Gdańskie bagno rozlewa się na PIS?
Prezes PIS, Jarosław Kaczyński, wspomniał parę tygodni temu o "złotych chłopcach". Miał na myśli tych, co korzystając z PISu u władzy, chcą robić błyskawiczne kariery. Oczywiście, przede wszystkim finansowe.
Czy PJK miał na myśli wyłącznie towarzystwo zgrupowane wokół swojego, byłego rzecznika Adama Hofmana, czy również działaczy partii z Pomorza, robiących zaskakujące kariery?
Zajmuję się tropieniem różnych takich spraw, aby po prostu dbać, by imię Prawa i Sprawiedliwości było synonimem uczciwości i prawości. Niech w końcu rządzą Polską wyłącznie ludzie, do których możemy mieć pełne zaufanie. Żeby wreszcie naród, szczególnie ci, którzy nie głosują, mogli wreszcie przestać mówić – "nieważne, kto rządzi – oni wszyscy są tacy sami".
Oczywiście najbliższe są mi sprawy terenu, gdzie żyję i który dobrze znam, czyli Trójmiasta i Kaszub. I proszę mi uwierzyć – mam materiałów o aferach i aferkach z tego obszaru, o przekrętach, kolesiostwie, nepotyzmie, itd. w stosie wielkim od podłogi do sufitu.
Ciągle jeszcze trwa sprzątanie po działalności kochanki premiera Buzka, pani TK, a już tworzą się następne kombinacje. Niestety, związane tym razem z PIS.
O niecnych działaniach wiceprezesa grupy LOTOS, a jednocześnie członka PISu, pana Przemysława Marchlewicza, wiem już od pewnego czasu. Chciałem poinformować o sprawie prezesa Kaczyńskiego, przed publikacją materiałów. Lecz mi się nie udało.
Okazuje się, że nie tylko ja, ale inni też, w tym warszawscy dziennikarze, z braćmi Karnowskimi na czele, dowiedzieli się o sytuacji w pomorskim PISie. Może mieli swoje źródła, może ja coś nieopacznie chlapnąłem, niemniej wczoraj (25 XI 16) ukazał się w czołowym politycznym portalu internetowym wPolityce.pl poniższy artykuł:
http://wpolityce.pl/gospodarka/316853-jachtowy-biznes-pod-lupa-prokuratury-moglo-dojsc-do-wyludzenia-dotacji-przyznanej-firmie-ktora-kierowal-wiceprezes-lotosu .
Pokazuje on jedną, niedużą, proszę mi wierzyć, sprawę, w stosunku do której toczy się śledztwo, a w którą jest zamieszany pan prezes Marchlewicz. Zapewniam, że są jeszcze inne, dużo poważniejsze. Może Karnowscy je ujawnią, jak zapowiadają, w następnym numerze tygodnika wSieci.
Jako, że zostałem wyprzedzony, co po prawdzie może dobrze, bo waga słów czołowych dziennikarzy warszawskich ma kolosalnie większą wagę, niż odkrycia prowincjonalnego blogera, pozwolę sobie przytoczyć parę fragmentów z zalinkowanego artykułu.
"Turbulencje wokół jednej z najważniejszych spółek skarbu państwa. Prokuratura Regionalna w Gdańsku prowadzi śledztwo w sprawie wyłudzenia unijnej dotacji przyznanej firmie, której do niedawna szefował obecny wiceprezes Grupy Lotos S.A. Przemysław Marchlewicz.
W ramach zaliczki wypłacono kwotę 10.000.000 zł. W toku śledztwa zabezpieczono dokumentacje finansowo – księgową oraz przesłuchano szereg osób
— informuje Maciej Załęski z Prokuratury Rejonowej w Gdańsku. Do tej pory nikomu nie przedstawiono zarzutów. Jak ustaliliśmy w źródłach zbliżonych do śledztwa, sprawa jest „dynamiczna i rozwojowa”.
Przemysław Marchlewicz pełni w Lotosie funkcję wiceprezesa ds. korporacyjnych. Zanim zakotwiczył w zarządzie naftowego giganta prowadził bardzo bogatą działalność w prywatnym biznesie, angażując się – jak czytamy na stronie Lotosu – „w innowacyjne projekty biznesowe, głównie z zakresu finansów i energetyki”. "
Niezorientowanych w trójmiejskich konfiturach do których bysie wyciągają swe lepkie łapki, informuję, że najważniejsze z nich to grupa LOTOS, grupa Energa, porty – gdański i gdyński i Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Tu są na prawdę duże pieniądze. Będąc w zarządzie, czy radzie nadzorczej, można spokojnie liczyć na miesięczne dochody w wysokości 50 000 złotych. A znam takich co zasiadają w paru radach nadzorczych.
Patrzmy dalej:
"Prokuratorskie śledztwo dotyczy jednak innej branży. Chodzi o kierowaną do niedawna przez Marchlewicza firmę trudniącą się budową jachtów dalekomorskich. W czerwcu 2014 roku otrzymała ona blisko 40 mln zł dofinansowania na jeden ze swych projektów. Wypłacono 10 milionów złotych zaliczki. W listopadzie ubiegłego roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zawiadomiła prokuraturę o nieprawidłowościach. W połowie stycznia br. wszczęto śledztwo.
Jego przedmiotem jest wyłudzenie dofinansowania z programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2009 – 2013. Dotacja dotyczyła wdrożenia innowacyjnej technologii produkcji nowoczesnych jachtów dalekomorskich
— informuje Maciej Załęski .
