Elektryczne samochody w całej Polsce, na bateryjkę

Obrazek użytkownika Jacek Trzaska
Gospodarka

Miałem kiedyś jakieś 10 lat, gdy dostałem prosto z NRD samochód na bateryjkę. Fajny był; miał pilota ze wspomnianą bateryjką i kabel doprowadzający; można było poszaleć. Było to na samym początku lat siedemdziesiątych. Minęło wiele lat, NRD jest tylko wspomnieniem, i wygląda na to, ze znowu będę miał samochodzik na bateryjkę (samochodzik, bo na większy nie będzie mnie stać).

Właśnie rząd przyjął ustawę o elektromobilności, dzięki której będą mogły, a nawet musiały, wyżywać się na nas samorządy w strefach parkowania.

Rząd przyjął Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Do końca 2020 r. w Polsce ma powstać m.in. 6 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. Do tego gminy będą mogły ustanowić strefy czystego transportu (co będzie się wiązało ze specjalną opłatą), a same pojazdy elektryczne zostaną zwolnione z akcyzy.

Rząd w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju założył, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć milion pojazdów elektrycznych.”

]]>https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/ustawa-o-elektromobilnosci-przyjeta-przez-rzad/fh77nd9]]>

]]>http://swiatoze.pl/koszty-ponosza-gminy-inwestujac-elektromobilnosc/]]>

W ustawie ujęto warunki i zobowiązania samorządów w instalowaniu miejsc ładowania prądu oraz innych alternatywnych źródeł energii, jak gaz ziemny, wodór i takie tam.

Wygląda na to, że tańczymy tak, jak nam w Unii zagrają.

Kto ma czas, niech sobie poczyta:

Projekt z dnia 15 grudnia 2017 roku.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych

PDF

]]>http://pspa.com.pl/wp-content/uploads/2017/12/Projekt-ustawy-o-elektromobilno%C5%9Bci-i-paliwach-alternatywnych_Projekt-z-dnia-15.12.2017.pdf]]>

poniżej to samo nieco prościej

]]>http://elektrowoz.pl/transport/ustawa-o-elektromobilnosci-do-pobrania-z-komentarzem-plus-wyniki-konsultacji-spolecznych/]]>

No i wreszcie polski samochód elektryczny:

]]>http://www.motofakty.pl/artykul/polski-samochod-elektryczny-ile-bedzie-kosztowal.html]]>

Ten na zdjęciu w artykule powyżej całkiem fajny.

Teraz coś o kosztach zakupu nowego:

]]>http://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-samochody-elektryczne/samochodyelektryczne/news-ile-kosztuje-najtanszy-nowy-samochod-elektryczny,nId,2454104]]>

Renault Twizy – super, cena 53 tys. zł. Nie dość że dwuosobowy, to jeszcze można na nim 100 km przejechać. Jak ktoś nie lubi tłoku, to wręcz idealny. Jeśli jednak uważamy, że zbyt mały i ma mały zasięg, wystarczy dopłacić jedyne 70 tys. i już mamy Renault ZOE, którym przejedziemy 400 km w większym towarzystwie...

Czas ładowania baterii jedynie 30 do 60 minut i oczywiście można w tym czasie odpocząć.

]]>https://pl.wikipedia.org/wiki/Renault_Zoe]]>

To najtańsze z propozycji, inne to większy wydatek i dlatego... ale o tym później.

Wracając do stwierdzenia, że „będzie jeździło po naszych drogach milion samochodów elektrycznych do 2025 roku.”

Jeśli założyć, że używane elektryczne auta z Zachodu będzie można na lawetach w niedługim czasie tanio sprowadzać do Polski, to czemu nie, ale skąd ta pewność, że tyle ich będzie?

Przypomina mi się historia komputeryzacji z lat dziewięćdziesiątych, dzięki której z Polski wypłynęły ogromne pieniądze na zakup komputerów, tyle że: o ile były one potrzebne na pewnych stanowiskach, w pewnych firmach, o tyle w wielu miejscach niekoniecznie. Nie należało się wtedy spieszyć. W bibliotekach, szpitalach i wielu innych instytucjach można było poczekać. Chodzi o to, że po jakichś 7 latach ceny sprzętu spadły niemal trzykrotnie, a ten kupiony przedwcześnie wylądował na śmietniku; w międzyczasie zmieniły się systemy operacyjne, parametry monitorów, jak i same komputery.

