SKOŃCZYŁ SIĘ POPYT NA URAN, CZYLI POCZĄTEK KOŃCA PRZEMYSŁU NUKLEARNEGO
Niechęć świata do energetyki jądrowej dopiero zaczyna być odczuwalna, ale wygląda na to, że akcje uranu spadną z pieca na łeb. Katastrofalne wydarzenia w Japonii już spowodowały potężny spadek cen akcji uranu
Po wydarzeniach w Japonii zapotrzebowanie na uran zdecydowanie się zmniejszyło.
Tymczasem cały szereg największych kopalni uranu planował rozszerzenie wydobycia.
Położona w buszu południowoaustralijska kopalnia uranu Olympic Dam posiada największe światowe zasoby uranu. Jest to również czwarte co do wielkości w świecie najbogatsze złoże miedzi i piąte złota.
Właścicielem kopalni jest BHP Billiton, który planował na początku przyszłego roku rozszerzyć inwestycje o drobne 30 miliardów dolarów.
Roczne wydobycie w kopalni Olympic Dam wynosi 235 000 ton miedzi, 4 500 ton uranu i 100 000 uncji złota. Jeżeli wydobycie zostanie zwiększone, wyniesie ono 750 000 ton miedzi, 19 000 ton uranu i 800 000 uncji złota. Planowany wzrost wydobycia uranu wyniesie mniej więcej 20 % obecnej światowej produkcji.
Dlaczego BHP zamierza wydobywać uran, skoro tak marnie wygląda perspektywa jego ceny? Nie lepiej byłoby poczekać na lepsze czasy zmniejszając tymczasowo wydobycie? Szczególnie, że biorąc pod uwagę klopoty jakie mają z bezustannymi demonstracjami i inspekcjami, właśnie to by pragnęli zrobić.
I tutaj jest pies pogrzebany. BHP nie może dalej wydobywać miedzi, a zostawić odłogiem uranu. Uran w procesie mineralizacji musi zostać oddzielony od miedzi.
A jeżeli cena miedzi utrzyma się na 4$/ funt, potencjalny zysk może być tak pociągający, że BHP będzie dalej produkowac miedź, a uran sprzedawać za psie pieniądze, choćby i ze stratą. Prognoza cen na miedź utrzyma wydobycie uranu.
Kopalnia uranu Rossing w Namibii – w większości udziały są w posiadaniu Rio Tinto – rozpoczęła działalność w 1976 roku.W 2009 produkowała już 4 150 ton tlenku uranu stając się trzecią co do wielkości wydobycia kopalnią na świecie.
Nieopodal leży kopalnia Rossing South – jedno z odkryć tej dekady. W sierpniu oszacowano jej zasoby na dziesięciokrotnie większe niż sądzono – a dokładnie na 257 milionów funtów uranu – co oznacza, że jest to szóste największe światowe zloże uranu. Jako kopalnia odkrywkowa mogłaby wydobywać rocznie 15 milionów funtów uranu, co w dziedzinie wydobycia postawiłoby ją na drugim miejscu , zaraz po kopalni uranu McArthur River w Kanadzie.
Tak więc lada chwila Rossing South zamierza rozpocząć wydobycie, a dołoży się do tego o 20% wyższe wydobycie z Olympic Dam – i to akurat teraz, kiedy światowy przemysł nuklearny powoli zaczyna się zwijać.
To są te rodzaje zmian, które prowadzą do wielkich załamań cen na giełdzie.
Niechęć świata do energetyki jądrowej dopiero zaczyna być odczuwalna, ale wygląda na to, że akcje uranu spadną z pieca na łeb. Katastrofalne wydarzenia w Japonii już spowodowały potężny spadek cen akcji uranu, po którym nastąpił niewielki wzrost średnich kursów rynkowych, typowy dla sytuacji po uprzednim znacznym spadku.
Nowe projekty w energetyce jądrowej są przesuwane lub odwoływane, szczególnie że nastawienie społeczeństwa, a także polityczne naciski sprawiają, że niemożliwością jest otrzymać na nie pozwolenie. Ceny uranu spadają, a banki nie chcą finansować projektów, dla których nie ma ekonomicznego uzasadnienia.
Oznacza to po prostu nieodwołalny upadek przemysłu wydobycia uranu
Opracowane na podstawie:
http://www.financialsense.com/contributors/dominic-frisby/the-bull-market-in-uranium-is-over
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 2668 odsłon
Komentarze
Funt. 1 funt (UK)
1 Kwietnia, 2011 - 17:47
Funt.
1 funt (UK) [lb]=0,453592 kilogram [kg]
"nadprodukcja" i spadek cen -
To dobra wiadomość dla inwestora w energetykę atomową .
