Kryzys uniwersytetu - siódma fatalna tendencja

Obrazek użytkownika Józef Wieczorek
Kraj

Fatalna tendencja (7) – oportunistycznie podejmujemy kwestie, które z pewnością dadzą się rozwiązać

czyli „Kryzys uniwersytetu w ujęciu polemicznym z Prof. Piotrem Sztompką”

 

Prof. Sztompka (Po Kongresie Kultury Akademickiej NAUKA 2/2014 • 19-25 -PIOTR SZTOMPKA –http://www.portalwiedzy.pan.pl/images/2014/nauka/2_2014/N214-02-Sztompka.pdf) wyróżnił oportunizm naukowców jako siódmą fatalną tendencję prowadzącą do kryzysu uniwersytetu.

„Po siódme – zamiast badań kierowanych ciekawością, dociekliwością i pasją poznawczą, co do wyniku niepewnych i ryzykownych, oportunistycznie podejmujemy kwestie, które z pewnością dadzą się rozwiązać i rozliczyć w czasie przewidzianym w harmonogramie grantu. Problemy wynikające z pytania, zdziwienia zostały zastąpione przez bezpieczne tematy….’

I jest to trafne spostrzeżenie, uprawnione istniejącym stanem rzeczy. Szkoda tylko, ze Prof. Sztompka nie podjął (jak sądzę) badań socjologicznych nad oportunizmem środowiska akademickiego. Takie spostrzeżenia nad fatalną tendencją oportunizmu akademickiego poczyniłem jeszcze w wieku ubiegłym ( u schyłku PRL) i ta tendencja utrzymuje się a nawet pogłębia w wieku bieżącym, wobec braku systemowego jej zatrzymania/ograniczenia/spowolnienia.

Skoro pasja poznawcza prowadziła jeszcze w PRL do usuwania z uczelni. a Pan profesor temu nie przeciwdziałał, czy chociażby na bazie badań socjologicznych nie ostrzegał przed zgubnymi konsekwencjami oportunizmu naukowego, to takie złych tendencji wyróżnienie można odebrać jako rachunek sumienia. Oczywiście jest wątpliwe aby pan profesor samojeden tym tendencjom zapobiegł, ale przecież byli inni , którzy na froncie anty-oportunistycznym działali. No chyba, że Pan profesor tego procesu nie zauważał i dopiero na emeryturze takie spostrzeżenia oportunistycznie ujawnia, bo to teraz jest dla niego temat bezpieczny.

Ja się kierowałem ciekawością, dociekliwością i pasją poznawczą i ten kierunek został brutalnie zastopowany jako stanowiący zagrożenie dla uniwersytetu (także uniwersytetu Prof. Sztompki) bo miał także negatywny wpływ na młodzież akademicką i nie był etyczny z punktu widzenia etyki komunistycznej.

Młodzież akademicka nieostrożnie podkreślała, że ..dr Wieczorek uczył nas rzetelności i uczciwości naukowej oraz postaw nonkonformistycznego krytycyzmu naukowego..” „dr Józef Wieczorek był dla nas wzorem nauczyciela i wychowawcy”. „Pod jego wpływem geologia stała się dla jego wychowanków nie tylko przyszłym zawodem, ale życiową pasją” wbijając tym samym gwóźdź do mojej uniwersyteckiej trumny (oczywiście bez takiego zamiaru, ale skutek taki był, bo system musiał się bronić przed takimi anty-oportunistycznymi pasjonatami).

Takich system akademicki nie mógł tolerować i nadal nie toleruje. Ta fatalna tendencja to nie jest rezultat polityki PO czy PiS, czy wcześniej AWS lub SLD – to trwała tendencja mająca swoje korzenie w systemie PRL i kultywowana w III RP. Niestety środowisko oportunistycznie do takiego systemu się zaadaptowało, a tych którzy nie chcieli/nie zdołali wykluczono z systemu lub zepchnięto na margines.

Widać, że nawet badanie tych tendencji to temat niebezpieczny, nie rokujący otrzymania grantu, etatu, nominacji, a nawet utrzymania się w systemie. Niestety zmiana systemu to sprawa polityczna, a politycy-naukowcy jako beneficjenci systemu wcale tego systemu nie zamierzają zmieniać, a co najwyżej go modyfikować tak, aby im było jeszcze lepiej.

Oportunizm zapewnia zdobywanie grantów, stanowisk, tytułów, ale jest katastrofalny dla nauki, no i w konsekwencji dla państwa, które zatrudnia ogromne rzesze oportunistycznych kadr akademickich niezdolnych do należytego formowania elit niezbędnych do jego funkcjonowania.

Jak oportunistyczne masy profesorskie bronią się przed pasjonatami kierującymi się ciekawością i dociekliwością może świadczyć fakt tworzenia Związków Zawodowych Profesorów. Tak tak, w dzisiejszej Polsce profesor traktowany jest jako zawód i to dożywotni, najbardziej prestiżowy i to w sytuacji kiedy oportunistyczni na ogół profesorowie sprawiają zawód swoją działalnością, tworząc sobą i reprodukując niby-elity, łże-elity, pseudo-elity niezdolne do kierowania dużym europejskim państwem.

Rozwiązania tej kwestii oportunistyczni profesorowie nie podejmują, wolą bezpieczne tematy.