W toku śledztwa zabezpieczono dokumentację finansowo-księgową oraz przesłuchano szereg osób.
Do tej pory śledztwo prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym osobom."
Przemysław Marchlewicz oczywiście się broni przed zarzutami. Nie mniej, śledztwo w gdańskiej Prokuraturze Okręgowej, w wydziale do spraw przestępstw skarbowych i gospodarczych jest prowadzone. I kto wie, czy wkrótce paleta przewinień nie będzie rozszerzona o inne działania i inne osoby.
Przemysław Marchlewicz:
"Przemysław Marchlewicz podkreśla, że prezesem badanej przez śledczych firmy został już po tym, jak uzyskała ona dotację (był nim jednak, gdy umowę rozliczano, a wcześniej świadczył spółce usługi doradcze, także dotyczące dofinansowania unijnego).
Na dziś spółka jest w sporze z PARP co do rozliczenia dotacji. PARP zmienił zasady realizacji projektu. Spółka rozliczała się na bieżąco i prowadziła projekt zgodnie ze sztuką
— poinformował nas Marchlewicz."
Osobiście chciałem czekać jeszcze trochę, bo dzisiaj (26 XI 16) odbywa się w Gdańsku okręgowy zjazd PISu. Więc podgrzewanie atmosfery jest jak najbardziej nie na miejscu.
Jednakże, jak się dowiedziałem, pan Przemysław Marchlewicz, zamierza kandydować do władz okręgowych. Więc chyba dobrze, że Karnowscy opublikowali ten materiał teraz.
Pan Marchlewicz, w swoim środowisku, za plecami nazywany "kadrowym", nie powinien być na żadnym stanowisku w partii, gdy może grozi mu z tej partii wyrzucenie.
Tyle aktualności. Temat układów na wybrzeżu, "złotych chłopców", kolesiostwa i zwykłych przestępstw dopiero się zaczyna. A ja sukcesywnie będę o tym informował. Niezależnie od opcji politycznej - złodziej jest złodziejem.
.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 17140 odsłon
Komentarze
Dodatek
26 Listopada, 2016 - 11:31
Portal wPolityce.pl kapie po kropelce gdańską aferą na 40 milionów.
http://wpolityce.pl/polityka/316967-bulwersujaca-przeszlosc-wiceprezesa-lotosu-dlaczego-spolka-skarbu-panstwa-zatrudnia-czlowieka-ktorego-firmami-interesuje-sie-prokuratura
Żeby już nie trzymać w niepewności - firma X to Varso.
Jak pani Nykiel chce, to mogę jechać szybciej.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Te kropelki to już kapały od wielu lat
26 Listopada, 2016 - 14:34
To, że w gdańskim PiSie źle się dzieje, wiadomo było od dawna, od czasu kiedy rządził w nim Andrzej Jaworski, etnolog z wykształcenia, posadzony kolejno na kilka dużych stołków, w tym na stołek prezesa Stoczni Gdańskiej, wcześniej na przewodniczącego rady nadzorcze Enegra. Kaczor przymykał oczy na tarcia i normalne żarcie się, między ludźmi Śniadka i Jaworskiego, które nic dobrego PiSowi nie dawały i dalej nie dają. Jaworski ostatecznie wylądował bezpiecznie na kolejnym dużym stołku, jest obecnie w radzie nadzorczej PZU, a jego kariera jest podobna do karier dawnych kacyków z PZPR. Oni znali się dosłownie na wszystkim.
@Jeremi
26 Listopada, 2016 - 23:34
Taaa...
Jaworskiego jak najbardziej mam na swojej liście. Ciekawa postać i długa kariera. I jakoś dobrze z PO się układał. A Śniadka zostawiam sobie na deser. Będzie kara za niepodejmowanie decyzji. Waznych decyzji.
Pozdrawiam
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
układy
26 Listopada, 2016 - 11:43
Układy pomorskie nie sa niczym wyjątkowym w PiS. w moim nieszczęsliwym okręgu mozna tuzinami wymieniać nominatów ( wszyscy BMW) powsadzanych na stołki przez panie - Witek i Zalewską...i co? Ano nic...
Yagon 12
@Yagon 12
26 Listopada, 2016 - 12:01
Witaj
A ja cwaniaków z mojego wybrzeża, jak się da, chcę powsadzać za kraty, a w najgorszym wypadku wypieprzyć z polityki i odciąć od koryta.
I zapewniam - coś mi się uda.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Od afery do afery
26 Listopada, 2016 - 12:51
I poparcie dla PIS będzie spadało jak prezes nie wywali na zbity pysk tych szkodników, kalający wizerunek partii.
Gliński przeprasza złodziei, a wyborcy PIS-u dostają k*rwicy, że nić PIS nie działa by to ukrócić,można te niezadowolenie i zgrzyty prześledzić w internecie.
Zastanawiają się, może to jest prawda "my nie ruszamy waszych, a wasi naszych" bo tak to na razie wygląda.
Jestem jakim jestem
-------------------------
"Polska zawsze z Bogiem, nigdy przeciw Bogu".
-------------------------
Jestem przeciw ustawie JUST 447
Niestety - sytuacje podobne jak w Gdansku wystepuja
26 Listopada, 2016 - 17:46
w wiekszosci struktur powiatowych i wojewodzkich PiS. Wszak partie te tworza ludzie, ktorzy przez lata opozycji "wyglodnieli" na pieniadze i zaszczyty. dzisiaj sprawuja wladze "z nadania" a nie z wyborow ( w partii wszak wiekszosc "oddolnych" stanowisk zajmuje sie z rekomendacji "gory"..).
