"Uchod"

Obrazek użytkownika Marek Dąbrowski
Kraj

 

W związku z idiotycznymi dywagacjami "Newsweeka" w kwestii niedoszkolenia polskich pilotów pozwolę sobie także dorzucić swoje trzy grosze do medialnej burzy jaka się wczoraj rozpętała. 

Poniżej zamieszczam kilka materiałów źródłowych. Pierwszy z nich przedstawia test układu "Uchod" przeprowadzony przez załogę na lotnisku jeszcze przed startem (cały film z którego pochodzą załączone screeny- Załącznik nr 2). 
Na zdjęciu poniżej widać, że aby można było skorzystać z "Uchoda", należy najpierw wcisnąć przyciski "Zachod" i "Glisada" na pulpicie PN-5 (zdjęcie 1). W przyciskach tych po włączeniu uaktywnia się ich podświetlenie (poświatę jednej z tych lampek widać pod palcami pilota), a zatem nie ma mowy o pomyłce polegającej na np. za słabym naciśnięciu któregoś z nich.

Zdjęcie 2 nie wymaga komentarza- pilot wciska "Uchod" na wolancie, jednocześnie ustawione na mały ciąg trzy szare dźwignie ciągu (przepustnice) automatycznie jadą do przodu- włącza się pełny ciąg. Jednocześnie rozlega się sygnał dźwiękowy.

 

Rosyjska instrukcja (Załącznik numer 1) jednoznacznie wskazuje, że w czasie tego właśnie testu należy NAJPIERW wcisnąć "Zachod" i "Glisadę" a później "Uchod". 

Taki test wykonuje się przed każdym lotem. Rosyjske instrukcje, których rzekomo nie czytała Załoga, opisują tryb odejścia za pomocą przycisku "Uchod" przy podejściu do lądowania w trybie automatycznym lub kierunkowym.Ich teoretyczna nieprzystawalność do sytuacji w Smoleńsku polega jednak na tym, że wiemy, iż podejście z 10.04 nie było ani jednym, ani drugim.

Jednak z informacji do których dotarł „Nasz Dziennik” w dniu 15.04.2011 wynika, że w polskich Tu-154M jest taka możliwość, w związku z ich niestandardowym wyposażeniem, którego nie opisano w instrukcjach rosyjskich.

www.naszdziennik.pl/index.php

 

 

Kilka pytań do towarzysza Millera, szefa KBWL LP:

1. Jak psychologowie pracujący dla KBWL LP ocenili prawdopodobieństwo że pilot w czasie testu przed startem wie, iż przed wciśnięciem "Uchoda" ma wcisnąć "Zachod" i "Glisada", a przed lądowaniem o tym nie wie? Czy położono to na karb słabego wyszkolenia, czy może sklerozy?

2. Czy niestandardowe materiały eksploatacyjne będące na wyposażeniu 36.SPLT o których pisał "Nasz Dziennik" przewidują użycie przycisku "Uchod" w powietrzu, po wcześniejszym wciśnięciu "Zachod" i 'Glisada"?

3. Gdzie w instrukcji Tu-154M jest ZAKAZ postępowania opisanego przeze mnie w punkcie poprzednim?

4. Na jakiej podstawie KBWL LP wykluczyła awarię układu "Uchod"? Gdzie i kiedy jego elementy były badane przez polskich ekspertów?

5. Czy samo wciśnięcie przycisków "Zachod" i "Glisada" pozostawia ślady w rejestratorach lotu (FDR, ATM QAR)? Jeśli tak, to na podstawie zapisów którego z powyższych rejestratorów wyeliminowano możliwość naciśnięcia tych przycisków przez pilota? Czy zapisy FDR i ATM QAR w tej kwestii są identyczne?

6. Czy towarzysz Miller naprawdę uważa że ma do czynienia z idiotami ?!

PS. śp mjr Protasiuk na Tu-154M wylatał jako pilot 2286 godzin 29 minut, śp ppłk Grzywna- 193 godziny 32 minuty.
Na dzień dzisiejszy można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić że samolot pilotował w chwili katastrofy mjr Protasiuk.  Niestety nie dotarłem do danych mówiących ile setek lotów odbył na tej maszynie w tym charakterze.
Analizując "wrzutkę" "Newsweeka" należy pamiętać, że przed każdym lotem każdy z pilotów niezależnie sprawdzał "Uchod" wciskając uprzednio przyciski "Zachod" i "Glisada"... 

