Nieznani smoleńscy świadkowie
<p align="JUSTIFY"> 10 Kwietnia w godzinach popołudniowych na ruskim forum lotniczym pojawiają się posty i zdjęcia zrobione przez komentatora o nicku <b>kmet</b>. Zamieszcza on także wycinek zdjęcia satelitarnego z naniesionym na czerwono (jak można wyczytać z informacji na dolnym pasku koło godz. 13.39 rus. czasu) oznaczeniem „katastrofy” (http://www.sukhoi.ru/forum/attachment.php?attachmentid=108982&d=1270893647 por. też to zdjęcie http://www.sukhoi.ru/forum/attachment.php?attachmentid=109000&d=1270927599). Z tego, co pisze <b>kmet</b>, wynika, że mieszka on w pobliżu północnego smoleńskiego lotniska, a z okna widzi zwykle jego pas startowy (komentarze w oryginale we fragmentach pod postem). Zdjęcia „po katastrofie” mógł zrobić z takiej odległości (powiada), na jaką pozwolili mu się zbliżyć ruscy milicjanci. </p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY"> Nie interesuje nas jednak to, co gostek na forum powtarza za „agencjami prasowymi”, lecz to, co pisze o samym lotnisku (linki poniżej) i o tamtych kwietniowych dniach. Na ile mówi on prawdę, a na ile jest kolejnym smoleńskim ściemniaczem, trudno ocenić. Wg bowiem jego relacji, iły, jaki i tupolewy często na tym lotnisku przyziemiały („"илы" и прочие "яки" и "ту" садились в СМУ часто”). <b>Kmet</b> mówi też najprawdopodobniej jak wyglądało przedpołudnie, gdy mgła była taka, że z 12 piętra nic nie było widać, a on popijał herbatę i nasłuchiwał: „Зато <b>слышишь как рядышком на посадку "илы" заходят</b>.” Czyżby różne iły podchodziły do lądowania na Siewiernym („рядышком” - dosłownie „obok siebie”, ale może to też chyba znaczyć „jeden po drugim”), czy też <b>kmet</b> wziął dwa podejścia tego samego samolotu za lądowania dwóch maszyn, czy też opowiada ogólnie o Siewiernym, nie zaś o 10-tym Kwietnia? Ale w tym samym poście <b>Kmet</b> wspomina również o 7 kwietnia, ówczesnej pogodzie („lekkie zamglenie”) i lądowaniu tupolewa z Putinem („trzy dni wcześniej”): „тремя днями раньше на "Северный" садился Ту-154 с Путиным на борту. Правда в тот день тумана не было. Так, легкая дымка.” Nie wspomina jednak o lądowaniu innych samolotów 7-go. Może ich nie zauważył, a może nie przyglądał się uważnie?</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">O 10-tym Kwietnia zaś pisze w kolejnym swym wejściu na forum, twierdząc, że 45 minut wcześniej lądował „jak z reporterami”: „Ага. А за 45 минут до - сел Як-40 с репортерами.” Skąd jednak, jeśli nie z mediów miałby gość wiedzieć, kto był na pokładzie jaka-40? <b>Kmet</b> twierdzi też, że tamtego dnia doszło w Smoleńsku do zderzenia samochodu MCzS i autobusu: „Сегодня в Смоленске в результате столкновения машины МЧС и маршрутки погибло 10 человек.” - słowem jednak nie wspomina, jak wyglądał przebieg zdarzeń przed południem 10-go po podejściach iła/iłów. </p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">Dwa dni później zaś <b>kmet</b> pisze z egzaltacją: „Тело одного из пилотов висело на дереве (!!!) до сегодняшнего утра” - od kogo jednak taką makabryczną wieść wytrzasnął, nie dodaje, jeśli bowiem miał aparat, robił zdjęcia, to z pewnością by sfotografował „ciało jednego z pilotów” na drzewie, zwłaszcza jak miałoby wisieć tyle czasu. Oczywiście wedle raportu komisji Burdenki 2 piloci byli w kokpicie (którego do dziś na zdjęciach ze Smoleńska nie znaleziono), więc tu <b>kmet </b>nie skoordynował opowieści z ruską narracją albo powtarza plotkę za kimś innym<b>.