Wielki nieznany bohater Dywizjonu303 Stefan Kleczkowski

Obrazek użytkownika Nathanel
Blog

STEFAN KLECZKOWSKI urodził się 8 kwietnia 1917roku w  Dębowie

  Rodzice: Stanisław Kleczkowski i Rozalia Kleczkowska z domu Szulkowska. Od roku 1919  zamieszkuje w domu rodzinnym  w Kleczkowie.

Szkołę Podstawową w Kleczkowie zwaną Powszechna rozpoczyna w roku 1924 r. a ukończył ją jako szkołę II stopnia – 6 klas. Już w szkole podstawowej  przejawiał duże zdolnosci do nauki i talent sportowy. W dalszej edukacji wspierają go stryjowie: Jan, który będąc właścielem dużego majątku (100ha ziemii ) zabiera Stefana do Lask k/Czerwina .W Czewinie kończy 7-mą klasę . Stryj Stefan pracujący w Warszawie na stanowisku sędziego przeznacza na dalszą edukację Stefana 3.500zł.

Rozpoczyna naukę w Gimnazjum Państwowym im Tadeusza Kosciuszki w Łomży . Na samym początku nauki potwierdza swoje zdolności w ciągu jednego roku zaliczając I i II klasę gimnazjium. Uczęszczał do klasy o kierunku matematyczno-przyrodniczym. Lubiał jeżdzic na nartach. Zachowalo się JEGO zdjecie z zawodów narciarskich w Bukowinie z 1934r. Egzamin dojrzałości zdaje w 1937 r.W gimnazjum  przygotowuje sie do realizacji marzeń zostania pilotem i nauki w Centrum Wyszkolenia Lotniczego w Dęblinie. Wymagania stawiane kandydatom na pilotów były w tym okresie bardzo wysokie.Musieli legitymowac sie maturą, ukończeniem kursu pilotażu w aeroklubie lub na obozach, przejść badania lekarskie i psychologiczne oraz zdać egzamin wstepny z wiedzy ogólnej, języka obcego – ustne i pisemne oraz sprawdzian fizyczny. I tak w roku 1937 Stefan Kleczkowski zostaje przyjety do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Deblinie . W dniu 8 wrzesnia 1937r na obozie w Ustianowa, zdobywa licencję Pilota Szybowcowego.

Na I roku uczelniprowadzone były zajecia teoretyczne i praktyczne przygotowujące do uzyskania specjalnosci pilota i obserwatora.

W roku 1938 odbywa sie III promocja Szkoły Podchorążych (Grupa Techniczna) –Stefan otrzymuje nominację – zostaje oficerem technicznym.

Kontynuuje naukę na uczelni a w 1939 roku odbywa sie XIII promocja Szkoły Podchorążych Lotnictwa- podczas której otrzymuje licencję - jest już teraz także pilotem

Komendantem Uczelni w tym okresie był płk.pil Wacław Iwaszkiewicz – 1936-1938 i mjr pil. Andrzej Kołotko – 1938-1939 i w roku 1939 ppłk dypl. pilJerzy Bajan. Na dzień 1 wrzesnia polskie lotnictwo miało 1181 pilotów a jednym z nich był własnie Stefan Kleczkowski.Wybuch II Wojny Światowej zastaje  go w Dęblinie, zostaje przydzielony do zwiadu. W dniu 2 września lotnictwo niemieckie dokonuje dużego bombardowania lotniska i uczelni w Dęblinie. 17 wrzesnia Naczelny Wódz wydał nastepujący rozkaz:

 „Sowiety wkroczyły, Zarządzam ogólne wycofanie na Rumunię i Węgry najkrótszymi drogami. Z Sowietami nie walczyć, tylko w razie natarcia z ich strony, lub próby rozbrajania naszych oddziałow. Oddziały, do których podeszły Sowiety, powinny z nimi pertraktować w celu wyjscia z garnizonów do Rumunii i Węgier .....”

             dokumenty podróży

Zgodnie z  rozkazem Stefan z paszportem i zakonspirowanymi danymi, jako student ze Lwowa, przedostaje sie do Rumunii.W dniu 27 września w Bukareszcie otrzymuje wizę Francuską nastepnie 7 pażdziernika wizę Marokańską. 15 pażdziernika opuszcza Rumunię i  dnia 21 pażdziernika dociera do Bejrutu w Maroku, a 31 pażdziernika1939r do Marsylii we Francji.. Po kapitulacji Francji w czerwcu 1940r zgodnie z rozkazem Naczelnego Dowództwa przedostaje się do Anglii. Od 30 maja do 20 sierpnia 1940r przebywa w Centrum Wyszkolenia Ziemnego w Blackpool nastepnie od 1-20 wrzesnia 1940r przechodzi specjalistyczne szkolenie pilotażu na samolotach (na sprzęcie brytyjskim) w miejscowosci Sutton Bridge.                 