Niezadowolenie i zgrzyty beda rosly - jesli PiS nie zdecyduje sie na wprowadzenie jawnosci finansowej we wszystkich urzedach i spolkach skarbu panstwa - w tym oswiadczen majatkowych wszystkich zatrudnionych w instytucjach i spolkach panstwowych .
Na dodatek - trzeba pamietac, ze demokracja (bez przymiotnikow) ma liczne wady - ale nic lepszego nie wymyslono do tej pory...
mikolaj
@mikołaj
26 Listopada, 2016 - 23:40
Zgadzam się. Tu jest potrzebna zmiana systemowa. Może prezes właśnie spłaca długi? Kto wie? Możliwe. I po czasie nastąpi oczyszczenie. A my chcielibyśmy, by było prosto i ładnie.
Pozdrawiam
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Jezeli Prezes "splaca dlugi" - to jest to kolejny "uklad"
27 Listopada, 2016 - 18:04
a przeciez chyba nie o to chodzilo...
Dzisiaj przeczytalem, ze w okregu tarnowskim szefem PiS-u zostal szanowany profesor - ale mieszkajacy i zyjacy w ... Krakowie. metody identyczne - jak byly we zwyczaju za komuny... szkoda, ze przez tyle lat nic sie nie zmienilo...
PiS realizuje drobna czesc swojego programu (w wiekszosci ta socjalna) - a o pomocy dla przedsiebiorcow ciagle sie mowi i dyskutuje - bez wiekszych efektow. Na dodatek prezes wypowiada sie, ze za spadek przyrostu PKB odpowiadaja... przedsiebiorcy - tylko czekac, jak okaze sie, ze sa oni "zaplutymi karlami... PO.
Odbija sie dzisiaj (we wszystkich partiach sejmowych ) "wycinanie" zbyt samodzielnych i inteligentnych...
mikolaj
"Dzisiaj przeczytalem, ze w
27 Listopada, 2016 - 19:06
"Dzisiaj przeczytalem, ze w okregu tarnowskim szefem PiS-u zostal szanowany profesor - ale mieszkajacy i zyjacy w ... Krakowie. " - Może to jest właśnie sposób - ktoś spoza miejscowych układów? Problem jest wszędzie, traktowanie władzy jako środka do urządzenia się, nie służby...
Stasiek
@mikołaj
28 Listopada, 2016 - 07:11
Umiejętność rządzenia to sztuka. Na dodatek zespołowy wysiłek. Kto gwaranował, że PIS da radę na wszystkich polach? Tu lepiej, tam gorzej.
Wczorajszy wyskok w TV premiera Glińskiego pokazał, jakie rózne standardy mają ludzie z zespołu władzy.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
"Standarty wladzy" sa rozne - to prawda...
29 Listopada, 2016 - 02:48
Standarty kultury sa za to w miare jednoznaczne (takze kultury politycznej - choc wiekszosc polskich politykow nie bardzo wie, co to znaczy...). Przyjelo sie, ze "walczacy" czlonkowie PiS-u obrazaja slownie swoich przeciwnikow (ci tez nie pozostaja dluzni) - i z prawie kazdej dyskusji - czy to w Sejmie czy w mediach - robi sie magiel.
Mnie marzy sie, zeby politycy wypowiadali sie kulturalnie i z szacunkiem - takze o swoich wrogach (jak prof. Glinski), a rownoczesnie, aby scigali wszystkimi prawnie dozwolonymi metodami oszustwa, przekrety. ustawianie przetargow i cale mnostwo wyludzen i "wyrzucania publicznych" pieniedzy.
Minal juz ponad rok od czasu przejecia rzadow przez PiS - i czy mamy choc jedna sprawe, gdzie zostalby zlozony w sadzie akt oskarzenie przeciwko osobie zwiazanej z poprzedania wladza? Owszem - jest jedna sprawa (podkarpackie) - ale prokuratura prowadzila juz sledztwo za czasow rzadow PO...
Patrzac z boku widze, ze wiekszosci ludzi zwiazanych dzisiaj z kregami wladzy zalezy glownie na... wejsciu "w buty" poprzedniej ekipy (czyli na "zalapanie" sie do jakiegos zarzadu lub rady nadzorczej, zrobienie jednej czy drugiel lipnej konferencji, na ktorej przygotowanie wydaje sie setki tysiecy zl, uzywanie do woli sluzbowych kard kredytowych - i od czasu do czasu jakies bluzgi w mediach...
Nie o taka dobra zmiane chyba chodzilo...
mikolaj
@Jjj
28 Listopada, 2016 - 07:11
Problem jest w tym, co prezes wie, a czego nie wie.
A Trójmiasto musimy przeorać. Już właśnie zaczęliśmy.
Pozdrawiam
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
"jestem jakim jestem"...
28 Listopada, 2016 - 07:21
"Zastanawiają się, może to jest prawda "my nie ruszamy waszych, a wasi naszych" bo tak to na razie wygląda.".
Ja piszę o tym od dawna i od dawna widzę zło, które dzieje sie w PISie. Różnica między nami polega na tym, że pod twoim tekstem widzę 12 ocen pozytywnych, zaś moje teksty spadają po totalnym "spałowaniu". Masz na to jakieś wytłumaczenie ?. Mam rozumieć, że nie jestem już "spadochroniarzem z onetu", "ruską onucą" i "POs...nym trollem" ?.
@a nie mówiłem
28 Listopada, 2016 - 07:52
"...pod twoim tekstem widzę 12 ocen pozytywnych, zaś moje teksty spadają po totalnym "spałowaniu".
