Kto winien zapłacić za odbudowę Warszawy?
Norman Davies, uważa, że to Amerykanie i Brytyjczycy zachęcali do walki Polaków, licząc na solidarność Rosji z aliantami. Lecz powstańcom sojusznicy nie pomogli.
Tym samym Niemcy, Rosja, USA i Wielka Brytania ponoszą winę za tę zbrodnię.
Skazanie na śmierć Miasta Niezłomnego było jedynym wypadkiem w dziejach. Powstanie Warszawskie było niesamowitym sukcesem wojskowym, mówi Davies, kompromitując neostalinowców, zarzucającym akowcom winę za zniszczenie stolicy. Nikt w końcu nie miał złudzeń, że AK pokona Niemcy i Rosję. Sam Bór-Komorowski uważał, że za tydzień będzie
w sowieckim więzieniu
a tymczasem żołnierze walczyli aż 9 tygodni (to dłużej, niż Francja po napaści ze strony Niemiec!). Powstanie Warszawskie zakończyło się tragedią, bowiem AK wpadła w pułapkę sojuszników. Wymordowano setki tysięcy mieszkańców. Niszczono dom po domu. Winę za to ponoszą przede wszystkim Niemcy, potem Rosjanie, wreszcie Brytyjczycy i Amerykanie.
A tak wyglądało to miasto w latach 30, wbrew neostalinowskiej propagandzie:
Post scriptum: Wilno i Lwów nie podzieliły losów Warszawy, bowiem Stalin je zajął, a potem zajął się akowcami, którzy je wyzwalali od Niemców. Dla Stalina, jak i dla Hitlera, Warszawa była symbolem znienawidzonej Polski. Podżegał do walki, by były sojusznik pokonał odwiecznego wroga Rosji - Polaków.
Davies tłumaczy Amerykanów i Brytyjczyków tym, że liczyli oni na „właściwe zachowanie Stalina wobec sojuszników”. Bzdura. Tacy naiwni oni nie byli. Znali przecież prawdę o Katyniu. I zagadkę śmierci gen. Sikorskiego.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 4623 odsłony
Komentarze
@Jan Bogatko
14 Lutego, 2012 - 01:23
Traktuję Pański wpis jako prowokację intelektualną, mającą wyzwolić w jej czytelnikach emocje sprzyjające poznawaniu prawdy o tamtych czasach.
Nie będę więc dyskutował o winie Brytyjczyków i Amerykanów niszczenia Warszawy, badź "skazania jej na śmierć".
Ciekaw jestem natomiast tego, do jakich dzieł (lub innych przekazów) Pana Daviesa się Pan odniósł i kiedy te opinie były formułowane?
Pozdrawiam - wikwoj
wikwoj
14 Lutego, 2012 - 14:49
Jan Bogatko
Tak, ma Pan rację. To prowokacja intelektualna. Felieton oparłem na ostatniej wypowiedzi Daviesa, cytowanej wczoraj przez onet.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
A ja patrzę na to inaczej....
14 Lutego, 2012 - 07:18
Bliższy mi Jan Bogatko. Jeśli Anglicy wespół z Rosją, zgładzili Naczelnego Wodza i Premiera w Gibraltarze!. Jeśli potem, podpisali akt hańby w Jałcie?. To czego oczekiwać, po obiecywanej pomocy powstańcom?. Pustosłowie!. Nie chcieli drażnić Stalina?. Zamach w Gibraltarze, był carte blanche dla Stalina. Polska trafiła wtedy, pod jego bandycką jurysdykcję!. Wszystko co było później, to tylko konsekwencje zamachu, na Naczelnego Wodza....
@włodeusz.
14 Lutego, 2012 - 08:49
W identyczny sposób Obama jest pośrednią przyczyną Drugiej Zbrodni Katyńskiej.
______________________________________________
"...dopomóż Boże i wytrwać daj..."
"...dopomóż Boże i wytrwać daj..."
wlodeusz
14 Lutego, 2012 - 14:51
Jan Bogatko
Wydaje mi się, że nie ma tu sprzeczności - ważne dla mnie jest to, że Davies o tym powiedział wyraźnie (podobnie, jak robi to Snyder). Nasi sojusznicy ponoszą współodpowiedzialność za zabicie miasta.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
Rzeź Woli
14 Lutego, 2012 - 09:22
Piorunujące wrażenie robi na mnie fotografia przedstwiająca skazanych na śmierć Polaków. Doskonale ilustruje wspomnienia niedoszłej ofiary zawarte w filmie:
"Na twarzach mężczyzn nie było widać strachu, tylko żal, że muszą umrzeć..."
Jestem dumna, że należę do narodu, który potrafi zachować godność nawet w obliczu nieuchronnej śmierci.
Cześć ich pamięci!
Kto ponosi odpowiedzialność za śmierć ludności cywilnej i zagładę miasta?
Odpowiem przytaczając autentyczną historię pewnego partyzanta, który podczas przesłuchania na UB, usłyszał pytanie: kto zniszczył Warszawę?