ZAŁĄCZNIK NR 1

ZAŁĄCZNIK NR 2
 Film na którym przeprowadza się test 'Uchoda" przed startem (w 9 minucie)

youtu.be/h7bcmwRUYJM
 

Brak głosów

Komentarze

gratuluję wpisu

Vote up!
0
Vote down!
0
#171004

Czy ten charakterystyczny dźwięk po wciśnięciu uchod był/jest słyszalny na taśmach ?
I czemu do ostatniej chwili nawigator czyta wysokość - coraz mniejsza i nie ma reakcji aż do 30 metrów kiedy dopiero wtedy moc silnika się zwiększa i wolant jest przyciągany (ręcznie).
Według mnie, niestety, ale oni spodziewali się pasa, co innego natomiast jest, że zostali utwierdzani przez kontrolerów że wszystko jest OK. Według mnie celowo ich naprowadzili na las. Genialnie przemyślane wygląda na błąd pilotów - a jak ta teza padnie to co najwyżej awaria...

Vote up!
0
Vote down!
0
#171055

jak mogli spodziewać się pasa skoro padła komenda "Odchodzimy"? nawigator czyta wysokość, bo w tym momencie jego obowiązek.

Vote up!
1
Vote down!
0
#171099

Po przeczytaniu paszkwili na temat tego urządzenia postanowiłem na tym forum przedstawić swoje zdanie. Ku mojemu miłemu zaskoczeniu nie uszło to uwagi blogerom. Wielki ukłon w waszą stronę za refleks i fachowość. Taki technicznie precyzyjny wpis nie pozostawia wątpliwości. Ciemnogród to platfusy i ich jelektorat. Nam ciemnoty nie da się wcisnąć. Dziękuję za ten wpis i pozdrawiam.   

Vote up!
1
Vote down!
0
#171071

to nie są dziennikarze, to delikatnie mówiąc flanelki. Dać swoje nazwisko do tak nędznej i podłej wrzutki to chyba uprzednio trzeba wyzbyć się resztek człowieczeństwa.
Gratuluję wpisu

Vote up!
0
Vote down!
0
#171007

tylko w ciut bardziej rozgoryczonej formie: na podstawie badań której części złomu zalegającego na Siewiernym stwierdzono, co piloci nacisnęli wcześniej, a co potem.

Mam dla Pana złą wiadomość: tak jest, mają nas za idiotów.
Powiem więcej: mam przekonanie, że wrzutki podobne tej Stankiewicza służą wybadaniu, jak wiele da się wcisnąć ludziom, innymi słowy: czy ciemny lud to kupi.

Po wpisach takich jak ten Pana drapią się po głowach i myślą: "Kuźwa, ten numer nie przejdzie". Dajemy następną teorio-wrzutkę.
A my się żalimy, że raportu nie ma. A jak ona ma powstać, skoro jeszcze tyle wrzutek przed nimi.

Vote up!
0
Vote down!
0
#171021

Będzie następna wrzuta- będzie i odpowiedź :-)

pozdrawiam
Marek Dąbrowski

Vote up!
0
Vote down!
0

Marek Dąbrowski

#171046

To jak oni mają ten raport opublikować, skoro się Pan tak czepia? :-)

Vote up!
0
Vote down!
0
#171057

To problem Millera, nie mój :-)

Marek Dąbrowski

Vote up!
0
Vote down!
0

Marek Dąbrowski

#171059

Wpis świetny, zasłużona 10
Czy ci Polacy całkiem zdurnieli, że kupują te rządowe brednie? Dobrze, że są niezależni blogerzy, którzy wiedzą więcej niż "eksperci", będzie ekspresowy akt oskarżenia i TS

Vote up!
0
Vote down!
0

"Zjednoczeni ludzie potrafią obalić każdy system..."
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, áldd meg a magyart

#171028

otumanieni niemilosierne debile,bez rozumu , honoru, godnosci i jakich kolwiek wartosci -- seriale , seriale, seriale seriale, gole dupy Kuba , flaga w gownie, Szymon, Doda to ich rajcuje. Co tam taka tragedia, jeden z najwiekszych dramatyow w historii Polski, ale ich to nie dotyczy, oni maja seriale.