Proszę się dobrze zastanowić dlaczego tak jest. NIe bez przyczyny, dodam.
Pozdrawiam
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
"jazgdyni"...
28 Listopada, 2016 - 13:22
Mógłbym wiedzieć cos więcej na temat tych "przyczyn"?. Tekst "jestem jakim jestem" ani na jotę nie odbiega swoją treścią od moich, pisanych wcześniej. Skąd więc ta "dysproporcja" w ocenach ?.
"jazgdyni" NALEGAM...
1 Grudnia, 2016 - 12:19
Mogę poznać owe "przyczyny"?.
A nie mówiłem
28 Listopada, 2016 - 08:15
Na szacunek trzeba zapracować, a ty widzę przełamałeś pierwsze lody i idziesz w dobrym kierunku.
Jestem jakim jestem
-------------------------
"Polska zawsze z Bogiem, nigdy przeciw Bogu".
-------------------------
Jestem przeciw ustawie JUST 447
"jestem jakim jestem"...
28 Listopada, 2016 - 13:16
A ja w swojej naiwności myślałem, że ocenie podlega treść tekstów, a nie ich autor. Mam rozumieć, że pałowano mnie za samo to, że byłem tu nowy, a treść moich tekstów nie miał żadnego znaczenia ?. Swoich poglądów na sytuację w Polsce i oceny niektórych działań PISu nie zmieniłem ani troszkę, więc czym sobie zasłużyłem na poprawę swojego wizerunku ?.
"przełamałeś pierwsze lody i idziesz w dobrym kierunku". Osobiście uważam, że stwierdzenie to jak najbardziej dotyczy Ciebie i jak widze , kilku innych bardziej "zasłużonych"osób na portalu, co oczywiście bardzo mnie cieszy :).
A nie mówiłem
28 Listopada, 2016 - 14:21
Że to ty jesteś naiwny, a nie ja.
Portal NP zbudowali patrioci co popierali i dalej popierają PIS, i na ten portal przychodzą w 95% tacy blogerzy i komentatorzy, a pozostałe 5% to desantowcy trolle, i ruskie onuce jak to określiłeś.
I przychodząc jako nowy i walisz jak w bęben w PIS, a potem się dziwisz że obrywasz pały.
Tu nie ma żadnych ławeczek jak co nie którzy próbują wmówić innym, tu na NP blogerzy i komentatorzy mają jedność, wspierać i pomagać PIS-owi.
Teraz piszesz i mimo że krytykujesz, ale nie obrażasz, widzę dostajesz pozytywne oceny.
A gdy PIS nas zawiedzie, i nie dotrzyma obietnic, względem kar dla złodziei, zdrajców i sprzedawczyków, to będę jednym z wielu co przestanie popierać PIS.
Jestem jakim jestem
-------------------------
"Polska zawsze z Bogiem, nigdy przeciw Bogu".
-------------------------
Jestem przeciw ustawie JUST 447
"jestem jakim jestem"...
28 Listopada, 2016 - 19:09
Gdybyś poświęcił choć troszkę czasu i prześledził niektóre moje wpisy, zauważysz, że nigdy nikogo nie obraziłem, i nie miałem nigdy takiego zamiaru. Zauważysz też, że to ja byłem wielokrotnie obrażany. Na szczęście nie jestem pamiętliwy :).
Może by jednak, jak autor -
27 Listopada, 2016 - 19:02
Może by jednak, jak autor - podawać konkrety? Takie coś - to niepoważne.
Stasiek
Jakie konkrety?
28 Listopada, 2016 - 07:07
Kolejne afery z faktami i nazwiskami? Większość to sprawy karne.
Tutaj jest jedna sprawa. Śledztwo się toczy. I co z tego? Facet wybierany jest do zarządu okręgowego partii po moim (nie tylko) artykule. Więc co? Mam spalić kolejne afery?
Poczekajmy.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Patrzec na rece trzeba kazdej wladzy...
26 Listopada, 2016 - 17:30
chyba, ze pochodzi z nadania boskiego... ludzie - chocby najwybitniejsi- maja to do siebie, ze sa omylni (oprocz Papieza- jesli jest sie katolikiem). Dlatego bezcenne jest zainteresowanie obywateli sprawami sprawujacych wladze.
Pozwole sobie tutaj na uogolnienie - bo nie chodzi o jedna sprawe Marchlewicza - ale o tysiace podobnych (wiekszych i mniejszych). Wladza - ma to do siebie- ze ludzi deprawuje ( a jeszcze bardziej - pieniadze). Myla sie ci, ktorzy twierdza, ze system sprawowania wladzy jest dobry - tylko trzeba "posadzic" wlasciwych ludzi na odpowiednich stanowiskach.
Trzeba stworzyc system transparentny - czyli przejrzysty i dostepny dla kazdego obywatela.
Na taki system powinno sie skladac wiele elementow - ale najwazniejsze to:
- upublicznianie (poprzez strony internetowe) informacji (dotyczacych przetargow, dotacji, wydatkowania srodkow publicznych, zarobkow wszystkich pracownikow w jednostkach panstwowych i z udzialem skarbu panstwa:
- organizowanie konkursow na wiekszosc stanowisk kierowniczych w spolkach skarbu panstwa i instytucjach panstwowych;
- stosowanie zasady ograniczonego zaufania - czyli dwuinstancyjnosc w podejmowaniu jakichkolwiek decyzji;
- zmniejszenie zakresu decyzyjnego przyznanego urzednikom - urzednik ma pilnowac przestrzegania prawa a nie decydowac - decyduje prawo a nie urzednik.
