Różnice Czasowe w punktach TAWS

Obrazek użytkownika Yoda_Fire
Blog

Różnice czasowe w punktach TAWS, na podstawie danych NTSB, MAK, PKWBL, Polskiej Prokuratury Wojskowej i czasu UTC.

Na podstawie danych, dostępnych na stronach internetowych MAK , PKWBL, oświadczeń i dokumentów Polskiej Prokuratury Wojskowej. Postanowiłem obliczyć różnice czasowe, zastosowane przez wyżej wymienione instytucje, w danych rejestratorów pokładowych samolotu TU-154M. W dniu 04.10.2010.

Do tego celu posłużę się raportem NTSB, o numerze identyfikacyjnym ENG10SA025 dotyczącego danych zapisanych w urządzeniu TAWS, o numerze seryjnym 237, zabudowanego w samolocie PLF 101, ze zdarzenia w dniu 04.10.2010, podczas podejścia do lotniska Smoleńsk-Siewiernyj, samolotu TU-154M. Oznaczonego numerem rejestracyjnym PLF 101.

 

tabliczka znamionowa TAWS 237

 

Tabliczka znamionowa urządzenia TAWS 237. Zdjęcie z raportu NTSB.

 

Do obliczeń i porównań wykorzystam dane pochodzące z zapisów :

  1. Zapis CVR – Radzieckiej Między Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Dalsze oznaczenia – MAK
  2. Zapis CVR – Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, na podstawie analizy Zakładu Kryminalistyki. Dalsze oznaczenia – IES.
  3. Zapis CVR – Na zlecenie Polskiej Prokuratury Wojskowej opracowany przez Andrzeja Artymowicza. Dalsze oznaczenia – ART. – FDR.
  4. Dane odczytane przez NTSB z urządzenia TAWS, zabudowanego na pokładzie samolotu TU-154M. PLF 101. Dalsze oznaczenia – TAWS.
  5. Zapis CVR UTC – Uniwersalny Czas Koordynowany. Dalsze oznaczenia – UTC

Czasy synchronizacji rejestratorów pokładowych w porównaniu z zapisem TAWS

Czasy TAWS według synchronizacji : MAK, IES, ART-FDR, UTC.

Wykazane różnice czasów w porównaniu do TAWS

Różnice w TAWS według synchronizacji : MAK, IES, ART-FDR, UTC.

Pedkości w puktach TAWSBłąd synchronizacji CVR według synchronizacji :MAK, IES, ART-FDR, UTC.

Ponieważ znamy prędkość z jaką się poruszał samolot w punkcie TAWS # 38 – 268.771 km/h. Jak również prędkość w punkcie FMS – 235.203 km/h. Wyliczona z nich średnia  wynosi 252 km/h.

Policzymy sobie zatem, ze średniego błędu, ile metrów za rzeczywistym punktem przyziemienia, wylądował by samolot według zastosowanych synchronizacji.

  1. MAK – 568 metrów za rzeczywistym punktem przyziemienia.
  2. IES – 463 metry za rzeczywistym punktem przyziemienia.
  3. ART. – FDR.  – 197 metrów za rzeczywistym punktem przyziemienia.
  4. UTC – 7.5 metra za rzeczywistym punktem przyziemienia.

EDIT:

Aby nie być posadzanym o manipulacje, obliczę ponownie, z mniejszej, ostatniej znanej i udokumentowanej prędkości z urządzenia FMS, czyli 235 km/h, gdzie upadają części samolotu według zastosowanych synchronizacji.

1. MAK - 535 metrów za rzeczywistym punktem przyziemienia.

2. IES -  422 metry za rzeczywistym punktem przyziemienia.

3. ART-FDR - 184 metry za rzeczywistym punktem przyziemienia.

4. UTC - 6.6 metra za rzeczywistym punktem przyziemienia.

Wnioski:

  1. Nie da się dowolnie przestawiać czasu na zapisach CVR.
  2. Prawidłowa synchronizacja jest podstawą pracy z rejestratorami pokładowymi, zwłaszcza w przypadku wypadków lotniczych, gdzie każda sekunda przy dużych prędkościach oznacza przebycie przez samolot dużych odległości.
  3. Sygnały w zapisach urządzenia TAWS należy potraktować jako MASTER w stosunku do dostępnych danych CVR jak i ATM-QAR.

by Yoda_Fire

Twoja ocena: Brak Średnia: 5 (3 głosy)