Jewish Renaissance Movement in Poland

Obrazek użytkownika alboalbo
Kraj

W Berlinie, w maju, odbył się pierwszy kongres Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce (proszę poguglować). Strona tego Niezwykłego Ruchu:

http://labiennale.art.pl/en/texts/item/133-the-jewish-renaissance-movement-in-poland-a-manifesto

zniknęła, mamy teraz Error 404. Jednakowoż, Manifest tej Niezwykłej Grupy przeczytać można tutaj:

http://infonurt3.com/index.php?option=com_content&view=article&id=922:ruch-odrodzenia-ydowskiego-w-polsce-manifest&catid=44:sensacje&Itemid=53

Cytuję: "To nasza propozycja na czasy wyczerpania wiary, kryzysu, upadku starych utopii." Odpowiadam: Ten kraj poznał kilka Utopii na własnej skórze. Utopii nie jego pomysłu. Czy moglibyście znaleźć jakiś inny kraj na Wasze Utopie? Bardzo proszę.

Z reakcji tu i tam:

-- To próbny balon, zobaczmy, jak się zareagują te polaki...

-- $65 mld odszkodowań za "utracone mienie" podczas drugiej wojny + paszporty polskie rozdawane w Izraelu -- idea Judeopolonii żyje i ma się dobrze

-- nieustępliwa promocja kultury żydowskiej w Polsce, więc dlaczego nie zaprosić 3 miliony żydów, aby zamieszkali tu na stałe? Zaoszczędziliby sobie latania tam i z powrotem... podatek katastralny zapewni im mieszkania. Ale nie Polakom z Kazachstanu, no nie, proszę Państwa...

-- Gross i jego Jedwabne + pomnik o "współgospodarzach kraju" + przeprosiny (c)hrabiego (c)historyka za "współudział Polaków w holokauście...

-- i ś.p. prezydenta Kaczyńskiego rozdającego odznaczenia państwowe "za ożywienie (reanimację?) kultury żydowskiej w Polsce" i hanukkah w Belwederze?

etc etc etc

Próbny balon więc? Prowokacja? Kto za tym stoi?

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/7CB59AF8

Interpelacja nr 22370

do ministra kultury i dziedzictwa narodowego

w sprawie działań Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce

Szanowny Panie Ministrze! Na początku kwietnia ulice Warszawy były świadkami przedziwnego wydarzenia. Kilkusetosobowa grupa ludzi przemierzała miasto z transparentami: ˝Żydzi! Nie zostawiajcie nas z Polakami˝, ˝Oni mordują, my budujemy˝, ˝Nie możecie zabić nas wszystkich˝. Niektórzy byli wyposażeni we flagi, na których polski orzeł był wpisany w gwiazdę Dawida. Cała akcja upodobniała demonstrantów do przedwojennych komunistów.

Z informacji prasowych wynika, że wydarzenie to odbyło się w ramach realizacji filmu o antysemityzmie w Polsce. Pomysłodawcą przedsięwzięcia jest stowarzyszenie Ruch Odrodzenia Żydowskiego w Polsce. Z informacji prasowych wynika także, że projekt ten jest finansowany ze środków polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, co więcej filmy o zdecydowanie antypolskim wydźwięku i wpisujące się w politykę oskarżania Polski o antysemityzm zostaną zgłoszone na międzynarodowy festiwal filmowy we Włoszech, gdzie mają reprezentować Polskę.

Jestem bardzo zdziwiony, że niemal w tym samym czasie, kiedy straż miejska, policja i BOR uniemożliwiają godne uczczenie pamięci tragicznie zmarłego prezydenta Lecha Kaczyńskiego, grupa komunizujących pseudoartystów pod wodzą S. S. maszeruje ulicami Warszawy ze zbezczeszczonym godłem narodowym i wykrzykuje antypolskie hasła, realizując antypolski film za publiczne pieniądze z ministerstwa kultury.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:

1. Na jakiej podstawie stowarzyszenie Ruch Odrodzenia Żydowskiego w Polsce i izraelska reżyserka otrzymała dofinansowanie do filmu?

2. Na czym polega udział strony izraelskiej w tej koprodukcji i ile wynosi jej wkład finansowy?

3. Kto udzielił grupie zezwolenia na używanie antypolskich haseł nawołujących do nienawiści i sparafrazowanie polskiego godła narodowego?

4. Na jakiej podstawie opisana produkcja stała się polskim kandydatem na 54. Biennale Sztuki Filmowej w Wenecji?

Z poważaniem

Poseł Stanisław Ożóg

Warszawa, dnia 27 kwietnia 2011 r.

