Różnice Czasowe w punktach TAWS
Różnice czasowe w punktach TAWS, na podstawie danych NTSB, MAK, PKWBL, Polskiej Prokuratury Wojskowej i czasu UTC.
Na podstawie danych, dostępnych na stronach internetowych MAK , PKWBL, oświadczeń i dokumentów Polskiej Prokuratury Wojskowej. Postanowiłem obliczyć różnice czasowe, zastosowane przez wyżej wymienione instytucje, w danych rejestratorów pokładowych samolotu TU-154M. W dniu 04.10.2010.
Do tego celu posłużę się raportem NTSB, o numerze identyfikacyjnym ENG10SA025 dotyczącego danych zapisanych w urządzeniu TAWS, o numerze seryjnym 237, zabudowanego w samolocie PLF 101, ze zdarzenia w dniu 04.10.2010, podczas podejścia do lotniska Smoleńsk-Siewiernyj, samolotu TU-154M. Oznaczonego numerem rejestracyjnym PLF 101.
Tabliczka znamionowa urządzenia TAWS 237. Zdjęcie z raportu NTSB.
Do obliczeń i porównań wykorzystam dane pochodzące z zapisów :
- Zapis CVR – Radzieckiej Między Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Dalsze oznaczenia – MAK
- Zapis CVR – Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, na podstawie analizy Zakładu Kryminalistyki. Dalsze oznaczenia – IES.
- Zapis CVR – Na zlecenie Polskiej Prokuratury Wojskowej opracowany przez Andrzeja Artymowicza. Dalsze oznaczenia – ART. – FDR.
- Dane odczytane przez NTSB z urządzenia TAWS, zabudowanego na pokładzie samolotu TU-154M. PLF 101. Dalsze oznaczenia – TAWS.
- Zapis CVR UTC – Uniwersalny Czas Koordynowany. Dalsze oznaczenia – UTC
Czasy TAWS według synchronizacji : MAK, IES, ART-FDR, UTC.
Różnice w TAWS według synchronizacji : MAK, IES, ART-FDR, UTC.
Błąd synchronizacji CVR według synchronizacji :MAK, IES, ART-FDR, UTC.
Ponieważ znamy prędkość z jaką się poruszał samolot w punkcie TAWS # 38 – 268.771 km/h. Jak również prędkość w punkcie FMS – 235.203 km/h. Wyliczona z nich średnia wynosi 252 km/h.
Policzymy sobie zatem, ze średniego błędu, ile metrów za rzeczywistym punktem przyziemienia, wylądował by samolot według zastosowanych synchronizacji.
- MAK – 568 metrów za rzeczywistym punktem przyziemienia.
- IES – 463 metry za rzeczywistym punktem przyziemienia.
- ART. – FDR. – 197 metrów za rzeczywistym punktem przyziemienia.
- UTC – 7.5 metra za rzeczywistym punktem przyziemienia.
EDIT:
Aby nie być posadzanym o manipulacje, obliczę ponownie, z mniejszej, ostatniej znanej i udokumentowanej prędkości z urządzenia FMS, czyli 235 km/h, gdzie upadają części samolotu według zastosowanych synchronizacji.
1. MAK - 535 metrów za rzeczywistym punktem przyziemienia.
2. IES - 422 metry za rzeczywistym punktem przyziemienia.
3. ART-FDR - 184 metry za rzeczywistym punktem przyziemienia.
4. UTC - 6.6 metra za rzeczywistym punktem przyziemienia.
Wnioski:
- Nie da się dowolnie przestawiać czasu na zapisach CVR.
- Prawidłowa synchronizacja jest podstawą pracy z rejestratorami pokładowymi, zwłaszcza w przypadku wypadków lotniczych, gdzie każda sekunda przy dużych prędkościach oznacza przebycie przez samolot dużych odległości.
- Sygnały w zapisach urządzenia TAWS należy potraktować jako MASTER w stosunku do dostępnych danych CVR jak i ATM-QAR.
by Yoda_Fire
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 1399 odsłon