Związek prokuratury jutra z cnotami ministra
Po zapoznaniu się z projektem nowej ustawy o prokuraturze mam poważne obawy, czy ta kolejna „reforma” wypali. Ustawodawca powiela stare rozwiązania i popełnia kardynalne błędy. Ustawa nie zawiera rozwiązań, o których mówiła zjednoczona prawica w kampanii wyborczej i o których mówi do dzisiaj. Lekko i powierzchownie potraktował ustawodawca jeden z najważniejszych czy najbardziej znaczących w tej ustawie czynników - czynnik ludzki. Status quo zostało nienaruszone – prokuratorzy będą jak 30 lat temu BMW – bierni, mierni, wierni i nietykalni.
Nawet najlepsza ustawa nie spełni swej roli, jeśli „jakość” prokuratorów pozostanie bez zmian, prokuratorzy dalej będą mieli imunitet, a ich odpowiedzialność karna, dyscyplinarna i służbowa pozostanie dalej fikcją.
Pomimo zmiany ustroju, transformacji, różnych barw politycznych u władzy, prokuratura nie doczekała się nowej, kompleksowej ustawy o prokuraturze przez 26 lat. Obowiązująca od ponad 31 lat ustawa, pomimo ca. 50 nowelizacji nie straciła nigdy swojego sowieckiego ducha. Do dzisiaj, pomimo ćwiercza funkcjonowania demokratycznego państwa prawa, nie zmienił się fundamentalnie tryb funkcjonowania prokuratur. Dalej pokutuje - wydaje się wśród lwiej części prokuratorów - przekonanie, że korporacja i polityka, a nie prawo definiuje co im wolno, a co nie. Bezprawne działania prokuratorów to niemal norma, a nie aberacja. Bezkarność każdego niemal zaniechania, niedopełnienia obowiązków, szalbierstwa i przestępstwa prokuratorów doprowadziło do degrengolady tej instytucji i niemal całkowitej demoralizacji jej funkcjonariuszy. To patetyczna i tragiczna imitacja państwa prawa i demokracji, w którym de facto obywatel poza prawem wrzucenia swojego głosu do urny wyborczej, pozbawiany jest równie ważnego prawa do kontroli rządzących.
PRL-owska ustawa gwarantuje, iż na stanowisko prokuratora powoływany jest człowiek o „nieskazitelnym charakterze”. Niemal identyczne rozwiązanie przyjęto w nowej ustawie. Abstrahując od utopii oczekiwania zmaterializowania się jakiegoś nieokreślonego precyzyjniej "nieskazitelnego charakteru" gdy od takich ideałów, jak od gwiazd, dzielą nas tysiące lat świetlnych[i], trzeba zaznaczyć, że przy zatrudnianiu prokuratora – który często nie przekroczył jeszcze trzydziestki[ii] - praktyczna ocena jego charakteru jest nie tylko utrudniona, ale przede wszystkim nie ma praktycznie wogóle miejsca. Sprawdzana jest tylko niekaralność i informacje uzyskane od policji. Dodać należy, iż uzyskanie negatywnych informacji niekoniecznie jest oceniane jako „skaza na charakterze”.
Tymczasem, aby jakakolwiek reforma miała sens i szanse powodzenia, trzeba przyszłe kadry prokuratorów;
- Wychować!
Stare przysłowie - czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci - zawsze jest aktualne. Ani studia prawnicze, ani „Duraczówka” dla przyszłych prokuratorów, ani korporacje prawnicze nie kształtują etyki zawodowej swoich członków, co winno być nieodzowną konsekwencją istnienia i działania bez patologii (każdej) grupy zawodowej. A poprzeczka powinna być dużo wyżej, bowiem rola prokuratora jest niezwykle ważna i odpowiedzialna – rzetelne, zgodne z prawem ściganie i oskarżanie przestępców. Powierzanie tej roli przypadkowym prawnikom, bez weryfikacji ich
- Rygorystycznie sprawdzać „nieskazitelność charakteru” przy zatrudnianiu
W krajach Europy zachodniej, USA, Kandzie, Australii, etc. reprezentowanie przez kandydata wysokiego poziomu moralnego sprawdzane jest w sposób wyjątkowo staranny. Kandydat składa odpowiedzi w ankiecie na szereg szczegółowych pytań dotyczących jakiejkolwiek kolizji z prawem, w tym zwykłych wykroczeń – niezapłacony parking i inne wykroczenia drogowe, posiadanie długów, rozliczanie z fiskusem w terminie, historię płatności kart kredytowych, itp. Ponadto zasięgana jest opinia o kandydacie w miejscu zamieszkania, ze szkół, do których uczęszczał, w organizacjach, których kandydat był lub jest członkiem itd.