Jezeli wszystko w finansach publicznych bedzie jasne - i kazda zlotowka bedzie publicznie rozliczana - nie bedziemy mieli "sensacji" w rodzaju opisanych powyzej...
Niestety - dzisiejsze wladze PiS (sa checi - ale brakuje... odwagi...? a moze po prostu wielu wysoko postawionych politykow takze dzisiaj korzysta z mozliwosci "dorobienia"...?) nie sa gotowe na upublicznienie wielu informacji - a wydaje sie, ze drobiazgowa kontrola spoleczna (mozliwa wtedy, gdy bedzie sie publikowac budzety i ich wykonanie we wszystkich panstwowych instytucjach) spowoduje zaoszczedzenie co najmniej kilku procent budzetu...
Dzisiejsza wladza proponuje jedynie zwiekszanie ilosci kontroli oraz kar za oszustwa budzetowe i podatkowe - a moze po prostu bedzie prosciej i duzo taniej publikowac dane i poddawac sposob wydawania publicznych pieniedzy osadowi obywateli.
Wtedy znikna sprawy dotowania firm, ktorych w praktyce nie ma, znikna z ksiegowosci spolek z udzialem skarbu panstwa faktury z klubow go-go czy tez za zegarki po 48 tys. (coz to za afera byla, jak Nowak dostal zegarek za 28 tys od zony - dzisiaj w firmach panstwowych prezesi kupuja sobie bez zenady zegarki duzo drozsze- ZA PANSTWOWE PIENIADZE...), zniknie problem "funduszow reprezentacyjnych idacych w setki tysiecy zl wydatkowanych przez rozne ministerstwa, instytucje panstwowe i spolki ( jak chocby TK wydajacy setki tysiecy zl, czy nawet ministerstwo ochrony srodowiska wydajace bodaj 100 tys. zl na... konferencje z udzialem biskupow...)
Ukladow - w obecnym systemie nie da sie wyeliminowac - zwlaszcza, ze w Polsce sprawowanie wladzy wiaze sie z zarobkami wielokrotnie wyzszymi niz srednia krajowa - a na horyzoncie kazdego dzialacza politycznego jawia sie gory pieniedzy "do wziecia" z roznego rodzaju dotacji, subwencji, wynagrodzen w spolkach skarbu panstwa i spolkach samorzadowych - bez jawnosci tych ukladow sie nie zlikwiduje.
mikolaj
@mikołaj
26 Listopada, 2016 - 23:46
Bardzo trafne przemyslenia. Tak własnie jest.
A ja, jako automatyk dodam tylko - by jakikolwiek układ pracował poprawnie, musi byc wyposażony w odpowiednią ilość mądrych sprzężeń zwrotnych i bezpieczników we właściwych miejscach.
Pozdrawiam
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Rozmowa Dowmunta z red. Trylskim.
26 Listopada, 2016 - 17:47
– Jest źle, no, oczywiście źle, ale kto temu winien? Pewno wszyscy, i ci z prawej, i ci z lewej, i ci z centrum. Pierwej byli u władzy ci, co twierdzili, że polityka to świństwo, a teraz są ci, co znajdują, że to fałszywa gra. A i jedni, i drudzy zapominali dodać, że to kokosowy interes. Tylko trzeba umieć brać się do tego interesu.
– No, a nadużycia? A kupczenie przekonaniami, a korupcja? Trylski wzruszył ramionami.
– Humanum est. Były i będą.
– A moralność, a etyka, przecież kiedyś się za to będzie ponosić odpowiedzialność?
Redaktor roześmiał się serdecznie.
– Bądźmy łagodni! Kto ma żądać sprawozdania?
– Choćby historia, choćby przyszłe pokolenia. A i dziś opozycja obsypuje was zarzutami bardzo ciężkimi.
– Myśmy pisali to samo o nich, gdy oni byli u władzy. To, przyjacielu, są fatałaszki. Przyjdą znów oni – znowu my będziemy ciskać pioruny.
"Ostatnia brygada", cz.1 rozdz. VI, autor: Tadeusz Dołęga-Mostowicz – pisarz, prozaik, scenarzysta i dziennikarz. Jego najbardziej znaną powieścią jest Kariera Nikodema Dyzmy...
casium
Sprawowanie wladzy w ustroju demokratycznym nie polega
26 Listopada, 2016 - 18:23
na zawlaszczaniu (wladzy i dobr materialnych), ale na dzialaniu dla dobra spoleczenstwa.
Aby takie dzialanie (dla dobra wspolnego) bylo mozliwe nie wystarczy, ze wladze przejmiemy MY (lepiej okreslil to kiedys prezes Kaczynski: teraz k... my) - potrzebne sa rozwiazania kompleksowe : upublicznienie finansow wladzy i spolek skarbu panstwa, deklaracje majatkowe wszystkich urzednikow panstwowych i pracownikow spolek z udzialem skarby panstwa.
W Polsce - w wyniku wyborow parlamentarnych obsadza sie kilkadziesiat tysiecy stanowisk - a ludzi dzialajacych wylacznie dla idei jest w kazdej partt moze... kilkuset. Reszta to "sepy" czekajace na zer... (niestety).