Szczególnie wobec zasobów (różne źródła - komu wierzyć? ) http://ziemianarozdrozu.pl/artykul/940/energetyka-jadrowa-na-ile-wystarczy-uranu-27
uncja złota.
Jako mieszkańcy Europy kontynentalnej, naturalnymi jednostkami dla nas są gramy, uncja zawiera ich 31,1035. -
Za danymi z Twojego wpisu:wychodzi ok . 3100 kg.(to daje ok 0.16 m3) 160 l.
- jak szukano 100 m3 http://www.antoranz.net/CURIOSA/ZBIOR5/C0511/20051120-QZD07082_nieporoz.HTM
Ciekawy temat.
Pozdrawiam
Re: SKOŃCZYŁ SIĘ POPYT NA URAN, CZYLI POCZĄTEK KOŃCA PRZEMYSŁU N
1 Kwietnia, 2011 - 18:06
podwojenie ceny uranu spowoduje wzrost ceny energii o 7 procent. A taki sam wzrost cen paliw kopalnych spowoduje wzrost cen prądu o 70 procent.
http://wiecejtlenu.ovh.org/blog/?p=170
Re: SKOŃCZYŁ SIĘ POPYT NA URAN, CZYLI POCZĄTEK KOŃCA PRZEMYSŁU N
1 Kwietnia, 2011 - 18:08
Dla wytworzenia energii elektrycznej 1 TWh potrzeba 22.6 ton uranu naturalnego. Obecna produkcja energii elektrycznej z elektrowni jądrowych wynosi 2658 TWh (dane za 2006 rok) co odpowiada zużyciu 60 070 ton uranu naturalnego rocznie. Udokumentowane zasoby uranu dostępne w cenie 130 USD/kg U3O8 (4,7 miliona ton) i wykorzystywane tylko w reaktorach z cyklem otwartym wystarczyłyby na 78 lat. Jest to większy wskaźnik zapasu niż przyjmuje się zwykle dla większości minerałów.
http://www.ian.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=127%3Aenergetyka-jdrowa-na-ile-wystarczy-uranu&catid=15%3Awydobycie-i-przetwarzanie-paliwa-jdrowego&Itemid=5
Zasoby uranu w Polsce
1 Kwietnia, 2011 - 18:13
Zasoby uranu w Polsce
W Polsce zasoby rozpoznane i prawdopodobne to około 100 000 ton uranu naturalnego, a więc dość dla każdego przewidywalnego programu nuklearnego w naszym kraju. W chwili obecnej wydobycie tego uranu byłoby nieopłacalne, bo tańszy uran możemy kupić z wielu krajów, np. z Australii, Kanady czy Namibii, ale w dyskusji aspektów strategicznych warto zdawać sobie sprawę, że Polska może bazować na własnym uranie.
Nasze złoża należą wprawdzie do ubogich, ale niektóre z nich (Wambierzyce, Grzmiąca, Okrzeszyn) mają szczególną zaletę. Są to złoża pokładowe, o w miarę jednolitym charakterze, co umożliwia ich dość regularną eksploatację przez dziesiątki lat.
Ponadto uran można uzyskiwać jako produkt uboczny przy wydobyciu innych minerałów. Największa na świecie kopalnia uranu to Olympic Dam w Australii, gdzie uran jest domieszką do złóż miedzi o zawartości 0,02%w rudzie, to jest 200 ppm. W Polsce także możliwy jest odzysk uranu występującego jako domieszka do pokładów miedzi w rejonie Lubin-Sieroszowice. Zawartość uranu w rudzie wynosi tam ~ 60 ppm, przy zawartości miedzi 2%. Całkowite zasoby rudy to 2400 mln ton, miedzi 48 mln ton, a uranu 144 000 ton. Stanowi to ekwiwalent ~ 900 GWe-lat, które można uzyskać z tych zasobów w elektrowniach jądrowych, przy wkładzie energii mniejszym niż 5% energii uzyskiwanej w tych elektrowniach. Dodatkową zaletą byłaby redukcja radioaktywności w odpadach z oczyszczania miedzi.
Obecna roczna produkcja w zagłębiu Lubin Sieroszowice wynosi ~ 569 000 ton Cu, a ilość uranu zrzucana na hałdy to ~ 1 700 t/a. Stanowi to rocznie ekwiwalent paliwa dla 10 elektrowni jądrowych, o łącznej mocy 10 000 Mwe
Andrzej Strupczewski
Doc dr inż. Andrzej Strupczewski jest wiceprezesem Stowarzyszenia Ekologów na Rzecz Energii Nuklearnej SEREN
Żelazny most
1 Kwietnia, 2011 - 18:20
http://www.kghm.pl/index.dhtml?category_id=267
http://www.flickr.com/photos/stempel_/2190837440/
Sigma. mechanizm cen na uran
1 Kwietnia, 2011 - 18:31
Kontrakty na nowojorskiej giełdzie opiewają na minimum 250 funtów (ponad 113 kilogramów) uranowego paliwa. Rozliczenie transakcji nie musi wiązać się z dostarczeniem towaru - sprzedający często zwraca kupującemu nadwyżkę aktualnej ceny nad ceną wynikającą z zawartego kontraktu. (Albo sam dostaje zwrot, jeśli ceny spadły.)
