Port w Elblągu – fakty i mity, czyli o co chodzi z tym przekopem

Obrazek użytkownika SZUAN
Kraj

Finanse

Tak naprawdę drobiazg. Jakieś 500 mln, czyli ¼ Stadionu Narodowego w Warszawie, ok. ½ stadionu w Gdańsku. Mniej więcej roczny budżet PO na cygara, garnitury i sushi.

Polityka

Dostęp z Elbląga ( a ściślej z całego Zalewu Wiślanego) wiedzie na Bałtyk przez rosyjską  Cieśninę Pilawską. I tu drobiazg – o ile nic się nie zmieniło ostatnio, przez tą cieśninę mogą przepływać jedynie polskie i rosyjskie statki. Żadne inne . A czy przepłyną polskie, to zależy jedynie od dobrej woli Rosjan, którzy nie raz już cieśninę blokowali.

Ekologia, ochrona środowiska

Od kilku lat Zalew Wiślany „budzi się do życia”. Po stronie południowej (czyli przeciwnie do Mierzei)  wraca turystyka i powolutku powstają plaże, biwakowiska nad woda itp. Sam Zalew najwięcej ścieków, brudu i syfu dostaje w prezencie niestety od Rosjan, ale k łopot nie w tym co jest, tylko co pojawiło się efekcie zamknięcia wód Zalewo przez poprzednie kilkadziesiąt prawie lat – pojawiły się nowe siedliska, jakieś gatunki, ptaszki i rybki. W efekcie nie ważne co powinno być, ważne co daje argument „przeciw” . Węzeł nie do rozwiązania .

Dodatkowo – Zalew pomiędzy Pilawą (i Królewcem) a   polską częścią to biologicznie i ekologicznie zero. Miałem tą wątpliwą przyjemność oglądać w Królewcu na czym polega oczyszczanie ścieków. Nie chcecie wiedzieć jak to wyglądało, naprawdę. I przekop niczego tu nie zmieni, a już na pewno nie na gorsze…

Możliwości

Zależy czy patrzymy na to co jest, czy na to co jest możliwe. Niezależnie, od tego czemu (jakim transportom) port będzie służył, nie jest tak źle. Przed 1945 port w Elblągu wraz z sąsiednią stocznią pozwalał na budowę i przyjmowanie całkiem sporych statków. Do tego istniało niezłe zaplecze przeładunkowe, zarówno w zakresie towarów masowych jak innych. Obecnie odtworzono to, co pozwala na funkcjonowanie portu, ale daleko do wyczerpania możliwości., Są tereny do tego przewidziane , z odpowiednią infrastrukturą drogowo-kolejową, są założenia i jest chęć. Potrzeba określić kolejność działań i zabezpieczyć możliwości finansowe. Przykładowo Tusk obiecuje 2 mld zł. Z UE na bliżej nie określony rozwój naukowo – badawczy, to przy tym kilkadziesiąt milionów na rozbudowę portu to mniej niż zero.

Turystyka

Zależy o co komu chodzi. Na plaże Mierzei Wiślanej turyści i tak będą przyjeżdżać, a po godzinie przepychania się jedyną praktycznie drogą dojazdową na odcinku E7-mierzeja, jeden czy dwa mosty nie robią żadnej różnicy. Plusem byłoby otworzenie z Elbląga np. do Krynicy Morskiej czy komunikacji promowo-samochodowej, nie dość, że frajda to jeszcze czysty zysk czasowy (droga skraca się średnio do połowy czasu). O rejsach po Zalewie wraz z dostępem do Kaliningradu nawet nie wspomnę, bo to oczywistość. Miasto zaś jako połączone drogą morską też na pewno nie straci.

Stan obecny

Głównym kierunkiem obrotu towarowego są miasta Obwodu Kaliningradzkiego: Bałtijsk, Kaliningrad, Swietłyj, gdzie transportowane są przede wszystkim towary masowe – w imporcie: węgiel, kruszywa, śruta soi, w eksporcie: materiały budowlane, konstrukcje stalowe, odlewy żeliwne. Obroty portu dynamicznie wzrastają, choć na drodze jeszcze lepszym wynikom stoi brak wpisania naszego portu w wykazie przejść granicznych, właściwych co do wprowadzania artykułów spożywczych na teren Unii Europejskiej.  

Powoli odżywa także ruch pasażerski, którego przykładem w 2011 roku były regularne cotygodniowe zawinięcia niemieckiej jednostki MS Johannes Brahms z grupami turystów niemieckich. Odbył się także pierwszy rejs zagraniczny polskiego armatora EFB Partner z zorganizowaną grupą turystyczną. Armatorzy już teraz potwierdzili terminy zawinięć jednostek na przyszły rok.
 