Odpowiedź na Interpelację:
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/74719585

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 22370

w sprawie działań Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Stanisława Ożoga w sprawie działań Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce, przekazaną pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r., znak: SPS-023-22370/11, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.

Wydarzenie – akcja, wymienione w zapytaniu poselskim, to w rzeczywistości element realizowanego w Polsce projektu artystycznego izraelskiej artystki Yael Bartany. Podczas kilku dni zdjęciowych na początku kwietnia bieżącego roku ulice Warszawy stały się planem filmu ˝Zamach˝, będącego częścią trzyczęściowej instalacji wideo, w skład której wchodzą także prace: ˝Mary koszmary˝ (2007) i ˝Mur i wieża˝ (2009). Będzie ona prezentowana na wystawie ˝…i zadziwi się Europa / and Europe will be stunned˝ w pawilonie polskim podczas 54. Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji. Głównym tematem filmowej trylogii Yael Bartany jest działalność Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce. Projekt ten został zgłoszony do publicznego konkursu ogłaszanego rokrocznie przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego i wybrany jako zwycięski przez kilkunastoosobowe jury, złożone z niezależnych ekspertów, w tym krytyków sztuki i kuratorów wystaw, na podstawie ustalonej procedury. Wynik konkursu na projekt wystawy w polskim pawilonie na 54. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji zaakceptował minister KiDN. Realizatorem polskiego udziału w weneckim biennale i opiekunem pawilonu polskiego jest Zachęta Narodowa Galeria Sztuki. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego rokrocznie finansuje i nadzoruje udział Polski w biennale.

Odnosząc się do pozostałych postawionych w piśmie kwestii, uprzejmie informuję, że dofinansowanie ze środków publicznych nie zostało skierowane do Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce. Beneficjentem nie była również artystka Yael Bartana. Ze środków Ministerstwa KiDN finansowana jest, jak wspomniano, realizacja wystawy i udział w biennale. Strona izraelska nie była partnerem projektu i nie wnosiła wkładu finansowego. Realizacja filmu finansowana jest w przeważającej części ze środków zewnętrznych, ma on bowiem wielu producentów i współproducentów: Artangel, Outset Contemporary Art Fund, Louisiana Museum of Modern Art, The Netherlands Foundation for Visual Arts, Design and Architecture, Zachęta National Gallery of Art, Annet Gelink Gallery, Sommer Contemporary Art, Ikon Gallery, Netherlands Film Fund, Australian Centre for Contemporary Art, Artis, My-i Productions.

Projekt, będący kreacją artystyczną, czyli pewnego rodzaju fikcją, a nie dosłownością, nie powinien być uznawany za oficjalną deklarację politycznych poglądów czy pragnień. Zaznaczam przy tym, że realizacja filmu, jako przedsięwzięcia artystycznego, przebiegała zgodnie z obowiązującymi procedurami. Projekt zajęcia pasa drogowego został sporządzony przez architekta, następnie opiniowany przez zarządcę drogi (ZTM, ZTP lub Zarząd Mienia Skarbu Państwa), zatwierdzony przez inżyniera ruchu m.st. Warszawy i na jego podstawie wydano odpłatne zezwolenie przez zarządcę. Dodatkowo, zgodnie z przepisami, plan filmowy w terenie był oznakowany (dodatkowe oznakowanie ulic), odseparowany i chroniony. Służby publiczne, w tym straż miejska, Policja, straż pożarna, były uprzedzane o wydarzeniach.

Wyrażam nadzieję, iż powyższe informacje w sposób wystarczający wyjaśnią postawione w zapytaniu kwestie. Na zakończenie w celu wyjaśnienia wyboru projektu Yael Bartany chciałbym dodatkowo przytoczyć fragment uzasadnienia werdyktu jury konkursowego:

˝Izraelska artystka realizuje swój projekt od kilku lat w Polsce, w dialogu oraz we współpracy z polskimi instytucjami i aktywistami. Trylogia Bartany przekracza jednak format sztuki narodowej. Projekt pobudza polityczną wyobraźnię, konfrontując nas z tym, co niemożliwe – alternatywną wersją historii i nierealnymi projektami politycznymi. Filmy otwierają wielowątkową dyskusję o syjonizmie, polskim antysemityzmie, izraelskim kolonializmie i stojących za nimi mitach i fantazmatach˝.

Uprzejmie informuję, że dodatkowe informacje nt. wystawy i filmu można uzyskać na stronie internetowej Zachęty Narodowej Galerii Sztuki (link: http://www.zacheta.art.pl/article/view/235/yael-bartana-i-zadziwi-sie-europa), jak również w obszernym wywiadzie z artystką Yael Bartany, opublikowanym w ˝Gazecie Wyborczej˝ 9 kwietnia 2011 r., dodatek ˝Wysokie obcasy˝, nr 14 (617).