Moralnosc, etyka - sa wazne - ale 95% etycznych i moralnych obywateli - po zajeciu waznego stanowiska traci te cnoty na rzecz sobiepanstwa i pieniedzy... W Polsce nie ma jeszcze klasy spolecznej na tyle bogatej, zeby sprawowac wladze nie dla pieniedzy - a skoro nie da sie inaczej - trzeba ustalic zasady... a dzisiaj (i przez ostatnie 25 laqt) jedyna zasada jest... dorwac sie (do koryta) do wladzy i jak najdluzej przy niej utrzymac...
Nie ma tu znaczenia czy rzadza ci z lewej, z prawej czy ze srodka.
Bez ustalenia twardych i jednoznacznych przepisow (opartych na jawnosci) sytuacja sie nie zmieni - a bedzie tylko gorzej.
mikolaj
@ccassiumm7
26 Listopada, 2016 - 23:49
Cóż dodać...
Wniosek tylko taki, że w historii nie ma nic nowego. Ciągle te same ludzkie słabości.
Pozdrawiam
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Młodość ma swoje prawa
26 Listopada, 2016 - 18:10
Młodość ma swoje prawa
beztroska, śmiech, zabawa,
można z niej brać do woli
uśmiechów i swawoli.
Młodość ma swoje porywy:
wakacje, prezerwatywy,
piwo ukradkiem wypite,
a rano oko podbite.
Młodość się musi wybrykać:
papieros, gwiazdy, muzyka
i niecierpliwe dłonie,
i szybki seks na peronie.
Młodość zawraca głowę:
rozstania, testy ciążowe,
niechciane dłonie dziecięce
i skrępowane ręce,
i nieudane próby,
ucieczki i rozróby,
aż ciało jeszcze młode
na gładką wpływa wodę.
Nim pojmiesz o co chodzi
starość ci krew ochłodzi
tabletek zapas spory
protezy, termofory...
Ma starość swe zasady
nie próbuj, nie dasz rady:
łysiny, rozruszniki,
prostaty, złe wyniki,
przychodnie i do tego
nie starcza do pierwszego,
i co dzień mniej jest ludzi
wśród których świt cię budzi.
Starość ma też kaprysy
bezdechy, fałdy, zwisy
Jak setkę masz na karku
(bynajmniej nie tą z barku)
zdmuchując swoją świeczkę
pomyślisz przez chwileczkę
stojąc na wieku progu:
nie wyszła starość Bogu.
Starość?
26 Listopada, 2016 - 18:59
Im bardziej się starzeję, tym mniejszą uwagę przywiązuje do tego, co mówią ludzie. Po prostu patrzę, co robią.
~ Andrew Carnegie
casium
@ Jozio z Londynu
27 Listopada, 2016 - 02:42
Co wiesz o autorze wiersza ?
Oto co wygrzebałem:
27 Listopada, 2016 - 07:18
Oto co wygrzebałem:
Autor o sobie:
zabawa ze słowem
stanowi połowę
a reszta kochani
jest między wierszami
Publikując swoje wiersze w tym serwisie nie rezygnuję bynajmniej ze swoich praw autorskich.
Wiersze nie mogą być wykorzystywane i powielane bez zgody autora.(Dz.U. 1994 nr 24)
mój adres ireczek0@buziaczek.pl
A Józek jest niesamowity w znajdowaniu unikalnych dzieł.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
@ jazgdyni
27 Listopada, 2016 - 09:59
"ireczka" też znalazłem !
Józef ma wielkie plusy.
@cyborg
27 Listopada, 2016 - 22:37
a nic - wiersz znalazłem w komentarzach na Onecie
widać na wybrzeżu jest taki klimat,
26 Listopada, 2016 - 18:31
korupcjogenny , dlatego tak trudno dobrac sie do dupy "budyniowi" , bo za dózo wie o przekretach niektórych pisowców.
zza winkla
A gdzie (na terenie Polski) inny "klimat"
26 Listopada, 2016 - 18:43
niz ten (korupcjogenny) z wybrzeza?
Likwidowac taki klimat mozna poprzez transparentnosc sprawowania wladzy 9podejmowania decyzji) oraz przeplywow finansowych. Dzisiaj walczy sie poprzez podnoszenie kar oraz mnozenie instytucji kontrolnych - co zwieksza koszty dzialania panstwa - a korupcji nie zwalcza...
mikolaj
@zza winkla
26 Listopada, 2016 - 23:51
Tutaj doprawdy trudno się połapać, co jest stare, a co jest nowe. Tak się poprzeplatali.
Pozdrawiam
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
wybrakowani, to nie całokształt
26 Listopada, 2016 - 20:44
Witam! Ooo....Widzę, że niektórzy z tutaj komentujących za chwilę zatęsknią za PO. Rożnica między PIS,a PO jest fundamentalna Oni zamiatali pod dywan,a PIS ucząc się na błędach wyciąga surowe konsekwencje w stosunku do swoich członków. Dobrze, że autor poruszył ten temat. Te czarne owce szybko znikną z naszych szeregów z konsekwencjami. Pozdrawiam!
ronin
@ronin
26 Listopada, 2016 - 23:54
Tak jest! Czarne owce należy wskazywać, publicznie napiętnować i dać katom do wykonania wyroku.
Będzie dobrze.
Pozdrawiam
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
A co jak "czarnych owiec" wiecej niz bialych?
27 Listopada, 2016 - 18:08
Zasady hodowli owiec sa proste: jesli nie chce sie miec czarnych - nalezy odseparowac czarne barany od owiec - biale "zalatwia" ze potomstwo bedzie biale (w wiekszosci - bo co tkwi w genach to moze ujawnic sie i w trzecim pokoleniu).
