Prof. Niezgoda: możemy zbadać katastrofę

Obrazek użytkownika Ursa Minor
Artykuł

(...)- Wykonaliśmy cały cykl badań zakończony opracowaniem bardzo prostego i taniego panelu, który - nałożony na barierki drogowe - zwiększa bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Podczas uderzenia w barierkę średnio 40 proc. energii kinetycznej pochłaniają barierki, a 60 proc. konstrukcja samochodu. Po założeniu tych paneli ta proporcja odwraca się: barierka pochłania więcej niszczącej energii niż pojazd, a ponadto łagodzi uderzenie tak, że pojazd nie jest odrzucany na jezdnię pod nadjeżdżające samochody. Otóż żeby otrzymać pożądane rozwiązanie konstrukcyjne, to zamiast wykonywać setki zderzeń samochodu z barierkami (co jest kosztowne), zastosowaliśmy do badań symulację komputerową. Pobraliśmy model geometryczny z ogólnodostępnej bazy danych o pojazdach, w tym przypadku był to samochód suzuki swift i taki samochód użyliśmy do crash-testów w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PIMOT).(...)

http://www.stefczyk.info/wiadomosci/polska/prof-niezgoda-mozemy-zbadac-katastrofe

Brak głosów