie publikując tabelkę cen benzyny w Polsce i w USA…

Jest też i trzeci – choć nie ostatni argument. To drogi w USA i w Polsce. Tego nie da się porównać – choćby na przykładzie przypadkowego osiedla – bo nie będę wspominać o autostradach. Nam przez 26 lat „wolnej” Polski nie udało się w całości zbudować żadnej autostrady, w tym autostrady A1  Północ- Południe. W Stanach Zjednoczonych wszystko się zaczęło w dniu 29 czerwca 1956 roku. Wtedy to, ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych, Dwight D. Eisenhower, podpisał dokument o nazwie „Dwight D. Eisenhower National System of Interstate and Defense Highways”. Od tego czasu sieć amerykańskich dróg zaczęła się szybko rozwijać. Inwestycje, finansowane głównie z podatku paliwowego, przeprowadzano w całym kraju….

Czy ten argument przesądza o zastosowaniu tego samego mechanizmu w Polsce? A więc budowę dróg przez podwyższenie podatku drogowego o 20 groszy? I tak i nie. Bo przecież już mamy znacznie wyższe podatki na paliwa niż je mają Stany Zjednoczone. Po wtóre – PIS odebrało by sobie argument w walce z teoretycznym państwem PO-PSL, zbudowanym na rosnących podatkach i coraz wyższych zyskach mafii. W tym zwłaszcza mafii paliwowych.  

Jak wskazują dane, PIS z powodzeniem ograniczył zyski mafii. Tak bardzo, że w budżecie odnotowywane są już nadwyżki! I tam powinno się szukać pieniędzy - bez groźby spadku popularności PIS-u. Bo jak wspomniałem – nie da się w Polsce wprost zastosować tego wszystkiego, co Ameryka dawno temu już wymyśliła. Podwyżka i tak wysokiego podatku na paliwa nawet wtedy, gdy ceny paliwa w Polsce należą do najniższych w Europie – może doprowadzić do takich szkód, których projektanci cepa nie przewidzieli.

Dlaczego PIS chce sobie odebrać argumenty w walce z antypolską targowicą – tego naprawdę nie rozumiem…

5
Twoja ocena: Brak Średnia: 4.9 (17 głosów)

Komentarze

Źle oceniony komentarz

Komentarz użytkownika Archiwum X nie został doceniony przez społeczność niepoprawnych.. Odsuwamy go troszkę na dalszy plan.

Gdyby PIS-oswka głupota miała skrzydła wszyscy oni latali by jak wróble: http://www.tylkoprawda.com/gdyby-pis-oswka-glupota-miala-skrzydla-wszyscy-oni-latali-by-jak-wroble/

Vote up!
6
Vote down!
-9
#1544094

Źle oceniony komentarz

Komentarz użytkownika mikolaj nie został doceniony przez społeczność niepoprawnych.. Odsuwamy go troszkę na dalszy plan.

99% Z NICH BYLOBY NICZYM ORLY...

Vote up!
4
Vote down!
-6

mikolaj

#1544110

opodatkowaniu przychodow obywateli - liczac srednio wszystkie obciazenia), kazda podwyzka podatkow -to strzal we wlasne kolano.

Podwyzka ceny benzyny - to podwyzka cen wszystkich towarow i uslug na rynku krajowym i eksportowych - a jak ceny rosna - to popyt maleje - czyzby wiec powrot do polityki Balcerowicza (chlodzenie gospodarki)?

Wydaje sie,  ze politycy po wygraniu wyborow i przejeciu stolkow w szybkim tempie zapominaja dla kogo i po co maja pracowac... pracowac? A moze "krecic lody"?

Vote up!
3
Vote down!
-2

mikolaj

#1544111

Ukryty komentarz

Komentarz użytkownika jjr został oceniony przez społeczność negatywnie. Jeśli chcesz go na chwilę odkryć kliknij mały przycisk z cyferką 2. Odkrywając komentarz działasz na własną odpowiedzialność. Pamiętaj że nie chcieliśmy Ci pokazywać tego komentarza..

