Sprzedawcy unijnych paciorków - cz. 2

Obrazek użytkownika jasieńko
Świat

 

Lekcja matematyki: teoria prawdopodobieństwa czyli Armenia. A jakie były warunki dla Polski?
Budując budynek, domek czy też instalując sobie piec gazowy w mieszkaniu występujemy o warunki do tego kto gazem dysponuje, a „ten ktoś”
/gazownia/ je nam określa. Jeśli nam nie odpowiadają możemy zrezygnować z gazu i dalej sobie obsługiwać przyjaznego kafla.
Wstępując do łunijnego kołchozu z pewnością i nam postawiono warunki. Tylko czy mieszkańcy wiecznie deptanego kraju je poznali?
Wtedy to prawie wszyscy byli - na „tak”, bo obiecano każdemu podróżowanie po Europie bez wizy. To jedno się sprawdziło.
Ale czego Polakom nie powiedziano i co przed nimi ukryto?
Trudno to teraz detalicznie odszukać, ale można by się posłużyć schematem Armenii i Azerbejdżanu, a to z dwu powodów:
1. można go śledzić z emocjonalnym dystansem, a jest to początek drogi
2. ponieważ oficjalne dokumenty /te którym pozwolono na życie jawne/ pojawiają się z poślizgiem jednego roku – dokumenty z początku roku 2012  
    pojawiają  się w Dzienniku Ustaw UE pod koniec roku 2013.
Czy Polska miała warunki podobne czy trochę inne? 
A czy wiemy jakie chciano postawić Ukrainie?
Przedstawię dla orientacji co proponowano Armenii i Azerbejdżanowi. 
Może będzie to nudnawe, ale nie sposób przedstawić iluś tam wyrwanych z kontekstu zdań, by to naświetlić; i tak to co pokażę jest okaleczone chociaż już przybliża do pełniejszego obrazu. Co nieco pozwoliłem sobie wytłuścić. 
Pełen obraz wymaga sięgnięcia do podanego źródła.
 
