Samochód elektryczny jest eko? Publicysta "Jerusalem Post" obala mity "Zielonych": Katastrofa środowiska i koszty ludzkie

Obrazek użytkownika Andy-aandy
Nazwa serwisu: 
wpolityce.pl
Cytat: 

(...) Koszty środowiskowe i społeczne

Powołując się na informacje, jakie otrzymał od Steve’a Greenfielda, założyciela i dyrektora generalnego Automotive Ventures, funduszu venture capital skoncentrowanego na inwestycjach w przestrzeń mobilną Blum wskazuje, iż „jednym z kluczowych elementów składających się na nowoczesny akumulator do samochodów elektrycznych jest lit”, wydobywanie którego wcale nie jest przyjazne dla klimatu, ponieważ do wyprodukowania jednej tony litu potrzeba około 70 tys. litrów wody.

Przypomina, że ponad połowa światowych zasobów litu znajduje się w „trójkącie litowym” między Argentyną, Boliwią i Chile. Lit musi następnie zostać wysłany – na statkach – do Chin, gdzie powstaje 80 proc. światowych akumulatorów litowo-jonowych.

Baterie do pojazdów elektrycznych wymagają również kobaltu, ponieważ odpady powstające w wyniku wydobycia tego metalu zanieczyszczają powietrze i glebę, prowadząc do zmniejszenia plonów, skażenia żywności i wody oraz problemów ze zdrowiem układu oddechowego i rozrodczego. Jeśli chodzi o atmosferę, wydobycie kobaltu uwalnia zarówno dwutlenek węgla, jak i dwutlenek azotu

— stwierdza Blum podkreślając, iż „są też koszty ludzkie”.

Ponad 70 proc. światowego kobaltu pochodzi z Demokratycznej Republiki Konga, gdzie około 200 tys. górników – w tym 25 tys. dzieci – można znaleźć kopiących pod ziemią w małych „kopalniach rzemieślniczych” przy niewielkim nadzorze i jeszcze mniejszych środkach bezpieczeństwa

— informuje.

Na drugim końcu życia pojazdu elektrycznego czeka kolejna katastrofa środowiskowa: samochody elektryczne nie mają gdzie umrzeć

— wylicza publicysta „Jerusalem Post” zauważając, iż „tradycyjne pojazdy z silnikiem spalinowym po osiągnięciu pewnego wieku są rozbierane na części lub, jeśli nadal nadają się do jazdy, wysyłane do gospodarek wschodzących, gdzie rozpoczynają drugie życie”. (...)

ENGLISH VERSION

FORUM

WSKLEPIKU

WPOLSCE

BANK CENTRALNY

TYGODNIK

SUBSKRYBUJ

ZALOGUJ SIĘ

Premium

Polityka

Świat

Smoleńsk

Media

Społeczeństwo

Gospodarka

Sport

Historia

Kultura

Kościół

wSieci Finansów

Zdrowie

ELEKTROMOBILNOŚĆ

Samochód elektryczny jest eko? Publicysta "Jerusalem Post" obala mity "Zielonych": Katastrofa środowiska i koszty ludzkie

Gospodarka

opublikowano: godzinę temu

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria

Podziel się

34

„Okazuje się, że pojazdy elektryczne nie są tak neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, jak kiedyś się spodziewałem - pisze Brian Blum na łamach „Jerusalem Post”. Wyjaśnia, że problemem nie jest eksploatacja „elektryka”, ale technologia jego powstawania.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

-NASZ WYWIAD. Czy to koniec samochodów spalinowych w Europie? Prof. Krysiak: „Niewyobrażalne szaleństwo”

-Premier: Polska jest już liderem elektromobilności w Europie. To nie tylko nowe miejsca pracy, ale też intensywny, szybki rozwój

Wierzyliśmy, że pojazdy elektryczne (EV) stanowią mały, ale znaczący krok w kierunku ograniczenia skutków zmian klimatycznych. Pojazdy elektryczne pomogłyby odzwyczaić świat od paliw kopalnych, zmniejszyć liczbę chorób i śmierci związanych z zanieczyszczeniem, zapewniając jednocześnie płynniejszą, szybszą i bardziej wyrafinowaną jazdę. Nic z tego się nie zmieniło per se, ale okazuje się, że pojazdy elektryczne nie są tak neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, jak kiedyś się spodziewałem

— pisze Brian Blum na łamach „Jerusalem Post”. Wyjaśnia, że problemem nie jest eksploatacja „elektryka”, ale technologia jego powstawania.

Koszty środowiskowe i społeczne

Powołując się na informacje, jakie otrzymał od Steve’a Greenfielda, założyciela i dyrektora generalnego Automotive Ventures, funduszu venture capital skoncentrowanego na inwestycjach w przestrzeń mobilną Blum wskazuje, iż „jednym z kluczowych elementów składających się na nowoczesny akumulator do samochodów elektrycznych jest lit”, wydobywanie którego wcale nie jest przyjazne dla klimatu, ponieważ do wyprodukowania jednej tony litu potrzeba około 70 tys. litrów wody.

Przypomina, że ponad połowa światowych zasobów litu znajduje się w „trójkącie litowym” między Argentyną, Boliwią i Chile. Lit musi następnie zostać wysłany – na statkach – do Chin, gdzie powstaje 80 proc. światowych akumulatorów litowo-jonowych.

Baterie do pojazdów elektrycznych wymagają również kobaltu, ponieważ odpady powstające w wyniku wydobycia tego metalu zanieczyszczają powietrze i glebę, prowadząc do zmniejszenia plonów, skażenia żywności i wody oraz problemów ze zdrowiem układu oddechowego i rozrodczego. Jeśli chodzi o atmosferę, wydobycie kobaltu uwalnia zarówno dwutlenek węgla, jak i dwutlenek azotu

— stwierdza Blum podkreślając, iż „są też koszty ludzkie”.

Ponad 70 proc. światowego kobaltu pochodzi z Demokratycznej Republiki Konga, gdzie około 200 tys. górników – w tym 25 tys. dzieci – można znaleźć kopiących pod ziemią w małych „kopalniach rzemieślniczych” przy niewielkim nadzorze i jeszcze mniejszych środkach bezpieczeństwa

— informuje.

Na drugim końcu życia pojazdu elektrycznego czeka kolejna katastrofa środowiskowa: samochody elektryczne nie mają gdzie umrzeć

— wylicza publicysta „Jerusalem Post” zauważając, iż „tradycyjne pojazdy z silnikiem spalinowym po osiągnięciu pewnego wieku są rozbierane na części lub, jeśli nadal nadają się do jazdy, wysyłane do gospodarek wschodzących, gdzie rozpoczynają drugie życie”.

Wiadomo, że akumulatory w samochodach elektrycznych eksplodują, a zawarte w nich chemikalia mogą być toksyczne, jeśli nie są traktowane z ostrożnością

— powiedział Blumowi Greenfield.

„Bądźmy ostrożni i zdejmijmy nasze ideologiczne zasłony”

Czasami mam wrażenie, że entuzjaści i producenci samochodów elektrycznych mają słaby punkt, jeśli chodzi o ogólne korzyści, jakie pojazd elektryczny przynosi w łagodzeniu zmian klimatycznych

— wyznaje dodając, iż „problemy z utylizacją i recyklingiem akumulatorów litowo-jonowych zostaną ostatecznie rozwiązane. Nadchodzą nowe technologie akumulatorów, które zmniejszą naszą zależność od kobaltu”. (...)

Twoja ocena: Brak Średnia: 5 (2 głosy)