C.K. Norwid, a ks.Natanek
Niejednokrotnie poetom przypisuje się zdolności wizjonerskie, które tym samym przestają być zarezerwowane jedynie dla jasnowidzów, czy szarlatanów, którym zarzuca się spowinowacenie z samym Szatanem.
Poeta jako człowiek uduchowiony, a zapewne takimi byli nasi najwięksi mistrzowie pióra epoki Romantyzmu, szarlatanem nie jest. Może poprzez tę właśnie wzniosłość ducha poeta potrafi dostrzec więcej?
Niezależnie od tego, czy Słowackim kierowały profetyczne możliwości, czy po prostu intuicja, to wiersz z roku 1848 zatytułowany "Słowiański papież", jest dowodem na to, że Juliusz Słowacki wyjrzał w przyszłość.
SŁOWIAŃSKI PAPIEŻ
Pośród niesnasek Pan Bóg uderza
W ogromny dzwon,
Dla słowiańskiego oto papieża
Otworzył tron.
Ten przed mieczami tak nie uciecze
Jako ten Włoch,
On śmiało, jak Bóg, pójdzie na miecze;
Świat mu to proch!
Twarz jego, słowem rozpromieniona,
Lampa dla sług,
Za nim rosnące pójdą plemiona
W światło, gdzie Bóg.
Na jego pacierz i rozkazanie
Nie tylko lud
Jeśli rozkaże, to słońce stanie,
Bo moc to cud!
On się już zbliża rozdawca nowy
Globowych sił:
Cofnie się w żyłach pod jego słowy
Krew naszych żył;
W sercach się zacznie światłości bożej
Strumienny ruch,
Co myśl pomyśli przezeń, to stworzy,
Bo moc to duch.
A trzeba mocy, byśmy ten pański
Dźwignęli świat:
Więc oto idzie papież słowiański,
Ludowy brat;
Oto już leje balsamy świata
Do naszych łon,
A chór aniołów kwiatem umiata
Dla niego tron.
On rozda miłość, jak dziś mocarze
Rozdają broń,
Sakramentalną moc on pokaże,
Świat wziąwszy w dłoń;
Gołąb mu słowa w hymnie wyleci,
Poniesie wieść,
Nowinę słodką, że duch już świeci
I ma swą cześć;
Niebo się nad nim piękne otworzy
Z obojga stron,
Bo on na świecie stanął i tworzy
I świat, i tron.
On przez narody uczyni bratnie,
Wydawszy głos,
Że duchy pójdą w cele ostatnie
Przez ofiar stos;
Moc mu pomoże sakramentalna
Narodów stu,
Moc ta przez duchy będzie widzialna
Przed trumną tu.
Takiego ducha wkrótce ujrzycie
Cień, potem twarz:
Wszelką z ran świata wyrzuci zgniłość,
Robactwo, gad,
Zdrowie przyniesie, rozpali miłość
I zbawi świat;
Wnętrze kościołów on powymiata,
Oczyści sień,
Boga pokaże w twórczości świata,
Jasno jak dzień.
(Juliusz Słowacki)
O ile spełnienie się wizji Słowackiego jest faktem historycznym, to wizja księdza Piotra z trzeciej części "Dziadów" Adama Mickiewicza, nadal wzbudza zainteresowanie, pozostając jak do tej pory niewyjaśnioną.
Co miał na myśli Adam Mickiewicz pisząc te oto słowa:
"Ku niebu, on ku niebu, ku niebu ulata!
I od stóp jego wionęła
Biała jak śnieg szata -
Spadła, - szeroko - cały świat się w nią obwinął.
Mój kochanek na niebie, sprzed oczu nie zginął.
Jako trzy słońca błyszczą jego trzy źrenice,
I ludom pokazuje przebitą prawicę.
Ktoż ten mąż? - To namiestnik na ziemskim padole.
Znałem go, - był dzieckiem - znałem,
Jak urósł duszą i ciałem!
