LWOWSKIE PUCHACZE DYWIZJON 307

Obrazek użytkownika Aleszumm
Kraj

DYWIZJON 307 "LWOWSKICH PUCHACZY"

307 Dywizjon Myśliwski Nocny "Lwowskich Puchaczy" – jednostka lotnicza Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Angielska nazwa dywizjonu: 307 Polish Night Fighter Squardon

Dywizjon został sformowany 24 sierpnia 1940 r. w Blackpool z personelu 5 i 6 pułku lotniczego, których kontynuował tradycje. Pierwszym samolotem, który został wprowadzony na uzbrojenie dywizjonu był Boulton Paul Defiant. Sprzęt ten nie budził zachwytu pilotów, gdyż jedyne uzbrojenie samolotu znajdowało się w wieży obrotowej z tyłu samolotu obsługiwanej przez strzelca pokładowego. Rola "kierowców powietrznych" nie odpowiadała wszystkim pilotom, co było powodem odejścia ich z dywizjonu wraz z pierwszym dowódcą. 7 listopada 1940 r. dywizjon został przesunięty w celu kontynuowania szkolenia na lotnisko Jurby na wyspie Man na Morzu Irlandzkim. Od 3 grudnia dywizjon uzyskał zdolność do pełnienia dziennej służby bojowej. Zadania polegały na lotach patrolowych na trasach konwojów morskich. 28 stycznia dywizjon został przeniesiony na lotnisko Squires Gate (początkowo tylko jedna eskadra) w hrabstwie Lancs. Stąd załogi prowadziły nocne patrole na Liverpoolem i Manchesterem. W pierwszej połowie marca stoczono pierwsze walki, których efektem było uszkodzenie jednego samolotu i prawdopodobne zestrzelenie drugiego. W nocy z 11 na 12 kwietnia 1941 r. dywizjon odniósł pierwsze pewne zwycięstwo. Załoga sierż. pil. Kazimierz Jankowiak i sierż. strz. Józef Lipiński zestrzeliła niemiecki bombowiec He 111 w rejonie Bristolu. 26 kwietnia 1941 r. dywizjon przeniesiono na lotnisko Exeter w celu obrony południowo-zachodnich wybrzeży Anglii oraz miasta i rejonu Exeter. Stąd dywizjon wykonywał loty patrolowe nad kanał La Manche jednak bez sukcesów. Od 14 sierpnia dywizjon przezbrajał się w samoloty Bristol Beaufighter Mk-IIF. W nocy z 1 na 2 listopada 1941 r. duży sukces odniosła załoga sierż. pil. Michała Turzańskiego i sierż. radionawigatora Henryka Ostrowskiego. W ciągu jednego lotu zestrzeliła dwa niemieckie samoloty Do 215. W nocy z 3 maja na 4 maja 1942 r. dywizjon odniósł kolejny sukces. W czasie nocnego nalotu na Exeter załogi dywizjonu zestrzeliły 4 niemieckie bombowce. Wraz z końcem 1942 roku dywizjon otrzymał nowe samoloty De Havilland Mosquito Mk-NF.II. Na samolotach Mosquito różnych wersji dywizjon latał do końca wojny. Na nowym sprzęcie załogi szkoliły się do nowych zadań indruder operations i ranger operations. "Intruderka" polegała na polowaniu na małych wysokościach na nieprzyjacielskie samoloty nad ich lotniskami. "Rendżerka" natomiast to loty na terytorium nieprzyjaciela i ataki z broni pokładowej i bombami wyszukanych celów. Po szkoleniu załogi zaczęły wykonywać nocne loty nad Niemcy. 7 sierpnia 1943 roku dywizjon został przeniesiony na lotnisko Predannack w Kornwalii. Stąd załogi wykonywały dzienne loty nad Zatokę Biskajską i nad oceanem w celu zwalczania niemieckiego lotnictwa. W czasie jednego z lotów 1 września 1943 r. dywizjon odniósł kolejny sukces. Zestrzelono na pewno 5 samolotów, prawdopodobnie 2 i cztery uszkodzono. 9 listopada 1943 r. dywizjon przeniósł się na lotnisko Drem koło Edynburga. Stąd prowadził nocne patrolowanie nad Szkocją. W związku z małą aktywnością na tym obszarze lotnictwa niemieckiego dywizjon zaczął pełnić dyżury bojowe z lotniska Sumburgh z jednej z wysp szetlandzkich. Początkowo do pełnienia dyżuru wysyłano kolejno na tydzień po trzy załogi z dywizjonu, a potem dziewięć. W czasie lotów nad obszary wodne wokół Islandii, nad Morze Północne i nad Norwegię dochodziło do starć z samolotami wroga. W styczniu 1944 r. zaczęto wykonywać loty nękające nad Norwegię, gdzie m.in. zaatakowano niemiecką bazę w Stavanger, gdzie zniszczono na wodzie dwa wodnosamoloty. 2 marca dywizjon przeniesiono na lotnisko Coleby Grange. Zadaniem polskich lotników była obrona miasta Hull i Londyn. Od czerwca po kolejnej zmianie lotniska dywizjon zaczął wykonywać loty na "rendżerkę" i "intruderkę" nad Niemcy, Belgię, Holandię i Francję. Osłaniano też dalekie wyprawy bombowe. W jednej z akcji 27 lipca uszkodzono stację radiolokacyjną na wyspie Sylt. 17 września 5 polskich samolotów osłaniało desant po Arnhem w ramach operacji Market Garden. Ostatnie zwycięstwo 7 marca 1945 r. odniosła załoga kpt. pil. Czesława Tarkowskiego i radionawigatora f/o K.Taylora (Anglika) zestrzeliwując w rejonie Bonn niemiecki samolot Ju 88.

