Zdrada w Ossowie
Ponad sto lat temu, w latach niewoli, Rosjanie postanowili w Wilnie odsłonić pomnik carycy Katarzyny II. Uroczystość miała być uświetniona przez obecność brata cara – księcia Michała Aleksandrowicza. Wspomnienie o potężnej władczyni u naszych wschodnich sąsiadów wywoływało poczucie dumy, zaś u Polaków poczucie upokorzenia, bowiem to Katarzyna II była główną osobą odpowiedzialną za rozbiory. Na odsłonięcie pomnika została zaproszona lokalna inteligencja, ziemianie i znaczniejsze osobistości. Zjawiło się tam sześćdziesięciu polskich szlachciców, którzy chcieli wyrazić m.in. „głębokie przeświadczenie o swojej lojalności [do zaborcy]”.
Ale obecność Polaków na uroczystości wywołała potężny odzew środowisk patriotycznych i narodowych. Profesor Marian Zdziechowski, wybitny znawca Rosji, grzmiał w swoim liście otwartym, że „pójść dalej w zaparciu się godności narodowej niepodobna”, a lokalna prasa potępiała uczestników przedsięwzięcia.
Jakaż to ironia losu, że historia zatoczyła koło - nasze władze ponownie spróbują odsłonić pomnik bolszewikom poległym w Ossowie, będzie to miało miejsce prawdopodobnie 2 listopada. Ale historia powtarza się dużo bardziej złowieszczo niż przed stu laty – wtedy to zaborca wystawiał pomnik, a niektórzy Polacy tylko uczestniczyli w odsłonięciu. Dziś to obywatele RP wystawiają pomnik zaborcy, widać już nie potrzeba nam namiestników i obcych wojsk, nasi urzędnicy wyręczają w pracy potencjalnego okupanta.
Mamy też swojego profesora Zdziechowskiego – jest nim naukowiec z Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor Andrzej Nowak (nie mylić z Jerzym Robertem Nowakiem). Obaj to świetni znawcy Rosji, obaj sprzeciwiali się inicjatywie wystawiania pomnika zaborcom – czy to carycy, czy to bolszewikom.
Czy druga próba odsłonięcia pomnika to jakiś test na polską odpowiedzialność? Czy to aby nie sonda sprawdzająca naszą czujność i zaangażowanie? Czemu nasi politycy tak się upierają, by bolszewikom postawić dwumetrowy, kamienny krzyż, a polskiemu prezydentowi go żałują?
Gdy ktoś wzrusza ramionami i stwierdza, że bolszewicy to też ludzie, którym się pomnik należy, warto go wtedy zapytać o jedną rzecz. Czy wie ile tysięcy młodych chłopców z partyzantki, AK, NSZ i WiNu leży dziś w lasach od Odry po Niemen, ile mogił porosło mchem, o ilu dziś nie wiemy? Nikt nie zna odpowiedzi na to pytanie, a liczni wędrowcy i znawcy zapomnianych górskich i leśnych szlaków do dziś znajdują niewielki kopce i resztki drewnianych krzyży, pod którymi snem wiecznym śpią obrońcy Ojczyzny.
Niech się polscy urzędnicy wezmą najpierw za polskie groby, za naszych bohaterów i patriotów, bo jakiż będzie sens walczyć w przyszłości za ojczyznę, która umie dbać tylko o własnych wrogów?
Tutejszy
Tekst został opublikowany w ostatnim numerze Warszawskiej Gazety
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 7897 odsłon
Komentarze
jakiż będzie sens walczyć w przyszłości za Ojczyznę
30 Października, 2010 - 11:52
i tu znajduje się odpowiedź...
tyle że nie w przyszłości, a w teraźniejszości
Balansujcie dopóki się da, a gdy się już nie da, podpalcie świat!
Balansujcie dopóki się da, a gdy się już nie da, podpalcie świat!
BOJE SIE !
31 Października, 2010 - 02:49
HOPCIO ze oni do tego daza, a zachod im na to pozwoli!
Teraz z duzym wysilkiem wysluchalem wypowiedzi chyba najwiekszej zgnilizny moralnej z Kutzem, a duzy to wysilek mego systemu nerwowego. Kanalia pasozytujaca ciagle &
Jan Bogatko ...operacja
30 Października, 2010 - 12:12
Jan Bogatko
...operacja pomnik jest elelementem rosyjskiej polityki historycznej, relizowanej przez PO w ...podzięce za plany budowy imperialnej cerkwi w Katyniu na miejscu kaźni polskiej elity.