On ślepy, lecz go wiedzie anioł pacholę.
Mąż straszny - ma trzy oblicza,
On ma trzy czoła.
Jak baldakim rozpięta księga tajemnicza
Nad jego głową, osłania lice.
Podnożem jego są trzy stolice.
Trzy końce świata drzą, gdy on woła;
I słyszę z nieba głosy jak gromy:
To namiestnik wolności na ziemi widomy!
On to na sławie zbuduje ogromy
Swego kościoła!
Nad ludy i nad króle podniesiony;Na trzech stoi koronach, a sam bez korony;
A życie jego - trud trudów,
A tytuł jego - lud ludów;
Z matki obcej, krew jego dawne bohatery,
A imię jego czterdzieści i cztery.
Sława! sława! sława!"
(Adam Mickiewicz)
Niektórzy badacze tematu doszli do wniosku, iż tym określonym przez liczbę 44 maiłby być Barack Obama, który jest czterdziestym czwartym prezydentem USA. Teoria ta oczywiście jest wierutną bzdurą, gdyż sam Obama niczym szczególnym w historii się nie zapisze, poza może faktem, że to za jego kadencji USA i świat cały zostały dotknięte mega kryzysem. O lewactwie tego Murzyna nie będę tu pisać. Tak, czy owak, to czarnoskóry prezydent nie jest postacią z przytoczonego cytatu.
Może ktoś potrafi zinterpretować te słowa Mickiewicza? Wszak w sieci zawsze rojno od filozofów, mędrców, omnibusów i ..."proroków".
Pozwolę sobie tu na wysnucie pewnej tezy związanej z wierszem Cypriana Kamila Norwida pt. "Klątwy".
Nie zbaczając z tematu, iż poeci potrafią być profetyczni, to może warto by było, zinterpretować wspomniany wiersz, a zwłaszcza dwie ostatnie jego zwrotki.
W ostatnim czasie w mediach mieliśmy do czynienia z furią prezentowaną przez niektórych (wszystkich?) redaktorów i to nie tylko na Frondzie w stosunku do księdza Piotra Natanka. Okazuje się, że problem nie znika z forów, tak jakby sobie życzyła krakowska kuria (czyt. sponsor wielu). Pomimo tego, że ks.Natanka zdążono już odżegnać od czci i wiary, a niektórzy indolenci wieszczą nawet powstanie "nowej sekty" wokół tego kapłana, to słychać coraz więcej głosów rozsądku nawołujących do powstrzymania się z opiniowaniem postawy księdza Piotra dotyczącej wymówienia posłuszeństwa masońskiemu purpuratowi.
Podczas gdy Dziwisz jest masonem, to fakt ten daje oczywiste prawo Natankowi do jego postawy, bowiem mason podlega automatycznie ekskomunice.
Powracając do wiersza C.K. Norwida, proszę mi powiedzieć, co miał na myśli Norwid pisząc swój wiersz?
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 4007 odsłon
Komentarze
Norwid......
27 Grudnia, 2011 - 16:30
Zastanawiajace zestawienie ciekawych tez. Slyszalem kilka wypowiedzi ks. Natanka, podziwiam jego ostrosc widzenia i odwage!
Istnieją prawdziwi Polacy
27 Grudnia, 2011 - 17:02
Ks.Natanek jest po prostu prawdziwym Polakiem i nazywa
rzeczy po imieniu.Żydo-komuna w Kościele zamknęła mu usta,
ale to ma krótkie nogi.
http://www.youtube.com/watch?v=qwU-iVLr_68
JAN OLSZEWSKI
@Niehrabia
27 Grudnia, 2011 - 21:02
Nadal niestety trwamy w czasach, kiedy głoszenie prawdy i wyznawanie wiary nazywa się "odwagą".
Pozdrawiam!
„Co piszę?”