 Pierwszą informację o Stefanie zanotowano w roku 1940 w dokumentach Dywizjonu 302 :

„19 września było pochmurno.Mimo to klucz mysliwców został naprowadzony na niemieckiego bombowca Ju-89, ktorego zestrzelił por.Kowalski. W nastepne dni warunki atmosferyczne nie sprzyjały akcjom lotniczym.  23 wrzesnia przybyli do dywizjonu piloci – ppr.Stefan Kleczkowski, sierż. Jerzy Załuski i sierż. Zenon Kleniewski”

Dywizjon 302 w tym czasie stacjonuje w Duxford. Nastepnie Stefan zostaje przeniesiony na przedmiescia Londynu do Northolt a potem do West Hampner. Dowódcą Dywizjonu 302 jest ppłk Mieczysław Mümler. W grudniu następuje zmiana na stanowisku dowódzcy dywizjonu .Zostaje nim kpt. pilot Piotr Łaguna. Polski personel całego Dywizjonu 302 w początkowym okresie liczył 165 osób.Stefanowi Kleczkowskiemu  nadany zostaje Nr P 76717 który uzywany jest przez całą wojnę, we wszystkich rejestrach.W tym to okresie cały dywizjon był ciągle w stanie alarmowym ,gotowy w każdej chwili do przechwycenia i zwalczania samolotów niemieckich. Starty bojowe odbywają się w kluczach (3 samoloty), eskadrze (6 samolotów) lub calym dywizjonem (12 samolotów).

               

Bilans zwycięstw Dywizjonu 302 w 1940r to18 – samolotów niemieckich zestrzelonych napewno,10 - prawdopodobnie i 1 uszkodzony,8 – pilotów poległych i 3 rannych.

Stefan Kleczkowski  - uczestniczył w 19 operacjacjach bojowych.

Rok 1941 dywizjon rozpoczął lotami na osłonę konwojów morskich oraz patroluje rejon portow.Od poczatku wojny cała Anglia zachwycona jest zwycięstwami i odwagą polskich pilotów.

W restauracjach , kawiarniach, nikt nie chce od nich przyjmowac zapłaty za zamawiane dania. Wszędzie gdzie się pojawili, przyjmowani byli po królewsku. Rozpisuje sięo nich prasa angielska nazywając ich Aniołami Zemsty, a Anglicy mówia o nich „The best of the best” – Najlepsi z Najlepszych.

      W lutym 1941 zgodnie z rozkazem z dnia 7 lutego 1941r (odnotowane w ksiegach operacyjnych Dywizjonu 302 w jezyku angielskim) Stefan Kleczkowski oddelegowany zostaje do Ośrodka Szkolenia Królewskich Sił Lotniczych w Cranwell (Royal Air Force w skrócie  RAF) .Przechodzi tam kurs instruktorów pilotażu w 6 O.T.U w dniach od 13 lutego – 25 maja 1941r. Dobra znajomość jezyka angielskiego i niemieckiego jak również dwie specjalności zdobyte na uczelni w Dęblinie – oficer techniczny i druga – pilotaż były podstawą do szybkiego oddelegowania go na stanowisko instruktora szkoleniowca.Był to okres w którym poległo wielu pilotów ,trzeba więc było uzupełniać na bierząco zarowno obsadę pilotów jak i personel techniczny. Stefan jako jeden z nielicznych spełniał te warunki. W tym okresie polscy piloci mieli problemy z używaniem angielskich zwrotów wojskowych i komunikacji podczas walk, musieli również przechodzić przeszkolenie na sprzęcie angielskim. Po ukończeniu kursu zostaje instruktorem pilotażu RAF na terenie Szkocji w 1 Polskiej Szkole Pilotazu(No.1 Polish FTSW, następnie w 25 Polskiej Szkole Pilotażu EFTS (No.25.EFTS). Będąc wykładowcą i instruktorem podnosi swoje kwalifikacje. Przechodzi szkolenie wyższej sztuki walki i pilotażu od 17 sierpnia –1 wrzesnia 1942 roku w 59.O.T.U RAF w Milfield W okresie od 22 pażdziernika 1942 do 26 września 1944 uzyskuje uprawnienia Dowódcy Lotów w RAF (Flight Commander) .Zostaje tez awansowany do stopnia kapitana. Od kwietnia 1941r do pażdziernika 1944 roku Stefan Kleczkowski wyszkolił 149 polskich pilotów.