Ocena wpisu: 
Twoja ocena: Brak Średnio: 4.3 (głosów:10)

Komentarze

 <tworząc sobą i reprodukując niby-elity, łże-elity, pseudo-elity niezdolne do kierowania dużym europejskim państwem>

degradacja tyt.profesora siegnela dna.

Podoba mi się!
7
Nie podoba mi się!
-1

Strefa wolna od LGTB
Strefa wolna od sekty 447

Howgh

#1452170

Najlepsza polska uczelnia UJ sklasyfikowana jest w  czwartej setce najlepszych uczelni na świecie. To , że pozycja polskich uczelni jest tak niska świadczą dane. Polska ma najmniejszy odsetek (1,4%) studentów zagranicznych w UE. Więc nie ma się czym chwalić . No tą mizerię znalazła sposób DSW (Dolnośląska Szkoła Wyższa), która postanowiła zaistnieć, nie poziomem nauczania , ale skandaliczną decyzją, którą firmował jej rektor prof. DSW dr hab. Robert Kwaśnica.

Kolega tych , którzy mordowali polskich patriotów strzałem w tył głowy sam będący w KBW miał duże zasługi, tak duże , że w mniej więcej tym samym czasie gdy zidentyfikowano szczątki polskich bohaterów w tym mjr Zygmunta Szyndzielorza „ Łupaszki” czy mjr Heronima Dekutowskiego „Zapory ”, senat  uczelni postanowił temu stalinowskiemu oprawcy przyznać tytuł doktora h.c.

http://wpolityce.pl/artykuly/56646-kim-naprawde-jest-zygmunt-bauman-przeczytaj-tajny-dokument-bezpieki-i-tlumaczenia-socjologa-dla-brytyjskiej-prasy

http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=247:wiecej-studentow-zagranicznych-na-polskich-uczelniach&catid=24&Itemid=119

http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polska-ma-najmniej-studentow-zagranicznych-w-UE-2684201.html

Podoba mi się!
6
Nie podoba mi się!
-1

"Mówienie prawdy w epoce zakłamania jest rewolucyjnym czynem"

/G. Orwell

Mind Service - 1do10.blogspot.com

#1452194

jeszcze bardziej spadlo na dno.

Ale wystarczy popatrzec na degneratow zwanych nauczycielami czy wykladowcami,ktorzy wychowuja mlodziez i nie ma sie co dziwic.

Oczywiscie sa nieliczne wyjatki, ktore staraja sie cos zmienic ,zrobic ,ale zaraz sa niszczone przez wciaz PRLowski system.

A te jednostki wyksztalconych zdolnych Poalkow co sie wybily w za granica to tylko sobie zawdzieczaja sukces.

Sa to jednostki zdolne i pracowite,samouki co prawdziwa wiedze nie na uczelni otrzymali tylko dzieki swojej pracy.

 

 

 

Podoba mi się!
4
Nie podoba mi się!
-3
#1452237

Sparafrazuję sławne powiedzenie marszałka Piłsudskiego:

Tobie 'wnk' kury szczać prowadzać, a nie brać się za dyskusję na temat polskiej kadry wyższych uczelni".

Proponuję, byś się lepiej zajął zainstalowaniem polskiej czcionki, a przede wszystkim popracował nad pisaniem poprawną polszczyzną. Tu masz bardzo duże "pole do popisu", nie zaś na temat tobie obcy, który pojmujesz w sposób stereotypowy i niezgodny z prawdą.

I nie próbuj ze mną dyskutować. Jakoś trudno mi znaleźć w tobie partnera do dyskusji, - szczególnie na temat podniesiony przez Autora tego artykułu. Nie twoja to liga.

 

   

Podoba mi się!
4
Nie podoba mi się!
-1

___________________________
"Pisz, co uważasz, ale uważaj, co piszesz". 

© Satyr


 

#1452351

... nasuwa się pytanie: gdzie leży przyczyna takiego stanu rzeczy w szkolnictwie wyższym? Bo to, co Pan był uprzejmy podjąć w powyższym wpisie - de facto mówi o skutkach. Ale jak przypuszczam, przyczyny są Panu bardzo dobrze znane, więc myślę że nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby o tych przyczynach Pan niebawem napisał. 

Wydaje mi się, że pierwszą i w zasadzie najważniejszą przyczyną jest totalne ograniczanie rozwoju polskiej nauki, rozwijania talentów młodych ludzi, których dociekliwość stanowi zagrożenie. Zagrożenie dla tych, którzy mają realizować "dołowanie" polskiej myśli technicznej i nauki jako takiej w pełnym jej spektrum. Zatem kto i dlaczego to robi? Aby odpowiedzieć na to pytanie, - trzeba wziąć pod uwagę powiązania władz uczelni z estabishmentem wbijającym ostatnie gwoździe w trumnę Rzeczpospolitej.

Od kilku miesięcy chodzi mi po głowie pomysł stworzenia i opublikowania tutaj "czarnej listy" szkodzących polskiej nauce. Wszystko przemawia za tym, że taka lista powstanie.

 

Pozdrawiam,

   

Podoba mi się!
5
Nie podoba mi się!
-1

___________________________
"Pisz, co uważasz, ale uważaj, co piszesz". 

© Satyr


 

#1452347