27 Grudnia, 2011 - 17:22
„Co piszę?” – mnie pytałeś; oto list ten piszę do Ciebie – Zaś nie powiedz, iż drobną szlę Ci dań – t y l k o p o e z j ę ! Tę, która bez złota uboga jest – lecz złoto bez niej, Powiadam Ci, zaprawdę jest n ę d z ą – n ę d z…
Zniknie i przepełznie obfitość rozmaita,
Skarby i siły przewieją, ogóły całe zadrżą,
Z rzeczy świata tego zostaną tylko dwie,
Dwie tylko: p o e z j a i d o b r o ć… i więcej nic…
Umiejętność nawet bez dwóch onych zblednieje w papier,
Tak niebłahą są dwójcą te siostry dwie!...
C. K. Norwid
"Do Bronisława Z."
@Jandop
27 Grudnia, 2011 - 21:05
Przepiękny cytat.
Niegdyś zamieściłem ów w swoim wpisie poświęconym Norwidowi.
Może zechcesz się zapoznać? :)
Zapraszam:
http://homo-polacus.blogspot.com/2011/05/miedzy-poezjami.html
Norwid.
28 Grudnia, 2011 - 10:47
Oczywiście przeczytałem.
"Pisma Wszystkie" Norwida wydano w niecałych 13 tys. egzemplarzy 35 lat temu.
Na pogrzebie śp. Adama Hanuszkiewicza Olgierd Łukasiewicz przywoływał tłumy młodych ludzi - nas w młodości - na spektaklu "Norwid" w Teatrze Narodowym, który reżyserował Hanuszkiewicz, W LATACH SIEDEMDZIESIĄTYCH.
I pytał retorycznie: KTO DZIŚ ROZUMIE NORWIDA?
A KTO GO GRA? PANIE PREZESIE ZASP.
K T O G O G R A???
Kto, jeśli nie WY - ELITY NARODU - ma "... ODBUDOWAĆ SPOŁECZEŃSTWO." ?
"Kiedy Zygmunt umierał, nie można było odmówić balu – i dozwolono nareszcie aby, kto chce z Polaków nie tańczył. Nie mniej – powiedział mi nawet ktoś – iż bal nie był w tej samej chwili, kiedy Zygmunt (Krasiński – przyp. mój) Bogu ducha oddawał – że nie w tej samej godzinie był bal … Wyborna to odpowiedź w ustach zegarmistrza ! ale zegarmistrze nie odbudują społeczeństwa."
C. K. Norwid
Pozdrawiam serdecznie.
jandop
Swietny tekst - pieknie dziekuje
27 Grudnia, 2011 - 20:04
W swoim czasie tj. po pierwszych napasciach Kurii na Ks. Natanka wyslalismy z Andruchem (tj.niezaleznie od siebie)
protesty do Krakowskiej Kurii.
Niestety bez jakiegokolwiek echa...
Nie ma sp.Papieza Polaka,
nie ma sp. Kardynala Wyszynskiego,
jest...,
tak jak jest...
Ksiadz Natanek jest wielka Osobowoscia i dlatego jest poprostu niszczony.
Nie pasuje do spektrum...
pzdr.
chris
@Zdecydowany amator
27 Grudnia, 2011 - 21:15
Nie chcesz mi chyba powiedzieć, że spodziewałeś się odpowiedzi od pana Dziwisza?
Piszesz:
"Nie ma sp.Papieza Polaka,
nie ma sp. Kardynala Wyszynskiego,
jest...,
tak jak jest..."
Niestety nie ma Ich między nami, ale z przykrością stwierdzam, że nie potrafiliśmy wykorzystać tego, że mieliśmy tak wspaniałych Rodaków.
Ile dzisiaj pozostało w sercach Polaków z nauk naszego Papieża i Prymasa Tysiąclecia?
Ks.Natanek zaiste jest wielką osobowością, ale na szczególną uwagę zasługuje fakt, że jawi się on nam jako wielki patriota i tu należy doszukiwać się przyczyn wściekłych ataków na tę postać.
