Strategia Penelopy

Obrazek użytkownika zetjot
Blog

Ciekaw jestem ilu salonowiczów słyszało o Penelopie i z czym im się to imię kojarzy. A skojarzenia mogą być różne. Mnie interesuje kwestia strategii Penelopy, która jest motywem przewodnim tego mitu, aktualnym po dziś dzień.

Jak wiadomo, wiernie czejkająca na Odysa Penelopaa, miała kłopot z tłumem zalotników, którzy uznawszy, że Odys dawno już nie żyje, ubiegali się o jej rękę. Szukając pretekstu, Penelopa posłużyła się wybiegiem, odwlekając docyzję aż do pogrzeby teścia, któremu musiała upleść całun. Sprytna niewiasta w dzień całun tkała, a w nocy go pruła i tak jakoś prżędła swój wątek.

Obawiam si ę, że ludzkość, a szczególnie etsablishment demolioberalny stosuje obecnie strategię Penelopy, zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy. Ludzie coś tam snują, tkają, a potem to prują. Tworzą pewne zasoby, po czym je rujnują. I nie chodzi mi tu wyłącznie o kwestie klimatyczne, które są w dużym stopniu czynnikiem zewnętrznym.

Dzieje się to na wielu poziomach, globalnym jak i krajowym.

Najwyraźniej widać to jeżeli prześwietlimy struktur ę demoliberalizmu, który, jak większość ustrojów, ma dwa wymiary: polityczny i gospodarczy. Ekstremalna wolność głoszona przez demoliberalny znajduje swój odpowiednik w ekstremalnej wolności gospodarczego systemu konsumpcjonistycznego. Hasło ekstremalnej wolności prowadzi do wykluczenmia wolności krytyki dewiacyjnych przejawów jej wykorzystywania: we Francji nie można krytykować aborcji w USA nie wolno krytykować tećzowej zarazy. To jest pierwszy przykład zwyrodnienia.

Weźmy teraz pod lupę konsumpcjonizm. W aspekcie organizacyjnym tworzy struktury finansowe, odgórnie oddziałujące na gospodarkę, w odróżnieniu od oddolnie, a więc prodemokratycznie działającego kapitalizmu. Ekonomizacja myślenia prowadzi do zaniku innowacyjności i redukcji wydatków na R&D. Na poziomie indywidualnym dochodzi do systemowego sterowania działaniami konsumenta, prowadzącego do uzależnienia w postaci zakupoholizmu, infantylizacji konsumenta, którego tożsamość zostaje sprowadzona do identyfikacji z taką czy inną marką promowaną przez marketing i reklamę i jego społecznej atomizacji.. Tym samym dochodzi do osłabienia więzi społecznych niezbędnych do tworzenia kapitału społecznego warunkującego efektywność gospodarczą.

Mamy więc wyraźnie do czynienia z systemowym pruciem wspólnotowej tkanki społecznej prowadzącym do upadku systemu. 

Temat porusza także prof. Andrzej Zybertowicz:

]]>https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/488227-a-dobre-spoleczenstwo-to-jemu-...]]>

Wskazuje on, iż demoliberałom wydaje się, że w obliczu nrastającej destabilizacji wywołanej zmianami technologicznymi i globalizacją, to ludzie, zamiast protestować, powinni się do tej niestabilności dostosować. Sposób rozumowania najlepiej opisywany powiedzeniem: ogon macha psem.

Twoja ocena: Brak Średnia: 5 (3 głosy)