Port Elbląg

Obrazek użytkownika Janusz 40
Kraj

Port Elbląg jest i funkcjonuje, tyle tylko, że funkcjonuje w sposób ułomny - nie jest wykorzystana istniejąca portowa baza. Miast i port uzyskałyby wyższą rangę, gdyby wykonano przekop przez Mierzeję Wiślaną, która w istocie jest piaszczystą wydmą o szerokości 1-2 km i niewielkiej wysokości (ok 30 m). Problemem jest usytuowanie przekopu, by z jednej strony nie naruszać w miarę możności ekologii swoistego ekosystemu Zalewu Wiślanego, a z drugiej strony - by nie odciąć od lądu Krynicy Morskiej. Więcej argumentów przemawia za usytuowaniem przekopu na wschód od Krynicy; wydłużyłoby to wprawdzie kanał morski z koniecznością jego pogłębiania, ale w grę wchodziłoby pogłębienie istniejącego kanału do Królewca i stworzenie rozgałęzienia do przekopu. Za jednym zamachem zyskałoby się także możliwość żeglugi do Królewca większymi statkami, mniejsza byłaby ingerencja w ekosystem zalewu i nie byłaby potrzeby budowania mostu (ew. zwodzonego) do Krynicy Morskiej.

Szacowane w projekcie koszty (420 mln. zł, później 580 mln. zł. są relatywnie małe, wręcz mikroskopijne w porównaniu z perspektywą różnorakich korzyści istnienia prawdziwego połączenia Elbląga z morzem. Zresztą nie tylko Elbląga - całego regionu.

Ciekawe, że w XIX wieku rozumiano istnienie dróg wodnych; 1960 roku oddano do użytku Kanał Elbląg - Ostróda z unikalnymi pochylniami; obliczono, ze kosztował o 10 % więcej niż paryska Wieża Eiffla. Wcześniej jeszcze wybudowano Kanał Augustowski wg projektu gen. Prądzyńskiego - budowali go polscy saperzy (oficerowie-inżynierzy) - to nie była lekka zabawa - wybudowano 18 śluz; obydwa kanały służą do dzisiaj. Oczywiście - dzisiaj takie inwestycje nie byłyby możliwe, gdyż pojawił się o wiele tańszy transport kolejowy i później samochodowy. Transport wodny jednak jest ciągle najtańszy tam gdzie istnieją naturalne spławne akweny, lub ich utrzymanie jest jest relatywnie tanie. Takim przypadkiem jest niewątpliwie bezpośrednie połączenie Elbląga z Bałtykiem.

Jak można sie zastanawiać nad inwestycją, która kosztować może 10 razy mniej niż koszt nowych fanaberyjnych stadionów wybudowanych tylko z tego powodu by zaspokoić ambicje piłkarskie premiera, nad inwestycja, która w odróżnieniu od tamtego wyrzucania pieniędzy w błoto przynieść może pracę dla wielu tysięcy ludzi, ożywić gospodarczo cały region i przysporzyć znaczących dochodów dla państwa.

Kilka danych encyklopedycznych - podaję za Wikipedią:

"Położenie Polska, Elbląg
Typ portu morski
Data powstania 11 kwietnia 1952
Adres bosmanatu ul. Portowa 2,
82-300 Elbląg
Powierzchnia portu 470 ha
Obroty ładunkowe (2010)
64 800 ton
Zdolność przeładunkowa 1 mln ton
Liczba nabrzeży 5
Długość nabrzeży 2,5 km
Maksymalne głębokość / zanurzenie 2,5 / 2,0 m
Położenie na mapie Polski

"Port Elbląg
54°10′N 19°23′E
Strona portu
Port Elbląg – port morski w woj. warmińsko-mazurskim, w Elblągu, położony na Żuławach Wiślanych, nad rzeką Elbląg, w odległości 6 km od jej ujścia do Zalewu Wiślanego[1].
Spis treści [ukryj]
1 Położenie
2 Historia
3 Instytucje w Porcie Elbląg
4 Infrastruktura portowa
5 Działalność
6 Przypisy
7 Linki zewnętrzne
Położenie[edytuj]

Teren portu obejmuje powierzchnię 470 ha[1]. Granice portu zostały określone w 2013 roku[2].
Obszar rzeki Elbląg do granic portu ma status morskich wód wewnętrznych.
Przystanie jachtowe w Porcie Elbląg:
Jachtklub Wodnik
Przystań jachtowa Harcerski Ośrodek Wodny Bryza
Ognisko Sportów Wodnych Fala
Przystań kajakowa Energetyk
Historia[edytuj]

Port morski został formalnie ustanowiony po raz pierwszy w 1952 roku[3].
Instytucje w Porcie Elbląg[edytuj]