- Niemcy! - odparł przesłuchiwany
Otrzymał silny cios w głowę, ze słowami:
- To Armia Krajowa, swoim bezmyślnym działaniem doprowadziła miasto do zagłady!
Po kilku dniach, podczas kolejnego "badania", pytanie padło znowu:
- Kto zniszczył Warszawę?
Doświadczony już partyzant, chcąc uniknąć ciosu, odpowiedział:
- Armia Krajowa!
Uderzenie było jeszcze silniejsze niż wcześniej, a komentarz zaskakujący:
Jak ty - Polak - możesz mówić, ze Armia Krajowa zniszczyła Warszawę? Wiadomo przecież, że Niemcy to zrobili!
Epitety, które wówczas padły, nie nadają sie do powtórzenia...
@Jan Bogatko
14 Lutego, 2012 - 09:36
Panie Janie! Norman Davies? [...] Litości!
Pozdrawiam.
tł
14 Lutego, 2012 - 14:54
Jan Bogatko
Ja go czytam z ciekawością.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
matka trzech córek
14 Lutego, 2012 - 14:52
Jan Bogatko
....wstrząsający to film,
pozdrawiam,
Jan Bogatko
Jeszcze jedna bardzo ważna sprawa o której mało się mówi
14 Lutego, 2012 - 09:37
po wojnie w Polsce "czerwona sowiecka dzicz " zainstalowała swoje wojsko ale potrzebowała też kogoś polskojęzycznego w milicji i nkwd a tu ochoczo wstępowali żydzi (tatusiek michnika od gazyty wyborczej też) i to ruscy żydów łapami mordowali Polaków po wojnie ! - trzeba przypomnieć o tym światu i nakręcić o zbrodniach żydów na Polakach film - musimy walczyć o prawdę.Hitler Polskę uważał za "wylęgarnię znienawidzonych żydów" i to przez ich obecność w naszym kraju Polska i Polacy tak bardzo ucierpieli (dobrze wiedzą o tym i żydzi tylko cicho siedzą) - tak naprawdę to z powodu żydów wybuchła Druga Wojna Światowa a teraz kto wie może i sprowokują Trzecią (jak narazie wszystko zmierza w tym kierunku) najwyższy czas upomnieć się u żydów o odszkodowania (nie mają znaczenia żadne akty prawne podpisane przez komunistyczne rządy w Polsce - Polska do dziś nie odzykała NIEPODLEGŁOŚCI ! ) - sami widzicie co tu wyprawiają tuskie i komoruskie - znowu posunęli się do zbrodni i w zamachu na terenie rosji zamordowali Polskiego Prezydenta.
Motto na dziś: "Lepiej z mądrym zgubić niż z głupim znaleźć".
zwykły Polak
14 Lutego, 2012 - 14:57
Jan Bogatko
to sprawa bardziej złożona, ale infiltracja w organach bezpieczeństwa była oczywista, pisze o tym np amerykański historyk Snyder,
pozdrawiam,
Jan Bogatko
> Jan Bogatko
14 Lutego, 2012 - 10:00
Szanowny Janie Bogatko. Wzruszylem się.Przypomnialeś mi tamte trudne i dramatyczne lata.Chociaż bardzo niechętnie wspominam ten okres mojego życia,dziękuję za pamięć.
Pozdrawiam.
Rachunek za zniszczenie Warszawy był przygotowany.
14 Lutego, 2012 - 11:20
Pan Prezydent Lech Kaczyński o tym mówił kilkakrotnie.. To szkopów przerażało.
Pozdrawiam Cię, ALI serdecznie. Miło Cię tu znów spotkać.
"limba"
Limba
14 Lutego, 2012 - 15:08
Jan Bogatko
Tak, o tym cały czas myślałem. Zarzucono mu nacjonalizm.
To chore.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
ALI
14 Lutego, 2012 - 14:58
Jan Bogatko
Być świadkiem Historii to nie przekleństwo, a błogosławieństwo (na dłuższą metę),
pozdrawiam,
Jan Bogatko
> Jan Bogatko
14 Lutego, 2012 - 16:04
Ja nie przeklinam,tylko niechętnie wspominam.
Pozdrawiam.
ALI
14 Lutego, 2012 - 16:16
Jan Bogatko
Ja mam podobny dylemat: chętnie wracam myślami do lat wczesnej młodości, ale zaraz łapię się na tym, że była ona przegrana. W tym sensie "przeklinam". To deprymuje. Wolę zatem wybiegać myślami w przyszłość.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
Kto zapłaci za zniszczenie warszawy?
14 Lutego, 2012 - 12:38
Powinni zrobić to ci którzy ja zniszczyli.
Nie powinniśmy im darować.
Niemcy, Francji płaciły za pierwsza wojne światową, jeśli dobrze pamietam, do 2011 roku.