Mnie zdaje sie, ze hodowca polskich "politycznych" owiec zaczal robic eksperymenty in vitro...
mikolaj
Nie zgadzam się
28 Listopada, 2016 - 07:02
W cywilizacji łacińskiej, w odróżnieniu od turańskiej jest przewaga ludzi dobrych nad tymi złymi. Bo tu szanuje się pojedyńczego człowieka, a nie wyłącznie zbiorowość.
I przypominam jako tomista - zło to tylko brak dobra.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
W spoleczenstwie - jest przewaga ludzi dobrych - to pewnik.
29 Listopada, 2016 - 02:56
Jednak partie polityczne w Polsce - to - razem rzecz ujmujac (czyli czlonkow szystkich partii, ktorych liczba nie przekracza 300 tys.) - mniej niz 1% SPOLECZENSTWA. Liczba porownywalna z... iloscia wiezniow...
Na dodatek - partie polityczne od 1989 r. powiekszaja liczbe stanowisk w administracji i spolkach skarbu panstwa - okreslanych jako "polityczne" - czyli ktorych obsada zmienia sie w wyniku wyborow. Oczywiscie bezpartyjni (czyli 99% spoleczenstwa) maja niewielkie szanse na objecie takiego stanowiska - a czy na pewno samo czlonkowstwo w partii politycznej daje juz taka wiedze i umiejetnosci, ze pozwala zarzadzac i rozporzadzac calym panstwem?
mikolaj
dumni ludzie z Gdańska mówią:
26 Listopada, 2016 - 21:56
dumni ludzie z Gdańska mówią: nie będzie nam tu Gdynia rządziła w Gdańsku
@JzL
26 Listopada, 2016 - 23:57
Niech by Gdynia tylko próbowała rządzić Gdańskiem, to by natychmiast ogłosili Freie Stadt Danzig.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Niestety, z pewnym
26 Listopada, 2016 - 22:50
Niestety, z pewnym zażenowaniem muszę poinformować, że wybrzeżowy zjazd PISu 160 głosami wybrał pana Przemysława Majchrowicza do regionalnego zarządu partii.
Opozycja nie mogła się spodziewać lepszego prezentu i zaraz zacznie skowyczeć i złowrogo wyć. Po co to PISowi?
Dodam jeszcze, że przewodniczącym partii na wybrzeżu został namaszczony przez prezesa Janusz Śniadek. Lecz nie jak zawsze jednomyślnie, tylko głosami w stosunku 260 za do 160 przeciw.To daje do myślenia.
A co na prawdę sądzą doły partyjne wyłuszczył senator Bonkowski, za co otrzymał gorący aplauz zebranych.
Sprawa się toczy, a tu drugi z działaczy pomorskiego PISu, z kręgu zainteresowania opinii publicznej, Jerzy Milewski, właśnie chciał rozjechać policjanta kierującego ruchem.
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdanski-radny-potracil-policjanta-Dwie-rozne-wersje-n107783.html
Tak to się dzieje w Trójmieście...
Ps. Ja PISowi nie przywalam. Chciałem najpierw rozmawiać z prezesem, lub z kimś z jego najbliższego otoczenia. A poza tym wspomniałem o tym panu posłowi Marcinowi Horale i postarałem się by informacja dotarła do pani posłanki Doroty Arciszewskiej - Mielewczyk.
Wszystko bez efektu. To jak ratować PIS przed błędami?
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
@ jazgdyni
27 Listopada, 2016 - 02:40
Czytam i szczena mi podłogę rysuje !
@cyborg
27 Listopada, 2016 - 07:23
Moja szczena wyryła już rów na metr głęboki.
I myślę sobie: - tak, gdy się miało ideały, trzeba było uciekać z Solidarnosci do Solidarności Walczącej, tak może trzeba będzie odwrócić się od PISu do PISu uczciwego.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
@ jazgdyni
27 Listopada, 2016 - 10:07
Jeździłem jako łącznik do Wrocławia. W Szczecinie tworzyliśmy "Solidarność 80" (na statucie z ' 80). Nie słyszałem o strukturach Solidarności Walczącej w Gdańsku. Ze względu na absolutną wrogość Wałęsy do Szczecina - nasze kontakty z Gdańskiem ograniczone były do minimum.
@cyborg
27 Listopada, 2016 - 11:15
Może w Gdańsku nie było, ale Gdynia to przecież Andrzej Kołodziej i małżeństwo Zwiercanów.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Konsekwencje partiokracji
27 Listopada, 2016 - 06:49
Po lekturze artykułu jazgdyni oraz zamieszczonych pod nim komentarzy dochodzę do wniosku, który podzielam od dawna, iż partie, niezależnie której opcji politycznej, stanowią swoistą chorobę demokracji! W Polsce upartyjnienie i dawanie priorytetów partyjnym decydentom jest szczególnie szkodliwe, o czym świadczą spostrzeżenia i państwa komentarze! Może jednak lepszym rozwiązaniem będzie postawienie na oddolne ruchy obywatelskie, których członkowie wyłaniani są nie przez partyjnych baronów, lecz lokalne społeczności świetnie orientujące się kto kim jest ! Od lat dajemy się jako społeczeństwo terroryzować partiom, partyjnym bonzom, partyjnym listom, ( nierzadko kupuje się miejsca na listach wyborczych), mając nadzieję, iż ci którzy do władzy dojdą, będą lepsi , uczciwsi od swoich poprzedników! Po czym okazuje się , iż udzielony kredyt społecznego zaufania jest daremny ! Dlaczego? Ponieważ na pierwszym miejscu są partyjne interesy ( sondaże , kupowanie poparcia, miejsca na listach, obsadzanie stanowisk z partyjnego klucza etc.)! Czyli leczymy dżumę cholerą. A może spróbować inaczej? Czekam na propozycje Niepoprawnych w tej materii, może solidarnie coś da się wymyślić? Pozdrawiam pana jazgdyni i pozostałych komentatorów.
mika54
@mika54
27 Listopada, 2016 - 07:29
Witam
też tak sobie marzę, że PIS, który był autentycznie potrzebny na okres przejściowy, gdy juz zrealizuje swoje postulaty i dobrą zmianę, odda władzę społeczeństwu obywatelskiemu i utworzy prawdziwe państwo republikańskie.