</b></p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">Nic ciekawego więcej <b>kmet</b> nie pisze (a przede wszystkim o tym, co słyszał, gdy siedział u siebie w bloku, była mgła, popijał herbatę i doszło do „katastrofy”; twierdzi wszak, że dopiero 1-1,5 h „po katastrofie” wyszedł z domu zobaczyć), choć raz po raz się jeszcze na owym lotniczym forum pojawia. Natomiast ono samo http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703 , jeśli chodzi o „temat smoleński”, zaczyna się taką informacją przytoczoną za Reutersem, a mówiącą o innym świadku, tym razem polskim, i to z samego Siewiernego, jak można sądzić:</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="LEFT">„Polish president's plane crashes in Russia: officialSMOLENSK, RussiaSat Apr 10, 2010 <b>3:34am EDT</b>(Reuters) - A plane carrying Polish president Lech Kaczynski has crashed on approach to Smolensk airport in western Russia, <b>a Polish official at the airport told Reuters on Saturday</b>. ”</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">Niestety, po kliknięciu na stronę Reutersa: http://www.reuters.com/article/2010/04/10/us-poland-president-crash-idUSTRE6390K120100410, jest już news z godz. <b>4.06 am EDT</b> (czemu akurat taki czas, a nie czas moskiewski lub warszawski?), a tamtego zacytowanego nie ma: </p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">„<b>No survivors in crash of Polish president's plane</b></p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">WARSAW | Sat Apr 10, 2010 4:06am EDT </p> <p>(Reuters) - There were no survivors in the crash of a plane carrying Polish President Lech Kaczynski in Russia, Polish state news agency PAP reported, quoting local officials in Smolensk.</p> <p>The Polish central bank governor Slawomir Skrzypek was also on board the plane, the bank's press office told Reuters.</p> <p>(Writing by Gabriela Baczynska)”</p> <p></p> <p align="JUSTIFY"> Czy tamta pierwsza informacja była też autorstwa Baczyńskiej i skąd Baczyńska by ją miała? Od Lidii Kelly, która towarzyszyła Baterowi (http://centralaantykomunizmu.blogspot.com/2011/05/swiadek-bater.html) czy jeszcze z innego źródła na lotnisku? No i to wyszczególnienie śp. S. Skrzypka w tym drugim newsie też jest zastanawiające.</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY"> * *</p> <p align="JUSTIFY"> Mniej znane chyba fora o „katastrofie”</p> <p align="JUSTIFY"> http://forum.ixbt.com/print/0054/055245.html </p> <p align="JUSTIFY"> http://www.realatc.ru/index.php?topic=3553.0 </p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703 </p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY"> Linki i literatura dodatkowa:</p> <p align="JUSTIFY"> http://wyborcza.pl/1,105743,7768258,Wszyscy_jestesmy_winni_tej_tragedii.html </p> <p align="JUSTIFY">„Obsługa lotniska mogła podjąć decyzję o jego zamknięciu i przymusowo skierować samolot na zapasowe porty - na Białorusi w Mińsku czy Witebsku, ewentualnie w Moskwie. Obawiano się jednak, że zostanie to odebrane jako afront wobec prezydenta RP i że zaraz podniosą się w Polsce głosy: "Rosjanie Tuska wpuścili, a Kaczyńskiego już nie". Dlatego <b>pracownicy Siewiernego tylko wielokrotnie rekomendowali pilotom Tu-154, by odlecieli na lotnisko zapasowe. Ci niezmiennie odpowiadali, że mają jeszcze sporo paliwa i że spróbują wylądować</b>. A jeśli się nie uda, polecą na lotnisko zapasowe.” </p> <p align="JUSTIFY"> Ładne, prawda? To słowa Marcina Wojciechowskiego. I jeszcze jeden smakowity fragment z jego tekstu:</p> <p align="JUSTIFY">„W smoleńskim hotelu Centralnyj od ponad dwóch tygodni mieszkali ludzie z MSZ i ambasady RP w Moskwie organizujący obie wizyty. - Początkowo było to trudne. Rosjanie nie chcieli uwzględniać wszystkich naszych postulatów, ale potem coś się w nich przełamało - opowiadał mi jeden z dyplomatów (który to dyplomata tak się namieszkał w smoleńskim hotelu? - przyp. F.Y.M.).Przełom nastąpił tuż przed spotkaniem 7 kwietnia, jakby w Moskwie zapadła wtedy ostateczna decyzja w stylu: Idziemy na autentyczne zbliżenie z Polakami. Efektem było m.in. to, że kilka dni przed uroczystościami pokazano w rosyjskim kanale Kultura "Katyń" Andrzeja Wajdy.