Bezprawie i brak bezpieczeństwa lotów w PLL LOT

Obrazek użytkownika Jacyl
Kraj

Do napisania tego postu skłoniły mnie dwa wydarzenia jakie dotyczyły LOT-u i są ze sobą powiązane:

1. Awaryjne lądowanie samolotu Boeing 767 na Okęciu

2. Zwolnienie Przewodniczące Związku Zawodowego Personelu Pokładowego.

O pierwszej sprawie pisało wielu z Was, chwaląc jakość tego lądowania przez kpt. Wronę. Fakt, to lądowanie awaryjne można by pokazywać w podręcznikach dla adeptów lotnictwa jak należy lądować.

Ale mało kto z Was zastanowił się jak do tego mogło dojść. Jeszcze mniej z Was wie o tym, że dokładnie tydzień przed tym lotem z USA miało miejsce następujące wydarzenie. Na lotnisku w USA samolot rejsowy LOT do Warszawy stał przygotowany do lotu z pasażerami na pokładzie. Kapitan samolotu idący płytą lotniska zauważył przy jednym kole opiłki metalu. Poprosił obsługę techniczną lotniska o sprawdzenie przyczyny tego zjawiska. Zaraz po tym zgłoszeniu dostał telefon ze strony kierownictwa LOT-u że ma lecieć. Kapitan samolotu odmówił i ponownie zażądał przeglądu koła. Pasażerowie musieli wysiąść a lot opóźnił się kilka godzin. W trakcie kontroli okazało się że uszkodzony jest hamulec i mechanizm wysuwania koła. Usterkę usunięto. Jak niebezpieczne jest to dla lądowania samolotu nie trzeba tłumaczyć. Nawet jeżeli koło by się wysunęło to hamulec nie działał. Ta usterka mogła doprowadzić do katastrofy o wiele bardziej tragicznej w skutkach. Myślicie że kapitan samolotu dostał nagrodę lub przynajmniej pochwałę za dbanie o bezpieczeństwo pasażerów i załogi. Nic z tego. Pilot dostał naganę ustną i cofnięcie premii.

A jaki ma związek z drugą sprawą. Wbrew pozorom bardzo duży.

Związki Zawodowe działające w LOT-cie zwracały od jakiegoś czasu uwagę na pogarszające się bezpieczeństwo lotów i coraz gorszy stan techniczny samolotów (Zarząd PLL LOT bardzo ograniczył wydatki na przeglądy techniczne samolotów i naprawy) a takżę na przemęczenie załóg. W ubiegłym tygodniu część aktywnych działaczy związkowych np. Związku Zawodowego Personelu Pokładowego (stewardes) dostała propozycję nie do odrzucenia: albo same złożą wnioski np. o wcześniejszą emeryturę lub dostaną wypowiedzenia dyscyplinarne.

W dniu 17 listopada 2011r. przewodnicząca ZZPP dostała zwolnienie dyscyplinarne w trybie natychmiastowym pomimo braku zgody na takie zwolnienie ze strony Związku Zawodowego. Jako uzasadnienie podano ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych w szczególności:

a) Naruszenie wynikające z naruszenia umowy o zakazie konkurencyjności poprzez objęcie udziałów w spółce LOT AIR sp. z o.o.

b) Uporczywej krytyce Pracodawcy

c) Naruszenie dóbr osobistych Pracodawcy oraz reprezentujących go osób poprzez podpisanie komunikatu ZZPP z dnia 14.09.2011r. w którym napisano między innymi, że Zarząd PLL LOT „utrudnia prowadzenie referendum poprzez zastraszanie pracowników i związków zawodowych oraz namawianie pracowników do niebrania udziału w referendum”.

d) Naruszenia zakazu wypowiadania się mediach na tematy dotyczące Pracodawcy a w szczególności na informowaniu mediów o sytuacji w PLL LOT oraz na przekazywaniu do mediów oświadczeń o pogarszającym się stanie bezpieczeństwa lotów, pogorszenia warunków zatrudnienia pracowników, zwolnień pracowników itd.

e) Odmowie podpisania nowej umowy o zakazie konkurencji.

W dniu 10 listopada 2011 roku na przygotowane wypowiedzenie wraz z w/w zarzutami wypowiedział się ZZPP. Taka procedura wynika z ustawy o związkach zawodowych. ZZPP nie wyraził zgody na zwolnienie w trybie art. 52 Kodeksu Pracy przewodniczącej ZZPP.

W uzasadnieniu odniósł się do wszystkich postawionych zarzutów, po kolei je obalając.

Ad. a) Przewodnicząca nie naruszyła umowy o zakazie konkurencyjności poprzez objęcie udziałów w spółce LOT AIR sp. z o.o. gdyż spółka ta ma za zadanie „działanie dla dobra PLL LOT”. Jednocześnie zarówno Zarząd PLL LOT jak i skarb Państwa już dawno (w czerwcu br.) otrzymał tę umowę i nie było do niej zastrzeżeń.

Tutaj chciałbym poinformować, że spółka LOT AIR sp. z o.o. została założona przez pracowników PLL LOT w celu umożliwienia wzięcia udziału przez pracowników PLL LOT w rządowym procesie prywatyzacji pracowniczej naszego krajowego przewoźnika. Na dzień dzisiejszy spółka nie podjęła jeszcze działalności gospodarczej.

Ad. b) ZZPP zwrócił uwagę, że przewodnicząca związku zawodowego nie krytykowała Pracodawcy czyli PLL LOT a jedynie Prezesa Zarządu PLL LOT, który jeżeli poczuł się urażony może pozwać przewodniczącą związku z powództwa cywilnego.

