30 - lecie Daru Mlodzieży. Jak to"sracz maszyna" nie strawiła Trybuny Ludu.

Obrazek użytkownika mukuzani
Blog

Piszę tę notkę zarówno ku uczczeniu 30- lecia Daru Młodzieży, jak też dla własnej, egoistycznej radości. Bo z moim ślubnym, facetem z cohones, jestem już dłużej niż 30 lat. Te dwie sprawy łączy fakt, że po zbudowaniu w Stoczni Gdańskiej Daru Młodzieży, odbyły się rutynowe tzw. próby morskie tej jednostki. Mąż jest inż.mechanikiem, absolwentem Wyższej Szkoły Morskiej, marynarzem, który - tak wyszło - najgorętszy politycznie czas spędził nie na statku, a w Stoczni. TEJ stoczni. I w próbach morskich Daru Młodzieży był obecny. Bo - to dla szczurów lądowych info :), żaglowiec ów, nie tylko wiatrem jest poruszany. Posiada maszynownię,CKM-ę, niezbędną m.in. do obsługi agregatu prądotwórczego = oświetlenie, maszyna sterowa, pompa p/pożarowa,winda kotwiczna / kiedyś obsługiwana ręcznie, tzw.kabestan/ i jakże ważna z ludzkiego punktu widzenia..... : "sracz maszyna". To takie "cóś" co ma zapewnić ochronę środowiska przed...kupą. Najogólniej i bez szczegółów.:)) Biorąc pod uwagę ilość załogantów - oprócz załogi podstawowej i stoczniowców na Darze Młodzieży byli studenci Gdyńskiej WSM-ki ,przyszli nawigatorzy, których doświadczenie w żeglowaniu było pomocne - dawało to w sumie, circa, 150 chłopa. Każdy konsumował, więc naturalną koleją rzeczy .... A ponieważ w tamtych zamierzchłych czasach papier toaletowy to był towar deficytowy, mocno deficytowy !, to i znikał, nim statek wyszedł w morze. Chłopaki o higienę dbali, więc używali papieru, którego nigdy nie brakowało : egzemplarzy Trybuny Ludu. Mniej przyjemny w zetknięciu z ciałem, ale w ilościach nieograniczonych. I wszystko by było ok. gdyby nie fakt, że wyżej wspomniana "sracz maszyna", cholera wie czy ideologicznie niepoprawna, czy zaprogramowana na lżejszą jakość papieru - zawzięła się i odmówiła posłuszeństwa. I zrobił się problem, bynajmniej nie śmieszny - trochę wyobrazni wszak mamy !. I tu mój ślubny zaradził, i "dał radę", i wszystko dobrze się skończyło. Pozdrawiam wszystkich uczestników prób morskich Daru Młodzieży ! Może któryś z nich zagląda na NP ? Jeżeli tak - zapraszam do leśnych klimatów. Na grilla, piwo, i morskie opowieści. Z całego serca.

Brak głosów

Komentarze

Dar Młodzieży

Trzymasztowa fregata zbudowana została w Stoczni Gdańskiej. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982r. Matką chrzestną została żona wielce zasłużonego komendanta „Daru Pomorza" kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza - Helena Jurkiewicz. 22 lipca 1983r. wypłynął na zlot żaglowców szkolnych z okazji 400 lecia zamku w Osace. Pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza. „Dar Młodzieży" zabrał na pokład 119 studentów Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, którzy spędzili na morzu pełny semestr nauki. Zmienne warunki wietrzne mocno utrudniały statkowi manewrowanie pod żaglami. Na ostatnim odcinku udało się jednak postawić wszystkie żagle i fregata majestatycznie wpłynęła do wewnętrznego portu w Osace, witana owacyjnie przez zgromadzone tłumy na nabrzeżu. Przez 12 dni pobytu w Osace przewinęło się przez pokład ponad 200 000 gości. Podróż trwała 217 dni, żaglowiec przebył 28 065 mil morskich i odwiedził 13 portów.

Kolejnym wielkim rejsem był udział w Operacji Żagiel '84. „Dar Młodzieży" wypłynął 31 marca 1984r., zabierając na pokład studentów z Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Oficjalny start nastapił 18 kwietnia z Brestu. Pierwszy etap rozegrano na Bermudach, drugi wzdłuż wybrzeży Ameryki Płn. do portu Halifax. Na tym etapie „Dar Młodzieży" zwyciężył z takimi konkurentami jak amerykański „Eagle" i boliwijski „Simon Boliwar". Był to duży sukces statku i jego załogi pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza. Wspólna żegluga wszystkich żaglowców prowadziła do portu Gaspe u ujścia rzeki Św. Wawrzyńca, a następnie do Quebeck, które było głównym gospodarzem Operacji Żagiel '84 w „450. rocznicę” odkrycia drogi rzeką Św. Wawrzyńca przez francuskiego żeglarza Jaquuesa Cartiera.

