Antycywilizacja Postępu.

Obrazek użytkownika Gadający Grzyb
Idee

Podstawowym zagrożeniem dla cywilizacji łacińskiej jest Antycywilizacja Postępu.

Dobrze, że Krzysztof J. Wojtas przypomina o spuściźnie prof. Feliksa Konecznego (cykl „Cywilizacje”). Uważam jednak, iż zarazem jest do niej zbyt niewolniczo, dogmatycznie, przywiązany. Wpływa to na jego ocenę zagrożeń dla cywilizacji łacińskiej. Jeśli chodzi o mnie, to traktuję dorobek Konecznego jako jedną ze wskazówek, a nie jako zamkniętą quasi – religijną doktrynę, służącą do objaśniania wszystkiego. Krótko mówiąc, sądzę że dzisiaj podstawowym zagrożeniem dla cywilizacji łacińskiej jest nie wymieniona przez Konecznego (bo też w jego czasach nie manifestowała się z taką mocą jak obecnie) Antycywilizacja Postępu (zwana dalej A.P.).

Poniżej przedstawię hasłowo jej podstawowe cechy, które postaram się rozwinąć w następnej notce (wraz z opisem, jak mają się do teorii Konecznego).

1) A.P. jest oparta na negacji i nienawiści do cywilizacji łacińskiej;

2) A.P. nie buduje trwałego systemu wartości – wszelkie „alternatywy”, takie jak homomałżeństwa, czy „prawa” kolejnych mniejszości, są jedynie taktycznym wybiegiem obliczonym na zniszczenie cywilizacji łacińskiej;

3) A.P. ma strukturę nieformalno – hierarchiczną. Na jej czele stoi grono wpływowych osób (tzw. „autorytetów”, zwanych przeze mnie Parnasiarzami), niewybieralnych, lecz uzupełniających się przez kooptację. Ich głos ma wagę ostatecznej wyroczni, niczym nauki guru – takie skrzyżowanie mafii z sektą.

4) A.P. oparta jest na fluktuacyjnej dogmatyce politycznej poprawności, zmienianej w zależności od aktualnych zapotrzebowań Parnasiarzy dyktujących obowiązujące trendy.

5) A.P. jest totalistyczna i antywolnościowa. Dąży do omnipotencji, przenikając i kontrolując wszelkie sfery życia publicznego i prywatnego, z życiem duchowym jednostki włącznie. Docelowo pragnie zatrzeć różnicę między sferą prywatną i publiczną. Cele te jednak kamufluje za pomocą wolnościowych i modernizacyjnych haseł.

6) A.P. bazuje na zakłamaniu pojęć charakterystycznych dla cywilizacji łacińskiej. Świadomie wytwarza „zapaść semantyczną” rozmywając, bądź podkładając pod tradycyjne pojęcia nową treść sprzeczną z pierwotnym ich znaczeniem;

7) A.P. dąży do ekonomicznego ubezwłasnowolnienia poddanych, uzależnienia ich od państwa, czyli w praktyce od silnie zideologizowanej kasty polityczno – biurokratycznej. Wpływa w ten sposób na stan ludzkich umysłów, wytwarzając w społeczeństwach mentalność quasi – niewolniczą.

Jak łatwo zauważyć, Antycywilizacja Postępu, została wyhodowana niejako na łonie cywilizacji łacińskiej. Atakuje od wewnątrz, niczym nowotwór i nie przestanie, dopóki cały cywilizacyjny organizm nie zrakowacieje ze szczętem, lub gdy nie zwalczy choroby.

A.P. jest zarazem cywilizacją synkretyczną i zgodnie z tym co pisze Koneczny, łączy najgorsze cechy opisywanych przezeń cywilizacji, dodając „od siebie” nowe.

Na zakończenie jeszcze słówko, dlaczego opisywane zjawisko ochrzciłem mianem anty – cywilizacji. Otóż dlatego, że A.P. nie buduje programu pozytywnego, swoje postulaty opiera wyłącznie na negacji cywilizacji łacińskiej. Pierwszym spektakularnym wybuchem były czasy Oświecenia i rewolucji francuskiej. Drugim – kontrkulturowa rewolta lat ’60. Od tamtej pory antycywilizacyjny napór wciąż narasta.

Nadmienię jeszcze, że wszelkie zagrożenia ze strony „zewnętrznych” cywilizacji – bizantyjskiej, judaistycznej, arabskiej, turańskiej itd., są o tyle potencjalnie groźne, o ile Antycywilizacja Postępu, zdoła rozłożyć „od wewnątrz” cywilizację łacińską. Stąd, w moim przekonaniu, A.P. należy zwalczyć w pierwszej kolejności.

C.D.N.