Armenia
Dz.U. UE 2013/C258E z 07.09.2013 r. w dziale Negocjacje układu o stowarzyszeniu UE-Armenia, Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 18.04.2012 r. zawierająca zalecenia Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji oraz Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych w sprawie negocjacji dotyczących układu o stowarzyszeniu między UE a Armenią /2011/2315/INI//, a w nim „cudowności”:
Uwzględniając... 
różne umowy i deklaracje, /jak np. wspólną deklarację podpisaną przez prezydentów Armenii, Azerbejdżanu i Federacji Rosyjskiej 23.01.2012 r.
w Soczi/, sprawozdania i opinie, 
mając na uwadze... 
A. że Partnerstwo Wschodnie zapewnia ramy polityczne potrzebne do wzmocnienia stosunków dwustronnych za pomocą nowych układów o stowarzyszeniu, uwzględniając konkretną sytuację i ambicje danego kraju partnerskiego oraz strategiczne interesy UE dotyczące stabilności i demokratycznego rozwoju tego regionu
B. że układy o stowarzyszeniu stanowią odpowiednie ramy do pogłębiania stosunków dzięki zacieśnieniu więzów politycznych, integracji społeczno-gospodarczej, zbliżeniu prawa z UE oraz rozwojowi stosunków kulturalnych
C. że pod tym względem wymiar wielostronny Partnerstwa Wschodniego ma charakter uzupełniający i nie można go oddzielić od wymiaru dwustronnego oraz że powinien on być kształtowany jednocześnie z trwającymi negocjacjami w sprawie układów o stowarzyszeniu w celu utorowania drogi ich pełnemu wdrożeniu i określenia podstawy prawdziwej współpracy regionalnej zgodnie z zasadami leżącymi u podstaw europejskiej polityki sąsiedztwa /Jak pięknie zapętlone – przyp. J
F. że nierozwiązany konflikt o Górski Karabach narusza stabilność i rozwój Armenii oraz regionu Kaukazu Południowego... że we wspólnym komunikacie w sprawie nowej koncepcji działań w obliczu zmian zachodzących w sąsiedztwie UE oświadczyła, że chce aktywniej zaangażować się w rozwiązanie konfliktu w regionie Kaukazu południowego...
G. że okupacja terytoriów należących do państwa trzeciego stanowi naruszenie prawa międzynarodowego i jest sprzeczna z podstawowymi zasadami europejskiej polityki sąsiedztwa, a ponadto zagraża całemu projektowi, jakim jest Partnerstwo Wschodnie
zwraca się z następującymi zaleceniami do Rady, Komisji oraz Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych... 
b. należy dopilnować, aby negocjacje... wiązały się z wiarygodnymi zobowiązaniami... w tym np. ... wycofanie snajperów z linii demarkacyjnej, wycofanie sił armeńskich z terytoriów okupowanych otaczających Górski Karabach oraz ponowne oddanie ich pod kontrolę Azerbejdżanu... oraz wiązały się z międzynarodowymi gwarancjami bezpieczeństwa obejmującymi prawdziwą wielonarodową operację pokojową w celu stworzenia odpowiednich uzgodnionych warunków dla przyszłego prawnie wiążącego swobodnego wyrażenia woli w odniesieniu do ostatecznego statusu Górskiego Karabachu
e. należy uznać europejskie aspiracje Armenii i potraktować je jako cenny środek nacisku...
f. w układzie o stowarzyszeniu należy uwzględnić postanowienia i wskaźniki w zakresie ochrony i promowania praw człowieka... czerpiąc z osiągnięć... a także z toczącego się pomiędzy UE a Armenią dialogu na temat praw człowieka
g. w ramach układów o stowarzyszeniu należy podkreślić znaczenie... zapewnienia konkurencyjności rynku i niezależności mediów
h. należy wezwać władze Armenii do przyjęcia przepisów antydyskryminacyjnych zakazujących dyskryminacji ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową we wszystkich dziedzinach
k. należy w szczególności podkreślić znaczenie... oddzielenie polityki od biznesu oraz potrzebę rozwiązania struktur oligarchicznych w gospodarce /Waszych oligarchów zastąpimy unijnymi – przyp. J/... dostęp do sprawiedliwości dla wszystkich obywateli, bezpiecznych warunków działania dla dziennikarstwa śledczego oraz dostępu do informacji i niezależnych mediów i mediów społecznych... 
p. należy zadbać o to, by układ o stowarzyszeniu był zgodny z zasadami prawa międzynarodowego... które to zasady obejmują niestosowanie siły, integralność terytorialną i prawo do samostanowienia
x. wzywa przywódców Armenii i Azerbejdżanu do odpowiedzialnego działania, złagodzenia tonu oświadczeń i powstrzymania się od kontrowersyjnych deklaracji...
y. wyraża zaniepokojenie z powodu zbrojenia w regionie... oraz wzywa w związku z powyższym państwa członkowskie do zaprzestania dostarczania broni i amunicji do Azerbejdżanu i Armenii zgodnie z wnioskiem OBWE z lutego 1992 r., dopóki obydwie strony nie osiągną i nie podpiszą kompleksowego porozumienia
z. zauważa w związku z tym potrzebę przeprowadzenia dochodzenia w sprawie doniesień o prowadzonej przez władze Armenii polityce polegającej na budowie osiedli w celu zwiększenia populacji ormiańskiej na okupowanych terytoriach Górnego Karabachu
ab. należy wezwać Armenię do dołożenia starań na rzecz dostosowania jej polityki wobec Iranu do stanowiska UE wobec tego kraju
ac. należy podkreślić konieczność wykorzystania układu... należy wezwać wszystkie strony do pełnego zaangażowania w wielostronną współpracę w ramach Partnerstwa Wschodniego bez względu na konflikty
ae. należy wezwać Armenię do bezzwłocznego ratyfikowania rzymskiego statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego, co byłoby zasadniczym krokiem w kierunku dostosowania ustawodawstwa krajowego do międzynarodowych porozumień sądowych zawartych przez państwa UE
ai. należy zachęcać do szeroko zakrojonej współpracy sektorowej między UE a Armenią; w szczególności należy wyjaśnić korzyści płynące z konwergencji regulacyjnej w tym zakresie i promować tę konwergencję, a także udzielić w tym celu niezbędnej pomocy finansowej i technicznej
aj. należy z zadowoleniem przyjąć uwzględnienie najlepszych praktyk i zaleceń UE w Armenii podczas przygotowywania krajowych planów prac w dziedzinie sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa; należy zwłaszcza zwrócić uwagę na wymierne rezultaty w dziedzinie migracji osiągnięte dzięki podpisaniu wspólnej deklaracji o partnerstwie na rzecz mobilności
al. należy podkreślić potrzebę zrównoważonej gospodarki, w tym poprzez propagowanie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej zgodnie z celami UE w zakresie zmiany klimatu...
am. należy ponowić żądania dotyczące zamknięcia elektrowni jądrowej w Mecamor przed 2016 r., ponieważ nie można jej zmodernizować...
ar. należy zachęcać władze Armenii do pełnego wykorzystania wiedzy eksperckiej grupy doradczej UE /Znowu Balcerowicz? – przyp. J/ wysokiego szczebla w negocjacjach i procesach wdrażania
as. należy wyrazić uznanie dla ambitnego programu reform... i zapewnić odpowiednią pomoc... a za punkt odniesienia przyjąć wskaźniki dotyczące demokracji i praw człowieka
at. należy zwiększyć pomoc UE dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Armenii, aby mogły one prowadzić wewnętrzna kontrolę reform i sposobu wywiązywania się rządu ze swoich zobowiązań, a także zadbać o to, by rząd ponosił większą odpowiedzialność za reformy i wypełnianie podjętych zobowiązań /Właśnie, kto ma o to zadbać? I przed kim ponosić tę odpowiedzialność, bo pieniądze są unijne? I to jest właśnie ten język dokumentów. Czy ktoś tego wymagał od rządu w Polsce? Jakie to były zobowiązania w naszym przypadku? – przyp. J
 
