Jan Pospieszalski - Bliżej 8.03.2012 r.: Kolej(ne) katastrofy…

Obrazek użytkownika raven59
Kraj

Jak do tego doszło, czy żyjemy w bezpiecznym państwie ?

Jak wygląda bilans rządów tych, którzy obiecywali że przy okazji EURO 2012 dokonamy modernizacji infrastruktury i cywilizacyjnego skoku…

Gośćmi programu byli:
Zbigniew Rynasiewicz - PO, przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury
Leszek Miętek - prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce
Czesław Warsewicz - ekspert, wydawca portalu Nakolei.pl

Przedstawiciel Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odmówił udziału w programie.

http://www.tvp.pl/publicystyka/polityka/jan-pospieszalski-blizej/wideo/08032012/6549021


http://www.youtube.com/watch?v=pLi7-LUZEpc

Poniżej informacja o programie z portalu Solidarni2010.pl.:

„Należy jak najszybciej powołać inspekcję transportu kolejowego. Musi być jakiś organ zdolny do przeprowadzenia kontroli w takim rozdrobnieniu, jakie panuje wśród spółek kolejowych. Brak kontroli daje coraz większe pokusy do tego, aby oszczędzać na bezpieczeństwie.”

/…/

„Leszek Miętek zwrócił uwagę na wiele złych decyzji na kolei, których skutkiem są kuriozalne lub tragiczne sytuacje. Została zlikwidowana większość strzeżonych przejazdów. Kiedy ekipy ratunkowe przyjechały na miejsce katastrofy, przez dłuższy czas nie wiedziały, czy sieć trakcyjna jest pod napięciem. Nie było montera – to stanowisko pracy zostało zlikwidowane.

Tragedia miała miejsce na torze wyremontowanym i nowoczesnym. Miętek wyraził nadzieję, że prokuratura zbada, ile było usterek po oddaniu toru do użytku.

Jan Pospieszalski powiedział, że człowiek bywa omylny, dlatego nowoczesna technika powinna minimalizować lub eliminować skutki ludzkich błędów.

W materiale filmowym Krzysztof Ciećko mówił o zmęczeniu kolejarzy, którzy często pracują u kilku pracodawców.

Prowadzący przypomniał, że średnia wieku maszynistów przekroczyła 50 lat.

Miętekzwrócił uwagę, że wkrótce zastąpią ich młodzi ludzie, którzy są do tego źle przygotowani. Pytał, dlaczego zlikwidowano stanowisko pomocnika maszynisty.

Ciećko pytał, dlaczego kontroluje się tylko szeregowych kolejarzy. Dlaczego nie kontroluje się np. Polskich Linii Kolejowych? Dlaczego nie ma kontroli na ul. Żelaznej (PKP Intercity)czy na Chałubińskiego (Ministerstwo Infrastruktury)?

Zbigniew Rynasiewicz przypomniał, że pod koniec poprzedniej kadencji Sejmu zorganizowano „okrągły stół” dotyczący kolei i wszystkie wymienione w programie tematy zostały tam przedyskutowane. W najbliższą środę zostanie zwołana komisja, która będzie omawiać sprawy bezpieczeństwa na kolei.

Czesław Warsewicz powiedział, że nie należy ciągle tylko dyskutować, ale działać. Wymienił dwa główne problemy polskiego kolejnictwa: 1) rozdrobnienie spółek i wynikający z tego bałagan w kompetencjach, 2) nie działa system inwestycyjny, który został przyjęty przez Urząd Transportu Kolejowego; dlatego należy skontrolować UTK. Inwestycje są niewielkie, a do wykorzystania środków unijnych zostało już tylko 7 miesięcy.

W materiale filmowym przypomniano, jak minister Sławomir Nowak zapowiedział modernizację kolei w Polsce, zaś Donald Tusk ocenił „start” min. Nowaka jako jeden z najbardziej udanych.