</p> <p align="JUSTIFY"><b>Wbrew standardowym procedurom bezpieczeństwa, jakie obowiązują w trakcie uroczystości z udziałem Putina, rosyjska ochrona nie wyłączyła w okolicy Lasu Katyńskiego przekaźników sieci komórkowych. - Rezygnacja z nakładania kurtyny elektronicznej była naprawdę dużym gestem ze strony Rosjan </b>- mówi nam dyplomata.” </p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY"> Ta informacja jest o tyle ciekawa, że nawet W. Bater mówił o blokowaniu telefonów, a tu się okazuje parę dni „po wypadku”, że „zdjęto elektroniczną kurtynę”. Takie cuda właśnie się działy na korytarzach Ministerstwa Prawdy.</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY"> Poniżej wybrane przeze mnie co ciekawsze fragmenty wypowiedzi <b>kmeta </b>(w moim wolnym tłumaczeniu; korygujące uwagi rusycystów mile widziane)<b>:</b> </p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=3 smoleński świadek (tu opowieść nieco przypominająca sejmowe zeznania moonwalkera)</p> <p align="JUSTIFY">„Только что с места падения. Глиссада у меня из окна видна.Подошел настолько, насколько дали доблестные милиционеры.Агентсва пишут, что самолет нашли в километре от ВПП. На самом деле лежит в 200-250 м от торца полосы, уклонился в сторону метров на 100. Еще бы чуть чуть и всадился бы в стоянку Ил-76, там их штук 6 стоит. Первое касание верхушек деревьев было метров за 500 до ВПП. Цеплял плоскостью, судя по всему, т.к. недалеко от места первого касания лежит носок плоскости (первое фото). Ну и схема падения от аборигена. (...)” (Tylko to z miejsca wypadku. Pas widoczny jest z mojego okna. Podszedłem na tyle, na ile pozwolili dzielni milicjanci. Media podają, że samolot znaleziono kilometr od pasa startowego. W rzeczywistości leży w odległości 200-250 m od pasa, odbił jakieś sto metrów w bok. Jeszcze ciut ciut i wpakowałby się w stojankę iłów-76, których stoi tam 6. Pierwsze uderzenie w wierzchołki drzew nastąpiło jakieś 500 metrów od pasa. Sądząc po wszystkim, samolot... niedaleko miejsca pierwszego uderzenia leży płasko kawałek skrzydła (pierwsze zdjęcie http://www.sukhoi.ru/forum/attachment.php?attachmentid=108981&d=1270893549). No i schemat wypadku od aborygena.) </p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=4 „К суперсовременным точно не отнесешь. Но "илы" и прочие "яки" и "ту" садились в СМУ часто. Ил-76 так вообще "в молоке" - не редкость. Порой сидишь чай с утра пьешь,а в окне 12 этажа - дальше балкона не видно. Зато слышишь как рядышком на посадку "илы" заходят. И не билисьy ведь.Так что, только на неподготовленность пенять не стоит. Да кстати, тремя днями раньше на "Северный" садился Ту-154 с Путиным на борту. Правда в тот день тумана не было. Так, легкая дымка. Зато наверняка "Северный" готовили к приему ВВП в любых метеоусловиях, если что и растащили за год простоя.” (Ultranowocześnie to tam nie jest. Ale „iły” i inne „jaki” i „tu” lądowały w Smoleńsku często. W ogóle to Ił-76 „w mleku” to nie jest rzadkość. Kiedyś siedzisz, pijesz z rana herbatę, a w oknie z 12 piętra widzisz tylko balkon. Słyszysz natomiast, jak jeden po drugim do lądowania podchodzą „iły”. Bezkolizyjnie. </p> <p align="JUSTIFY">No tak, tylko, że nie ma tu winy, jeśli chodzi o wyszkolenie. Przy okazji, trzy dni temu rano na Siewiernym lądował Tu-154 z Putinem na pokładzie. Prawda, że tamtego dnia mgły nie było. Lekkie zamglenie jedynie. Na pewno jednak Siewiernyj przygotowywali do przyjęcia ВВП bez względu na pogodę, jeśli coś rozstawiali po roku przestoju.)</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=5 </p> <p align="JUSTIFY">„Ага. А за 45 минут до - сел Як-40 с репортерами.” (Aha. A 45 minut wcześniej wylądował jak-40 z reporterami.)</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=5 </p> <p align="JUSTIFY">„Наоборот-улучшиться могла. Ухудшиться - вряд ли. В 12-30, когда выходил из дома (спстя 1,5 часа после катастрофы) - светило солнце во всю. На небе ни облачка. Туман рассеялся полностью.Сели бы в Минске, как им предлагали, подождали в самолете 30 минут, если Батьку так не любят, и обратно на взлет. И не было бы 96 трупов.