Vote up!
0
Vote down!
0
#171045

Oczywiście 10.

Zastanawiam sie tylko nad faktem,że Rafał Ziemkiewicz do swojego"Antysaloniku" w "Rzepie" zapraszą tą gnidę merdialną,Stankiewicza. Nie wiem ,jak pogodzić  całą pisaną ,antytuskową publicystykę Ziemkiewicza, z zapraszaniem do siebie takich obślizgłych   mend. Czynił to często również w "Antysalonie" ,przed wywaleniem go z TVP1. Czynił to samo z niejaką Zuzanną Dąbrowska-byłą żoną  lewaka Ikonowicza, o nader ciekawym życiorysie http://pl.wikipedia.org/wiki/Zuzanna_D%C4%85browska  Co jest w naszym biednym,udręczonym Kraju,że w głównym wrażym nurcie zawsze górą gówna pływają?

"Nie lękajcie się!" J.P.II

 

Vote up!
0
Vote down!
0

"Nie lękajcie się!" J.P.II

#171052

10/10. Pozdrawiam serdecznie

Vote up!
0
Vote down!
0
#171048

____Doskonały tekst,pozdrawiam

___________________________________________________
Dlaczego niezależna.pl cenzuruje link do zdjęcia - Fotel z kokpitu ????????

http://niepoprawni.pl/blog/4870/dlaczego-niezaleznapl-cenzuruje-link-do-zdjecia-fotel-z-kokpitu

 

Vote up!
0
Vote down!
0

--------------------------------------------- ]]>http://www.youtube.com/watch?v=QwzbHQt9_rY]]>

#171056

choc dzisiaj w mediach byl tylko szum z powtorzeniem slow

1) LADOWANIE
2) WYSZKOLENIE
3) DYMISJA
4) KLICH

Vote up!
0
Vote down!
0

Maciej61

#171065

Interesujący artykuł "NDz" o "Uchodzie"
http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20110719&typ=po&id=po21.txt

Marek Dąbrowski

Vote up!
0
Vote down!
0

Marek Dąbrowski

#171150

[quote]Przyciśnięcie "glisady" i "zachodu" powoduje, że samolot aktywuje ścieżkę lądowania bądź zniżania. - Jeśli na lotnisku jest system ILS, to on to przechwyci. Jeśli go nie ma, to nie przechwyci, ale ścieżkę odejścia wypracowuje - mówi pilot. Co, jeśli pilot nie aktywuje "uchodu"? - Jeśli nie włączy się przystawek, to też można naciskać "uchod". Jeśli się nie włączy autopilota, to też można naciskać "uchod" i nie odejść.(?????) Jest wiele różnych możliwości - tłumaczy pilot. Jak zauważa, piloci z reguły aktywują "uchod", robią to automatycznie. Ponadto, żeby "uchod" zadziałał, musi być spełniony cały szereg innych warunków, poza aktywacją funkcji "glisady" i "zachodu" musi być przygotowany cały system.[/quote]
dlatego gotowość całego systemu do użycia funkcji "uchod" powinna być zarejestrowana. poszczególne elementy systemu muszą być włączone i sprawne.
wytłuściłem fragment, który imo jest niezbyt czytelny, ale można się domyśleć, że muszą być spełnione m.in. wymienione w nim warunki, żeby "uchod" zadziałał. a teraz najlepsze:
[quote]Jak zaznaczają doświadczeni piloci, "uchod" sam się automatyzuje. - "Uchod", nawet bez włączonego autopilota, po naciśnięciu uzbraja i autopilota, i systemy, które naciskają na manetki, które idą do przodu na moc startową. To wykonanie tzw. uchodu w automacie - tłumaczy kpt. Janusz Więckowski, wieloletni pilot Tu-154.[/quote]

[quote]- Pamiętam, że wielka dyskusja była już w Moskwie specjalistów rosyjskich i naszych specjalistów. Nikt naprawdę nie wiedział, jak ten samolot zareaguje, a właściwie było takie zdanie, że samolot nie odejdzie z automatu, jeśli nie ma systemu ILS - dodał.[/quote]

ILS nie ma tu nic do rzeczy i logika na to wskazuje. niektórzy "fachowcy" od siedmiu boleści nie posługują się logiką. czyżby byli aż tak głupi? nie sądzę.
a dziennikarze? - szkoda na nich słów...
był ILS teraz przyciski, co dalej? wycieraczki?