My za zniszczenia nic nie dostalismy.
woj. slawek
14 Lutego, 2012 - 15:01
Jan Bogatko
Rosjanie nakazali PKWN rezygnację z reperacji wojennych ze strony Niemiec i zabronili skorzystać z Planu Marshalla. Oni to powinni zapłacić rachunek w sporej części.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
>Jan Bogatko
14 Lutego, 2012 - 15:34
Oglądałam wszystkie załączone filmy. Są przepiękne. Nie sposób sobie wyobrazić, jakie piekło przeżyli wtedy Polacy. Szczególnie niepokorni i wyjątkowo odważni mieszkańcy Warszawy. Według mnie współczesnym zwierciadłem pięknych charakterów Warszawiaków i wielkiego patriotyzmu są wszyscy polscy KIBICE.DLATEGO SĄ TAK NIENAWIDZENI i poniżani PRZEZ wrogów POLSKI.
Filmy są wstrząsające i bardzo, bardzo smutne. Dziękuję.
Pozdrawiam.
limba
14 Lutego, 2012 - 15:37
Jan Bogatko
...cieszy mnie, że wybór filmów okazał się trafny. Czasem znalezienie ich, czy zdjęć, trwa dłużej, niż pisanie felietonu. Ale uważam to za b. ważny element tekstu.
Dziękuję,
pozdrawiam,
Jan Bogatko
Re: Kto winien zapłacić za odbudowę Warszawy?
14 Lutego, 2012 - 18:54
Dp filmów o zamordowanej Warszawie dorzuciłabym wstrząsające „Miasto ruin” w 3D - przelot nad ruinami Warszawy z 1945 roku
http://max3d.pl/news.php?id=1301
Nie sposób powstrzymać łez...!
Pozdrawiam z 10.Ursa Minor
Ursa Minor
Ursa Minor
14 Lutego, 2012 - 19:39
Jan Bogatko
...dziękuję za link,
pozdrawiam,
Jan Bogatko
Kto winien zapłacic za odbudowę Warszawy?
14 Lutego, 2012 - 19:55
I znów się popłakałam ogłądając zdjęcia naszych bohaterów i zniszczoną Warszawę.I tak sobie myślę ,dobrze że nie urodziłam się w rodzinie o korzeniach komunistycznych bo czułabym się współwinna tych zbrodni .Dobrze że się o tym pisze i przypomina jacy byli nasi przodkowie.Słyszałam że śp.Prezydent Lech Kaczyński zlecił oszacowanie szkód jakich doznała Warszawa i Polska w czasie II Wojny Światowej w celu odszkodowań od Niemiec.Może ktoś wie więcej na ten temat?
jagoda
matka trzech córek
14 Lutego, 2012 - 22:41
Jan Bogatko
...z tego co wiem, one istnieją,
pozdrawiam,
Jan Bogatko
kruszyna@o2.pl
14 Lutego, 2012 - 22:52
Jan Bogatko
...już mam: 54 miliardy dolarów to wartość strat Warszawy (raport prez. Kaczyńskiego, 2004 rok),
pozdrawiam,
Jan Bogatko
Re: kruszyna@o2.pl
15 Lutego, 2012 - 01:20
A jak wycenić wymordowanie obywateli II RP?!
Pozdrawiam.Ursa Minor
Ursa Minor
Ursa Minor
15 Lutego, 2012 - 13:39
Jan Bogatko
...życie jest bezcenne, nie da się jego przeliczyć na złoto.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
Re: Ursa Minor
15 Lutego, 2012 - 18:54
"...życie jest bezcenne, nie da się jego przeliczyć na złoto."
Właśnie. Zatem Niemcy i Rosja (obojętne jak ją zwał, czy carska czy sowiecka), są już na zawsze wobec Polski niewypłacalne! Ludzkie trybunały mogłyby co najwyżej zasądzić odszkodowania wielo, wielobilionowe i puścić z torbami naszych agresywnych sąsiadów. Mogłyby, gdyby naturalnie był ku temu polityczny klimat, którego jednak - jak dotąd - nie było, i nikt nie jest w stanie przewidzieć, czy kiedykolwiek będzie...
Pozdrawiam.Ursa Minor
Ursa Minor
Ursa Minor
16 Lutego, 2012 - 09:15
Jan Bogatko
Dokładnie. Bez woalki. Niemcy i Rosja. A poza tym ważna jest pamięć. I dlatego zabiegam o jej zachowanie.
Pozdrawiam,
Jan Bogatko
gość z drogi
16 Lutego, 2012 - 11:04
Jan Bogatko
...bardzo dziękuję za przypomnienie,
pozdrawiam,
Jan Bogatko
:JAŁTA" panie Janie pozdrowienia :)
16 Lutego, 2012 - 11:38
gość z drogi
a o tamtych z cygarem w dłoni,warto pamiętać...
"...wiadomo,kto Cezara grał...
i tak zrozumieć trzeba Jałtę"
pozdrawiam serdecznie :)
gość z drogi
gość z drogi
16 Lutego, 2012 - 11:58
Jan Bogatko
...niestety, zmitygował się po herbacie,
pozdrawiam,
Jan Bogatko