W Polsce rygorystyczny sposób dokonywania oceny posiadania „nieskazitelnego charakteru” przy zatrudnianiu ma tym bardziej kluczowe znaczenie, iż od momentu zatrudnienia, zakłada się, że każdy prokurator dysponuje „nieskazitelnym charakterem” i tylko udowadniając na drodze procedury dyscyplinarnej, karnej lub cywilnej - domniemanie to można obalić. A to w myśl obowiązującej zasady - klika chroni, klika radzi, klika nigdy cię nie zdradzi – praktycznie zdarza się niezwykle rzadko!
- Dyscyplinować i karać!
O obecnej fikcji odpowiedzialności dyscyplinarnej (nie tylko prokuratorów) napisano tomy. Nieodzowna jest przejrzystość i jawność odpowiedzialności, dyscyplinowania i karania za sprzeniewierzenie się deontologii zawodowej i popełnienie przestępstw, zamiast nieetycznej solidarności zawodowej i zamiatania przewinień i przestępstw pod dywan. Etos prokuratorski przestał istnieć. Prokurator nie dąży do ustalenia stanu faktycznego zgodnego z prawdą materialną. Prokuratorzy są postrzegani przez społeczeństwo jako zorganizowana grupa przestępcza. To jest absurdalna sytuacja, kiedy część tych co stoją na straży naszego bezpieczeństwa i porządku prawnego, niczym nie różnią się od przestępców, których ścigają i oskarżają.
Śledztwo/dochodzenie i później akt oskarżenia - to nie tylko zebranie (lub de facto w naszej rzeczywistości - często spreparowanie, zmanipulowanie) jakichś dowodów winy, jako tako trzymających się kupy. W naszej smutnej rzeczywistości, zbyt często weryfikacja dowodów oskarżenia jest w sądzie powierzchowna, a umorzenia spraw lub uniewinnienia są rzadkością. Prokurator posiada ogromną, dyskrecjonalną władzę, przesądzającą, niekiedy w decydującym stopniu, o życiu oskarżonego i jego rodziny. Były wice - MS Michał Królikowski powiedział o tym procederze;
„…mając akt oskarżenia, (sędziowie) mentalnie angażują się, aby tak długo szukać dowodów, aż znajdą tezy na jego poparcie (…) Sami sędziowie zresztą twierdzą, że bardzo często angażują się w ratowanie aktu oskarżenia i tak prowadzą postępowanie, żeby usunąć ewentualne jego braki. I to jest właśnie powód, że zapada 92% ( w rzeczywistości 97-8%) wyroków skazujących, a tak mało jest wyroków uniewinniających”.
Odpowiedzialność karna, dyscyplinarna i służbowa prokuratorów w projekcie nowej ustawy – Prawo o prokuraturze utrzymuje dokładnie takie same stare rozwiązania, łącznie z utrzymaniem absurdalnego imunitetu prokuratora.
Ciekawostka pierwsza: Warto przy tym podkreślić, iż w większości krajów zachodniej Europy i krajach common law prokuratorzy nie posiadają imunitetu. Za przestępstwa czy wykroczenia karani są jak inni obywatele, bez – jak w naszym porządku prawnym - najczęściej zakończonych fiaskiem prób uchylenia tego imunitetu.
Ciekawostka druga: Rekord długości postępowania o uchylenie immunitetu w Polsce wynosi ponad 5 lat i 4 miesiące! Pikanterii tej paranoidalnej sytuacji dodaje fakt, iż rzeczony prokurator, wystąpił o odszkodowanie za przewlekłość postępowania i dostał odszkodowanie.[iii]
W kontekście powyższych informacji o unormowaniach odpowiedzialności prokuratora w nowej ustawie, zwykłym kłamstwem są wywody ministra Ziobro w nr. 5 tygodnika „Do rzeczy” (1-7 lutego); „nie może być tak, by wewnętrzne korporacje – bez udziału czynników zewnętrznych i często wbrew interesowi społecznemu – decydowały o tym, czy prokurator lub sędzia dopuścił się przestępstwa i czy dochował godności zawodu.” - są smutnie nieprawdziwe i oburzające.