Ożywienie portu wiąże się nie tylko ze wzmożonym importem i eksportem towarów drogą wodną, lecz także z aktywizacją żeglugi i ruchu turystycznego. Oba kierunki rozwoju wymagają stosownych inwestycji i technicznych przygotowań. Konieczne jest też utrzymanie współpracy międzynarodowej i utworzenie wspólnego, spójnego programu polityki rozwoju całego zalewu, obejmującego mały ruch przygraniczny. Współpraca i wzajemne kontakty są intensywnie rozwijane, czego wynikiem jest podpisanie umów z Zarządem Portów Obwodu Kaliningradzkiego Rosmorport (grudzień 2010), a także Administracją Portu Morskiego Kaliningrad (grudzień 2011). Prowadzone są intensywne działania i rozmowy z potencjalnymi kontrahentami ze strony rosyjskiej w celu zwiększenia wolumenu towarów w transporcie wodnym w obu relacjach. W obecnym roku została również wyłoniona w drodze konkursu nowa firma, która będzie świadczyć usługi przeładunkowe w naszym porcie. Głównym udziałowcem tej firmy jest Port Targowy w Kaliningradzie. Zakładamy więc znaczny wzrost wymiany towarowej. Wstępne założenia wskazują wynik na rok 2012 w ilości 200-300 tysięcy ton. Oczywiście podejmujemy również działania marketingowe, czego wynikiem jest nowa szata graficzna strony internetowej, udział w targach branżowych, materiały promocyjne w magazynach i czasopismach o tematyce branżowych, a także przystąpienie do wspólnego projektu Amber Coast Logistic, gdzie partnerami są porty takie jak Hamburger Hafen Marketing, Port Klaipeda, Port Sasnitz i inne małe porty, a także instytucje zajmujące się transportem i logistyką. Zacieśnia się też współpraca i perspektywy rozwoju elbląskiego portu w bezpośrednim połączeniu z portami trójmiejskimi. Przykładem była zorganizowana w Elblągu konferencja „Elbląg-Gdańsk-Klainingrad”. Powoli odżywa również ruch pasażerski. Wszystkie podjęte działania wpłynęły znacząco na wynik w roku 2011, gdzie w elbląskim porcie przeładowano około 120 tysięcy ton towarów.
Arkadiusz Zgliński, dyrektor Elbląskiego Portu Morskiego[i]

Elbląski port może przeładowywać nawet 1,5 miliona ton towarów. Możemy stać się portem satelitarnym Gdyni. Warunkiem rozwoju jest jednak przekopanie Mierzei Wiślanej.

Na razie kluczem rozwoju portu w Elblągu jest współpraca z Bałtijskiem i Kaliningradem - rosyjskimi portami położonymi nad tym samym akwenem - Zalewem Wiślanym (jego rosyjska część nosi nazwę Zalewu Kaliningradzkiego).— Kiedyś na tej trasie transportowano tylko węgiel, teraz poza węglem jest soja, a także inne towary na paletach. [ii]

 

Wiemy, że oferta naszego Portu jest mocna - to przede wszystkim atrakcyjne ceny na dzierżawę ziemi  w porównaniu do Gdańska i Gdyni, a to tworzy szansę na rozwój przemysłu przyportowego. Natomiast bliskość elbląskiego Portu do Obwodu Kaliningradzkiego jest mocnym atutem w staraniach o rozwijanie transportu towarów pomiędzy Unią Europejską i Europą Wschodnią.[iii]

2012 rok - Wzrost obrotów portowych odnotowano w portach w Ustce – 8-krotny, Darłowie – o 95,7%, Elblągu – o 49,9%, Kołobrzegu – o 18,1%, Świnoujściu – o 5,6%, Gdańsku – o 3,7% oraz Gdyni – o 1,5%, natomiast spadek nastąpił we Władysławowie – o 76,4%, Policach – o 15,0% i Szczecinie – o 5,9%.[iv]

2012 - Prezydent Bronisław Komorowski ratyfikował Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o zasadach małego ruchu granicznego. Umowa dotyczy jednak tylko dróg lądowych, co wywołuje niezadowolenie władz portów.

