Co się kryje za rankingiem PISA
Prezentowane z wielkim przytupem rzekomo znakomite wyniki polskich gimnazjalistów w rankingu PISA przyjąłem nieufnie, bo widać z codziennych realiów, jaki poziom młodzież reprezentuje. I okazało się,że ta nieufność była uzasadniona.
Lepsze wyniki w testach można przypisać zmienionym, rosnącym wymaganiom środowiska - środowiska zmienionego w wyniku ostrego konfliktu społeczno-politycznego,który oddziałuje na młodzież poprzez internet. Nic dziwnego, że są w stanie lepiej rozwiązywać standardowe testy - to tylko kwestia inteligencji i jej elastyczności.
Jest tak samo jak w przypadku osatnich badań nad inteligencją zwierząt społecznych, takich jak małpy,papugi czy krukowate. Ostatnie badania - wykonywane w warunkach laboratoryjnych lub w warunkach naturalnych ale odpowiednio zmodyfikowanych przez badaczy - pokazują, że zwierzęta te znakomicie rozwiązują postawione przed nimi problemy wymagające tworzenia bądź używania narzędzi, do czego potrzebna jest wysoka inteligencja. W takich sytuacjach ujawnają one taki poziom twórczej inteligencji, o jaki nikt by ich wcześniej nie podejrzewał, jako że w warunkch naturalnych zadania takie z reguły nie występują.
Podobnie w tych sztucznie wytworzonych warunkach zachowują się polscy uczniowie, ale na tym kończą się ich umiejętnośći, niestety.
Okazuje się oto, że wyniki PISA sobie a realia sobie. Jak podaje "Gość Niedzielny" w numerze z 15 grudnia, istnieją dostępne dane pozwalające na bardziej adekwatną ocenę wyników edukacji. Wystarczy porównać wyniki osiągane pzez gimnazjalistów na zakończenie szkoły podstawowej z wynikami osiąganymi po ukończeniu gimnazjum. Otóż poziom gimnazjalistów ulega obniżeniu. Ale takie dane są trudno dostępne, wiadomo dlaczego.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 742 odsłony
Komentarze
Poziom
10 Stycznia, 2014 - 11:44
Wyniki testu próbnego, w klasie mojej córki:
Przedmiot
Maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania
średni wynik punktowy klasy
średni wynik procentowy klasy
Historia/WOS
30 18 59%
Język polski
34 25 73%
Przedmioty przyrodnicze
30 22 73%
Matematyka
30 20 67%
Język obcy –
p. podstawowy 40 35 88%
Język obcy –
p. rozszerzony 40 33 81%
Wniosek taki, że gimnazjalistom, najlepiej wychodzi nauka języków obcych:)
Re: Poziom
10 Stycznia, 2014 - 12:59
Z dyskuji w salonie24 widać,że ludzie po prostu mylą rolę hardware'u i rolę software'u. Testy bardziej badają sam hardware a w mniejszym stopniu software czyli znajomość i wykorzystanie pełnego narodowego kodu kulturowego. Wyniki z języka obcego pokazują na dominację hardware'u, bo tu liczy się tylko forma językowa a nie treść.