Zarząd Portu Morskiego w Elblągu
Kapitanat Portu Elbląg
Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Elblągu
Morski Oddział Straży Granicznej w Elblągu
Urząd Celny w Elblągu
Hanza Shipping - agencja morska
Ruch graniczny w porcie odbywa się poprzez morskie przejście graniczne Elbląg.
Infrastruktura portowa[edytuj]

Łączna długość nabrzeży w porcie Elbląg wynosi 2,5 km, w tym 0,3 km nabrzeża pasażerskiego. W porcie znajduje się 5 basenów, stocznia remontowa, suwnica o udźwigu 150 ton, obrotnica statków o długości 120 metrów, bocznica kolejowa oraz terminale przeładunkowy i pasażerski[1].
Działalność[edytuj]

W listopadzie 2007 Zarząd Portu Morskiego w Elblągu, wraz z władzami miasta zainicjował projekt Bałtycka Ukraina, który w swoim założeniu przewiduje m.in. budowę w Elblągu ukraińskiego kompleksu portowego.
Największą szansę rozwoju elbląskiego portu upatruje się w przekopie Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby uniknąć żeglugi przez Cieśninę Pilawską, kontrolowaną przez władze rosyjskie.
W 2008 roku Urząd Morski w Gdyni zanotował 14 zawinięć jednostek, które z Morza Bałtyckiego przez Cieśninę Piławską, dotarły do portu w Elblągu. Statki wykonały rejsy na trasach do europejskich miast: Antwerpii, Gdańska, Hamburga oraz Kaliningradu. Ruch towarowy w porcie Elbląg obsłużyły dwie jednostki: MV Tanais oraz MV Barbara D[4]. W 2010 przywrócono żeglugę pasażerską między portami: Elbląg-Krynica Morska-Elbląg, którą obsługuje statek MS Anita[5]."

Brak głosów

Komentarze

pozwoliłby wrócić Elblągowi do statusu portu morskiego, który jeszcze posiadał bodajże w XV wieku, kiedy to przez Cieśninę Bałgijską do elbląskiego portu zawijały ówczesne statki morskie. Niekorzystne oddziaływanie prądów morskich nanoszących systematycznie osady denne spowodowało zamulenie Cieśniny i powstanie obecnej Mierzei Wiślanej odcinając Elbląg od jego naturalnego toru wodnego na Bałtyk.
Obecnie Elbląg jest postawiony w niekorzystnej sytuacji administracyjnej poprzez wyznaczenie granic między województwami: pomorskim i warm.-mazurskim przez środek Zalewu Wiślanego. Mierzeja Wiślana należy bowiem do woj.pomorskiego a południowa część Zalewu do woj. warm.-maz. W tej sytuacji przekopanie Mierzei wymaga zgody władz woj. pomorskiego podczas gdy władze woj. warm.-maz. w zasadzie nie palą się do tej propozycji. Dlatego mieszkańcy Elbląga nie zrezygnowali z ubiegania się o przynależność do woj.pomorskiego ze względu na dawne powiązania gospodarcze w zakresie gospodarki morskiej. I nie tylko zresztą.
Należy jednak żywić nadzieję, że powstałe konsorcjum potraktuje poważnie zyski dla obydwu stron związane z przekopem Mierzei i aktywizacją akwenu Zalewu Wiślanego.
Pozdrawiam

Vote up!
0
Vote down!
0

Szpilka

#365469

Ciekawe czy granice tych województw określili ci sami ludzie którzy " wykroili z niczego " ot tak sobie województwo opolskie?

Vote up!
0
Vote down!
0

Nie jestem pewien czy podążam we właściwym kierunku , więc na wszelki wypadek nie zbaczam z kursu.

#365488

Kto kreślił granice i kto stał za przyłączeniem Elbląga do Olsztyna - bez pół litra nie razbirosz. W każdym razie Elbląg miał być przy Gdańsku i w ciągu jednej nocy postanowiono inaczej. Posłem z Elbląga był wówczas Walendziak, który się wypierał tego idiotyzmu, no bo w końcu co mu pozostało? Gdańsk uzyskał co chciał, czyli całą Mierzeję turystycznie zagospodarowaną i teraz to on rozdaje karty. A Olsztyn może sobie pokiwać palcem w bucie, że stracił poważne źródło dochodów. Bo nawet gdyby doszło do przekopu Mierzei to zyski z tego będzie miało zawiązane konsorcjum gdańsko-elbląskie a nie władze Olsztyna. W każdym razie ten, kto rysował granice chyba myślał sobie, że czym głupiej, tym lepiej.
Pozdrawiam

Vote up!
0
Vote down!
0

Szpilka

#365522

Jak zwykle - zacna Szpilo - piszesz tekst uzupełniający lepszy od tego, który napisał autor notki; jestem wdzięczny za fachowe uwagi.

Pozdrawiam

Vote up!
0
Vote down!
0

Janusz40

#365519

Powiedzmy, że gospodarka morska to takie moje małe hobby.
Pozdrawiam

Vote up!
0
Vote down!
0

Szpilka

#365523