Что касается оборудования "Северного". Стоит там вот такая штука - http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%A1%D0%91%D0%9DГде-то мелькала инфа, что самолета Качинского приемо-передатчик был, возможно, снят в связи с перенасыщением импортной авионикой. "яшку" ведь посадили без проблем... Может, и вправду так и есть? ” (Przeciwnie, słabła mgła. Jej nasilenie mało prawdopodobne. O 12.30, gdy wychodziłem z domu (jakieś 1,5 godz. po katastrofie) świeciło słońce wszędzie. Na niebie nie było chmurki. Mgła zupełnie się rozeszła. </p> <p align="JUSTIFY">Wylądowaliby w Mińsku, tak jak im proponowali, odczekaliby w samolocie z 30 minut, jeśli Bat'ki (chodzi pewnie o Łukaszenkę – przyp. F.Y.M.) tak nie kochają i z powrotem przelot. Nie byłoby 96 trupów. Co do sprzętu „Siewiernego”. Stoi tam takie coś (link). Gdzieś przemknęła wieść, że samolot Kaczyńskiego posiadał transponder (приемо-передатчик), ewentualnie wycofano go w związku z ogromną ilością importowanej awioniki. Jaczkiem wylądowali bez problemu... Może faktycznie tak jest?)</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">„Беда одна не ходит. Сегодня в Смоленске в результате столкновения машины МЧС и маршрутки погибло 10 человек.” (Nieszczęścia chodzą parami. Dziś w Smoleńsku w wyniku kolizji samochodu MCzS i autobusu zginęło 10 ludzi.)</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=7 </p> <p align="JUSTIFY">„Нет там деревьев выше 15 метров. С линейкой не бегал, но глазомером Бог не обделил. Перед полосой вообще кустарник метров 6 максимум, и то только вдоль дороги такой. Перед самой полосой практически голая местность.Вот судите сами - на фото деревья, которые "тушка" зацепила в самом вначале. И обратите внимание, на какой высоте срублена береза - он явно рубанул не по самому верху, а гораздо ниже макушки.” (Tam nie ma drzew wyższych niż 15 metrów. Nie biegałem z linijką ani też precyzyjnym okiem Bóg mnie nie obdarzył. Przed pasem wszystkich krzewów jest na 6 metrów i to tylko w dół drogi. Przed samym pasem praktycznie łysy teren. No osądźcie sami – na zdjęciu są drzewa, o które tuszka zahaczyła na początku. I zwróćcie uwagę, na jakiej wysokości ucięta brzoza – on w nią nie rąbnął na samym wierzchołku, a poniżej korony.) </p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=7 </p> <p align="JUSTIFY">„Ну, экспертам конечно виднее, профессионалы как-никак. Я же рядом с местом первого касания я видел только часть плоскости с механизацией длинной около 2 метров. Перевернулся в воздухе - как вариант. Шасси в выпущенном положении на месте падения лежали вверх колесами. Хотя задраться они могли и в момент удара об землю - скорость приличная.” (No dla ekspertów to jasne, zawodowcy jak nic. Następnie widziałem na miejscu pierwszego uderzenia część skrzydła leżącą płasko i mechanizm o długości około 2 metrów. Oderwane w powietrzu – taki wariant. Wypuszczone podwozie leżało na miejscu wypadku do góry kołami. Chociaż mogło się ono obrócić od uderzenia w ziemię – prędkość przyzwoita.)</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY">http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=10 </p> <p align="JUSTIFY">„Тело одного из пилотов висело на дереве (!!!) до сегодняшнего утра. Какие-то заморочки следствия. (...)” (Ciało jednego z pilotów wisiało na drzewie (!!!) do dzisiaj rano. Takie ustalenia śledztwa (? - przyp. F.Y.M.))</p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=20 (tu na temat „wąwozu”)</p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=31 (tu na temat majowych planów wyjazdu polskich archeologów i na temat wyczyszczonego „miejsca katastrofy”)</p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=42 </p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=44 </p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=45 </p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=47 </p> <p align="JUSTIFY"> http://www.sukhoi.ru/forum/showthread.php?t=61703&page=48 </p> <p align="JUSTIFY"></p> <p align="JUSTIFY"> P.S. Tu teraz zamieszczam sporo fotografii: http://fymreport.polis2008.pl/ </p>
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 650 odsłon