Raport Komisji Millera. Czyli jak zrobić z polskiego pilota durnia.

Obrazek użytkownika koncerz
Kraj

Wg ustaleń dziennikarzy Naszego Dziennika taki był wynik eksperymentu na bliźniaczym TU 154m.

Eksperyment automatycznego odejścia na drugi krąg znad lotniska pozbawionego systemu ILS, przy włączonej dalszej radiolatarni, zakończył się powodzeniem - ustalił "Nasz Dziennik".

Badania przeprowadzono na lotnisku w Powidzu używając bliźniaczego samolotu do tego, jaki rozbił się 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem. Wynik eksperymentu oznacza, że podczas lotu z wykorzystaniem tzw. automatycznego pilota, po naciśnięciu przycisku "uchod" samolot powinien odejść. Jednak feralnego dnia tak się nie stało, chociaż kpt. Protasiuk działał zgodnie z procedurami. Trudno wyjaśnić, dlaczego wówczas samolot uległ wypadkowi. Raport Komisji Millera mówi, że niemożliwe jest odejście w automacie na lotnisku bez ILS.

Wg speców Millera odejście w automacie na lotnisku bez ILS to podstawowy błąd załogi Tu 154 m wynikający z braku umiejętności pilotażu.

Tak na chłopski rozum.

Czy ludzie z wyższym wykształceniem zajmujący się lataniem od kilkunastu lat nie wiedzieli by o takiej podstawie lądowania na słabo wyposażonych lotniskach?

To nie były żółtodzioby lecący w ważny lot pierwszy raz.

Nikt nie zerwał pilotów z łóżka w środku nocy i kazał im lecieć do Smoleńska. Wiedzieli o tym od kilku dni jak nie dłużej. Wystarczająca ilość czasu by się przygotować. Przecież Protasiuk był 7 kwietnia z Tuskiem w Smoleńsku jako drugi pilot.

Poza tym w kabinie podczas lądowania podobno był generał Błasik. Czy taki doświadczony pilot słysząc że załoga zamierza odchodzić w automacie na lotnisku bez ILS nie zareagował by? Przecież eksperci Millera twierdzą że to szkolny błąd.

Jeden z ekspertów usiłując wytłumaczyć wynik, udanego eksperymentu odejścia w automacie bez ILS, powiedział, że jest to możliwe ale autopilota trzeba wcześniej odpowiednio przygotować. Załoga TU 154m nie potrafiła tego zrobić  bo była źle wyszkolona.

Ciekawe jakim cudem Protasiuk zrobił licencję pilota cywilnego?

Ze stenogramów wynika że wiedziel o tym że lotnisko nie ma ILS.

10:30:01,4 Nawigator: ILS niestety nie mamy. Kurs lądowania 2-5-9 ustawiony. ARK mamy przygotowane, 310/640, nastrojone. Piątka, szóstka, automat ciągu.

PS.

Czy jest na świecie pilot, który by potrafił wylądować we mgle na fatalnie wyposażonym i oświetlonym lotnisku mając fałszywe potwierdzenia z wieży, że jest na kursie i ścieżce??

Brak głosów

Komentarze

[quote]Jeden z ekspertów usiłując wytłumaczyć wynik, udanego eksperymentu odejścia w automacie bez ILS, powiedział, że jest to możliwe ale autopilota trzeba wcześniej odpowiednio przygotować. Załoga TU 154m nie mogła tego zrobić bo to by było złamanie procedur.[/quote] link?

procedury są po to, żeby je omijać i ułatwiać sobie życie.
skoro dowódca podjął decyzję o odejściu w automacie, to należy zakładać, że urządzenia zostały do tego przygotowane. czy są dowody na to, że było inaczej? równie dobrze można twierdzić, że urządzenia zawiodły, zwłaszcza, że były ostatnio naprawiane. czy zostały one przez komisję dokładnie zbadane?

Vote up!
0
Vote down!
0
#174195

Przepraszam za pomyłkę.
W wypowiedzi nie było mowy o złamaniu procedur jesli chodzi o uzbrojenie autopilota.