Według ministra „nie może być tak...”, a w nowej ustawie jak wół stoi, że wbrew obiecankom nadal „jest i będzie tak”.
A minister Z.Ziobro twierdzi, iż dotrzymanie słowa jest dla niego cnotą.[iv]
[i] A. Lutwak “GŁos Prawa” 1933r. „rzecz daremna i utopijna...Od ideałów bowiem, jak od gwiazd, dzielą nas całe światy, a charakter nieskazitelny w znaczeniu dosłownem… to superlatyw, to ideał niebosiężny, prawie nieziszczalny...prawa ziemskie pisane są dla ziemian, a nie dla niebian”.
[ii] projektowana dolna granica wieku prokuratora 26 lat
[iii] Przypadek ten opisuje A. Herzog, Postępowanie w przedmiocie uchylenia immunitetu prokuratorskiego – stan prawny i praktyka (cz. II), Prokuratura i Prawo 2008, nr 6, s. 12.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 3491 odsłon
Komentarze
FAXE - bardzo ważną uwagę zamieściłaś:
13 Lutego, 2016 - 00:09
"Nawet najlepsza ustawa nie spełni swej roli, jeśli „jakość” prokuratorów pozostanie bez zmian"
Pozdrawiam z 5*.
contessa
___________
"Żeby być traktowanym jako duży europejski naród, trzeba chcieć nim być". L.Kaczyński
NIe "nie nadałżam"
13 Lutego, 2016 - 01:06
Mój móżg jest zbyt odlęgły od poruszanego tematu. Zrozumiałem tylko , ze jest źle i nie będzie lepiej. Sądząc z tego co udało mi się zrozumieć, autor ma wiedzę wystarczającą do kompleksowego przedstawienia propozyxcji zmian/uzupełnień do nowej ustawy o prokuraturze. Może warto spróbować wyartykułować to szerzej choćby przez Kukiza (głosowałem na PiS). Artykuł na "Niepoprawnych" nie stanie się ogólnopolski. Szkoda. Tak jak jest/było, być nie może, to jasne.
wsiowynieuk
14 Lutego, 2016 - 11:12
Dziękuję za komentarz.
Tekst na "Niepoprawnych" jest częścią większej akcji na FB i innych blogowiskach. Zebrani ad hoc organizatorzy są w kontakcie z kilkoma posłami + też Kukiza. Zainteresowanych odsyłam do
http://www.petycjeonline.com/zlikwidowa_imunitet_prokuratora_danie_zmian_w_ustawie
Petycja z tymi postulatami jest podpisywana i również niezależnie jej tekst jest przesyłany do Komisji sprawiedliwości i posłów, senatorów, min.Z.Ziobry etc. z podpisami zainteresowanych "dorymi zmianami". Zavchęcam do podpisywania i z góry dziękuję.
Jest nie źle! Jest tragicznie i bez chociaż tych zmian nie będzie lepiej. Demoralizacja i degrengolada postępuje!
Pozdrawiam
faxe
ELEKTryzujące zmiany...
14 Lutego, 2016 - 00:57
Jeśli (tajne) cele i role prokuratury pozostaną bez zmian - nie przestaną skażać państwa, urzędniczymi zależnościami od międzynarodowej korupcji anty gospodarczej, to prokuratorzy - nie będą mieli danych możliwości, praktycznego wykazania się - teorEtyczną nieskazitelnością …
Nieskazitelność pojedynczych ( pojedynków prawnych) prokuratorskich ogniw / celi - sprawdza się w baterii ogniw/ celi prawnych …
Do teorEtycznego akumulowania, historycznie sumowanych doświadczeń prawnych, wśród nieskazitelnych Obywateli Polski, pojedynkujących się z bezmiarem imperium „wymiaru sprawiedliwości” - dysponującego prokuratorskim łańcuchem ogniw baterii (elektrycznej) „kopiącej” sprawyprawne, mocniej od koni bioLogicznych i mechanicznych - zainstalowanych w urządzeniach do urządzania bezprawia i POlitycznego urządzania się urzędUników, w bezprawiu unikającym teorEtycznych praw…
W praktycznym bezprawiu - prawa sił POlitycznych - siłowo najliczniej odzierających z kapitału Obywateli „zwykłych”... Obywatele, zwykli są , uważać za nieskazitelnych, ideowych pryncypałów - prawnego systemu pro państwowego i pro obywatelskich ogniw prokuratury.