Takimi wirtualnymi transakcjami na rozmaitych rynkach zainteresowane są firmy, które chcą zabezpieczyć się przed ryzykiem niepewnych cen. To także atrakcyjny instrument dla kapitału spekulacyjnego.
W pierwszym dniu notowań kontrakt czerwcowy osiągnął cenę 140 USD za funt, a kontrakt na sprzedaż uranu w styczniu przyszłego roku przekroczył 150 dolarów za funt żółtego ciasta.
http://www.atomowe.kei.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=394&Itemid=2
Re: Sigma. mechanizm cen na uran
1 Kwietnia, 2011 - 21:39
A nasi politycy polikwidowali kopalnie węgla kamiennego.
TRYBUNAŁ STANU!
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, áldd meg a magyart
Jadwiga Chmielowska
1 Kwietnia, 2011 - 21:46
Gdybyśmy byli w sytuacji Japonii, która nie ma ani wód geotermalnych, ani węgla kamiennego czy brunatnego, ani gazu łupkowego - to bym jeszcze rozumiała tę chęć posiadania atomu. ale tak?
Pozdrawiam
Sigma
w sytuacji Japonii, która nie ma ani wód geotermalnych,
1 Kwietnia, 2011 - 22:19
??????
Pozdrowienia z Japonii dla Sigmy
1 Kwietnia, 2011 - 22:22
Gorące .
Re: Pozdrowienia z Japonii dla Sigmy
1 Kwietnia, 2011 - 23:05
No właśnie mają, dlaczego z nich nie korzystają?
Jak przeczytałem Twój komentarz po prawej ;) stronie na marginesie, to aż się zdziwiłem, ale potem jak zobaczyłem zdjęcia, to od razu zrobiło mnie się na duszy cieplej i lekko. Japończycy mają swoje złoża wód geotermalnych i z nich nie korzystają? To jest bardzo dziwne, naprawdę. Widocznie i tam w Japonii działa niewidzialna ręka wolnego handlu i liberalizacja rynku energetycznego. ;) Jednak jak widać i to było za mało, dlatego trzeba było znowu destabilizować Japonię wielkim niespotykanym do tej pory trzęsieniem ziemi oraz tsunami, ponieważ Japonia to tradycyjny naród, niezależny i suwerenny, jednak już młodzi Japończycy żyją jak Amerykanie i to ich śpiewanie, ech, "karałooka", tak jak i nas zaczynają tym męczyć nad polskim morzem. :)) Teraz świat demokratyczny będzie musiał pomóc zniszczonej Japonii. :)
A pamiętają Państwo scenę z filmu o japońskiej Jakuzie z filmu Black Rain? Ile to lat temu było? No i ta ich karaoke, ech i ta na siłę przeprowadzana amerykanizacja w Japonii wszystkiego co japońskie. ;))
Re,Re: Pozdrowienia z Japonii dla Sigmy
1 Kwietnia, 2011 - 23:10
Zdjęciuszko działa?
A wcześniejsze linki? -
Problem ten co wczoraj - Ciekawy temat
spaprany lewackim podejściem .
Nie odkręcisz tego - to :RAF, Baader-Meinhof
Harcerz zawsze sobie poradzi; a my???
1 Kwietnia, 2011 - 23:10
Japończycy mają makaki na geotermalne wody, Francuzi mają świnie na trufle, Australijczycy kangury na uran, Polacy Komorowskiego na głuszce, a niepoprawni mają Harcerza, tylko jak dotąd nie wiadomo po co.
>Harcerz
1 Kwietnia, 2011 - 23:22
Art. 256. KK
Kto publicznie propaguje faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołuje do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Ok . Dwa lata odpoczynku od
1 Kwietnia, 2011 - 23:24
Ok .
Dwa lata odpoczynku od "prawicy"
Re: Dziękuje za konstruktywną dyskusję
2 Kwietnia, 2011 - 01:44
I tak oto Harcerz został lewackim terrorystą. :))))))
Re: Re: Dziękuje za konstruktywną dyskusję
2 Kwietnia, 2011 - 11:52
Logika.