Były minister transportu Jerzy Polaczek zwrócił uwagę na dużą liczbę wakatów w Urzędzie Transportu Kolejowego. Powiedział też, że Urząd zajmuje się błahymi sprawami, np. rozstrzyganiem konkursu dla dzieci na najpiękniejszą lokomotywę. Dużo czasu zajmują też czynności zmierzające do poprawy wizerunku, np. badanie czystości toalet i badanie stanu zadowolenia klientów przed kasami.

Jan Pospieszalski przedstawił strukturę UTK. Okazało się, że brakuje obsady kluczowych stanowisk:

- prezesa Urzędu Transportu Kolejowego

- dyrektora Departamentu nadzoru i bezpieczeństwa ruchu; brakuje też specjalistów w tym departamencie

- specjalisty od automatyki w Departamencie nadzoru

- koordynatora w Departamencie regulacji transportu kolejowego

- koordynatora w Departamencie praw pasażerów

- dyrektora oddziału terenowego w Warszawie

- dyrektora oddziału terenowego w Poznaniu

W UTK bezpieczeństwem na kolei zajmuje się około 100 osób. W porównywalnym urzędzie w Niemczech – prawie 3 tys. (długość linii kolejowych w Niemczech jest dwukrotnie większa).

Budżet UTK wynosi 18 mln złotych. Dla porównania: budżet Urzędu Komunikacji Elektronicznej – 80 mln zł.

Leszek Miętek zaapelował o jak najszybsze powołanie inspekcji transportu kolejowego. Musi być jakiś organ zdolny do przeprowadzenia kontroli w takim rozdrobnieniu, jakie panuje wśród spółek kolejowych. Brak kontroli daje coraz większe pokusy do tego, aby oszczędzać na bezpieczeństwie.

Czesław Warsewicz przypomniał o ubiegłorocznym chaosie spowodowanym przez źle ułożone rozkłady jazdy (nota bebe, rozkład ten najlepiej znaleźć jest w… Deutsche Bahn). Są tysiące spółek, przy braku kompetencji. Kolej jest dramatycznie niedoinwestowana.

Leszek Miętek ponownie zaznaczył, że nie ma w Polsce jednej instytucji, która by odpowiadała za bezpieczeństwo. Każdy przewoźnik sam ustala sobie zasady bezpieczeństwa.

Jan Pospieszalski powiedział, że, niestety, inwestor na kolei jest również odbiorcą swojej pracy.

Zbigniew Rynasiewicz nie zgodził się z tym i stwierdził, że UTK nigdy nie był inwestorem ani odbiorcą inwestycji. Rewitalizacja i modernizacja kolei jest w gestii rządu, a realizują to Polskie Linie Kolejowe. One są inwestorem, przeprowadzają przetargi i one muszą te inwestycje… odebrać. Ta wypowiedź posła natychmiast sprowokowała pytania o to, kto te inwestycje kontroluje, Rynasiewicz jednak nie odniósł się do tego.

Leszek Miętek powiedział o tym, że przeczytał w prasie, iż były członek Zarządu PLK, obecnie dyrektor PLK w Szczecinie, zainwestował w światłowody, jednak nie doczytał przepisów i doszło do katastrofy w Korzybiu (chodziło o to że światłowód nie wystarczał, dyrektor powinien był jeszcze zainwestować w nowy system sygnalizacji – przyp. AS). Mówił też o dokumencie ministra, w którym było napisane, że zmiany w łączności radiowej były przeprowadzane w sposób nielegalny. To wszystko mówi o pilnej potrzebie kontroli.

Tabor kolejowy jest budowany pod dyktando marketingowców, a nie specjalistów – dlatego pociągi są niebezpieczne. Nie szkoli się specjalistów ani kadr menedżerskich – technika kolejowe są zamknięte od 15 lat.

Jan Pospieszalski powiedział, że 54 projekty kolejowe nie spełniają dyrektyw unijnych i pan Pawlik z PLK musiał wystąpić do Unii o uchylenie tych rygorów.