Można podejrzewać, że z elektryfikacją samochodów będzie podobnie. Wszystkie te ładowarki, akumulatory, ogniwa, mają szansę przegrać, ponieważ albo komplikacja z nimi związana okaże się na dłuższą metę zbyt nieefektywna, albo ktoś wymyśli sposób na tankowanie samochodów na prąd w sposób łatwy i efektywny, coś w rodzaju „akumulatora w płynie”, który będzie można, podobnie jak benzynę, w łatwy sposób przelać i wykorzystać, o podobnej wartości energetycznej i akceptowalnej cenie.

Będzie to jakieś rozwiązanie na tyle łatwe, że rynek będzie tego chciał, bez żadnych dodatkowych dopłat.

A teraz dla niektórych niespodzianka. Takie rozwiązania już istnieją i pchanie się w ładowanie autek na bateryjkę za pomocą kabelka jest jak kupowanie starego komputera...

]]>https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=pl&prev=search&rurl=translate.google.pl&sl=en&sp=nmt4&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_battery&usg=ALkJrhjVqc9qb-4kOy_nx5InZ1h7JgOgiw]]>

 

]]>http://www.green-projects.pl/2016/11/nanoflowcell-ekologiczny-samochod/]]>

 

]]>https://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/NanoFlowcell&prev=search]]>

„nanoFlowcell jest szwajcarską firmą badawczo-rozwojową działającą w dziedzinie technologii ]]>ogniw przepływowych]]> . Firma ma siedzibę w Kilchberg w Szwajcarii ]]>[1]]]> oraz w Londynie w Wielkiej Brytanii. ]]>[2]]]>

Firma jako pierwsza opracowała mobilny akumulator przepływowy wystarczająco mały, aby można go było używać w samochodach elektrycznych. Ich bateria przepływu, oznaczona nanoFlowcell, została po raz pierwszy zaprezentowana w elektrycznych prototypowych pojazdach ]]>Quant E]]> , ]]>[3]]]> ]]>Quant F]]> ]]>[4]]]> i ]]>Quantino]]> . ]]>[5]]]> Podobnie jak w przypadku zwykłych ]]>akumulatorów z przepływem redoks]]> , bateria nanoFlowcell wykorzystuje płyny ]]>elektrolitowe]]> do wytwarzania energii elektrycznej ze związków chemicznych.W przeciwieństwie do elektrolitów w ]]>wanadowych bateriach przepływowych]]> lub ]]>bateriach]]> ]]>wielosiarczkowych]]> , elektrolit stosowany w nanoFlowcell jest nietoksyczny i przyjazny dla środowiska [ ]]>potrzebne źródło]]> ] . Podczas gdy firma nie wypuszcza swojej formuły elektrolitu przed pierwszą sprzedażą, w swoich publikacjach stwierdza się, że elektrolit zastosowany w baterii nanoFlowcell ma gęstość energii 600 Wh na litr, która jest dziesięciokrotnie większa niż gęstość energii regularnych ogniw przepływowych redox. ]]>[6]]]> Koszty produkcji tego "niepalnego i niewybuchowego" elektrolitu wynoszą poniżej 10 centów za litr. ]]>[7]]]>

Podczas gdy europejskie instytuty badawcze i eksperci kwestionują adekwatność konstrukcji ogniw przepływowych do zastosowania w ]]>samochodach elektrycznych]]> , ]]>[8]]]> naukowcy z ]]>Illinois Institute of Technology (IIT)]]> w USA ostatnio twierdzili, że opracowali równie wydajne ogniwo przepływowe zaprojektowane do użytku w urządzeniach elektrycznych. pojazdy.”

 

Poniżej link firmowy reklamujący dość dokładnie:

]]>https://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.nanoflowcell.com/&prev=search]]>

 

To jest przyszłość. Za jakiś czas będą te kabelki do ładowania autek, które ustawa wymusza na samorządach w muzeum pokazywać – jako ślepy zaułek ewolucji myślenia.