Jeśli, społecznie testowana bateria ogniw (prokuratorskich) ma odpowiedni poziom napięcia (dysponuje oczeKiwanym potencjałem gotowości - > do skutecznego podejmowania śledztw prawnych / przedsięwzięć nieskazitelnych ...
Do teorEtycznych przewodnictw elektroNowym – elektom tronowym, imperiów władz POnumerowanych, przekazujących z rąk do rąk -> ładunek społecznych dowodów przerzucanych jak kamienie węgielne pod fundamenty fundacji do „ukręcania łbów sPrawom” – niby prokuratorskim …
Właściwy - teorEtycznie wystarczający potencjał baterii prokuratorów, może dać wymagany prąd(ładunek sprawiedliwości) który mógłby popłynąć - pod prąd, POlitycznej oporności układu – dopaździernikowego pazia „administracyjnego” imperium - anty polskości - anty gospodarczej ...
Jeśli jednak układ nie zostanie odkażony (zlustrowany) - POzostanie dywersyjnie skażony - > wysokim wewnętrznym oporem - sabotażowych ogniw prawnych „państwa prawa” to z takiego „akumulatora mocy prawnych” - z rozłożonych i wyczerpanych mas potencji proKuratorskich - prawnych intencji - dodatnich i ujemnych doświadczeń - zwanych dotychCzasowo „prokuratorskimi”…
TRUDno będzie wydobyć teorEtyczną prawomocność i czerpać faktyczne moce prawne, niezbędne do uruchamiania pro polskich silników prawnych do koniecznego odchamiania kolektywów KODujących medialne hołdowanie korupcyjnym hodowlom i „samorządowym” uPrawom administracyjnego bezprawia – służącego POspolitym ZŁOdziejom - z biur „prawnego legalizowania” rozbioru gospodarki Polski.
Pozdrawiam.
ojczystegoiowego
14 Lutego, 2016 - 11:18
Postulowane zmiany OBIECANE przez Z Ziobrę wymuszą naturalną lustrację nowych prokuratorów. To jest duży krok na przód w naszej pokręconej rzeczywistości. Nie od razu Kraków zbudowano! Na rewoucyjne zmiany nie możemy liczyć
Pozdrawiam
faxe
faxe
14 Lutego, 2016 - 16:42
Wśród nieskazitelnych - prawnych pretorianów - teorEtycznych interpretatorów - praworządności-owych powinności teorEtycznej sprawiedliwości ... -> nie powinno być problemów z naturalną (oczywistą) lustracją…
Lustracją charakterystycznych POstanowień ->. Co robić *?) z ujawnionymi - kompromitującymi faktami "prawnymi"…
Naturalna lustracja - jest inspirowana wieloletnimi obywatelskimi inspekcjami dokumentów „prokuratorskich” - umorzeniowych konspektów „prawnych” -> POdsuwanych POlitycznym związkom „prokuratorów” - do formalnych <<akceptacji>> …
Od 1998 roku ( w sprawie najhaniebniejszych zbrodni szpitalnych –> tajnych) , po szczerej rozmowie z pryncypialnym prokuratorem rejonowym, a następnie…
w następstwie wieloletnich krajowych manifestacji - manipulacji prokuratorskich „UCZYnków” prawnych –> prokuratorskich POtencji w sPOczynku… )
PO rozmowach z prokuratorskimi Szefami <<pryncypałami>> „prawnych POwinności” - miałem obowiązek- nie miałem wyboru…
Osiemnaście lat cierpliwie czekałem ( razem z tubylczą Nadzieją) na to, co nadejść musiało (październikowe Wybory poraworządnych Władz) i teorEtycznie nadchodzi…
Dochodząc do umysłów zwartych, przygotowanych, teorEtycznie gotowych, względnie ugotowanych – „bezwzględnych ~ niezależnych” - jak środowiska prokuratorskie…
Osobowości najlepiej czujących - mikroklimaty sąsiednich ogniw, klas, pokojów prokuratorskich /celi zwartych ( bez oporów wewnętrznych - teorEtycznych…)
Charakterystyk Akumulatora Krajowego - prawnych napięć, potencjałów, oporów wewnętrznych - faktów prawnych...
DotychCzasowo ( od 2008 roku) - POzbawionych potencjału - nieskazitelnej praworządności - zdolnej do oddolnego kurowania prawnego -> lokalnych „władz samorządowych” – samo-sądowo (za wzięcie „dewiz wykształcenia”) – zawzięcie rujnujących gospodarkę – ducha dzieł materialnych - Polaków w Polsce.
Pozdrawiam.