Tezę o tym że piloci nie potrafili uzbroić autopilota postawił Śmiłowicz z Neewsweeka na podstawie anonimowego eksperta komisji.

http://www.rp.pl/artykul/689030.html

----

Ciężko wyznać: Na taką miłość nas skazali, taką przebodli nas Ojczyzną... Z. Herbert

Vote up!
0
Vote down!
0

Jesteś Polakiem? Zastrzeliłbym się, gdyby w moich żyłach płynęła inna krew. W. Łysiak

#174210

Czy wszyscy czonkowie komisji i eksperci podpisali się
pod tym POryportem????

Vote up!
0
Vote down!
0
#174293

nikt nie zgłosił zdania odrębnego.

----

Ciężko wyznać: Na taką miłość nas skazali, taką przebodli nas Ojczyzną... Z. Herbert

Vote up!
0
Vote down!
0

Jesteś Polakiem? Zastrzeliłbym się, gdyby w moich żyłach płynęła inna krew. W. Łysiak

#174299

 jestem ciekawy po co ruscy konstruktorzy zaprojektowali tam przycisk uchod skoro ma niby działac tylko na lotniskach z ils........ przecież w rosji takich lotnisk nie ma,po za trzema miedzynarodowymi.......hehe gdzie niby miałbyc wykorzystywany......................otóz przycisk działa niezaleznie od wyposazenia lotniska lotniska nawet nie musi byc mozna przelatywac 20 metrów nad polana wciskasz uchod i tutka idzie w góre jak rakieta poprostu system zwieksza do maksimum ciag silników i optymalnie ustawia stery nie robi nic wiecej

 

"Spróbuj zapalić maleńką świeczkę zamiast przeklinać ciemność" (Konfucjusz)

Vote up!
0
Vote down!
0

"Spróbuj zapalić maleńką świeczkę zamiast przeklinać ciemność"

(Konfucjusz)

#174207

Jeśli z jakiś przyczyn zawiodła maszyna to kapitan Protasiuk musiał po max 2 sekundach odczuć niewłaściwe zachowanie maszyny (brak właściwego ciągu ) ! Więc w trzeciej lub czwartej sekundzie po naciśnięciu nieszczęsnego UCHOD powinien skorygować wcześniejszy błąd !

Jak wiadomo dzień przed wylotem do Smoleńska servis z samary "naprawiał" autopilota w TU 154M 101

z tych szczątkowych informacji dość jasno zaczyna się klarować
majstersztyk rosyjskich służb w przygotowanie tej wizyty !!!

I jak zwykle z tej całej politycznej zgrai Macierewicz jest znów najbardziej wiarygodnym źródłem informacji ...

Vote up!
0
Vote down!
0
#174211

miał zapewne kluczowy wpływ na przebieg tragedii.
Inna rzecz, że pilot z lotu testowego 102 był uprzedzony, że "uchod" może nie zadziałać, a jednak i jemu reakcja zajęła 4 sekundy.
Zapamiętałam z opowieści Millera, że Protasiuk, działający w stresie i zaskoczony - i tak reagował błyskawicznie.

Vote up!
0
Vote down!
0
#174216

Nie wierze w przypadek ! Kontrolerzy , jar , dziwna rola IŁ-a ,
dezinformacja medialna od pierwszych minut po katastrofie i świadome oddanie śledztwa stronie rosyjskiej, jak gorącego kartofla z ogniska świadczy o dramatycznej nieudolności naszego rządu i strachu przed odkryciem prawdy !
Oni nie chcą poznać prawdy !... bo nie potrafią znaleźć odpowiedzi na pytanie co z ta prawdą począć ...

Vote up!
0
Vote down!
0
#174220

usiłuje nam wmówić że piloci nie potrafili latać. Ciekawe czy reszta jego ekipy też jest taka bystra??

----

Ciężko wyznać: Na taką miłość nas skazali, taką przebodli nas Ojczyzną... Z. Herbert

Vote up!
0
Vote down!
0

Jesteś Polakiem? Zastrzeliłbym się, gdyby w moich żyłach płynęła inna krew. W. Łysiak

#174288