    

            W Dywizjonie 303 (zwanym WARSZAWSKIM) im Tadeusza Kosciuszki zameldował się 8 pażdziernika 1944roku na podstawie rozkazu z dnia 1 pażdziernika Nr DGP/TTC?1078/44/12. Był to okres kiedy do wojny przystąpili już alianci.Zmienił się prawie całkowicie charakter walk. Z walki obronnej dywizjony przystąpiły do ataku i bombardowań. W tym to okresie polscy piloci czują sie pomijani i mniej zauważalni. Dlatego też Arkady Fiedler powiedział:

„Tego zażądaliby polscy piloci w zapłacie - Uczciwego i rozumnego spojrzenia na Polaków”.

 W walce o Anglię Dywizjon 303 wykonał:

9900 – lotów bojowych,  15.866godzin bojowego ataku , zestrzelono 203 samoloty nieprzyjaciela.

Straty w sprzecie - 90 samolotów. Straty w ludziach: poległo 44 pilotów , dostało się do niewoli 10.

W latach 1944-45 kiedy to w dywizjonie walczył STEFAN KLECZKOWSKI dywizjon wykonuje:

Rok 1944 – samozadań - 2.653;  godzin bojowego ataku - 5.259

Rok 1945 – samozadań  - 632;   godzin bojowego ataku - 1.118

W tym to czasie Stefan z dywizjonem stacjonuje  na następujących lotniskach w Anglii:1944- Coltishall. 9 maj 1945 – Anderews Field, 28 listopada 1945r – Turnhouse, 4 stycznia 1946r – Wick, 3 marca 1946r - Charterhall, 23 marca 1946r w Hethel (aż do rozwiązania dywizjonu).

W Dywizjonie 303 Stefan Kleczkowski bierze udział w 2 atakach bojowych i wykonuje 26 lotów bombowych nad Francję, Holandie, Belgię i Niemcy.

W dniu 25 kwietnia 1945 roku Dywizjon 303 osłania jeden z najsłynniejszych nalotów bombowych , na siedzibe Hitlera w Berchtesgaden w Alpach. W akcji tej bierze udział 250 bombowców Lancaster , eskortowanych przez 10 wysokiej klasy pilotów na mysliwcach Mustang. Wśród nich był kpt. Stefan Kleczkowski.

Po zakończeniu wojny ponownie podwyższa swoje kwalifikacje.Przechodzi kurs nawigatorów od 15 lutego do 25 marca 1946r w RAF West Raynham. Ostatni lot Stefana  w Dywizjonie 303 odbył się 10 maja 1946 roku.

Po zakończeniu działań wojennych Dywizjon 303 nadal pełnił służbę a rozwiązany zostaje 9 grudnia 1946 stacjonując w Hethel.

 Awanse i odznaczenia STEFANA KLECZKOWSKIEGO

 Służbę w Dywizjonie 302 rozpoczyna w stopniu podporucznika a kończy w Dywizjonie 303 w stopniu kapitana.

 Zostaje awansowany do stopnia majora przez Prezydenta Rzeczypospolitej Ryszarda Kaczorowskiego w dniu 10 listopad 1990r.Uhonoronowany zostaje wieloma odznaczeniami bojowymi i lotniczymi między innymi:- 14 sierpnia 1945r Odznaką 303 Dywizjonu Mysliwskiego Warszawskiego im T..Kosciuszki- 21 marca 1946r Medalem Lotniczym.- 27 maja Krzyzem Walecznych Nr LEG 16650- Gwiazdą za Bitwę o Anglię ( Battle of Britain Star)

            

Wszystkim bohaterom odznaczonym tą Gwiazdą w roku 1993 w miejscowości Capel-le Ferne w hrabstwie Kent postawiono pomnik. Niestety Stefan nie dożył tego wydarzenia. Zmarł rok wczesniej.

Rodzina i przyjaciele.