Azerbejdżan
Dz.U. UE 2013/C258E z 07.09.2013 r. w dziale Negocjacje układu o stowarzyszeniu UE-Armenia, Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 18.04.2012 r. zawierająca zalecenia Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji oraz Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych w sprawie negocjacji dotyczących układu o stowarzyszeniu między UE a Azerbejdżanem /2011/2316/INI//, a w nim podobne cudowności:
Uwzględniając... 
różne umowy i deklaracje, sprawozdania i opinie, 
mając na uwadze... 
E. że Azerbejdżan stał się ważnym dostawcą energii dla UE i ważnym krajem tranzytowym dla zasobów energetycznych pochodzących w głównej mierze z Azji Środkowej... że UE jest głównym rynkiem zbytu energii dla Azerbejdżanu...
J. że UE uczyniła prawa człowieka, demokrację i zasadę Państwa Prawa głównymi aspektami europejskiej polityki sąsiedztwa /Jak więc rozumieć akceptację ukraińskiego przewrotu z punktu widzenia zasady Państwa Prawa? – przyp. J/
zwraca się z następującymi zaleceniami do Rady, Komisji oraz Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych... 
b. należy dopilnować, aby negocjacje dotyczące układu o stowarzyszeniu... wiązały się z wiarygodnymi zobowiązaniami... aby stworzyć odpowiednie, uzgodnione warunki dla przyszłego prawnie wiążącego swobodnego wyrażenia woli w odniesieniu do ostatecznego statusu Górnego Karabachu
I tak naprawdę nie chce mi się już wyłuskiwać tych słów „wytrychów” z tekstu w kolejnych wybranych punktach:
e. f. g. k. n. p. t. x. y. oraz aa. aj. ak. al. am. an. ao. at. 
 
Trudno mówić o podobieństwie Polski i Armenii z Azerbejdżanem gdyż ono raczej nie zachodzi, ale wyraźnie widać mechanizmy, sposoby i dobre przygotowanie dokumentacyjne oraz kamuflaż słowno-pojęciowy. Trzeba też pamiętać, że całe to porównanie dzieli różnica czasu około dziesięciu lat, a to jest dużo. 
Jak popatrzeć na pewne sformułowania i porównać je do obecnych deklaracji, oświadczeń i działań to mimo wszystko uderza fałsz zapisów. 
Nie można wszystkiego potraktować jako negatyw, gdyż wiele z tych zapisów jest normalnością współczesnego świata, a wypełnienie pewnych warunków czy zobowiązań nie pozostawia żadnego pola manewru, czyli: albo – albo.
Jednak wprowadzanie ich do kraju innej kultury niż europejska z pewnością spowoduje nowe i długotrwałe konflikty wewnętrzne, a właśnie to jest tym na co liczą sprzedawcy unijnych paciorków.
Tylko w kilku miejscach wtrąciłem mini komentarz choć można to uczynić w tych fragmentach tekstu – co parę linijek. 
Ponadto z tych dokumentów dowiadujemy się, że UE jest zaborcza i posiada wiele strategii wskazujących, że mało im Europy i chcą rozszerzać się dalej i dalej... o czym świadczą, na tym skromnym przykładzie, oprócz Partnerstwa Wschodniego - Strategia UE dla Kaukazu Południowego i Strategia UE na rzecz regionu Morza Czarnego. 
Niby nic, a okazuje się, że Rosja też uczestniczyła w początkach tego procesu. 
Chcąc zobaczyć w którym miejscu Unii Europejskiej jest Rosja i czy nie jest to przypadkiem Pakt Merkeltropp-Putinov trzeba zajrzeć do innych dokumentów, choćby takich:
Dz.U. UE 2013/C131E z 08.05.2013 r.
Dz.U. UE 2013/C239E z 20.08.2013 r.
ale o tym może w następnej notce z cyklu „Sprzedawcy unijnych paciorków” – cz. 3 czyli naczynia połączone. 
Komuna po Drugiej Światowej zniszczyła polskich „oligarchów”, a w krajach zachodnich tamtejsi oligarchowie szybko odzyskali siły. Po 1989 r. tworząca się w Polsce klasa aspirująca do drobnych kapitalistów musiała ustąpić pola oligarchom łunijnym. Pozostawiono Kulczyków, Gudzowatych, Czarneckich i Solorzy oraz im podobnych, ale zasadniczy rynek zbytu przejęły oligarchy europejskie. To samo szykują w nowo „stowarzyszonych” /przejmowanych/ krajach. 
Oczywiście pod hasłem demokracji.
 
5
Twoja ocena: Brak Średnia: 5 (3 głosy)