Jak natomiast wygląda realizacja inwestycji kolejowych? Z planowanych 38,6 mld zł. wykonano inwestycje na kwotę 15,2 mld zł.

Notowała AlicjaS”

http://solidarni2010.pl/n,2677,8,wczoraj-w-programie-blizej-katastrofa-pod-szczekocinami-czy-katastrofa-panstwa.html

Śmierć na torach: http://juliamjaskolska.nowyekran.pl/post/55547,smierc-na-torach

Po pierwsze bezpieczeństwo! -http://nakolei.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=432&Itemid=87&lang=pl

Jak minister wydaje instrukcje: http://nakolei.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=442%3Apolityka-personalna-ministerstwa&catid=56%3Akat-dzialania&Itemid=49&lang=pl

Brak głosów

Komentarze

Podejrzenia

Różnych się świat sposobów łapie
w okresach politycznych napięć.
Starych się wówczas metod ima,
żeby coś wygrać, lub przetrzymać.

Ma dawne wzorce i przykłady.
Mieliśmy Czerwone Brygady,
Szwadrony Śmierci, Czarny Wrzesień
i katów krążących po świecie.

Na wiele rzeczy im pozwalał.
Na Hammarskjolda, Dni Szakala
i na ukłucie parasolem,
na rozstrzelanie dzieci w szkole.

Wybuchy gazu, zawalenia.
Tak było, jest - To się nie zmienia!
Najznakomitszym jest przykładem
Al-kaida oraz sam Ben Laden.

My także mamy osiągnięcia.
Zdarzają się, gdy są napięcia,
lub przesilenia, czy przeciągi.
Zderzają wówczas się pociągi.

Zjawiają ruskie ciężarówki.
Coś się zapali od żarówki.
Psychiczny kogoś poszatkuje.
Przeróżnych metod się próbuje.

Bardzo ciekawe jest zjawisko,
że nawet, gdy to zebrać wszystko
i pokazać czarne na białym -
i tak będziemy z boku stali.

Nie uwierzymy w podejrzenia.
Wolimy nie wychodzić z cienia
i nie mamy własnej opinii.
Niech za nas lepiej myślą inni.

Vote up!
0
Vote down!
0

Marek Gajowniczek

#234439

Dziękuję za komentarz - wierszem...

Vote up!
0
Vote down!
0

Cave me, Domine, ab amico, ab inimico vero me ipse cavebo

#234505

To oszczędzanie na bezpieczeństwie obywateli pokazuje ,jak mało ten rząd obchodzą jego obywatele.

Po podaniu do publicznej wiadomości, tych zaniedbań i wszystkich okoliczności katastrofy pod Szczekocinami( o Smoleńsku już nie wspomnę) aferze z lekami,z kolejkami w oczekiwaniu na lekarzy specjalistów , brakiem dostepu do prawdziwej rehabilitacji dla niebedących VIPami(Jarosław Wałesa)i wiele innych przykładach, jakie mozna byłoby tu wymienić,kazdy inny gabinet rzadzący, odszedłby w niebyt polityczny.

A tu, jak w tym dowcipie,syszę że jeszcze niektórzy są w stanie to zaakceptoewać, byle do władzy nie doszedł PIS.

Co w takim razie jeszcze musi się stać aby ludzie oprzytomnieli?

Autora pozdrawiam z 10.

Vote up!
0
Vote down!
0
#234463

Na oprzytomnienie niektórych nie ma co liczyć, niestety...
Choć z drugiej strony trzeba mieć nadzieję.

Pozdrawiam
SP. Dziękuję za miłe słowa ale ja to tylko po prostu poskładałem, no może poza wideo - to wymagało troszkę więcej...

Vote up!
0
Vote down!
0

Cave me, Domine, ab amico, ab inimico vero me ipse cavebo

#234507