Z poważaniem

Sekretarz stanu

Piotr Żuchowski

Warszawa, dnia 17 maja 2011 r.

Brak głosów

Komentarze

Ciekawe, kto zgłosił treść ? Jakoś tak mnie to nurtuje...

******
"Not Every Conspiracy is a Theory"
******
Nie ufam Tuskowi i Putinowi
Mam plany na przyszłość.
Nie mam żadnych myśli samobójczych.
*****

...nie dość prawdy się dorobić, trzeba ją jeszcze obrobić i obronić, i piersiami zastawić, i pieczęć s

Vote up!
0
Vote down!
0

****** "Not Every Conspiracy is a Theory" ******

#272349

Pewnie jaki pejsaty,no bo kto inny?

Vote up!
0
Vote down!
0
#272379

więc było jakieś "zażalenie"

kompletna konfuzja. dzięki -- edytorzy.

Vote up!
0
Vote down!
0
#272382

A co ze skargą na Niepoprawnych na Salonie 24?
Już wyjaśniona?

A może to tylko ja widzę to, czego podobno nie widać?

Vote up!
0
Vote down!
0
#272389

http://alboalboalbo.salon24.pl/432068,ukryli-notke-niepoprawni-pl#comment_6328205

Nikt notki nie ukrył, jest ona nadal na stronie głównej.

Wypadałoby zmienić nieprawdziwy tekst obsmarowujący niepoprawnych na S24.

Vote up!
0
Vote down!
0
#272386

Nakłamałeś na niepoprawnych, oplułeś, nie sprostowałeś - przez to i tekst stał się mniej wiarygodny -  jedynka.

Vote up!
0
Vote down!
0
#272395

Publikuje poniżej treść oflagowaną przez autora alboalbo:

Reason: Niemożliwe, aby nie było komentarzy pod tym tekstem. Więc cenzura? Może tylko ja widzę ten text i nikt inny go nie widzi? To bardzo proste, nie? Nie mogę uwierzyć, że stać Was na to (jeśli to robicie.).

Zostawiam Państwu ocenę autora alboalbo.
Dziękuję za uwagę.

Administrator.

Vote up!
0
Vote down!
0

Pozdrawiam
**********
Niepoprawni: "pro publico bono".

#272422

Mandżuria :)))
Białe myszki, krasnoludki...

Vote up!
0
Vote down!
0
#272430

Jednocześnie autor (alboalbo) "obsmarował" nas na salonie i wyprodukował dwa następne wpisy (które już zdjąłem).

http://niepoprawni.pl/blog/6198/s24-walka-z-nieprawomyslnymi
http://niepoprawni.pl/blog/6198/berlinskim-kongresie
Prowokator "hasbary", albo ktoś z internetowej spółdzielni palikota. Niech ten wpis wisi i uczula użytkowników na prowokacje.
Pozdrawiam
**********
Niepoprawni: "pro publico bono".

Vote up!
0
Vote down!
0

Pozdrawiam
**********
Niepoprawni: "pro publico bono".

#272443

Albo jakiś zaindyczony histeryk, albo prowok. Takie to "alboalbo".

pozdrowienia

Gadający Grzyb

Vote up!
0
Vote down!
0

pozdrowienia

Gadający Grzyb

#272432

Otóż pomysł był taki, aby na s24 zaczepić czytających s24 "doniesieniem na cenzurę" na niepoprawnych. Po otworzeniu nootki czytający spotkałby się z ewidentną cenzurą na s24 (dopuszczono do tego samej notki tylko 9 komentarz, w tym chyba 4 moje.)

Natomiast na niepoprawnych doniesienie było na s24, co powinno było (tak myślałem) wciągnąć czytelników niepoprawnych i wskazać na tutejszą cenzure -- notka niniejsza "gdzieś się zapodziała" i doprawdy nie wiedziałem, o co tu chodzi.

Zamieszanie, jednym słowem, w mojej głowie, za które najmocniej przepraszam czytelników i administratorów Niepoprawnych.

Jeszcze raz przepraszając podsyłam Wszystkim niezwykłe wykonanie Wizji Ulotnych Prokofieva: Katerina Novitskaya: miała 18 lat, kiedy je nagrała:
http://classical-music-online.net/en/performer/733

op. 22, pierwszy na stronie. (Sarkazmy dla tych wk...)

Mea culpa, mea culpa.

Vote up!
0
Vote down!
0
#272458

Kłamliwego tekstu na S24 ani nie usunąłeś, ani nie przeredagowałeś.

Pieprz się z takimi przeprosinami.

Vote up!
0
Vote down!
0
#272475