Euro niespoko - Gdańsk

Obrazek użytkownika box2008
Kraj

5 minut przed godziną W

Przygotowania infrastruktury komunikacyjnej na Euro 2012 w Gdańsku, po przez lokalizację stadionu, wpisują się w ogólny schemat rozwiązań, z którymi od przeszło 15 lat nie potrafi poradzić sobie zarządzająca miastem ekipa. To co miało być wielkim skokiem cywilizacyjnym i bodźcem motywującym do wykonania odkładanych latami i przesuwanych planów, związanych z udrożnieniem ruchu miejskiego głównie na kierunku wschód/zachód oraz odciążeniem centrum, mimo uruchomienia szeregu inwestycji nie zostało do chwili obecnej zakończone.
Za wyjątkiem trasy WZ, łączącej ścisłe centrum z obwodową Trójmiasta i dalej, nie doczekaliśmy się oddania do użytku żadnej (!), z planowanych i rozpoczętych (lat temu 15) inwestycji kluczowych, z punktu widzenia systemu komunikacji drogowej miasta i turnieju Euro 2012.
Sytuację najlepiej obrazuje stan połączeń/ulic jakimi ewentualni kibice będą zmierzać na stadion.
Przyjeżdżający z kierunku wschodniego i południowo-wschodniego (na przykład z Warszawy) drogą nr 7 nie mogą skorzystać ani z obwodnicy południowej (zdjęcie 1) ani z trasy Sucharskiego (zdjęcie 2).
http://imageshack.us/photo/my-images/829/ssa44750t.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/515/ssa44751.jpg/

Obie inwestycje, choć rozpoczęte (ta druga już od 10 lat czeka, w zasadzie, tylko na tunel pod kanałem portowym, bez którego, na odcinku wykonanym, jest dziś typową „drogą do nikąd”) pozostają ciągle niedostępne dla użytkowników. Konsekwencją powyższego jest obciążenie centrum miasta i puszczenie całego ruchu, z tego kierunku, przez jedno niemożliwe do objechania skrzyżowanie, widoczne na zdjęciu trzecim.
http://imageshack.us/photo/my-images/13/ssa44728.jpg/

Co więcej, w to wąskie gardło wpada, z drugiej strony, ww. trasa WZ. Tędy więc odbywa się również duża część ruchu tranzytowego w kierunku na Gdynię i dalej Szczecin (droga nr 6).
Dla przyjeżdżających z zachodu i południa (autostrada A1) problemem jest wjechanie do miasta i przedostanie się do jego części leżącej na wschód od głównego kręgosłupa komunikacyjnego Trójmiasta, wyznaczonego przez ul. Grunwaldzką i tory kolejowe.
Sam zjazd z obwodowej możliwy jest jedną z czterech ulic, przyznajmy to konsekwentnie modernizowanych od lat kilkunastu, do standardu przyzwoitego (wspomniana trasa WZ, ul. Słowackiego – górny odcinek i ul. Spacerowa), i nie nastręcza większych kłopotów. Odcinki, jak ten widoczny na zdjęciu 4, są tu tylko na części jednej z ww. ulic.
http://imageshack.us/photo/my-images/607/ssa44717.jpg/

Jednak żaden z tych ciągów nie doczekał się, na dzień dzisiejszy, płynnego „przerzucenia” nad wymienionymi przeszkodami (ul. Grunwaldzkiej i tory kolejowe). Nie ukończono dwóch kluczowych obiektów, tunel pod torami na granicy Gdańska z Sopotem i wiadukt na przedłużeniu ul Słowackiego (zdjęcia 5 i 6).
http://imageshack.us/photo/my-images/832/ssa44769.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/585/ssa44805.jpg/

Oba ww. wymagają jeszcze sporo pracy oraz nie tak znowu krótkich odcinków ulic towarzyszących. Tym samym przyjezdni z kierunku zachodniego i południowego (poruszający się obwodową) korzystać muszą z rozwiązań niezmienionych od lat 20 a może i więcej.
W konsekwencji kibice, którzy przylecą na mecze Euro 2012, nie będą mogli bezproblemowo skorzystać z najkrótszego połączenia jakie na trasie lotnisko-stadion zapewnia trasa biegnąca ul. Słowackiego. Straszyć ich będzie widok sterczących żeber ekranów ochronnych, rozkopanego pobocza, dziury, wyboje i dwa niedokończone wiadukty. Taką to wizytówką Gdańsk wita gości opuszczających nowy port lotniczy.
http://imageshack.us/photo/my-images/29/ssa44792.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/220/ssa44794p.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/440/ssa44800.jpg/

Prace jakie wykonano w grodzie Neptuna, za wyjątkiem wymienionej trasy WZ, nie przyniosły, na dzień dzisiejszy, wyraźnej poprawy w udrożnieniu ruchu drogowego w obszarze miasta. Niedokończone inwestycje: trasa Sucharskiego z tunelem pod kanałem portowym, obwodnica południowa, ciąg ulicy Słowackiego i tunel na granicy Gdańska i Sopotu pod trasą kolejową, których realizacja na Euro 2012 mogła być owym skokiem cywilizacyjnym dla miasta, zostały jednak najzwyczajniej zawalone. Odremontowano wprawdzie szereg ulic, jednak trudno odtworzenie nawierzchni czy pomalowanie płotków, normalne czynności utrzymaniowe substancji, uznać za jakieś znaczące osiągniecie.
Co więcej, nawet w obszarze bezpośredniego sąsiedztwa stadiony nie udało się dokończyć prac. Co widać na zdjęciach.
http://imageshack.us/photo/my-images/823/ssa44766.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/684/ssa44818.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/171/ssa44823.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/98/ssa44817.jpg/

i więcej:
http://imageshack.us/homepage/?user=box2008

Brak głosów

Komentarze

Co do przejazdu przez linię kolejowa 202 to w rzeczy samej spory problem, zważywszy że choć Marynarki Polskiej jest dwujezdniowa czy Hallera, i tak obie prowadzą pod wiaduktem przy operze. Jakoś cisza w tym zakresie od lat.

Vote up!
0
Vote down!
0
#264785

Dokładnie tak. Przez 20 lat nie doczekaliśmy się żadnego nowego przejazdu nad/pod tą linią graniczną, jaką są tory kolejowe na trasie Gdańsk-Gdynia. Mowa oczywiście o sytuacji w grodzie Neptuna. Wszystkie istniejące rozwiązania, jako powstałe dziesiątki lat temu, nie zapewniają wystarczającej przejezdności. Zarząd miasta ma tego świadomość, stąd nowe inwestycje. Euro 2012 było bodźcem, jednak jak widać niewystarczającym. Z ambitnych zamierzeń, po za jednym wyjątkiem, nie udało się uruchomić w pełni żadnego nowego rozwiązania komunikacyjnego. I to są fakty, widoczne na zdjęciach. Miejmy nadzieje, że na zakończenie tych prac nie będziemy czekać kolejnych 20 lat.

Vote up!
0
Vote down!
0
#264793