Gdy notowania PIS poszybowały w górę zaczęło mnie swędzić gdzieś w tyle głowy, zaczęła się bezsenność, co teraz?

No i mamy,  Datę trzeba zaznaczyć w kalendarzu, to początek końca. Żaden motyl nie musiał w Amazonii machać skrzydełkami, ,sami sobie poradziliśmymy, nadchodzą zmiany. Pieniędzy zrobiło się im mało. Na samym początku kadencji było ich tyle, że posłowie chcieli sobie podnieść diety.

W Krasnojarskiej guberni właśnie zrobili to deputaci, jakbyśmy to u nas nazwali rady narodowej. Ze słowiańskim rozmachem o 100% sobie podwyższyli, starczyło bez podnoszenia podatków.  My w trosce o naród paliwo o 20 groszy. Tak, tak to wszystko dla ojczyzny.

Vote up!
1
Vote down!
-6
#1544117

Nie potrzeba żadnych danin. Trzeba się przyjrzeć nad wybieraniem oferentów, i nadzór budowlany na każdym etapie budowy. I mamy drogi. Najdroższe drogi, tunele, mosty (nie te wielkie tylko te lokalne) chodniki, ocieplenia budynków, Wystarczy nie kraść.
A jak to się robi wygrywam w ofercie za polowe ceny a potem aneks za utrudnienia i aneks jest droższy jak oferta budowy.

Vote up!
9
Vote down!
0
#1544116

Źle oceniony komentarz

Komentarz użytkownika jjr nie został doceniony przez społeczność niepoprawnych.. Odsuwamy go troszkę na dalszy plan.

To tak trudno!!!

Vote up!
3
Vote down!
-5
#1544118

No trudno. Bo Nikt nie chce być oszołomem Matkąkurka. Kto się zapyta Panie starosto Pan pokaże listę firm do przetargu i dlaczego wygrał łon. A Pan mi pokaże prawdziwe koszty budowy. Radni z jednej kliki to co. Uchwalą że zima jest od 22 lipca bo im się fajnie kojarzy dawny Wedel
Wszyscy powinni być MatkąKurka. To nasze prawo

Vote up!
6
Vote down!
-1
#1544120

Adamczyk to jeden z najsłabszych merytorycznie ministrów tego rządu, były już kłopoty z kolejami teraz drogi. a może zamiast podnosić podatki wymienić ministra? Wyjdzie taniej...

Vote up!
3
Vote down!
-1

Yagon 12

#1544123

Każdy wniosek o podwyżkę podatków powinien być składany łącznie z prośba o dymisje wnioskodawcy!!!

Vote up!
2
Vote down!
0
#1544125

1 - ile jest kilometrów dróg powiatowych

2 - ile rocznie będzie wyremontowanych z pieniędzy pozyskanych tym podatkiem

3 - mając te dane sam sobie policzę, czy jest szansa, by każda droga była odnowiona raz na 10 lat.

Jeśli nie, to ten podatek sensu za bardzo nie ma i trzeba zreformować cały system finansowania budowy i remontów dróg lokalnych.

 

Vote up!
5
Vote down!
0
#1544131

Mogli to ogłosić, na tydzień przed wyborami samorządowymi.

Pan minister strzela sobie w kolano, by ból głupoty był jeszcze większy.

Zamiast zmniejszać podatki, to idą śladem PO i chcą zwiększać. 

No brawo panie ministrze, jeszcze parę takich "rewelacji", a wybory macie w kieszeni.

Vote up!
6
Vote down!
-1

Jestem jakim jestem

-------------------------

"Polska zawsze z Bogiem, nigdy przeciw Bogu".
-------------------------

Jestem przeciw ustawie JUST 447

#1544126

Nie ma żadnych kretów. W PIS mamy same orły!!!.

