Co się kryje za rankingiem PISA

Obrazek użytkownika zetjot
Blog

Prezentowane z wielkim przytupem rzekomo znakomite wyniki polskich gimnazjalistów w rankingu PISA przyjąłem nieufnie, bo widać z codziennych realiów, jaki poziom młodzież reprezentuje. I okazało się,że ta nieufność była uzasadniona.

Lepsze wyniki w testach można przypisać zmienionym, rosnącym wymaganiom środowiska - środowiska zmienionego w wyniku ostrego konfliktu społeczno-politycznego,który oddziałuje na młodzież poprzez internet. Nic dziwnego, że są w stanie lepiej rozwiązywać standardowe testy - to tylko kwestia inteligencji i jej elastyczności.

Jest tak samo jak w przypadku osatnich badań nad inteligencją zwierząt społecznych, takich jak małpy,papugi czy krukowate. Ostatnie badania - wykonywane w warunkach laboratoryjnych lub w warunkach naturalnych ale odpowiednio zmodyfikowanych przez badaczy - pokazują, że zwierzęta te znakomicie rozwiązują postawione przed nimi problemy wymagające tworzenia bądź używania narzędzi, do czego potrzebna jest wysoka inteligencja. W takich sytuacjach ujawnają one taki poziom twórczej inteligencji, o jaki nikt by ich wcześniej nie podejrzewał, jako że w warunkch naturalnych zadania takie z reguły nie występują.

Podobnie w tych sztucznie wytworzonych warunkach zachowują się polscy uczniowie, ale na tym kończą się ich umiejętnośći, niestety.

Okazuje się oto, że wyniki PISA sobie a realia sobie. Jak podaje "Gość Niedzielny" w numerze z 15 grudnia, istnieją dostępne dane pozwalające na bardziej adekwatną ocenę wyników edukacji. Wystarczy porównać wyniki osiągane pzez gimnazjalistów na zakończenie szkoły podstawowej z wynikami osiąganymi po ukończeniu gimnazjum. Otóż poziom gimnazjalistów ulega obniżeniu. Ale takie dane są trudno dostępne, wiadomo dlaczego.

Brak głosów

Komentarze

Wyniki testu próbnego, w klasie mojej córki:

Przedmiot

Maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania

średni wynik punktowy klasy

średni wynik procentowy klasy

Historia/WOS
30 18 59%
Język polski
34 25 73%

Przedmioty przyrodnicze
30 22 73%

Matematyka
30 20 67%

Język obcy –

p. podstawowy 40 35 88%

Język obcy –

p. rozszerzony 40 33 81%

Wniosek taki, że gimnazjalistom, najlepiej wychodzi nauka języków obcych:)

Vote up!
0
Vote down!
0
#399818

Z dyskuji w salonie24 widać,że ludzie po prostu mylą rolę hardware'u i rolę software'u. Testy bardziej badają sam hardware a w mniejszym stopniu software czyli znajomość i wykorzystanie pełnego narodowego kodu kulturowego. Wyniki z języka obcego pokazują na dominację hardware'u, bo tu liczy się tylko forma językowa a nie treść.

Vote up!
0
Vote down!
0
#399823