Premier Pawlak o emeryturach
Na swoim blogu premier Pawlak poruszył sprawę systemu emerytalnego http://pawlak.salon24.pl/152923,system-emerytalny-a-wartosc-pieniadza-w-czasie. Opowiedział się za niskimi składkami (i w konsekwencji - niskimi emeryturami).
P. Pawlak już się wypowiadał na temat emerytur i nawet odpowiedział na mój komentarz http://pawlak.salon24.pl/149259,wolny-wybor-emerytury#comment_2084864 wyrażając zainteresowanie koncepcją równych dla wszystkich, niskich emerytur http://pawlak.salon24.pl/149259,wolny-wybor-emerytury#comment_2084991 . Być może moja notka skłoniła p. Pawlaka do kontynuowania tematu więc dziś kontynuowałem agitację wpisując pod notką p. Pawlaka następujące komentarze.
Komentarz 1. Wszelkie inwestowanie powinno być dobrowolne
Państwo powinno zapewniać ludziom na emeryturach tylko skromne minimum do przeżycia, wszystkie dodatkowe (ponad to skromne minimum) przenoszenie pod przymusem dochodów z jednych obywateli na drugich, bądź dochodów obywatela teraźniejszych w przyszłość, nie znajduje ani moralnego ani ekonomicznego uzasadnienia. Biorąc pod uwagę powyższą zasadę właściwym rozwiązaniem jest aby państwo wypłacało emerytom tylko niską, równą dla wszystkich emeryturę. Koszt tych emerytur byłby niewielki, można by w ogóle zrezygnować z pobierania składki emerytalnej i emerytury finansować z normalnych podatków. Ludziom od razu zwiększyły by się dochody, gospodarka by ruszyła z kopyta. Kto będzie chciał to sobie odłoży na dodatkową emeryturę, ale nawet jak sobie nie odłoży bo będzie chciał sobie dobrze żyć teraz to nic złego się nie stanie, po prostu na emeryturzew będzie musiał żyć skromnie. Pisałem: http://niepoprawni.pl/blog/404/emerytury
Komentarz 2. Kierunek dobry
Kierunek na obniżanie składek (i jednocześnie, z konieczności, emerytur z systemu przymusowego) jest dobry, ja uważam że należy iść dalej, o czym pisałem wyżej, ale jak mawiają Chińczycy: nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku.
Warto aby ten krok był wykonany w jak najkorzystniejszym kierunku. Ja ogólnie jestem liberałem ale na pewno nie ortodoksyjnym tylko socjalnym :) Wszelkie składki czy podatki ryczałtowe mi się nie podobają bo one stanowią barierę dla słabych uczestników rynku. Uważam, że składki i podatki dochodowe powinny być progresywne, to znaczy zawierać sporą kwotę wolną od opodatkowania (oskładkowania) np. 1/4 średniej płacy, większe dochody do 2/3 średniej płace powinny być opodatkowane stawką 20%, a dochody powyżej 2/3 średniej powinny być opodatkowane stawką 40%. Taki podatek sprzyja zmniejszaniu bezrobocia. Pisałem: http://niepoprawni.pl/blog/404/o-pozytkach-z-podatku-progresywnego
Niestety, co jest zrozumiałe w wypadku tak zajętej osoby, p. premier odpowiada na komentarze tylko pewien czas po umieszczeniu wpisu i nie odpowiada na stare komentarze, liczę jednak, że zainteresują one czytelników mojego blogu.
Bacz
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 2018 odsłon
Komentarze
Re: Premier Pawlak o emeryturach
28 Stycznia, 2010 - 14:16
równe i niskie "państwowe" emerytury i składki to może niegłupi pomysł. ale docelowo! docelowo!!! z drugiej strony należy zapewnić!!! korzystne!!! warunki ubezpieczeń prywatnych.
nie można po drodze komuś zabierać, co mu się należy. to musi być ewolucyjne przejście od obowiązującego systemu do docelowego z zachowaniem bezpieczeństwa i sprawiedliwości. btw
przydałyby się na to środki z prywatyzacji.
Na ewolucyjne zmiany się zgadzam
28 Stycznia, 2010 - 15:30
Zgadzam się, ale nie dlatego, że się komuś należy, wprost przeciwnie nic się nie należy bo to przeszłe pokolenia konserwowały złodziejski system wielkiego żerowania na następnych pokoleniach i powinny być nawet za to ukarane. Zgadzam się, bo w ogólności trzeba dawać ludziom czas do ułożenia sobie życia na nowych sprawiedliwych warunkach.
Powiedzmy, że na początek ustali się, że maksymalna emerytura będzie wynosić 50% średniej płacy - a potem co rok będzie się obniżało maksymalną emeryturę "państwową" do limitu o 5 % średniej płacy mniejszego aż po 5 latach dojdziemy do docelowych 25%.