Vote up!
2
Vote down!
-3
#1544128

hahaha

Vote up!
0
Vote down!
0
#1544723

Jeszce perę takich pomysłów i pozamiatane. Czy naprawdę Kaczor wszystko ma pilnować. No bez jaj
Ile będzie z tej niewiadomo komu i poco z podatku. Rocznie 30km autostrad. Może z 100 km w pcimowie górnym a dolny za 10 lat.

Vote up!
5
Vote down!
-2
#1544132

Prawie co piąta złotówka w budżecie państwa pochodzi z kieszeni kierowców. Dodatkowy haracz ściągają z nich też rządowe instytucje. Starcza na pensje dla urzędników, dopłaty do emerytury, kolei i melioracji. Najmniej zostaje na drogi. Kierowcy płacą podatki na każdym kroku - kupując auto i tankując paliwo, oddając samochód do przeglądu i wymieniając opony. Banki zarabiają na kredytach od aut, a towarzystwa ubezpieczeniowe na sprzedaży polis. Są jeszcze podatki od fabryk samochodów i szkół nauki jazdy, opłaty za płatne autostrady, parkingi i mandaty. Polski  fiskus na motoryzacji zarabia nie gorzej od swoich odpowiedników na Zachodzie, ale różnica polega na tym, ze tam inwestują w drogi!

W 2011 r. o 20 gr na litrze wzrósł podatek akcyzowy od oleju napędowego, bo  dostosowaliśmy się do wymogów unijnych. Tylko ta podwyżka dała do budżetu ponad 2 mld rocznie! Grabarczyk 80 % tej kwoty chciał przeznaczyć na inwestycje drogowe, a 20 % na kolejowe. Przegrał z Rostowskim i całość weszła do budżetu.  Dochody z akcyzy i podatku VAT od paliw wynoszą blisko 40 mld zł. Podatki stanowią  ponad 50 % ceny detalicznej litra benzyny i ~ 45 %oleju napędowego. 

Przed laty właściciele samochodów osobowych musieli płacić specjalny, roczny podatek drogowy. W 1997 r. rząd SLD-PSL Włodzimierza Cimoszewicza zniósł ten podatek, skarżąc się na problemy z jego ściągalnością. Podniesiono za to stawkę akcyzy na paliwa, zapowiadając, że zebrane w ten sposób pieniądze zostaną przeznaczone na drogi samorządowe. NIKT NIGDY nie rozliczył ile uzyskano pieniążków i na co przeznaczono! Głupi lud TO kupił!

Drogi gminne i powiatowe faktycznie pod względem technicznym prezentują się bardzo źle. Doszło do tego, że powiat łata tylko część dziur na drodze mimo, że posiada ocenę Policji na piśmie zaliczającą daną drogę do najgorszych w powiecie sic! Łata bez żadnej technologi (frezarki nie widziałam 13 lat) przyklepując uzupełniany asfalt łopatą co sprawia, że za 6 - 8 tygodni dziury są jeszcze większe niż były! Nie lepiej jest na drogach wojewódzkich. Owszem - w przeciwieństwie do powiatowego zarządu dróg Zarząd wojewódzki reaguje sprawnie na... informację o dziurach. Dziwne , ze nie monitorują i od wielu lat trzeba podać im iskrę na rozruch! We Wrocławiu doraźne remonty dróg wykonują  solidnie z użyciem frezarek, na suchym i czysty podłożu czyli wg technologii. Na drogach wojewódzkich przebiegających przez wioski naprawy nie wyglądają już tak dobrze. Zalewa się dziury na ciepło, ale droga, która wygląda  jak sito za 2..4 tygodnie jest pokonywana przez kierowców wężykiem z V max 40 km/godz bo taka prędkość obowiązuje tam, gdzie nie starcza pieniązków na remont kapitalny.

Osobiście przełknęłabym podwyżkę rzędu 350 zł rocznie na benzynie + xy % podwyżki na wszelkich produktach z żywnością włącznie. Bo nie oszukujmy się - zdrożeje transport = zdrożeje ALL!!!