10 lipca 1986r. „Dar Młodzieży" pod dowództwem kpt.ż.w. Leszka Wiktorowicza wyruszył z Gdyni na kolejne regaty: Operacja Żagiel '86 do Newcastle. Przez 4 dni postoju w porcie przez pokład „Daru Młodzieży" przewinęło się mnóstwo zwiedzających, a statek został uznany za najpiękniejszy żaglowiec Operation Sail '86. Podczas wyścigu nie sprzyjały naszemu żaglowcu wiatry, nie pomogła mordercza praca studentów i załogi, pierwszy na mecie zjawił się „Kruzensztern". W 1987r. „Dar Młodzieży" odbył swą najdłuższą podróż do Australii, przepływając 32 352 mil morskich w ciągu 274 dni i dokonując najdłuższego nieprzerwanego przelotu pod żaglami, wynoszącego 1241 mil morskich za co otrzymał nagrodę tzw. „Boston Tea Pot". W latach 1987 - 1988 „Dar Młodzieży" odbywał krótkie rejsy szkoleniowe po Bałtyku z członkami Ligi Morskiej i innych organizacji młodzieżowych związanych z morzem. 1992 udział w regatach „Columbus '95" organizowanych z okazji 500-lecia Ameryki. Fregata zajęła III miejsce w klasie A.

Do końca 2006 r. „Dar Młodzieży" odbył 125 podróży szkoleniowych, odwiedzając 357 portów Europy, Azji, Australii i obu Ameryk, przepłynął ponad 388 000 mil morskich. Przeszkolił 12 024 studentów morskich uczelni z Gdyni i Szczecina oraz średnich szkół morskich. W pierwszej połowie 1997r. (28.12.96 - 20.08.97) „Dar Młodzieży" odbył kolejną wielką wyprawę. Celem podróży był udział w regatach „Osaka Sail '97" i w uroczystościach 100-lecia portu Osaka. W regatach w pokonanym polu pozostawił wiele sławnych żaglowców i zajął I miejsce w klasie A.

W 2007 r. żaglowiec wziął udział w regatach Word Cup Pokal na trasie z Travemünde to Warnemünde, Tall Ships' Races na trasie Aarhus - Kotka- Stockholm - Szczecin, Sail de Ruyter startując z holenderskiego Vlissingen i Cuxhaven Sail. Na jego pokładzie gościli przedstawiciele młodzieży w ramach szczytu J8, spotkania zorganizowanego przy udziale organizacji UNICEF. Zrealizowane zostały, przy współpracy z IMO, praktyki marynarskie dla 50 studentów afrykańskich akademii morskich. W 2008 r., po raz pierwszy w historii żaglowca, przeprowadzone zostały, trwające trzy tygodnie, praktyki 150 uczniów z belgijskiej szkoły morskiej Hogere Zeevaartschool. Przedsięwzięcie odniosło sukces i zaowocowało współpracą w kolejnym roku. W czerwcu żaglowiec uczestniczył w obchodach Dni Morza w Szczecinie, na jego pokładzie spotkali się przedstawiciele władz miasta i zaproszeni przez nich goście z różnych branż przemysłu morskiego. Podczas pierwszego etapu regat Tall Ships' Races "Dar Młodzieży" zajął III miejsce. Pamiętnymi wydarzeniami stały się regaty L'Armada Rouen, Hanse Sail Rostock i Lütte Sail Bremerhaven 2008.

Dane techniczne

Typ statku

Żaglowiec szkolny
Fregata trzy masztowa

Bandera

Polska

Port macierzysty

Gdynia

Rok, miejsce i symbol budowy

1982, Stocznia Gdańska.....

http://www.am.gdynia.pl/text/15-5_pl.php

Vote up!
0
Vote down!
0

mukuzani

#269291

Mukuzani! Ty to masz zdrowie! :-))). Nie wspominając już o zdrowiu Twojego Ślubnego! :-))). Obydwojgu dużo zdrowia! :-)

Pozdrawiam

PS. Do ponad trzydziestoletniego stażu nie tak wiele mi brakuje. :-)))

Vote up!
0
Vote down!
0
#269358

A Ty to zdrowie oceniłeś różdżką, rozpostartą nad tekstem ??

Vote up!
0
Vote down!
0

mukuzani

#269382

Różdżką? Też! ;-)))

Znikam :-)

Vote up!
0
Vote down!
0
#269384

znikasz jak ja zajrzałam na chwilkę, com Ci uczyniła :(

Vote up!
0
Vote down!
0

mukuzani

#269386

A, Mukuzani, jeszcze jedno...Ślubny Cię jeszcze z domu nie wyrzucił? Za tę sracz-maszynę??? :-))). To się jakoś na "k" nazywa, ta maszyna... :-)))

Znikam na dobre!

Vote up!
0
Vote down!
0
#269387

"Sracz-maszyna" - statkowe określenie oczyszczalni fekali.

http://www.full-ahead.net/Slownik/Slownik_slowa.htm

Vote up!
0
Vote down!
0

mukuzani

#269393