Tak, jak piszesz, nie ma być partii, a cała władza ma pochodzić od obywateli. I wszystkich, którzy sie nie sprawdzają, można w każdej chwili referendalnie odwołać.
Tylko...
Do takiej sytuacji całe społeczeństwo musi być bardzo dojrzałe. Bez tych 50% którzy nigdy nie głosują.
Może za 1000 lat?
Pozdrawiam serdecznie
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Okazuje sie, ze Kukiz mial racje...
27 Listopada, 2016 - 18:13
partiokracja w Polsce nie pozwoli jeszcze przez dlugie lata na zmiany konstytucji - bo jest ona "zla" i "do wymiany" tylko wtedy, gdy jest sie w opozycji (podobnie jest i z innymi instytucjami: Senatem, TK, SN, RPO, itd.). Gdy juz przejmie sie wszystkie stanowiska i rozdzieli pomiedzy swoich - okazuje sie, ze wszystko OK i nic zmieniac nie trzeba.
mikolaj
Bez sensu. Każde ugropowanie
27 Listopada, 2016 - 21:02
Bez sensu. Każde ugropowanie polityczne, niezależnie jak nazwiesz, jest de facto partią. To wynika z definicji.
Stasiek
Kukiz użył chwytliwego sloganu
28 Listopada, 2016 - 06:56
Wchodząc do sejmu jest fragmentem władzy ustawodawczej. A że nie nazywa siębie partią? To co? Wolne żarty. Pic na wodę i walczy o poprawki do konstytucji mając świadomość, że nei ma szans w obecnym sejmie.
Prawdziwe społeczeństwo w pełni obywatelskie, musiałoby, co juz byłoby swiatową rewolucją, obejść się bez parlamentu i instytucji przedstawicielskich. Przy obecnym poziomie komputeryzacji, to już jest mozliwe. Brak tylko niestety odpowiedniej dojrzałości obywateli. Gdy to będzie spełnione, można sobie wyobrazić powszechny system referendalny, z wykorzystaniem internetu i osobistych, kodowanych kont. Nie byłoby korupcji, nie było by lobbingu i nie byłoby układów na styku państwowe - prywatne. I nie było by "swoich" i "ich".
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Nie zamykajmy sie na krajowym podworku...
29 Listopada, 2016 - 03:06
Prosze popatrzec jaki system polityczny obowiazuje w najlepiej rozwinietych krajach swiata, tam, gdzie poziom zycia obywateli jest najwyzszy (USA, Wlk. Brytania, Australia, Japonia itd.) - prawie bez wyjatku - dobrobyt wynika ze... stosowania jednego tylko rozwiazania: jednomandatowych okregow wyborczych ...
Tylko wtedy wybierani sa ludzie zwiazani z danym regionem, znani swoim wyborcom a rownoczesnie sprawdzeni w roli managerow, businesmenow - inaczej mowiac: wpierw zdobywa sie szacunek obywateli i pieniadze a potem "idzie" do polityki (jesli ma sie takie ambicje). W Polsce , gdzie o miejscu na liscie wyborczej decyduje prezes czy przewodniczacy - wybiera sie do Sejmu ludzi zupelnie nieprzygotowanych (sportowcy, aktorzy, kabareciarze, robotnicy, politolodzy i socjologowie zaraz po ukonczeniu studiow itd.), ktorych glownym zadaniem jest naciskanie guzika wedlug wytycznych zarzadu partii...
mikolaj
Gazownia zwęszyła krew. Lecz my pierwsi
29 Listopada, 2016 - 15:01
Oto proszę, co chciałem wyprzedzić. Wiedziałem, że oni zwęszą krew. Teraz możemy powiedzieć: - I co z tego, my już wcześniej pisaliśmy.
Fajnie przekręcili mój nick.
http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35636,21043334,gdanski-pis-tropi-uklady-w-swoich-szeregach-zle-sie-bawicie.html
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
Bolesław Jaśmin vel Jazgdyni
29 Listopada, 2016 - 16:00
Janusz wiesz jak imię Bolek się kojarzy.
Ale dobrą robotę robisz, złodziej to tylko złodziej, a szczególnie ci w białych kołnierzykach.
Pozdrawiam
Jestem jakim jestem
-------------------------
"Polska zawsze z Bogiem, nigdy przeciw Bogu".
-------------------------
Jestem przeciw ustawie JUST 447
@Jjj
29 Listopada, 2016 - 19:24
Widzisz - dzięki temu, że to napisałem gewienne Qtasy nie mogą krzyczeć, że odkryli aferę. A już się czaili.
Zdrówko
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.
@Wszyscy
15 Grudnia, 2016 - 04:46
Przemysław M. "złoty chłopiec, o którym były moje dwa ostatnie artykuły, został odwołany z funkcji w Lotosie. Czyli jest jeszcze prawo i jest jeszcze sprawiedliwość. A my blogerzy temu pomagamy.
JK
Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.