Nanoflowcell to tylko jedno z rozwiązań obrazujące kierunek zarówno pożądany jak i naturalny w dziedzinie samochodów elektrycznych. Dostrzeżono to nie tylko w Europie, ale i w Ameryce:

]]>http://gazeo.pl/samochody-hybrydowe-elektryczne/samochody-elektryczne/Akumulatory-na-paliwo-plynne-rewolucja-wkrotce,artykul,1450.html]]>

 

]]>http://moto.pl/MotoPL/1,88570,9761395,Zatankuj_baterie_czyli_paliwo_przyszlosci.html]]>

Może jednak się nie znam. Ci co już kupili takie samochody na bateryjkę (jak to niegdyś moje z NRD) chcieliby sobie pojeździć po Polsce i jak tylko przekroczą naszą granicę, to nie mogą załadować swojej zabawki… i się denerwują.

Wyrzucanie pieniędzy publicznych w błoto, to nasza narodowa specjalność. Za wyjątkiem programu 500+ pieniądze trafiają wszędzie, byleby pominąć interes ludzi.

Należy dodać rzecz oczywistą: wprowadzenie i upowszechnienie takiej technologii jak Nanoflowcell napotyka na opór tych, którzy handlują ropą, i kto wie, czy nie jest w ich interesie promowanie takich z góry przestarzałych i niepraktycznych pomysłów, jak te w ustawie o elektromobilności, które w praktyce bardziej zniechęcają do innowacyjnych rozwiązań, niż zachęcają.

I chociaż wcześniej czy później „królowie ropy” zmuszeni będą pogodzić się z rzeczywistym postępem w tej dziedzinie, to jednak każde opóźnienie jest dla nich zyskiem.

 

Tymczasem czas na ostateczne rozwiązanie zagadki miliona samochodów elektrycznych w Polsce. Otóż kiedy na Zachodzie wejdzie nowa technologia "tankowania pojazdów prądem", my w tym czasie skorzystamy z tanich, używanych automobili, ładowanych klasycznie, jak zabawki z NRD (szlaki są już dawno przetarte – lawety w gotowości), których na wspomnianym już Zachodzie nikt nie będzie chciał. Mając zaś gotową infrastrukturę ładowarek – damy radę.

 

>>>>>>>>>><<<<<<<<

 

Tak jak kiedyś komuniści nie przewidywali potrzeby posiadania prywatnych samochodów w prywatnych rękach klasy robotniczej – że niby te ręce były jakby państwowe – tak i obecnie, w imię dawnego sentymentu, niektórzy walczą z samochodami wszelkimi sposobami. W tym celu winę za smog w miastach usiłuje się przypisać właśnie samochodom.

Co interesujące – jak to bywa w paranoi – niezbędne są do tego badania naukowe.

Jak się przegląda artykuły, można zauważyć tendencję wykorzystywania badań do celów – na właśnie, jakich? Jedne podają, że za zanieczyszczenia w dużych miastach odpowiadają piece węglowe, a samochody trują najwyżej w 16 procentach, inne wprost przeciwnie. Tyle że jak się czyta o oponach i tarczach hamulcowych, które dodatkowo odpowiadają za stan zanieczyszczeń, to rośnie podejrzenie, czy w ogóle są jakieś badania czy tylko propaganda.

Oto dwa różne przykłady:

]]>http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/skad-sie-bierze-smog-i-jak-bardzo-winne-sa-auta-53970.html]]>

 

]]>http://magazynauto.interia.pl/porady/news-co-jest-przyczyna-smogu-wcale-nie-samochody,nId,1836635]]>

 

 

Ktoś zamawia badania razem z wynikami – macie dotąd badać, aż będzie tyle a tyle. No! I żeby mi był porządek!

 

Koniec domysłów.

Bo to takie domysły były...

 

 

 

 

 

Twoja ocena: Brak Średnia: 4.5 (4 głosy)

Komentarze

Witam

 

Skąd pan ma pewność, że w swoich projektach samochodów elektrycznych przyjmiemy rozwiązanie nie nowatorskie i już na starcie będące ślepym zaułkiem?

Właśnie dlatego wybieramy elektromobilność, aby być w czołówce a nie ogonie innowacyjności. A pan z góry przyjął załozenie, że spieprzymy, rozkradniemy itd.

To już nie te czasy. Proszę się wyzwolić z epoki enerdowskiego samochodzika na bateryjkę.

Vote up!
1
Vote down!
0

JK

Przepłynąłeś kiedyś sam ocean? Wokół tylko morze. Stajesz oko w oko ze swoim przeznaczeniem.

