Czy to jeszcze edukacja?

Obrazek użytkownika seleukos
Blog

Do egzaminów zewnętrznych, badań kompetencji już jakoś przywykliśmy w Polsce. Rodzice śledzą wyniki szkół, słupki rankingów i wg nich posyłają do szkoły, jakby to był jedyny wymiar edukacji. Wynik. Nie mówię, że osiągnięcia w zakresie wiedzy, posiadane umiejętności należy uznać za mało ważne. Mówię jedynie, że to nie jedyny wymiar. Ale warto zwrócić uwagę na to, że tzw. zewnętrzne egzaminy czy badania kompetencji nie służą tylko temu aspektowi. Wielokrotnie podkreślały już różne osoby, że istotą zewnętrznego egzaminu jest właściwa odpowiedź - właściwa, tzn. taka, jaką autor miał na myśli. Ci, którzy mieli bardziej dociekliwą naturę, a w swoich wypowiedziach nie mieścili się w "kanonie poprawnych odpowiedzi", tracili punkty.

Dziś robimy krok dalej. Narzędzia (arkusze) do badania wiedzy i umiejętności nie mają już tylko na celu sprawdzania osiągniętych celów w nauczaniu. One maja kształtować odpowiednie postawy. Ktoś powie - to chyba żart!

A wyobraź sobie, że uczeń IV klasy szkoły podstawowej, twój syn, córka, ma w ogólnokrajowym badaniu kompetencji napisać wypowiedź na jeden z dwóch tematów:

1. Opisz przypadki dyskryminacji

2. Wyjaśnij zmiany klimatyczne (ocieplenie klimatu).

Na badanie kompetencji przeznaczono 50 minut. Uczniowie maja 9-10 lat. Czy to jeszcze edukacja? Czy raczej indoktrynacja?

 

To informacja z Hiszpanii. Takie tematy podaje się jako najbardziej prawdopodobne w roku 2009. U nas pierwszy sprawdzian uczniowie piszą nieco później - mając 12 lat. Ktoś powie, w naszych testach, arkuszach, sprawdzianach, takie tematy się nie pojawiają. Jeszcze się nie pojawiają. Ale dzięki reformie p. Hall za pieniądze Unii się pojawią. Wiadomo, szkoła, chcąc posiadać jak najwyższy słupek w rankingu, będzie musiała w główki uczniów wtłoczyć przykłady dyskryminacji, argumenty świadczące o zagrożeniach klimatycznych, a biada tym szkołom, które tego nie nauczą - ich słupki gwałtownie spadną, popularność zmaleje, uczniów ubędzie.

Nauczyciele! Trzeba zacząć już dziś! Jeżeli chcesz mieć pracę, chcesz, by szkoła dalej była w czołówkach rankingowych GW do dzieła! Wskazuj na przykłady dyskryminacji, homofobii, zagrożeń płynących z fundamentalistycznej religii, strasz zalaniem wodami Bałtyku z powodu zapalonych żarówek itd. Wówczas twoi uczniowie na pewno napiszą poprawnie sprawdzian, egzamin, zdadzą maturę! To nic, że nie będą umieli myśleć samodzielnie! Ważne, by umieli pisać to, co trzeba!

Brak głosów