Ad. c) Kto jeśli nie przewodnicząca ZZPP ma podpisywać oświadczenia, komunikaty i uchwały ZZPP? Zarzut nie dotyczy więc przewodniczącej ZZPP jako pracownika a jako przewodniczącej Związku Zawodowego Personelu Pokładowego.

Ad. d) Zakaz wydany przez Zarząd PLL LOT stoi w sprzeczności ze swobodą wypowiadania się Związków Zawodowych na temat płac i warunków pracy zagwarantowanych w ustawie o związkach zawodowych i jako akty prawne niższego rzędu nie mogą uniemożliwić wypowiadaniu się Związków Zawodowych. Przewodnicząca nie wypowiadała się tych sprawach jako pracownik PLL LOT a jako przewodnicząca ZZPP.

Ad. e) Całkowicie niezasadny zarzut. Do dnia odmowy zwolnienia napisanej przez ZZPP Zarząd PLL LOT nie dostarczył nowej umowy o zakazie konkurencji, tak więc przewodnicząca ZZPP nie mogła odmówić podpisania czegoś czego nie otrzymała. Pismo ZZPP zostało podpisane przez wiceprzewodniczącą ZZPP.

Do dnia 17 listopada 2011r. osoba ta została zwolniona z PLL LOT.

I na koniec Prezesem PLL LOT jest rodzony brat doradcy Prezydenta RP.

Brak głosów

Komentarze

Gdyby była potrzeba mogę na adres Redakcji przesłać skany dokumentów na które się powołuję.

-----------------------------------------------------------
"Polska Niepodległa to Polska niebezpieczna" Lenin

Vote up!
0
Vote down!
0

----------------------------------------------------------- "Polska Niepodległa to Polska niebezpieczna" Lenin

#201697

Czerwone książęta poprzebierały się z waciaków w garnitury,
i organizują sobie nowe PGRy.
Te, wyraźnie jeszcze nie napasione, bo rzutem na taśmę chcą się nachapać.
Pewnie posiadłości na Florydzie jeszcze nie spłacone,
a czas im się kończy.
Pozdrawiam

"My nie milczymy, my rośniemy,zmieniamy w siłę gorzki gniew- I płynie w żyłach moc tej ziemi, jak sok w konarach starych drzew" Yuhma

Vote up!
0
Vote down!
0
#201701

ale tym razem miarka się przebrała: won z LOT-u wszystkim, którzy chcą swoje zyski kupować za cenę bezpieczeństwa podróżnych. Dość z pobłażaniem dla krętactw kosztem bezpieczeństwa pasażerów. Czy LOT, zaniedbując elementarne standardy bezpieczeństwa, chce dorównać prestiżowi przewoźników z krajów rozwijających się, albo z FR?

Chwała pilotom i innym pracownikom spółki, którzy wykazują się obywatelską odpowiedzialnością i powszechną - jak widać nie dla wszystkich - miłością bliźniego!

Vote up!
0
Vote down!
0
#201710

Podobno dwa tygodnie przed awaryjnym lądowaniem na Okęciu LOTwski transatlantyk lądował awaryjnie na jednym z lotnisk w Kanadzie. Nie wiem czy to był samolot " Poznań ".
Stan techniczny polskich transatlantyków mówi wiele do życzenia. Samoloty są mocno wyeksploatowane i trzeba je poddać kapitalnemu remontowi, lecz za co ?

Vote up!
0
Vote down!
0
#201718

Jak nie będzie za co remontować, to będzie za co wysyłać na sznurek.
Czas uzmysłowić ten fakt czerwonym pająkom.
Tym razem, ani gruba kreska, ani nawet namalowana na wysokim murze, d.py im nie ochroni.

"My nie milczymy, my rośniemy,zmieniamy w siłę gorzki gniew- I płynie w żyłach moc tej ziemi, jak sok w konarach starych drzew" Yuhma

Vote up!
0
Vote down!
-1
#201721

Mówią że mają już raport z awaryjnego z 1 listopada. Pewnie w treści podobny do MAKowskiego.

Serdeczności

Vote up!
0
Vote down!
0
#201724

Mogą sobie pisać jeszcze wiele "raportów".
Dla babci, dzielnicowego, a nawet kominiarz ich może poczyta.
A do FAKTÓW, jeszcze przyjdzie czas powrócić.
Tych i innych.
Bo w naturze nic nie ginie.
I wina i kara.
Pozdrawiam

"My nie milczymy, my rośniemy,zmieniamy w siłę gorzki gniew- I płynie w żyłach moc tej ziemi, jak sok w konarach starych drzew" Yuhma

Vote up!
0
Vote down!
0
#201728

Przecież LOT miał najlepszych mechaników od Boeingów. Na naprawy do nas przylatywały samoloty innych armatorów lotniczych. Aktualny Zarząd PLL LOT rozwiązał ten zespół a ludzi zwolnił.
Przy okazji mała zagadka - jakimi liniami lata Prezes LOT?

-----------------------------------------------------------
"Polska Niepodległa to Polska niebezpieczna" Lenin

Vote up!
0
Vote down!
0

----------------------------------------------------------- "Polska Niepodległa to Polska niebezpieczna" Lenin

#201734

Bardzo dobrze że  o tym się informuje .Pasażerowie powinni wiedziec jakimi samolotami latają.Piloci nie powinni narażac na niebezpieczeństwo ludzi ,jak czują się odpowiedzialni .Może ktoś odważny opisze pracę w kopalniach .tez z bezpieczeństwem jest nie najlepiej.

Vote up!
0
Vote down!
0

jagoda

#201756

Wrone okrzyknieto juz "bohaterem",a to tylko dlatego,ze jest swoim czlowiekiem.W normalnym kraju odpowiadalby karnie
za narazenie pasazerow na niebezpieczenstwo.Pozdrawiam.

Vote up!
1
Vote down!
0

someone

#201774