Patriotyzm wśród naszych "elit" postrzegany jest jako bardzo niebezpieczna choroba, zagrażająca ich bytowi.
Niestety w owe pseudoelity wpisują się Dziwisze i inne Życińskie, choć ten drugi to chyba już pojął co robił.
Pozdrawiam!
Re:nie chcesz mi chyba...
27 Grudnia, 2011 - 23:25
Poprostu bylem zaszokowany "obrotem sprawy"
dlatego taka reakcja z mojej strony...
I owszem, oczekiwalem odpowiedzi od Krakowskiej Kurii...
Problemem naszego Kraju jest miernota,
a do tego wszedzie i w "kazdym wymiarze" ...,
a gdy pojawi sie czasami tam czy owdzie KTOS o mocnej osobowosci,
to poprostu jest tlamszony...
Przykrym jest,
ze trafilo na Osobe tak wartosciowa,
jaka jest Ks.Natanek.
Nie inaczej jest z Ojcem Tadeuszem Rydzykiem.
Kolejny Wielki Polak i kolejna Wielka Osobowosc.
Idzie inna droga, rowniez wiele dobrego uczynil i czyni dla Rzeczpospolitej.
Napasci na jego Osobe sa wrecz niespotykalnej zacieklosci a do tego z kazdej strony...
Czcigodne Osoby te sa przykladem,
jak dzisiaj odplaca sie w kraju za patryjotyzm i oddanie Narodowi...
Wsdyd i hanba !
pzdr.
chris
Moherowy.
27 Grudnia, 2011 - 21:40
Bardzo pięknie to napisałes,przytaczając Tych dobrych poetów, Jednak jedna poprawka się tu należy,otóż ks. Piotr Natanek nie powiedział,że ks. Dziwisz jest masonem,ani nam nie wolno tak mówić,bo tego narazie nikt nie stwierdził. Natomiast,ks. Natanek powiedział,że ks. Dziwisz przyjął nagrodę od manosów i to tak wygląda,że ks. Dziwisz wie kim są ci,co mu tą nagrode pieniężną dali.Szanuję i popieram odwagę ks.dr. Piotra Natanka za Jago bronienie Prawdy o kościele katolickim i głosi Prawdę o Panu Bogu, opierając się zawsze na Starym Testamencie i Nowym Testamencie i zawsze słucha i głosi nam co mówi Papież Benedykt XVI,który jest wybrany przez Samego Pana Boga na Stolicę Apostolską,czyli jest następcą Sw. Piotra. Ksiądz Natanek jest szatanowi przeszkodą wniszczeniu kościoła katolickiego,i dlatego tak szatani wyją i chcą Go zniszczyć,nawet po przez niektórych hierarchów kościoła katolickiego,to ja to osobiście widzę co się dzieje w kościele,przecież ból mi serce rozrywa,jak widzę co oni zrobili z ludżmi, kiedy mamy padnąć na kolana z szcunkiem do Tego Który oddał życie za nas na Krzyżu,gdy przyjmujemy GO w Komuni Sw.to oni wyprostowali ludzi i kazali im stać,przecież w Komuni Sw. jest Ten Sam co Oddał Zycie za nas!!! Ciekawe jak ci hierarchowie znajdą się po drugiej stronie życia czyli przed Panem Bogiem? czy też staną wyprostowani,tak jak tu na ziemi nas prostowali???
@Sabina
27 Grudnia, 2011 - 22:28
Ja w swoim poście nigdzie nie sugeruję, że ks.Natanek określił Dziwisza masonem.
Wyrażam w notce swoją własną opinię.
Co do postaci samego ks.Natanka, to zgadzam się z Tobą.