Vote up!
0
Vote down!
0
#171176

nie chce mi się wierzyć, że bardzo ważne informacje dot. obsługi automatycznego odejścia nie są rejestrowane. imo na 100% powinien być tego ślad w zapisach.

Vote up!
0
Vote down!
0
#171100

"Urban legend" głosi że samo wciśnięcie tych 3 przycisków nie jest rejestrowane przez rejestratory. One rejestrują efekt: zwiększenie ciągu, zmianę pochylenia etc.etc.
Poszlaką że to co piszę jest prawdą jest kolejna poszlaka ;-)- otóż specjaliści z IES latali na "102" i nagrywali dźwięki z kabiny.
Prawdopodobnie chodziło m.in. o kliknięcia "Zachod", "Glisada" i "Uchod".
Z drugiej strony na wykresach MAK pokazujących wcześniejszy "Uchod" pokazano tryb TOGA, ale nie samo wciśnięcie przycisków.

Ogólnie: można kwadratowej głowy od tego dostać ;-)

Marek Dąbrowski

Vote up!
0
Vote down!
0

Marek Dąbrowski

#171148

załoga przygotowywała się do odejścia w automacie - jest komenda. pominięcie czegokolwiek uważam za niemożliwe!!!

samego wciśnięcia dwóch przycisków (przygotowanie) może i nie ma, ale gotowość automatu do użycia przycisku "uchod" (tryb TOGA?) i samo jego użycie powinno być, bo to bardzo ważne info.

swoją drogą - są zdjęcia urządzeń nawigacyjnych z miejsca katastrofy?

Vote up!
0
Vote down!
0
#171170

Myślę że towarzysze szympansy mają te zdjęcia.
I oryginały, ma sie rozumieć.
Co do naszych prokuratorów- nie wiem.

Marek Dąbrowski

Vote up!
0
Vote down!
0

Marek Dąbrowski

#171171

"spóźniona" reakcja pilotów mogła wyniknąć z tego, że "uchod" zadziałał - to widać po przesuwie manetek. ciąg się zwiększył - to słychać. nie było tylko zmiany kąta natarcia - awaria sterowania wysokością z autopilota. prędkość gwałtownie wzrosła na krótkim odcinku do wznoszącego się zbocza. czas na reakcję - pociągnięcie za wolant - znacznie się skrócił.

Vote up!
0
Vote down!
0
#171183

Ja słuchałem kilkanaście razy końcówkę lotu i według mnie silnik pracuje jednostajnie do samego końca, co jest dziwne, bo jest film na yt z lądowania TU-154 w dniu 7.04 i tam obroty spadają i rosną na przemian przy podchodzeniu do lądowania.

Nie wiem jak to interpretować.
I nie wiem dlaczego pilot (jeśli wcisnął UCHOD) widząc i słysząc, że dalej się obniża - nie podejmuje żadnych akcji. Dopiero pół sekundy po ostatnim komunikacie z wieży łapie za wolant...

Vote up!
0
Vote down!
0
#171478

silniki pracowały normalnie na niewielkim ciągu. Po ręcznym przesunięciu przepustnic zaczęły wchodzić na najwyższe obroty, ale na wykresach ciśnienia jest dziwne krótkie załamanie- tak jakby krótkie zadławienie się. Później 2 i 3 dalej wchodzą na obroty, natomiast 1 pada wcześniej niż pozostałe.

Vote up!
0
Vote down!
0

Marek Dąbrowski

#171626

logiczne jest, że po komendzie "Odchodzimy" (odczytanej przez nas) dowódca nie lądował, a zatem Uchod nie zadziałał. bardzo dziwny jest brak jakiejś słownej reakcji załogi na "niespodziankę". czyżby tego jeszcze nie odczytano.

Vote up!
0
Vote down!
0
#172015

"ustalono", że Uchod nie był aktywny, ale nie ustalono czy była próba użycia - dziwne. podobno po wciśnięciu czerwonego guzika Uchod sam się aktywuje, co by wskazywało na to, że nie był.
skąd ta pewność fachowców, że nie było awarii urządzeń? zbadali te urządzenia? czy rzeczywiście można tak wnioskować bez badania sprzętu? w naszej czarnej skrzynce jest wszystko???

Vote up!
0
Vote down!
0
#173214