Rosja pisze teraz historię wtecz: bolszewcka horda, jaka napadła na Polskę, to "dobrzy chrześcijanie", stąd prawosławny krzyż.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
...
30 Października, 2010 - 13:18
Ludzilem sie ze dali sobie spokoj z tym ,,pomnikiem,, i cos do nich dotarlo ale jak widac nie! Nie byli by soba gdyby przestali wlazic w d...pe sowieckim gownom! Kiedy to sie skonczy? Zaczelo sie przed zaborami i trwa do dzis z malymi przerwami,zawsze znajdzie sie jakis ,,milosnik,,kacapow i w imnie przyjazni z nimi zdradza Polske......Zgadzam sie z autorem to jakis test na to na ile moga sobie pozwolic w przekrecaniu faktow i zaklamywaniu historii,test na to ile ludzie jeszcze zniosa i ile jeszcze ,,kitu lykna,,
Mam cichą nadzieję, że...
30 Października, 2010 - 13:33
... miejscowi mieszkańcy odniosą się hmmm... odpowiednio do kolejnego wybryku tuskowych wazeliniarzy.
Również odnoszę wrażenie, że to władzy taniec po bandzie i próba przegięcia - na ile społeczeństwu starczy cierpliwości i tolerancji dla jej zdradzieckiej działalności. W ostateczności - jak już wspomniał tu jeden z blogerów - będzie gdzie zaprowadzić dzieci i wnuki by pokazać im jak gabinet Tuska wystawił sobie pomnik własnej hańby...
Pozdrawiam.
contessa
contessa
___________
"Żeby być traktowanym jako duży europejski naród, trzeba chcieć nim być". L.Kaczyński
Mieszkańcy Ossowa, Contessa
31 Października, 2010 - 02:37
też na nich liczę. Raz się już nie dali upokorzyć ( wg komoruskiego "oswojeni").
Jeszcze jedno, z szacunku dla Miejscowych, Ossów, nie Ossowo, jak znalazłam u niektórych, (nie u nas ) poczytnych autorów.
prowincjuszka
przestali wlazic w d...pe sowieckim gownom!
30 Października, 2010 - 13:47
sowieckim kundlom oddając hołd
nikt z nich nie będzie symbolem cnót,
dlatego sobie równym padają do nóg (to ode mnie)
ps. jedna z najlepszych piosenek Honoru - Szczery potrafił - także bez nazi-ideologii
Balansujcie dopóki się da, a gdy się już nie da, podpalcie świat!
Balansujcie dopóki się da, a gdy się już nie da, podpalcie świat!
świetny kawałek!!
1 Listopada, 2010 - 16:07
pozdrawiam
"Nie odzywając się w towarzystwie ryzykujesz uznanie za głupka, odzywając się rozwiejesz wszelkie wątpliwości" O. Wild
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, a*ldd meg a Magyart
Chwilami zdawałoby się,
30 Października, 2010 - 14:11
że powinni nieco przyhamować, bo niektóre fakty z ich destrukcyjnej działalności już ujrzały światło dzienne. Co oni nam szykują, że nadal bez zahamowania realizują swoje plany? Czują się bezkarni!!!
Czerwone maki na Monte Cassino,
… „Ta ziemia do Polski nalezy
choc Polska daleko jest stad.
Bo wolnosc krzyzami sie mierzy –
ten wlasnie historia ma blad”…
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, áldd meg a magyart
----------------------------------
Naród dumny ginie od kuli , naród nikczemny ginie od podatków
notka z lipca
30 Października, 2010 - 14:42
http://www.bibula.com/?p=25663
KII
30 Października, 2010 - 14:51
"bowiem to Katarzyna II była główną osobą odpowiedzialną za rozbiory."
gwoli ścisłości KII wcale nie miała ochoty na rozbiory. Sytuacja RP wtedy przypominała sytuację teraźniejszą i Polacy na jej rozkaz robili wszystko swoimi rękami.
Przechrzcić Radę Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa
30 Października, 2010 - 15:07
na ZSRR - Związek Sojuszników Ruskich Rezunów. Wtedy bolszewicki pomnik w Ossowie miałby jakąś rację bytu...
contessa
contessa
___________
"Żeby być traktowanym jako duży europejski naród, trzeba chcieć nim być". L.Kaczyński
Jan Bogatko ...niezupełnie.