Co natomiast do wiedzy o postawie przed Bogiem hierarchów o których wspominasz, to chyba przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, ażeby się przekonać i oby jak najdłużej :)
Pozdrawiam.
o komunii na stojąco i nnych
28 Grudnia, 2011 - 08:13
Może warto byłoby zajrzeć na stronę Bractwa Piusa X,przeczytać dostępne niektóre art. z Zawsze Wierni,poczytać o destrukcji w Kościele Kat. po soborze watyk.II,zainteresować się kościołami w których odprawiana jest Msza Sw.Wszechczasów(wg rytu trydenckiego),spróbować zrozumieć czym jest Msza Sw.przedsoborowa a czym dzisiejsza.Jeżeli zaczniesz zgłębiać temat zobaczysz czego nas pozbawiono i dlaxzego tak słaby jest dzisiejszy katolicyzm.Dla odważnych:POSTAWA PRZYJMOWANIA kOMUNII SW. STOJĄC NIE JEST OBOWIĄZKOWA,MOŻESZ JĄ PRZYJĄC NA KLĘCZĄCO.Jeżeli ktoś chciałby poszerzyć wiedzę to służę innymi linkami.pozdrawiam Wiesia.
O rzesz .....
27 Grudnia, 2011 - 22:02
O rzesz ..... (znikniony HP)
Pozdrawiam i przybijam dwie piątki.
Poświątecznie życzę zdrowia i szczęścia w Nowym 2012 Roku.
Obibok na własny koszt
======================================================
Nunquam sapiens irascitur.
Obibok na własny koszt
@Obiboknawłasny...
27 Grudnia, 2011 - 22:20
I ja witam serdecznie.
Także życzę wszystkiego dobrego, zdrówko oznaczając priorytetem.
Obyśmy i w 2013 mogli jeszcze sobie kliknąć :)
Pozdrawiam serdecznie!
Kibole powiedzieliby, że X. Piotr "wali z bani"
27 Grudnia, 2011 - 22:39
i coraz więcej Polaków JUŻ uważa, że tak trzeba ;)))
___________________________
jam... z tego, co mnie boli
___________________________
jam... z tego, co mnie boli
@Sosenkowski
27 Grudnia, 2011 - 23:43
Kibole póki co, to "walnęli z bani", ale Polsce, głosując na Palikmiota, co w znamienity sposób przyczyniło się do wejścia tego kretyna do Sejmu.
Re:...kibole poki co...
28 Grudnia, 2011 - 00:33
No coz "sportowcy" sa czujni
w temacie cen wody ognistej...,
a ze Pali...cos tam,cos tam...
dba o "wyborcow" ...
zreszta nie calkiem wybrednych,
to...takie mamy owoce.
pzdr.
chris
ooone: Może ktoś potrafi
28 Grudnia, 2011 - 03:48
ooone:
Może ktoś potrafi zinterpretować te słowa Mickiewicza? Wszak w sieci zawsze rojno od filozofów, mędrców, omnibusów i ..."proroków".
================= ============================== ========
Sprobuje... :o)
Komunisci probowali wykorzystac mickiewiczowskie 44, ze to niby 1944, kiedy doszli do wladzy. Podobnie starali sie wytlumaczyc ludowi, ze Wybicki piszac "przejdziem Wisle, przejdziem Warte, bedziem Polakami" mial prorocze widzenie ludowego wojska idacego ze wschodu.
Gdzies juz otarlem sie o probe wyjasnienia 44ech, ze odnosza sie do hebrajskiego alfabetu. W hebrajskim litery maja swoje odpowiedniki w cyfrach. I tak 40 to Mem (M), a 4 to Khaf (Kh). Te ostatnia wymawia sie jak pomiedzy polskim k i ch, gardlowo. Ciekawe, ze niewazna jest kolejnosc tych liczb, zeby otrzymac 44. A wiec moze byc MKh, albo KhM. Trzeba by zapytac znajacego hebrajski, czy te dwie litery maja jakies znaczenie.