Port w Elblągu był żywotnie zainteresowany podpisaniem umowy. Władze portu liczyły na wzrost ruchu pasażerskiego. - Niestety morskie przejścia graniczne nie zostały ujęte w tej umowie – powiedział Arkadiusz Zgliński, dyrektor portu w Elblągu. – Nie było niestety szerszych konsultacji społecznych i te kwestie zostały pominięte.[v]

LINKI POWIĄZANE :

http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=999

http://elblag.wm.pl/50999,Port-w-Elblagu-moze-byc-atrakcyjnym-partnerem-Gdyni.html

http://www.skyscrapercity.com/archive/index.php/t-331422.html

http://www.e-logistyka.pl/Port-Elblag-chce-posredniczyc-w-handlu-Slowacji-z-Rosja/polecane_wiadomosci,2,184,17.htm

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1205939

http://www.umelblag.pl/umcms/index.php?option=com_content&view=article&id=2832:port-w-elblgu-wypywa-na-szerokie-wody&catid=1:miasto&Itemid=2

http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kanal-przez-Mierzeje-z-poslizgiem-i-kontrowersjami-n32505.html

http://www.gospodarkamorska.pl/wydarzenia/slow-kilka-o-porcie-w-elblagu.html

http://www.rynekinfrastruktury.pl/artykul/index/art/12195/id/83

http://www.rynekinfrastruktury.pl/artykul/index/art/26850/id/66

http://www.rynekinfrastruktury.pl/artykul/index/art/14796/id/77

http://www.rynekinfrastruktury.pl/artykul/index/art/16057/id/83

http://porteuropa.eu/port/gospodarka-morska/5184-premier-mija-sie-z-prawda-w-sprawie-kanalu-przez-mierzeje

 

 

Brak głosów

Komentarze

jest jednostronna Rosjanie moga wjezdzac bez wizy kiedy chca Polacy zas nie.
Mieszkancy okolicy wlaczonej do ruchu bezwizowego sa zmeczeni najzdem hunow na okolice iokupowanie sklepow i wykupywaniem najlepszych towarow.

Vote up!
1
Vote down!
-1
#365555

Świetny artykuł jest na Niezależnej - http://niezalezna.pl/42699-moc-sprawcza-rzeczypospolitej-elblaga-dostep-do-morza

Wyraźnie widać, jak bez pomocy państwa i jego służb żadne działanie w tym zakresie nie da efektów. Bez odpowiedniego podejścia do Rosjan, bez działań jednoznacznie wskazujących na polski interes nic z tego nie będzie.
I tu ostatnią rzeczą, jaką mogę sobie wyobrazić jest uwierzenie Tuskowi, że cokolwiek zrobi. Guzik zrobi. Będzie siedział, gadał i obiecywał.

Zresztą to nihil novi - zwyczajnie, przecież to Tusk i jego "rycerze normalności"...

Idź wyprostowany wśród tych co na kolanach..

Vote up!
0
Vote down!
-1

Idź wyprostowany wśród tych co na kolanach..

#365562

Aby było obrazkowo, dołożę jeszcze kilka zdjęć - wiadomo, co czarno-białe to to, co było (i może wrócić), kolorki to stan obecny :

 

 

Idź wyprostowany wśród tych co na kolanach..

Vote up!
1
Vote down!
-1

Idź wyprostowany wśród tych co na kolanach..

#365595

Serdeczne dzięki za rzeczową, realistyczną analizę. Oczywiście, że w obecnej sytuacji prawnej rozwój portu elbląskiego może opierać się wyłącznie na współpracy z portami rosyjskimi. To, że w podpisanej z Federacją Rosyjską umowie o małym ruchu granicznym nie ma nic o morskim przejściu granicznym świadczy tylko o tym, że nasze elity mają to wszystko gdzieś albo po prostu nie ogarniają intelektem całości istotnych dla naszej gospodarki spraw. Nie mają po prostu rozeznania w realizowanej przez siebie polityce.
PO ględzi tylko o Pętli Żuławskiej, jej przedstawiciele przepychają się kajakami po wodach śródlądowych i szukają możliwości udrożnienia europejskiej drogi wodnej E70 zamiast zadbać o rozwój turystyki wodnej z prawdziwego zdarzenia w obrębie akwenu Zalewu Wiślanego. Jest tu wiele miejsca dla powstawania marin z prawdziwego zdarzenia, gdzie przybijałyby jednostki jachtowe z państw bałtyckich. Do tego potrzebny jest niestety przekop.
Miałoby to jeszcze jeden pozytywny wydźwięk mianowicie taki, że nie musielibyśmy ciągle drżeć o to czy Rosjanie zamkną, czy nie zamkną Cieśniny Piławskiej dla ruchu wodnego. A oni już potrafią wykorzystywać swoje atuty w sytuacji gdy coś chcą osiągnąć lub udowodnić, że od nich coś zależy. Własny tor wodny niezależny od czyichś humorów to ogromny atut dla rozwoju samego Elbląga. I nie tylko Elbląga.
Pozdrawiam

Vote up!
0
Vote down!
-1

Szpilka

#365621

ooone:

trza zrobic przekop

Vote up!
1
Vote down!
0

ooone

#365765