Pendolino - ile wzięliście w łapę?

Obrazek użytkownika R.Zaleski
Blog

Alstom, producent Pendolino, zajął w konkursie na najgorszą firmę roku 2013, organizacji „Public Eye” siódme miejsce. Drugi był były pracodawca tak lubianego niegdyś premiera Kazia – Goldman Sachs. Bank ten nagrodzono za współudział w doprowadzeniu z tamtejszymi politykami Grecji do bankructwa.
Alstom niewątpliwie wygrał w kategorii korupcja. Uzasadnienie podkreśla jego niesamowitą konsekwencję w tym temacie, pomimo rozbudowanego szwajcarskiego antykorupcyjnego śledztwa z 2011 roku. Tej konsekwencji może dorównać jedynie konsekwencja ze strony polskiej dążenia do zakupu Pendolino. „Gdyby PKP kupiła szybkie pociągi "Pendolino", mielibyśmy do czynienia z jedną z największych afer finansowych.” Janusz Wojciechowski, prezes NIK, rok 2000.

O bezsensie zakupu i korupcyjnych aferach producenta pisałem 2 lata temu. W międzyczasie dzięki Szwajcarom sporo wyszło na jaw. Pięćdziesięciu policjantów przeszukało tam biura tej firmy. Największa znana łapówa, to 200 mln $ czyli 15 % sumy zapłaconej za budowę tamy i elektrowni w Brazylii, też w tym kraju w Sao Paulo 6,8 mln $ za zamówienia dla metra. W Polsce po zakupie wagonów metra były wiceprezydent Warszawy i został oskarżony o przyjęcie łapówki 2 mln zł. Były dyrektor metra w 2010 został aresztowany w wyniku śledztwa CBA. A potem zapadła cisza.

Alstomowi też udowodniono łapówki w Zambii, Słowenii, Włoszech, Meksyku gdzie karnie wykluczono go na 2 lata ze wszelkich przetargów. Toczą się śledztwa w USA, Australii, we Francji i w UK były aresztowania. Właściwie nie ma takiego kraju, w którym ta firma nie miałaby biura i nie była zamieszana w jakieś afery. W Szwajcarii, Tunezji, Malezji na Łotwie pieniądze szły poprzez „konsulting” ponad 30 ml euro. Wall Street Journal poświęcił temu cykl artykułów. Firma wystąpiła na drogę sądową przeciw autorom a potem z tego zrezygnowała.

Jak jest z Pendolino, w tłumaczeniu – wahadło? Więc to „Wahadło” u nas się nie waha, nie przechyla na łukach, bo by trzeba przebudowywać tory na zakrętach i sygnalizację wszędzie na wewnątrz kabinową. Jeździ to to w temperaturze od – 25 stopni, poniżej stoi. Nie ma u nas torów po których mogłoby jechać szybko (250/h), i wiele lat nie będzie, choć pieniądze na nie z UE były - niewykorzystane.

Oczywistym jest nawet dla przedszkolaka, że ten zakup nie ma sensu. Że powinniśmy kupić pociągi w polskich firmach. PESA z Bydgoszczy staje się powoli światowym potentatem w dziedzinie budowy pociągów. Mogłaby się stawać szybciej, gdyby dostała ten kontrakt, zamiast konia trojańskiego we własnym kraju. Jest Nawag, … . No ale po co państwo ma mieć dochody z podatków, Polacy mają mieć pracę. Oni mają mieć długi a wybrani prowizje. Od 2,5 mld to będzie tak maximum 400 mln, przeliczając na brazylijskie standardy tej firmy.
Od tych 2,5 mld zapłacimy pewnie jeszcze kolejne z 2 mld odsetek, no bo przecież kupuje się to, jak wszystko, na kredyt. No ale wyżerającym szczaw z nasypów Polakom przyjemnie będzie sobie obejrzeć majestatycznie, powoli sunące po rozklekotanych torach Pendolino.

W Chinach po aferze korupcyjnej dotyczącej budowy trakcji kolejowej superszybkie pociągi zwolniły do 250 km/h. Więc jak będzie z tymi nielicznymi przebudowywanymi odcinkami u nas? Podobnie?
Już lepiej by było, gdyby wyżsi urzędnicy kupili sobie na dojazdy do pracy Ferrari Testarossa. Też coś droższego trudno znaleźć, dróg nie ma, żeby to szybko jeździło. Za to taniej dla nas by wyszło. Zresztą najtaniej byłoby, gdyby to prywatni przewoźnicy kolejowi płacili za pociągi a my za bilety. Fakt, że wszędzie na świecie są te bilety dotowane ale efektywność prywatnych firm inna. Tory powinny zostać państwowe, to naturalny monopol.