Pozdrawiam. Bacz
Pozdrawiam. Bacz
Re: Na ewolucyjne zmiany się zgadzam
28 Stycznia, 2010 - 20:59
systemu nie wprowadzili i nie utrzymywali obywatele. już raz tłumaczyłem, że kiedyś system wystartował, a zabierane składki szły na młodych (np. szkoły) a nie na emerytury. nie jest tak, że starsze pokolenie "okrada" młodsze. to bzdura. każdy, kto pracował swój wkład wniósł.
Piramida się cały czas rozszerzała składki rosły
28 Stycznia, 2010 - 21:25
Jeszcze 20 lat temu składka na ZUS była procentowo dwa razy mniejsza. Dodatkowo teraz nawet ta ogromna składka nie starcza i jeszcze się ZUS zadłuża (na koszt przyszłych pokoleń przecież) i to jeszcze nie starcza i pracujący muszą dopłaciać do ZUS-u w podatkach. Wniosek jest taki, że obecni emeryci byli okradani o wiele mniej niż teraz są pracujący okradani na ich rzecz.
Pozdrawiam. Bacz
Pozdrawiam. Bacz
jakie okradanie?
28 Stycznia, 2010 - 21:39
tak sprawy się potoczyły, ale to nie wina emerytów
1/ wzrosła średnia długość życia
2/ zmalała liczba urodzin
3/ zabrakło odp. reakcji w odp. czasie na te zmiany
Re: na ewolucyjne zmiany...
28 Stycznia, 2010 - 21:20
"wprost przeciwnie nic się nie należy bo to przeszłe pokolenia konserwowały złodziejski system wielkiego żerowania na następnych pokoleniach i powinny być nawet za to ukarane"
Nasz pan Bacz po raz kolejny udowadnia, że się z choinki urwał i to nie bez szkody dla...
Jakie przeszłe pokolenia chcesz karać, Bacz? Kto "konserwował złodziejski system wielkiego żerowania"? Te miliony ludzi otrzymujących comiesięczną pensję, ograbianych "z automatu" na ZUS przy każdej wypłacie? Albo takich drobnych rzemieślników jak mój Tatko, ciężko pracujących od rana do wieczora, którzy przy jakiejkolwiek zaległości mieli na łbie kontrole i domiary? A teraz mają po jakieś 9 stów na głowę? Niech szlag trafi takie rozumowanie i takich robin hódków...
No, chyba, że identyfikujesz się z pokoleniami tych, którzy 5 dekad trzymali ludzi za mordę, wysługując się ruskim. Ale to już Twój problem... Tak czy owak - nie rób złodziei z ludzi całe życie okradanych...
A tak na marginesie - ta notka też powinna zniknąć z SG... Robisz Premierowi Pawlakowi za pijarowca, że tak dzielnie szczepisz jego myśl na porządnym portalu?
Przez jakiś czas była zdjęta ze SG
28 Stycznia, 2010 - 21:34
Cenzorzy coś niezdecydowani :)
Pozdrawiam. Bacz
Pozdrawiam. Bacz
Re; Przez jakiś czas...
28 Stycznia, 2010 - 21:48
I to jest jedyna odpowiedź na moje zastrzeżenia?... Typowe dla Ciebie... Ale ja się upieram, żebyś napisał dokładniej o tym karaniu pokoleń...
Tu nie ma Cenzury, nie pochlebiaj sobie... Jest tylko Przedsiębiorstwo Gospodarki Miejskiej... worki ze śmieciami wożą i inne takie...
To jak, z "którą częścią pokoleń" się identyfikujesz?
Nie domagam się karania
28 Stycznia, 2010 - 23:12
Tylko zmniejszenia ogromnego wyzysku do wyzysku niewielkiego, który można usprawiedliwić moralnie.
Niewielkie emerytury, które nie są dużym ciężarem dla młodych można usprawiedliwić w ten sposób, że przecież młodzi dostają w spadku urządzony przez przodków kraj i za to płacą starszym że nie muszą wszystkiego urządzać od szczerych pól i lasów.
Pozdrawiam. Bacz
Pozdrawiam. Bacz
Re: Nie domagam się karania
29 Stycznia, 2010 - 07:01
znowu chrzanisz. każdy pracuje na swoją emeryturę - tak ma być. docelowo.
Tak ma być - ale też na koszt obecnych pracujących
29 Stycznia, 2010 - 07:59
Dlatego trzeba z tego programu zrezygnować - pisałem o tym: http://niepoprawni.pl/blog/404/ofery
Pozdrawiam. Bacz
Pozdrawiam. Bacz