 

 

 

 

#1555434

Bo ustawa dokładnie precyzuje, o jakie rozwiązania chodzi. Jedyne nowatorstwo, to szybszy okres ładowania akumulatorów. Szybszy to jednak nie oznacza wystarczająco szybki.

 Gaz ziemny stosowany jest od wielu lat i nic nowego w tym rozwiązaniu nie ma, podobnie wodór. 

O byciu w czołówce nie ma mowy, będziemy jak zwykle przepłacać szmelc, i o tym jest notka.

Szkoda, że nie ustosunkuje się pan do projektu nanoFlowcel  i jemu podobnych.

I skąd pan wziął to "spieprzymy i rozkradniemy"?

 

 

Vote up!
2
Vote down!
0

Jacek Trzaska

#1555446

osobiscie uwazzam ze to fake z tym ´´nanoautem´´ 1, cytuje z tego pana linku No i pobił rekord długodystansowej jazdy – ostatnio jechał non stop przez 14 godzin i 3 minuty. Test trwałby dłużej, bo zbiorniki auta były wciąż w 78% pełne, ale kierowca już nie dawał rady, więc test przerwano. no niech panb mi wybaczy brak logicznego myslenia ale jak z powodu spania kierowcy przestano testowac!?!?!? no wolne zarty 2. czytlem tez wyzej o tej pana baterii no i tam jest mowa o zastosowaniu w autach ale to jechac nie bedzie taka moc te baterie wytworza (moim zadaniej zbyt niestabilna do auta ), nic o cenie . dla mnie tez dziwne jak i to ze nikt sie za to niewizail , to jesli by dzialolo niech mi pan wierzy zmiotlo by wszytko jak to w rewolucji.3 to juz moje osobite ++doswiadczenie´´ jako ze obserwuje dosc szczegolowo ten rynek ) dlatego o tym samochodzie wyzzej nieslyszalem i juz wiem dlaczego bo niktt kto zna sie troche na bateriach itp nielyknie tego ´´auta´´.´´polski´´grafen tez mialo hoho , cuda wianki, zrobili baterie cena zmiotla to z rynku .istotna rzecz , tensamochod moze i jest ale cena zwalila by pan Trumpa z nog pewnie . porowanie z kampami zupelnie nie trafione bo juz kto dawno wykazal ze jakby auta potanialy tak jak komp to powinny kosztowac grosze w sumie . no i 2 ze tamte komutery jak pan napisal to wyrzucili a ja z mercedesa s klasy elektryczne auto przerobie,zrobie . wyjanie panu problem samochodu elektrycznego duzymi litermi NA ELEKTRYCZNYCH AUTACH NIE DA SIE ZAROBIC niech pan to sobie zapamieta bo to jednie blokuje rozwoj tej galezi rynku , nieche mi sie szukac ale jest oficjalne pismo jakies ´´wazniaka´´(frajera na stolcu)z orlenu , ktory odpisal jakis zaiteresowanym montowaniem ladowarek na orlenach ze oni tego nie robia bo.... patrz pan na to duzymi literami .Pzdr fajny artykul a tu innny ze sie da zrobic eletryczne komunikacje ,poki co jakos nieslychac zeby zbkrutowali.oczywiscie w chinach i to przed czasem http://moto.onet.pl/aktualnosci/to-miasto-ma-16-tys-elektrycznych-autobusow/b1981y

Vote up!
0
Vote down!
0
#1555546

Czas pokaże, które rozwiązanie zwycięży.

https://www.srodowisko.pl/wiadomosci-i-komunikaty/nowy-akumulator-ge-pozwoli-przejechac-prawie-400-km-na-jednym-ladowaniu-71747-10

Akumulatory przepływowe, to bardzo kusząca propozycja. Dlatego łatwo z tego pomysłu świat nie zrezygnuje.

Jeśli Szwajcarzy chwalą się na wyrost, to i tak sprawa się nie skończy.

Tymczasem ustawa o elektromobilnosci zmusza do wydania dużych pieniędzy, gdy jeszcze nie ma pewności,  co w przyszłości się opłaci.

Na koniec:

Techniczne aspekty związane z produkcją na wielką skalę samochodów elektrycznych

mgr inż. Zdzisław Budzyński – Instytut Techniki Górniczej KOMAG Gliwice

http://nis.com.pl/userfiles/editor/nauka/042017_n/Budzynski.pdf

Pozdrawiam

Vote up!
1
Vote down!
0

Jacek Trzaska

#1555553