Tylko na Boga - niech te pieniądze pójdą faktycznie na drogi powiatowe i gminne!

PS

Podwyżka w tak zacnym celu w obecnej sytuacji politycznej w Polsce to niestety, ale... jest strzałem w stopę!

Vote up!
5
Vote down!
0

casium

#1544153

Cen w Polsce też nie można porównywać z "europejskimi" jak to robi autor. Ceny porównuje się w stosunku do zarobków które mamy w Polsce  co najmniej czterokrotnie niższe niż w europie zachodniej.

Vote up!
4
Vote down!
0

antyleming

#1544165

Bywam tam 2, 3 razy w miesiącu. Ceny takie same. Zarobki oficjalnie w Czechach trochę wyższe.

A ktoś ma porównanie do cen ( i płac ) innych naszych sąsiadów ?

Vote up!
1
Vote down!
0
#1544222

Niedobrze jeśli po tryumfalnym ogłoszeniu, że budżet nie odnotowuje strat, że gospodarka rośnie podwyższa się jakiś podatek. To zadaje w kłam poprzednim informacjom. Należałoby skierować strumień pieniędzy z istniejących już do regionów w jakiś inny inteligentniejszy sposób.

Trzeba zrozumieć, ze połowa wyborców w ogóle nie chodzi na glosowania a cześć jest chwiejnych i nie bardzo rozumie po co Polsce niepodległość. Za takim podatkiem może iść przegrana strony patriotycznej i powrót Rycha Zdzicha, Hjenny i euro-Donalda. To może byc znów powrót likwidacji lasów, pól, przemysłu, to powrót polityki średniego rozwoju. Po co to wam - matołki, które już myślicie, ze macie władzę dla siebie po wieki wieków amen.  V Kolumna do spóły z targowica nie śpi a tłum jest durniejszy od najdurniejszego tłumoka. Wybralismy Was abyście rządzili w interesie 1000-letniego już państwa i narodu a nie upodabniali się do euro-politykierów.

Hawgh!

Vote up!
3
Vote down!
0

Ostatni legion

#1544173

Mysle ze rzadzacy ucza sie od swoich poprzedników i nawet jak przegrają wybory to powiedza ze to nieprawda i oni musza  rzadzic dalej wzorem HGW.Obecnie na polskiej scenie politycznej nie bardzo widze naprawde ludzi,którzy by potrafili myslec realnie o przyszłosci narodu.Jest kilka lub kilkanascie nazwisk,które juz obecnie zasługuja na piedestał,ale garstka mająca całe stado idiotów wokół siebie zwanych doradcami,ministrami i innej masci okresleniami decydenckimi nie sa w stanie zrealizowac swoich wizji przyszłosciowych.Zawsze znajdzie sie jakis idiota mówiacy ze unia na to nie pozwala lub bedzie to zle widziane w zydowskiej brukseli z makrela na czele.Do tego polskiego bałaganu dochodza mendia polsko jezyczne i ich wysublimowany przekaz w wersji 1.0 OEM.

Vote up!
1
Vote down!
0

Jeszcze zaświeci słoneczko

#1544190

W roku 1956 zaczęto tworzyć logiczną sieć autostrad międzystanowych, co nie znaczy, że nie było ich wcześniej. Na przykład w Nowym Jorku, praktycznie wszystkie "expressways", czy też "parkways" albo ich większe części powstały przed 1956. Więc 1956 to raczej udoskonalenie systemowe autostrad. 

A co do naszych realiów... Skoro benzyna była już po 5,90, a wszystko wtedy było tańsze, to kto mi wyjaśni, dlaczego benzyna po cenie powiedzmy 4,90/l ma spowodować podwyżki? Pytałem o to w wielu miejscach, ptałem czerwonych, głupich, kukizów... ale nikt mi nie odpowiedział z sensem.

Vote up!
1
Vote down!
0
#1544323