1 Listopada, 2010 - 19:29
Jan Bogatko
...niezupełnie. Prusy i Rosja chciały rozbioru, jak dzisiaj "unizacji" Polski i do tego celu dążyły wytrwale.Ale zgadzam się, że nastawienie pewnej części ówczesnych elit było krótkowzroczne.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
To jakaś paranoia
30 Października, 2010 - 16:00
stawiać krzyż jawnym wrogom krzyżą i wiary chrzescijańskiej. Tym co palili cerkwie, mordowali popów niszczyli świete obrazy.
-------------------------------
Ciężko wyznać: Na taką miłość nas skazali, taką przebodli nas Ojczyzną... Z. Herbert
Jesteś Polakiem? Zastrzeliłbym się, gdyby w moich żyłach płynęła inna krew. W. Łysiak
Koncerz
30 Października, 2010 - 16:18
Zadna paranoja! To linia partii ruskich pachołków z arcypachołkiem Donaldem Tuskiem na czele...
contessa
contessa
___________
"Żeby być traktowanym jako duży europejski naród, trzeba chcieć nim być". L.Kaczyński
Kruca fajans, co oni z tym pomnikiem?!
30 Października, 2010 - 16:35
Czepili się jak pijany płotu! Skąd ten upór?! Nie rozumiem.
Bez Kropki
30 Października, 2010 - 16:43
Muszą zrealizować wcześniejsze "zobowiązania". By zachować "tfasz" u tak cennego sojusznika. Polakom wystarczy wypięta tusko-komoruska dupa...
Pozdrawiam.
contessa
contessa
___________
"Żeby być traktowanym jako duży europejski naród, trzeba chcieć nim być". L.Kaczyński
Ale pomnik, o ile rozumiem istnieje?
30 Października, 2010 - 16:46
To po co jeszcze pompa?!
Ja rozumiem tablica na grobie, chyba wszyscy tutaj to rozumiemy, ale odsłanianie, pomnikowanie, w dodatku mit popme und parade, w dodatku w ważny dzień, to już by se chyba mogli darować??!!! Wiem, wiem, retoryczne pytanie. TFU!
@Pomnik "pojednania"
30 Października, 2010 - 16:57
Pisałem o tym wczoraj :
http://niepoprawni.pl/blog/656/i-tak-wlasnie-robia-z-nas-durni%E2%80%A6
Dobrze, że nie pozostawiamy tego w milczeniu, to ważne aby nie dawać zgody na łajdactwa !!
pozdr.
Idź wyprostowany wśród tych co na kolanach..
Idź wyprostowany wśród tych co na kolanach..
A niech ten pomnik
30 Października, 2010 - 17:40
A niech ten pomnik odsłaniają długo nie postoi - towaru od pana Nobla nie brakuje. :))
Voxminor
30 Października, 2010 - 17:59
Cholera... ja na to liczę!
Pozdrawiam.
contessa
contessa
___________
"Żeby być traktowanym jako duży europejski naród, trzeba chcieć nim być". L.Kaczyński
contessa,voxminor
30 Października, 2010 - 18:07
A jak już raz zaczniemy to proponuję odrazu rozprawić się z Pałacem Kultury,a potem ze stojącymi ciągle jeszcze w Polsce pomnikami utrwalaczy władzy ludowej.
pzdr
Korsak
I z Ziemiami Odzyskanymi.
30 Października, 2010 - 18:33
To też prezent od Stalina.
Jan Bogatko ...był to
1 Listopada, 2010 - 19:35
Jan Bogatko
...był to prezent wraz z Polską dla Rosji - granica imperium rosyjskiego na Odrze i Nysie była projektem Sazonowa z I WS, Stalin go jedynie zrealizwał, bo rosyjska polityka zagraniczna nie zmienia się wraz z rządami, służąc interesom Rosji.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
Jan Bogatko ...pałac im.
1 Listopada, 2010 - 19:30
Jan Bogatko
...pałac im. Stalina - największy pomnik Soso na świecie,nie do wiary!