    W roku 1941- 13 lutego wstępuje w zwiazek małżeński z Betty Margaret Barrow. Mają dwóch synów młodszy Richard Francis starszy Stefan Henryk Stanley. Drugie imię Henryk otrzymuje po najlepszym koledze ojca, który zginął w akcji w bitwie o Anglie, trzecie Stanley (Stanisław po dziadku). Syn,Stefan Henryk Stanley Kleczkowski poszedł w ślady ojca i został równiez pilotem o specjalności „Bush Pilot” tzn specjalizował się w wykonywaniu lotów w trudnych warunkach, przeważnie w Kanadzie. Obecnie jest pilotem testującym samoloty w Anglii.

 -Wnuczek Stefan John Kleczkowski również jest pilotem .Pilotuje samoloty pasażerskie w liniach lotniczych BMI- British Midland International operujących z lotniska Heathrow w Londynie.Prowadzi samoloty typu Airbus,

  Pierwszy raz do Polski przyjeżdża w lipcu 1955roku samochodem w raz z żoną i synami. W póżniejszych latach wizyty jego w Polsce sa coraz częstsze .Do tradycji należą jego przyjazdy w okresie wakacji na odpust w Kleczkowie i na Wszystkie Święte.Przez cały okres swego zycia utrzymuje kontakty z kolegami z dywizjonu i ośrodków szkolenia.

  W gronie przyjaciół  Stefana Kleczkowskiego należy wymienić Henryka Szczęsnego jednego z największych bohaterów bitwy o Anglię. Towarzyszył Stefanowi w ostatniej drodze z Londynu na cmentarz w Kleczkowie..

Pochowany w Polsce zgodnie ze swoim zyczeniem.Dla niej walczył i tu spoczywa. Jego żona , rodowita Angielka spocznie też w Polsce, obok niego.

                  

O takich przyjaźniach napisano :

„Wysoko w górze w powietrzu, sprawy ŻYCIA i ŚMIERCI i POCZUCIA OBOWIĄZKU układaly sie w prosty, wyrażny sposób. Były to trzy żelazne niezłomne potęgi. A jednak czasem na ich twardym podłożu wyrastał miękki, cenny kwiat koleżeńskości. Kwiat cenny i dziwny, bo gdy raz wykiełkował i wyrósł, zdolny był potem przetrwać szorstkie wichury i znieść najcięższe burze przez długie lata.”

 

Stefan KIeczkowski pochodzi ze słynnego rodu szlacheckiego Kleczkowskich ,założycieli Kleczkowa i fundatorów tamtejszego koscioła .

 Cześć Jego pamięci.

Dokumenty i informacje do biografi dostarczyli:

1.Stefan Henryk Stanley Kleczkowski

2.Wojtek Edmund Budkiewicz

3. Czeslaw Jankowski

PS.Specjalne podziękowanie dla inicjatorki opracowania i kolekcjonerki materiałów, Alisi.

Więcej informacji jest tu:http://ksip.pl/product_info.php?products_id=35362

Ocena wpisu: 
Brak głosów

Komentarze

brat mojej baci Jan Waciński przechodził podobna drogę..We wrzesniu 1939 latał na samolotach rozpoznawczych, zaś w Angli był pilotem dywizjonu 300. Był to dywizjon bombowy który często latał nad Niemcy..Został dwa razy stracony i dwa razy mu się udało..raz nad Francją drugi raz nad Niemcami..

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#151717

Wszystkie one mogą sluzyć za materiał do książki lub filmu. Powinniśmy je publikować zanim sie je zapomni.

Nathanel

WYŁĄCZ TVN, WŁĄCZ ROZUM.

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#151728

...... bardzo dziękuję za artykuł, dotyczący wspaniałego Człowieka. wspomniałeś : PS.Specjalne podziękowanie dla inicjatorki opracowania i kolekcjonerki materiałów, Alisi. Czy wspomniana przez Ciebie * Alisia*, to osoba pisząca na NP?? POZDRAWIAM

10 ... poszła do Ciebie

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#151730

Pozwolę sobie przekopiować do Pocztu bohaterów na Hej-kto-Polak!

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0

___________________________________

Pozdrawiam każdym słowem

#151810

Czuję się zaszczycony.
Nathanel

WYŁĄCZ TVN, WŁĄCZ ROZUM.

Podoba mi się!
0
Nie podoba mi się!
0
#151864