Pojechał Pan do Japonii
1 Kwietnia, 2011 - 22:36
aby zrobić sobie zdjęcie? Co za rozrzutność! Ale to Pana sprawa.
Oczywiście ma Pan swoje własne argumenty za budową elektrowni atomowych. Ale w całej tej ogólnopolskiej gadaninie brakuje mi solidnej dyskusji środowisk naukowych co do bilansu energetycznego Polski i źródeł zaopatrzenia w energię oraz kosztów jej pozyskania. W mediach preferuje się tylko "jedyny słuszny" kierunek wskazany przez Tuska ignorując zdania odrębne. Społeczeństwo powinno znać różne zdania na ten temat a nie tylko te, które płyną z tuby propagandowej PO.
Szpilka
Piękny język. Cóż, że
1 Kwietnia, 2011 - 23:03
Piękny język.
Cóż, że ze Szwecji ?
Tak, możemy oglądać dyskurs - Leśnych dziadków.
Portale promują "zielone szkoły" .
Jadwiga Chmielowska,
1 Kwietnia, 2011 - 22:03
http://gornictwo.wnp.pl/khw-nici-z-siegniecia-po-zloza-bylej-kopalni-niwka-modrzejow-i-wybudowania-elektrowni,127777_1_0_0.html
elektrownia "PiastII"
http://finanse.wp.pl/kat,7069,title,Decyzja-RWE-w-sprawie-elektrowni-weglowej-na-Slasku-w-tym-roku,wid,12378306,wiadomosc.html?ticaid=1c0d5
Nowoczesna ściana w KWK- Po zastosowaniu w ścianie kombajnu Electra-1000 zyskano wydobycie maksymalne 12.959 ton na dobę.
(tyle co 2-5 kopalniach przed 1990r.)
Byłem świadkiem rozmówki dwóch pokoleń górników(dozór).
Wymiana zdań o technice i BHP - porównanie warunków i wydajności w kopalni "Piast" .
Re: Re: Dziękuje za konstruktywną dyskusję
2 Kwietnia, 2011 - 12:23
..... Harcerzu, jak się nazywa taki Gość, który, od czasu do czasu , burzy to co sam zbudował ???
W moim przypadku... , w umiejętny sposób , wykorzystujesz to,że mam szczerą sympatię do Twojego intelektu i trzeżwego spojrzenia na to co Nas otacza.
Nigdy, przenigdy nie zapomnę Ci tego jak w cudownie prosty sposób "sprowadziłeś " mnie na ziemię ... - dając link do stanu uzbrojenia Armii tureckiej. /to było w kontekście dyskusji o akt. stanie naszej Armii/. Ja wiem, to był prosty zabieg i ewidentna sprawa , Dobra OK !! ZACZYNAM truć :-))) Harcerzu, Ty i ja wiemy,że nie jesteś " lewicowym palantem " , ale dlaczego godzisz się aby tak Cię traktować...
Z tą jądrową energią to zaczekajmy trochę !!??
Pozdrawiam
Re: Re: Re: Dziękuje za konstruktywną dyskusję
2 Kwietnia, 2011 - 12:45
-dlaczego godzisz się aby tak Cię traktować...
Nie . nie godzę się na takie traktowanie .Dlatego daje głos przeciw propagowaniu ideii zgubnych i budowaniu postaw wstecznych.
osobiste wycieczki (niektórych) pozostawiam obok (wykazałem chyba Ich ociężałość) .
Chodzi o temat: Sigma omawiając "rzeczywistość" wyciąga bajkowe wnioski.
(stąd klilka linków do tego ALL-gorowego tekstu)
Ujęcie sprawy w ten sposób jest kolejnym segmentem propagandy CO2 + pakiet klimatyczny - słowem polityka.
Jeśli polityki zdecydją - opłacalna będzie produkcja paliw z cegieł .
Niektórych, wk....am-
dobrze !
Bo chamstwo .... trzeba....
Czyż nie jest chamstwem odnoszenie się do "kogoś" a nie tematu- sami podbijają piłeczkę .
Na takich postawach buduje się extremim -czego najczystszą postacią była "ta' grupa.
Wykształconych idiotów- bardz grożnych.
Ps. "o armii tureckiej" - nie mam "listy" i "wykazu" tzw. przyjaciół .
Każdy z otwartą głową jest druchem .
Proponuje linka (jeśli można) o syndromie grupowego myślenia-
http://pl.wikipedia.org/wiki/Syndrom_grupowego_my%C5%9Blenia
do tego mógłbym podpiąć wiele osób i zjawisk na Niepoprawnych.pl
Jest potrzeba? Nie . Sprawy same się dzieją a ludziska zmieniają(modyfikują) poglądy .