1% odpisu od podatku na partie i / lub na MON
Odkąd partie polityczne, zasiadające w parlamencie, zapewniły sobie dotacje z budżetu, uniemożliwia to jakąkolwiek konkurencję idei, a prawda przegrywa z pieniądzem.
Obecnie PO i PiS przekomarzają się i targują nt dotacji dla partii.
Dlatego proponuję dodanie art. 45d, w brzmieniu jak w załączniku - po istniejącym art. 45c (ten art. dotyczy odpisów 1% na OPP) - do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik miałby do wyboru:
1. wesprzeć którąś z partii politycznych,
lub
2. przekazać 1 % podatku na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej,
Gdyby jakaś partia otrzymała łącznie w danym roku środki ponad ustaloną kwotę, nadwyżka zostałaby przekazana dla Ministerstwa Obrony Narodowej.
Oczywista, że w przypadku przyjęcia takiego rozwiązania, jedynym dozwolonym sposobem finansowania partii byłyby statutowe i ograniczone max. wysokością składki ich członków oraz w.w. odpisy 1% od podatku od osób fizycznych. Te zapewne nie byłyby duże, bo większość podatników wybierze MON i obronność?
Myślę, że wtedy demokracja zeszłaby - z obłoków cwaniactwa politycznego - po prostu do ludzi, a podatnicy mogliby wybierać pomiędzy odpisami na partie lub na obronę Rzeczypospolitej.
Od tego momentu żadna z partii nie mogłaby obiecywać gruszek na wierzbie, bo za ich niedotrzymanie zostałaby rozliczona przez wyborców / podatników, nie za 4 lata, a już po roku sprawowania władzy i ewentualnie uderzana dotkliwie po partyjnej kieszeni.
Wbudowany jest tu także element autentycznego współdziałania obywateli na rzecz obronności kraju i świadomość posiadania jakiegoś wpływu na tę sferę.
Pozostaję z szacunkiem
Jerzy Kowalski (jest zgoda na publikację)
………………………………………………………………………………..
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Dodaje się:
Art. 45d.
1. Naczelnik urzędu skarbowego właściwy miejscowo dla złożenia zeznania podatkowego, na wniosek, o którym mowa w ust. 3, przekazuje na rzecz jednej z partii politycznych, o której mowa w ustawie o o partiach politycznych
i działającej na jej podstawie - wybranej przez podatnika z ewidencji prowadzonej przez Sąd Okręgowy w Warszawie - lub na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej, kwotę w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego wynikającego:
1) z zeznania podatkowego złożonego w terminie określonym dla jego złożenia,
Albo
2) z korekty zeznania, o którym mowa w pkt 1, jeżeli została dokonana w ciągu dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego â po jej zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.
2. Warunkiem przekazania kwoty, o której mowa w ust. 1, jest zapłata w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego podstawę obliczenia kwoty, która ma być przekazana wskazanej partii politycznej lub Ministerstwu Obrony Narodowej, nie później niż w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego.
3. Za wniosek uważa się wskazanie przez podatnika w zeznaniu podatkowym albo w korekcie zeznania, o których mowa w ust. 1, partii politycznej, poprzez podanie jej nazwy, numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego oraz kwoty do przekazania na rzecz tej partii lub wskazanie Ministerstwa Obrony Narodowej, poprzez podanie jego nazwy i rachunku bankowego specjalnie w tym celu prowadzonego, w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego. Możliwe jest też inne rozdysponowanie 1% podatku należnego i przeznaczenie 1/2 kwoty na rzecz wskazanej partii oraz 1/2 tej kwoty na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej.
4. Naczelnik urzędu skarbowego przekazuje kwotę, o której mowa w ust. 1, na wskazany rachunek bankowy partii politycznej lub/i Ministerstwa Obrony Narodowej, w lipcu lub w sierpniu roku podatkowego, w którym jest składane zeznanie podatkowe. Kwota ta jest pomniejszana o koszty przelewu bankowego.
5. Naczelnik urzędu skarbowego przekazuje partii politycznej lub Ministerstwu Obrony Narodowej imię, nazwisko i adres podatnika oraz wysokość kwoty, o której mowa w ust. 1, przekazanej na rzecz tej partii politycznej lub/i Ministerstwa Obrony Narodowej, po wyrażeniu przez podatnika w zeznaniu podatkowym lub korekcie zeznania, o których mowa w ust. 1, zgody na ich przekazanie. Informacje te naczelnik urzędu skarbowego przekazuje partii politycznej lub/i Ministerstwu Obrony Narodowej, w formie pisemnej, w terminie określonym w ust. 4.
6. W przypadku, gdy łączne wpłaty na rzecz danej partii politycznej, w danym roku podatkowym, przekroczą kwotę 20.000.000 zł, nadwyżka jest przekazywana, przez bank prowadzący rachunek partii politycznej, na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej, na rachunek wskazany w ust. 3.
7. Zgromadzona na rachunku Ministerstwa Obrony Narodowej kwota, 1% odpisów od podatku, jest przeznaczana w 60 % na zakup nowoczesnego uzbrojenia dla Wojska Polskiego, a w 40 % na finansowanie prac badawczo-rozwojowych nowego uzbrojenia dla Wojska Polskiego.
8. W przypadku, gdy partia polityczna nie podała lub błędnie podała numer rachunku bankowego albo podatnik podał nieprawidłowe w.w. dane, naczelnik urzędu skarbowego odstępuje od przekazania 1% podatku na rzecz tej partii politycznej i przekazuje go na wymieniony w ust. 3 rachunek Ministerstwa Obrony Narodowej. W razie błędnego podania nazwy Ministerstwa Obrony Narodowej lub jego rachunku bankowego, naczelnik urzędu skarbowego przekazuje 1% podatku na właściwy, wymieniony w ust. 3, rachunek Ministerstwa Obrony Narodowej.
9. Rachunki bankowe partii politycznych oraz specjalny rachunek Ministerstwa Obrony Narodowej - wymienione w ust. 3, służące gromadzeniu środków pochodzących z 1% odpisów od podatku, prowadzone są w jednym banku, który w stosownym rozporządzeniu wskaże Minister Finansów (NBP? Inny bank? Ale zawsze jeden, ten sam bank).
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 650 odsłon
Komentarze
@cccp.ue
11 Maja, 2015 - 21:50
ciekawy pomysł
Atidotum na chorobę...
11 Maja, 2015 - 23:39
...teoretycznego państwa. Ten pomysł 1% na partie polityczne razem z JOW-ami byłby niezłym antidotum na patologię wśród polityków. Słynne "nic się nie stało" słyszelibyśmy z opowiadań. Może się mylę ale tak myślę.
trzeźwy