Powstała Obywatelska Komisja Edukacji Narodowej

Obrazek użytkownika szczurbiurowy
Kraj

Kraków, Kolegium Witkowskiego, aula Wydziału Historii. Gdy spojrzeć w górę, stojąc pod tablicą, rzędy szacownych osób.

Referaty.
 
Dyskusja. Mikrofon zniekształca głos.
 
Mówię o koniecznościach i o tym co nie oczywiste – że naprawa szkoły dzisiejszej nie polega na powrocie do szkoły naszej młodości. Że oprócz odejścia od systemu 6+3+3 i testów standaryzowanych trzeba wyposażyć rodziców w narzędzia kontroli i wywierania wpływu na szkołę.
 
Obywatelska Komisja Edukacji Narodowej została powołana.
I cokolwiek by nie mówić o nazwie i tej nazwy proweniencji ( o czym pisałem u siebie wiele razy) takie społeczne przedsięwzięcie, wzorem Polskiej Macierzy Szkolnej sprzed stu lat jest szansą, szansą na ruszenie z miejsca tego, co jest zastałe, strupieszałe i opresywne.  Szkoły polskiej AD 2012.
 
I siedząc w tej auli, słuchając referatów i dyskusji, samemu zabierając głos, czułem się jak wtedy, w 1988 i 1989 roku, gdyśmy zakładali szkoły, gdy była szansa, a wydawało się, że okno czasowe może się niedługo zamknąć. Różnica jest jedna – wtedy było wiadomo, że system się wali i że może być tylko lepiej. Teraz wiemy, że system się wali, ale czy będzie lepiej – nie wiemy. Okno czasowe jest zamknięte od wewnątrz i trzeba je otworzyć.
 
Bezczynność jest grzechem. Wobec przyszłości.
 
 
 
 
 
Oświadczenie Obywatelskiej Komisji Edukacji Narodowej z dn. 19.05.2012 roku
 
19 maja 2012 roku środowiska protestujących przeciwko wprowadzanej od 23 grudnia 2008 roku reformie programowej zebrały się na ogólnopolskim spotkaniu w Krakowie. Wybrały na nim pierwszy skład Obywatelskiej Komisji Edukacji Narodowej.
 
Pierwszą pobudką naszego działania były zmiany ograniczające nauczanie historii i rozbijające wspólny jej kanon w dwóch ostatnich klasach szkół ponadpodstawowych. Protesty przeciw tym zmianom, jednoczące przedstawicieli środowisk akademickich, nauczycielskich i rodzicielskich, trwają od stycznia 2009 roku. Ministerstwo zareagowało na nie dopiero z chwilą, kiedy po serii strajków głodowych zainicjowanych w tej sprawie przez byłych opozycjonistów demokratycznych w Krakowie i Warszawie, Prezydent RP, Bronisław Komorowski, zorganizował spotkanie, na które zaprosił zarówno przedstawicieli Ministerstwa Edukacji jak i krytyków ostatniej reformy.
Powtórzony został na tym spotkaniu, zgłaszany przez środowiska akademickie od początku 2009 roku postulat wprowadzenia obowiązkowego charakteru jednego ze wskazanych w podstawie programowej „przedmiotu uzupełniającego” Historia i społeczeństwo (dla klas 2 i 3) modułów: Ojczysty Panteon i ojczyste spory – w podwojonej liczbie godzin. Ta próba ratowania namiastki wspólnej płaszczyzny obywatelskiej wiedzy o historii dla młodych Polaków i Polek w wieku 17-19 lat, została wsparta przez Prezydenta.
To jest nasz postulat MINIMALNY: dotyczy tej grupy młodzieży, która wkracza już w mury szkół średnich 1 września 2012 roku. Potrzebne są zmiany bez porównania głębsze, przywracające ogólnokształcący charakter liceom, przywracające zarazem rangę nie tylko historii, ale także – równie poszkodowanym w nowej podstawie programowej – tak ważnym przedmiotom, jak język polski, fizyka, chemia, biologia, geografia, informatyka (zmniejszona o 50%!)…
Będziemy opracowywać koncepcje tych zmian, poszerzając zespół merytoryczny naszej Komisji. Będziemy także mobilizować opinię publiczna do stałej uwagi w sprawie dla przyszłości Polski najważniejszej: wychowania i wykształcenia naszych dzieci.
Jako test intencji Ministerstwa w sprawie podjęcia dialogu z przedstawicielami dużej części społeczeństwa już dostrzegającej problem złego kierunku zmian edukacyjnych podejmowanych w ostatnich latach, możemy potraktować wspomniany przed chwilą postulat MINIMALNY. Niestety, sygnał, jaki daje w tej sprawie odpowiedź Pani Minister Krystyny Szumilas na list skierowany w imieniu krytycznych wobec reformy uczestników debaty prezydenckiej przez red. Piotra Zarembę, budzi nasze głębokie zaniepokojenie. Pani Minister nie chce wciąż zdecydować się na najprostszy, nie pociągający za sobą żadnych zmian w organizacji pracy szkoły, ani też żadnych dodatkowych kosztów postulat uczynienia wspomnianego jednego modułu (Ojczysty Panteon) obowiązkowym. Przemilcza także sprawę podwojenia jego objętości godzinowej. Będziemy w tej sprawie próbowali apelować nadal.
Będziemy na pewno proponować nowe formy protestu i nacisku obywatelskiego przeciw błędnym decyzjom edukacyjnym. Będziemy szukali wsparcia środowisk akademickich, nauczycielskich i rodzicielskich dla budowania programu naprawy polskiej szkoły.
 
Prof. dr hab. Włodzimierz Suleja – przewodniczący
Prof. dr hab. Jan Żaryn – wiceprzewodniczący
Dyr. Ryszard Nowak
Dr hab. Jakub Basista
Mgr Piotr Jaworski
Prof. dr hab. Krzysztof Kawalec
Dr Jerzy Lackowski
Prof. dr hab. Andrzej Nowak
Mgr Maciej Świrski
Prof. dr hab. Ryszard Terlecki

Ocena wpisu: 
Brak głosów

Komentarze

Od historii trzeba zacząć, ale inne przedmioty też czekają na uwolnienie.
__________________________________
Czas na kontrrewolucję w edukacji!
http://edukacja-klasyczna.pl

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

__________________________________ Czas na kontrrewolucję w edukacji! http://edukacja-klasyczna.pl

#256666

Jan Bogatko

...nareszcie dobra wiadomość!

Pozdrawiam,

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

Jan Bogatko

#256789