Netykieta

Obrazek użytkownika LunarBird
Blog

Na temat Netykiety napisano już bardzo wiele tekstów. Problem w tym, że Netykieta nie jest czymś, co można spisać, skodyfikować. Wiem to, bo byłem świadkiem tego, jak Netykieta się kształtowała. I z racji tego mogę coś powiedzieć.

Polska Wikipedia ma wiele przydatnych stron, ale akurat strona o Netykiecie jest tam przykładem sztampowego podejścia. Kompletnie „z czapy” jest twierdzenie, że łamanie prawa jest niezgodne z Netykietą. Nie jest. Netykieta kompletnie się nie wypowiada na temat przestrzegania prawa i różni internauci mają na ten temat różne zdanie. Ci z większym stażem na ogół ignorują kwestie prawne w Sieci poza tymi najbardziej oczywistymi.
 

Zanim zaczniemy mówić o Netykiecie, warto zdefiniować podstawowe pojęcia i skróty, stosowane w Sieci:

  • flame - pyskówka, wulgarna odzywka,

  • flame war - kłótnia, wymiana flejmów,

  • trolling – świadome prowokowanie innych do flame war,

  • spam - wiadomość, która nie jest zgodna z przeznaczeniem danego kanału komunikacji i tym samym go zaśmieca, np. posty reklamowe na forum do tego nie przeznaczonym,

  • offtop – część rozmowy niezgodna z tematem,

  • flood - wysyłanie wielu takich samych lub wiadomości raz za razem lub wysyłanie zbyt dużej ilości informacji na IRCu lub czacie,

  • DCC - metoda przesyłania plików na IRCu.

  • FAQ – (ang. Frequently Asked Questions - często zadawane pytania) zbiór najważniejszych kwestii, które powinien wiedzieć początkujący i rozwiązania najczęściej występujących problemów.

  • Emotikony - (smileys, uśmieszki) ogólnie przyjęty w internecie sposób wyrażania nastrojów za pomocą zbitek znaków symbolizujących wyraz twarzy, np. :-) wyraża uśmiech, :-( smutek itp.

  • RTFM – (ang. Read The F**cking Manual) „ przeczytaj pier*** instrukcję obsługi”, skrót często stosowany w odpowiedzi na pytanie o bardzo proste, podstawowe kwestie. Żartobliwie rozwijany czasami jako Read The Fantastic Manual.

  • RTFAQ – (ang. Read The FAQ) „przeczytaj często zadawane pytania”.

  • STFU - (ang. Shut The Fuck Up) „zamknij się”, „morda w kubeł”, znaczenie skrótu jest chyba jasne.

  • LOL - (ang. Laughing Out Loud) głośny śmiech.

  • ROTFL - (ang. Rolling On The Floor Laughing) „tarzam się ze śmiechu po podłodze”, komentarz do szczególnie głupiego lub śmiesznego stwierdzenia.

  • Facepalm – gest objęcia twarzy rękami oznaczający „brak mi słów”.

  • THX – (thanks) „dzięki”.

  • BBL8R, BBL - (ang. Be Back Later) „będę później”.

  • BRB - (ang. Be Right Back) „zaraz wracam”, istnieje też polski odpowiednik: ZW.

  • HTH - (ang. Hope This Helps) „mam nadzieję, że to pomogło”.

  • AFC - (ang. Away From Computer) „nieobecny przy komputerze”.

  • IMO - (ang. In My Opinion) "moim zdaniem".

 

Zasady najważniejsze:

  • Pisz w języku przyjętym na danym miejscu Sieci.

  • Nie prowokuj do kłótni (trolling).

  • Nie spamuj i nie flooduj.

  • Nie wracaj po zbanowaniu pod innym nickiem.

  • Nie interesuj się prywatnością innych internautów. Nie wyszukuj w Sieci informacji o nich w celu ich złośliwego upublicznienia.

  • Gdy cytujesz tekst lub wklejasz obrazek, podawaj jego autora i źródło.

 

Inne zasady:

  • Pisz w sposób zrozumiały (niekoniecznie ściśle poprawny gramatycznie, ale przynajmniej tak, żeby inni internauci nie mieli kłopotów ze zrozumieniem wiadomości).

  • Unikaj nadmiaru wulgaryzmów.