Gadający Grzyb

P.S. Teksty Wojtasa:

http://www.niepoprawni.pl/blog/365/cywilizacje-1

http://www.niepoprawni.pl/blog/365/cywilizacje-2

http://www.niepoprawni.pl/blog/365/cywilizacje-3

http://www.niepoprawni.pl/blog/365/cywilizacje-4

Ocena wpisu: 
Brak głosów

Komentarze

pzdr

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

antysalon

#26175

Krzysztof J. Wojtas
Tu nie ma między nami sporu.
Mogę jedynie dodać kilka uwag. Przede wszystkim - pisałem to opracowanie ponad 10 lat temu na potrzeby (sądziłem że będą zrozumiałe) lokalnego Parafialnego Oddziału Akcji Katolickiej. Chyba przecaniałem możliwości intelektualne nawet zaangażowanych osób lokalnego srodowiska.
Po drugie, takie ujęcie, w tamtym okresie, natychmiast nadałoby mi miano zagorzałego antysemity - teraz też idą inklinacje w tym kierunku. A wówczas zarzut ten miał nieco inny wydźwięk społeczny - jeszcze nie wspominało się o przedsiębiorstwie Holokaust.
Przyjęta forma miała mnie nieco chronić przed bezpośrednimi zarzutami - "to nie ja, to Koneczny". Tak też odpierałem zarzuty padajace pod moim adresem na S24, po zamieszczeniu tego cyklu.
Czy należy odróżniać AP, od judaizmu?
Chyba jest to słuszne, acz warto to rozważyć w świetle komentarzy na blogu prof. Jadczyka na S24, gdzie dokonywane jest rozróżnienie między Żydami sefardyjskimi i oskenazyjczykami; ja to rozróżniałem poprzez wskazanie bliskiego identyfikacji porównania z mozaizmem, a w kontrze do tzw. judaizmu rabinicznego - określenie ks. prof. Chrostowskiego.
Dopiero w piątym wpisie zamieszczę (dzisiaj) trochę własnych uwag. Własnymi uwagami, naświetlającymi niektóre zjawiska, są opisy w cyklu "Wojna cywilizacji".

Jest jednak pytaniem, czy AP nie jest zakamuflowaną formą wojny cywilizacji - warto, aby to Pan przemyślał.

I na koniec.Bardzo cieszę się z odzewu. Mam nadzieję, że przyniesie to refleksje związane z całokształtem tematyki; ostatnio mniej zajmuję się elementami układanki szukając podstaw. Stąd moje zainteresowanie np. fizyką, gdzie Teoria Względności stała się przyczynkiem i odniesieniem dla relatywizacji etyki.
To trudny temat. "Więksi" ode mnie połamali sobie na tym zęby - ale próbować trzeba.
pozdrawiam

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

Krzysztof J. Wojtas

#26176

 Jest jednak pytaniem, czy AP nie jest zakamuflowaną formą wojny cywilizacji - warto, aby to Pan przemyślał.

 Ależ jest, jak najbardziej, twierdzę jedynie iż A.P. jest cywilizacją nowego typu, synkretyczną - powstałą z najgorszych elementów innych cywilizacji wymienionych przez Konecznego i dorzucającą do tego destrukcyjnego misz-maszu elementy własne. Postaram się to omówić szerzej w następnej notce.

pozdrowienia

Gadający Grzyb

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

pozdrowienia

Gadający Grzyb

#26199

Krzysztof J. Wojtas
Bardzo mnie cieszy pański zamiar. Także w odniesieniu do UE i ogólnie Cywilizacji Zachodu - tożsamościowo równej z AP, gdyż wiele wskazuje, że w konfrontacji z Cywilizacją Chińską, czy hinduską (bramińską) Europa ma małe szanse na przetrwanie.
No chyba, że tamci pękną ze śmiechu na widok pułków feministek i homoseksualistów;-)

Na tej bazie, mam nadzieję, powrotu do koncepcji Strategii dla Polski; tylko po przeanalizowaniu wątków cywilizacyjnych można pokusić się na rozważanie perspektyw.

Będę pełen satysfakcji, jeśli takie będą efekty tej działalności.
Pozdrawiam

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

Krzysztof J. Wojtas

#26202

Dobrze ze zajmujesz sie zrodlami problemu.
Moje obserwacje w tej dziedzinie wskazuja na wielka wage redukcjonistycznej, materialistycznej wizji czlowieka, redukujacej czlowieka tylko do materii. Pokrywa sie to z przemysleniami wielu filozofow, m.in chyba najwiekszego wspolczesnego filozofa polskiego o. prof. Krapca.
Wydaje sie ze jest to glowna choroba naszej cywilizacji, reszta to jej konsekwencje.
Ciekawy tekst historyka Richarda Weikarta na ten temat:
http://www.oczekiwanie.com/weikart.pdf
Analizuke on tu glownie wplyw materializmu na ideologie faszystowska, ale sa tu odniesienia takze do wspolczesnosci.

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#26234

Redukcjonizm materialistyczny daje się wpisać zarówno w dorobek Konecznego, jak i w teorię A.P. - prymat pierwiastka fizycznego nad duchowym.

pozdrowienia

Gadający Grzyb

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

pozdrowienia

Gadający Grzyb

#26239

Coś w tym jest. Ale dla mnie to bardziej wejście w czasie Rewolucji Francuskiej pewnej grupy która straciła poczucie przynależności do Cywilizacji Łacińskiej i postawiła sobie za cel zniszczenie jej fundamentu czyli Chrześcijaństwa. Ale mimo wszsytko to nadal jest "narośl rakowa" ale na Cywilizacji Łacińskiej, która stała się słaba (zbyt chętna do "dialogu" a nie rozmowy na argumenty. Inne cywilizacje gdy podobne narośle powstawały po prostu je "usuwały operacyjnie".

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

----------------------------------------------------------- "Polska Niepodległa to Polska niebezpieczna" Lenin

#26227

A.P. jest naroślą rakową - i jak każdy rak ma pewną dozę samodzielności w rozwoju. A dialog, no cóż - to jak dialog chorego ze swym nowotworem.

pozdrowienia

Gadający Grzyb

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

pozdrowienia

Gadający Grzyb

#26240