Samolotem z Londynu do Nowego Jorku w 90 minut

Obrazek użytkownika Andy-aandy
Gospodarka
Nadźwiękowy samolot pasażerski. (il. Hermeus)

 

 

 

Samolotem z Londynu do Nowego Jorku w 90 minut

 

Amerykańska kompania lotnicza Hermeus ujawniła plany opracowania samolotu pasażerskiego mogącego osiągnąć prędkość 6 Machów, czyli 6115,5 km/godz. Przy hiperdźwiękowej prędkości powyżej 5 Machów energia samolotu tak duża, że wzbudzane są znajdujące się w powietrzu cząsteczki azotu i tlenu, co producenci muszą uwzględnić w projektowaniu poszycia pojazdu. Żeby wyprodukować ten samolot przyszłości kompania Hermes musi rozwinąć wiele nowych technologii koniecznych do lotów w warunkach bardzo wysokiej temperatury powierzchni samolotu.

1 Mach odpowiada prędkości równej prędkości dźwięku. Na wysokości ponad 10 km, 1 Mach to niemal 300 m/s.

6 Machów jest prędkością przekraczająca niemal 3 razy prędkość samolotu Concorde produkowanego w latach 1973-1979 przez brytyjsko-francuską spółkę. Prędkość przelotowa Concorde wynosiła 2,02 Ma, czyli 2150 km/godz.

W połowie ubiegłego roku amerykańska kompania Boom Supersonic także poinformowała, że prowadzi prace nad samolotem naddźwiękowym nowego typu. Ten następca Concorde'a ma być w powietrzu w 2025 roku. Naddźwiękowy Boom ma mieć tylko 55 miejsc. Concord mógł zabierać znacznie więcej, bo od 90 do ponad 140 pasażerów, w zależności od konfiguracji.

Naddźwiękowy Boom trasę między Londynem a Nowym Jorkiem ma przelatywać w 3 godziny i 15 minut. Jest to o 4 godziny krócej niż latają obecne odrzutowce pasażerskie, lecz czas podobny do przelotu samolotem Concode.

Blake Scholl, CEO i współzałożyciel firmy Boom Supersonic powiedział, że samolot Concorde był projektowany przez inżynierów na deskach kreślarskich oraz testowany w tunelu aerodynamicznym. Dziś do dyspozycji projektantów nowoczesnych samolotów są komputery, a także zaawansowane symulacje.

Najszybsze są jednak bezzałogowe samoloty rakietowe. Rekord prędkości lotu atmosferycznego osiągnął eksperymentalny, hiperdźwiękowy NASA X-43. W 2004 roku osiągnął on prędkość 9,6 Macha, czyli ponad 12 tys. km/h. Zostało to wpisane do Księgi Rekordów Guinessa. NASA X-43 przeleciał nad Pacyfikiem z prędkością około 10 razy większą od prędkości dźwięku.

 

Ocena wpisu: 
Twoja ocena: Brak Średnio: 4.2 (głosów:6)