  • Mów do innych „na ty”. Taka zasada obowiązuje w Sieci, zwłaszcza na czatach czy IRCu. Jedynie do ogólnie znanych osób, postujących pod imieniem i nazwiskiem dopuszczalne jest zwracanie się per „pan”.

  • Nie pisz DUŻYMI LITERAMI, bo jest to w Sieci traktowane jako krzyk i jest zachowaniem niekulturalnym (nie zdziw się, jeśli w odpowiedzi dostaniesz tekst typu „wyłącz CapsLock, idioto!”). W celu podkreślenia fragmentu wypowiedzi należy stosować pogrubienie, a w przypadku gdy to technicznie niemożliwe lub trudne (np. na IRCu) należy otoczyć dany fragment gwiazkami *w ten sposób*.

  • Nie karm trolla, to znaczy nie reaguj na zaczepki.

  • Nie angażuj się we flame war bez koniecznej potrzeby.

  • Nie używaj argumentów ad personam.

  • Zanim zadasz pytanie na otwartym kanale, zorientuj się czy nie ma FAQ i czy nie ma tam rozwiązania twojego problemu.

  • Nie zwracaj się do innych po imieniu na otwartym kanale nawet jeśli je znasz, chyba, że wiesz na pewno, że nie przeszkadza to temu komuś.

  • Nie zaczepiaj ludzi, którzy sobie tego nie życzą.

  • Nie nadużywaj emotikon

  • Jeśli nie chcesz czegoś o sobie powiedzieć, nie podawaj fałszywych informacji. Po prostu nic nie mów.

 

Netykieta na IRCu, czatach i komunikatorach:

  • Nie kontaktuj się z adminami serwera na IRCu bezpośrednio. Napisz maila na ustalony adres e-mail i opisz problem. Najpierw jednak zorientuj się czy nie potrafi ci pomóc ktoś ze zwykłych użytkowników.

  • Na niektórych kanałach IRCa i na niektórych czatach ludzie nie życzą sobie polskich znaków diaktrycznych. Uszanuj to.

  • Jeśli jesteś aktywnie zaangażowany w dyskusję to informuj na kanale gdy odchodzisz od kompa ustawiając status w komunikatorze lub kliencie IRCa albo pisząc skrót taki jak AFC, ZW.

  • Nie próbuj przesyłać plików ludziom którzy o nie nie prosili.

  • Prywatne sprawy omawiaj w rozmowach prywatnych, a nie na otwartym kanale.

  • Stosuj się do obowiązującego na danym kanale kodowania polskich znaków diaktrycznych. Zazwyczaj UTF-8 lub ISO.

 

Netykieta w e-mailach, listach mailowych, grupach dyskusyjnych i forach:

  • Trzymaj się tematu, nie angażuj się w offtop w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

  • Nie wysyłaj tej samej wiadomości wielu osobom w jawnych kopiach, używaj pola „ukryte do wiadomości”.

  • Nie wysyłaj tej samej wiadomości na wiele grup dyskusyjnych, nie wstawiaj tego samego posta do wielu tematów na forum.

  • Pisz pełnymi zdaniami, unikaj wiadomości jednowyrazowych, jednozdaniowych.

  • Gdy odpowiadasz na maila, cytat z poprzedniego umieszczaj pod treścią wiadomości, a nie nad nią.

  • Nie hotlinkuj obrazków. Kopię obrazka umieść na darmowym hostingu typu ImageShack i dopiero wtedy do posta na forum wraz z podaniem autora.

  • Upewnij się, że program pocztowy przy odpowiedzi na maila poprawnie oznacza temat. Na jego początku powinno być „Re:” a nie „Odp:” jak błędnie to oznaczały niektóre wersje Outlook Expressa. W razie potrzeby popraw to.

  • Gdy dołączasz do wiadomości jakiś plik, upewnij się że na pewno nie ma w nim wirusów.

 

Jeśli są jakieś pytania, chętnie na nie odpowiem.

Ocena wpisu: 
5
Twoja ocena: Brak Średnio: 5 (1 głos)

Komentarze

http://pl.wikipedia.org/wiki/Slang_internetowy
http://pl.wikipedia.org/wiki/Slang_kr%C3%B3tkofalarski

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#248324

... zza węgła" :):):)
Poważnie.
-------------------------
"Dixi et salvavi animam meam"

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

-------------------------
"Dixi et salvavi animam meam"

#248335