dr T. Żukowski o "efekcie krzywego zwierciadła" i wiarygodności sondaży

Obrazek użytkownika Ursa Minor
Inne

(...)Dr Żukowski wyjaśnia również, że w dyskusjach wokół sondaży niewiele mówi się o tym, co najważniejsze, a więc o „efekcie krzywego zwierciadła”:

Jest nim stronniczość głównych mediów kształtujących debatę publiczną. Gdy debata jest względnie zrównoważona (stanowiska głównych środowisk społecznych i głównych formacji są równorzędnie prezentowane), odchylenia wyników ostatnich przedwyborczych sondaży od rezultatów głosowania są mniejsze. Gdy dominuje jedna z opcji – odchylenia rosną. Tak było choćby w ostatnich wyborach samorządowych z jesieni ubiegłego roku, już po zdominowaniu wszystkich głównych mediów przez obóz rządzący. Faworyzowana przez media Platforma wygrała, ale ze znacznie niższym rezultatem niż prognozowały ośrodki demoskopijne.(...)

http://wpolityce.pl/wydarzenia/15725-dr-tomasz-zukowski-o-efekcie-krzywego-zwierciadla-sondaze-traca-na-wiarygodnosci-gdy-w-mediach-dominuje-jedna-opcja

Brak głosów