ODZNAKA DYWIZJONU

Odznaka Dywizjonu przedstawiała puchacza z zielonymi oczami, siedzącego na kadłubie samolotu, z prawej strony puchacza półksiężyc, zaś pod kadłubem samolotu numer Dywizjonu – 307.

HYMN DYWIZJONU

]]>https://www.youtube.com/watch?v=TEYETFzSwAY]]>

Z całego świata tu zebrani

Tradycją naszą miasto Lwów

I młodzież tu i weterani

Do walki prawo mają znów

 

Wie bowiem dobrze brać skrzydlata

Że musi walczyć kto chce żyć

A póki Niemiec nocą lata

To Niemca nocą trzeba bić

 

Ref.

Uhu... Uhu... Uhu... wołają tak

Po nocach Lwowskie Puchacze

Uhu... Uhu... Uhu... lecą na szlak

Gdzie chodzi plemię sobacze

Gdzie latające wyją krwawe psy

Uhu... na żer lecimy (to my)

 

Ktoś musi spać więc my czuwamy

I przyczajeni pośród chmur

Na obcym niebie załatwiamy

Prastary nasz rasowy spór

 

A kiedy Niemiec się zapali

Aby rozjaśnić sobą mgły

Ryby radują się w Kanale

Bo martwy Niemiec nie jest zły

 

Ref.

Uhu... Uhu... Uhu... wołają tak

Po nocach Lwowskie Puchacze

Uhu... Uhu... Uhu... lecą na szlak

Gdzie chodzi plemię sobacze

Gdzie latające wyją krwawe psy

Uhu... na żer lecimy (to my)

 

To nie jest ważne czy wrócimy

Krzyż dadzą czy postawią gdzieś

Byle do kraju i rodziny

Dotarła o zwycięstwie wieść

 

A kto doleci z nią do domu

Za wszystkich, kto nie wróci tam

Zanuci piosnkę dywizjonu

I każe podać wina dzban

 

           

Muzyka: Jan Maliński, por. pil.

Słowa: Juliusz Baykowski, kpt. obs.

 

Źródła:

 

]]>https://www.google.pl/search?hl=pl&source=hp&biw=&bih=&q=DYWIZJON+307+LWOWSKIE+PUCHACZE&lr=&oq=DYWIZJON+307+LWOWSKIE+PUCHACZE&gs_l=firefox-hp.12...20007.36788.0.39839.30.12.0.18.2.0.213.1666.0j10j2.12.0...0.0...1ac.1.dx7bVSrS31s]]>

 

 

 

 

 

 

 

 

Twoja ocena: Brak Średnia: 4.6 (10 głosów)

Komentarze

 

Dowódcy dywizjony od 1940 r.

 

Sep 1940 Mar 1941 S/Ldr. George Charlie Tomlinson British Officer Sep 1940 Oct 1940 Kpt. Stanisław Pietraszkiewicz Polish co-commander Oct 1940 Nov 1940 Maj. Kazimierz Benz Polish co-commander Nov 1940 Jun 1941 Maj. Stanisław Grodzicki First as co-commander, later as Squadron Leader Jun 1941 Oct 1941 Kpt. Jerzy Antonowicz   Oct 1941 Nov 1941 Por. Maksymilian Lewandowski temporary commander Nov 1941 Aug 1942 Maj. Stanisław Brejniak Wing Commander Aug 1942 Mar 1943 Kpt. Jan Michałowski, VMKWDFC Wing Commander Mar 1943 Apr 1943 Kpt. Gerard Ranoszek temporary commander Apr 1943 Jan 1944 Maj. Jerzy Orzechowski Wing Commander Jan 1944 May 1944 Kpt. Maksymilian Lewandowski Wing Commander May 1944 Mar 1945 Kpt. Gerard Ranoszek Wing Commander Mar 1945 Mar 1946 Kpt. Stanisław Andrzejewski Wing Commander Mar 1946 Jan 1947 Kpt. Jerzy Damsz Wing Commander

 

Vote up!
3
Vote down!
0
#1457016

śpiewaliśmy ten hymn na rajdach turystycznych...

Vote up!
2
Vote down!
0

hobo

#1457032