Zachodzi pytanie, dlaczego Mickiewicz uzyl hebrajskiego zeby ulozyc te szarade. Mysle, ze to wplyw jego mlodzienczego zaangazowania w studenckie organizacje paramasonskie. Moze rowniez pewien rodzinny sentyment. Jego matka podobno albo miala zydowskie pochodzenie, albo tylko jakies rodowe koneksje. Jako anegdote przytocze fakt, ze wsrod uczniow szkol srednich powtarzano sobie niegdys przekrecenie "Micka Adamowicz".
Zdaje sobie sprawe, ze niczego nie wyjasnilem, ale moze jednak poddalem wlasciwy trop do dalszego sledztwa. Poza tym, prorokiem nie jestem.
ooone
@ooone
28 Grudnia, 2011 - 16:33
Tak jak sam twierdzisz, niczego nie wyjaśniłeś.
Udowodnić tezę, że Mickiewicz był żydem, jest bardzo trudno, a jeszcze trudniej jest takową obalić niestety.
Dzięki takim sugestiom, często dochodzi do sytuacji, że gdy się odlewam, to patrzę na swojego fiuta z obawą, czy przypadkiem nie jestem obrzezany i wiesz co?
NIE JESTEM!
Ciekawi mnie tylko, komu może zależeć na opinii, że wszyscy Polacy to żydzi?
ooone: Tylko tyle odczytales
29 Grudnia, 2011 - 02:05
ooone:
Tylko tyle odczytales w moim tekscie? Albo raczej az tyle?
Podalem calkowicie uprawniony trop. Nic wiecej. Wielu dobrych Polakow ma w zylach zydowska krew, tak samo niemiecka i rosyjska. Taki fakt nikogo nie przekresla.
A zagadka mickiewiczowskiego 44 jest frapujaca i za postawienie jej jeszcze raz, tu, na blogowisku, nalezy Ci sie pochwala.
Piszacy te slowa pamieta o ubekach-Zydach i uwaznie obserwuje imperium Michnika, ale nie jest zaslepionym wrogiem calego ludu zydowskiego. Nie imputuj mi niczego takiego. Nic bardziej nie urazi, jak wkladanie komus w usta slow i tresci ktorych nie powiedzial.
Przy tym, nawet taki geniusz slowa jak Mickiewicz, nie jest poza krytyka. I nie - dotyczaca jego rzekomego pochodzenia - ale pewnych rzeczy ktore wyszly spod jego piora i ktorymi rodacy, raczej bezmyslnie, zachwycaja sie.
Wez, przeczytaj jeszcze raz moj tekst i przyznaj, ze zbyt pochopnie go oceniles.
ooone
@Ooone
30 Grudnia, 2011 - 13:47
Niepotrzebnie się zacietrzewiasz.
Może i zbyt frywolnie odezwałem się o swoich obserwacjach podczas wypróżniania się, ale nie miałem nic złego na myśli.
Jeżeli poczułeś się urażony, to przepraszam.
Ja także nie jestem antysemitą.
Źle jednak odebrałeś moją odpowiedź, postrzegając w niej, jakobym miał Tobie cokolwiek imputować.
Odniosłem się to powszechnego zjawiska, że wszędzie niemal można znaleźć listy, wykazy, opisy itd. dotyczące Polaków, którzy są niby Żydami i właśnie do tego się odniosłem, stawiając zapytanie "komu na tym zależy?" i bynajmniej nie miałem Ciebie na myśli w potencjalnej odpowiedzi na nie.
Co do tropu, który uważasz za zasadny, to nie umiem się do niego odnieść, bowiem nie znam języka hebrajskiego, a i nie jestem pewny, czy znał go Mickiewicz.
Jednak nawet gdyby miało się okazać, że znał, to nie potrafię podążyć wskazanym przez Ciebie tropem, choć wiem, że słowa Mickiewicza zawierają jakieś bardzo ważne przesłanie.