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
Upamiętnienie pobitego wroga
30 Października, 2010 - 18:05
wrażym jest i basta. Prawdziwie polski pomnik powinien zaczynać się słowami "miejsce uświęcone krwią pomordowanych Polaków". Najlepiej, gdy pomordowani byli "bestialsko", "zdradziecko" i "bezlitośnie". Bez tego nie ma zabawy.
pozdrawiam
Re: Upamiętnienie pobitego wroga
30 Października, 2010 - 18:22
Kpisz ? Od kiedy to szacunek dla zmarłego (nawet dla wroga, chocby i zbrodniarza i bandyty ), ma byc nrównowazny z uhonorowaniem go obeliskiem i pomnikiem ?!
Chyba ci sie pomyliła chrześciajańska dbałośc o pochówek ze sprawiedliwością kto jest kto !!
Idź wyprostowany wśród tych co na kolanach..
Idź wyprostowany wśród tych co na kolanach..
Nie, panie Szuan.
30 Października, 2010 - 18:40
Bolszewickim hordom nie należy się szacunek żadną miarą; ani żywym, ani martwym.
Ten pomnik nie honoruje bolszewii; raczej uświadamia, że w Ossowie ci, którzy chcieli podpalić Europę zakończyli żywot i pochód na zachód.
pozdrawiam
Pomnik
30 Października, 2010 - 19:09
Dla uswiadomienia, ze tylko do Ossowa udalo im sie dojsc, nalezy postawic pomnik polskim obroncom,a bolszewikow pochowac na cmentarzu. Za co pomnik?
Ku rozwadze....
30 Października, 2010 - 19:00
Są na Mazurach niemieckie cmentarze wojenne z pierwszej wojny światowej . Obok mogił żołnierzy niemieckich są mogiły żołnierzy rosyjskich,przeważnie z napisem "n" unnbekante russische soldaten,są też imienne,z prawosławnymi krzyżami... cmentarze -tak,ale nie pomniki.
Konferencja: PYTANIE O NASZĄ NIEPODLEGŁOŚĆ
30 Października, 2010 - 20:00
Szanowni Państwo,
Wrocławski Komitet organizuje w dniach 13. i 14. listopada konferencję naukową pod znamiennym i jakże aktualnym tytułem:
PYTANIE O NASZĄ NIEPODLEGŁOŚĆ
Zapraszamy serdecznie wszystkich, którym tematyka oraz aktualna sytuacja Polski leżą na sercu. Wykłady wygłoszą najznamienitsi polscy naukowcy z Krakowa /m.in. prof. Andrzej Nowak/, Poznania, Wrocławia i wielu innych ośrodków akademickich w Polsce – dokładny program konferencji zostanie wkrótce umieszczony na naszej stronie internetowej.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Osoby spoza Wrocławia, a być może także z poza Polski, uprzejmie prosimy o możliwie wczesne zgłaszanie swojego uczestnictwa, gdyż możemy pomóc w organizacji niezbędnego zakwaterowania.
Zdając sobie sprawę z tego, ze nie dysponujemy potężnym aparatem medialnym, pozwalającym na odpowiednie nagłośnienie tego ważnego wydarzenia, gorąco proszę także, abyście Państwo zechcieli się włączyć w akcję informacyjną w swoich środowiskach, kręgach przyjaciół i znajomych. Wszelkie zapytania i zgłoszenia prosimy kierować na adres:
kontakt@wroclawskikomitet.pl
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
"Czyny nasze z myśli naszych i słów wypowiadanych się biorą."
http://www.wroclawskikomitet.pl/komitet/inicjatywy/item/112-zaproszenie-na-konferencj%C4%99-naukow%C4%85-pytanie-o-nasz%C4%85-niepodleg%C5%82o%C5%9B%C4%87
Kawaleria Narodowa
30 Października, 2010 - 22:04
Proponuję zrobić z tego osobny wpis i oby powisiał dłużej na SG.
Pozdrawiam i liczę na jakieś sprawozdanko w niezależnej, gapolu, na NP...
contessa
contessa
___________
"Żeby być traktowanym jako duży europejski naród, trzeba chcieć nim być". L.Kaczyński
Dla porowniania pomnik poległych POLAKÓW
12 Grudnia, 2010 - 17:03
W takim stanie byl niedawno. Jak jest teraz ?
Nathanel W CZASACH POWSZECHNEGO FAŁSZU PISANIE PRAWDY JEST CZYNEM REWOLUCYJNYM.