Korupcja jest w stanie zniszczyć kraj bardziej niż wojna, okupacja. Najeźdźcę można szybko wygonić a długi trzeba spłacać pokoleniami i nie ma przebacz. Blokują one rozwój, nakręcają emigrację, duszą jak pętla na szyi. Czynią nas, nasze dzieci, wnuki, prawnuki niewolnikami odrabiającymi pańszczyznę dla banków. Już 1/10 wydatków państwa to obsługa długu. Przyjęcie jurgieltu od obcego koncernu nie różni się niczym od przyjęcia pieniędzy od obcego państwa. To taka sama zdrada.
Dlatego jestem za przywróceniem ustawy podpisanej przez Witosa w 1921 roku przewidującą karę śmierci dla urzędników biorących łapówki. Choć myślę, że do tego dojdzie, gdy będzie za późno, gdy znajdziemy się na obecnym poziomie Grecji - kryzysu i upadku. To już niedługo. Tam teraz skazuje się za to na dożywocie.

http://blog.transparency.org/2012/04/25/truth-or-consequences-the-problem-with-settlements-and-the-world-banks-debarment-of-alstom-units/
http://www.publiceye.ch/en/vote/alstom/
http://online.wsj.com/article/SB121939536721663269.html
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/jacek-z-mial-wziac-2-mln-zl-lapowki,166853.html
http://januszwojciechowski.blog.onet.pl/2013/08/10/superszybkie-pendolino-wraca-z-predkoscia-parowozu/
https://www.traceinternational2.org/compendium/view.asp?id=109

Notka z 2011.
http://niepoprawni.pl/blog/2334/pkp-w-budowie

Brak głosów

Komentarze

Niby można było się tego domyślać, ale podane fakty porażają.
Nasza władza jest przeżarta korupcją. Politycznie obrabiają nas sąsiedzi, a gospodarczo, korupcyjnie - mafia/mafie (drogi, obiekty sportowe, śmieci - uważa się przecież te dziedziny za ich domenę).

Vote up!
0
Vote down!
0
#375215

Żadnych dowodów nie ma, ale wydaje się to być logiczne.

Vote up!
0
Vote down!
0
#375223

Wahadło się nie waha bo go nie ma i nie będzie. Taka była złożona specyfikacja zamówienia w 2011 r. i takie Pendolino dostaniemy. Ministerstwa Transportu przekonywało, że w razie potrzeby pociągi Pendolino będą mogły być doposażone w technologię aktywnego zawieszenia. Spekulacje te uciął sam producent:

Polskiej wersji Pendolino nie da się uzupełnić w przyszłości o system aktywnego zawieszenia, czyli tzw. tiltingu – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Gianluigi Canciani z Alstomu, pełniący obowiązki  menadżera technicznego projektu dostawy 20 składów zespołowych ETR610 dla PKP Intercity. – Taki system wymaga zupełnie innej konstrukcji oraz elementów wyposażenia, w tym np. innych wózków.

Vote up!
0
Vote down!
0
#375224

Każde ministerstwo wzorując się na płemierze kłamie, wychodząc ze słusznego założenia, że lemingi mają pamięć długości 3 obiadów, a oni mają media.

Vote up!
0
Vote down!
0
#375226

 żeby w wielu wybranych aspektach wrócić do prawodawstwa przedwojennego w Polsce, choćby do karania urzędników gardłem za duże przekręty finansowe. Wtedy wojskowy mógł liczyć na kulę, cywil na stryczek za korupcję. A teraz? Na premię i odprawę oraz stanowisko za granicą. Wszystko opłacane przez nas. Oto kraj, w którym żyjemy...

Vote up!
0
Vote down!
0
#375225

Maksymalna teoretycznie kara to 8 - może 12 lat a w praktyce 0,00 - patrz Sawicka.

Znajomy historyk robił pracę o przedwojennych urzędnikach, wypadki korupcji były sporadyczne, rzadkie.

Vote up!
0
Vote down!
0
#375227

 Tak, ale było po pierwsze odnośne prawo, surowe, ale PRAWO, poza tym istniała jeszcze etyka urzędnicza, poparta miłością ojczyzny, zwaną inaczej patriotyzmem. Do tego był etos pracy, dobrze wykonywanej roboty.  Wiele przykładów odwagi i bezkompromisowości polskich urzędników przedwojennych dał Wrzesień, sztandarowymi są przykłady pracowników Poczty Polskiej w Gdańsku i p. Starzyńskiego, który odmówił wykonania rozkazu i nie wsiadł do samolotu ewakuacyjnego, pozostał w oblężonej Warszawie i przypłacił to śmiercią. Ci ludzie znali poczucie odpowiedzialności i urzędniczego obowiązku. A teraz? Niewykształcony, lemingokształtny motłoch na urzędniczych stołkach, bez inicjatywy, inwencji i własnego zdania, liczący na premie i trzynastkę, naginający prawo wedle własnego uznania lub grubości koperty podanej pod stołem. Nie mogę na nich patrzeć.

Vote up!
0
Vote down!
0
#375231

Starzyński miał powiedzieć, że wie, że go Niemcy wykończą ale na pewnych stanowiskach zostaje się do końca.

Vote up!
0
Vote down!
0
#375235

Nie ma nic w tym dziwnego że ktoś z naszych skorumpowanych rządzących wzioł łapówę.W tej bandzie każdy bierze bo wie że mu za to zrobią wielkiego wała.

Vote up!
0
Vote down!
0

Marika

#375252

Tyle, że oni nie utrzymają się przy władzy a wtedy będzie kiepsko.

Na razie Pendolino przyjechało do Polski a miejsca pracy wyjechały do Włoch.

Vote up!
0
Vote down!
0
#375312

Polak to honor. Ja bym wprowadził konstytucje kwietniową 

Vote up!
0
Vote down!
0

<p>Polak to honor.</p>

#375260