Jak NIE budować - II linia warszawskiego metra

Obrazek użytkownika elig
Kraj

  Co się do jasnej cholery dzieje na tej budowie? To pytanie zadaje sobie cała Warszawa. Miało być szybko i stosunkowo tanio. Mieliśmy jeździć II linią metra już przed Euro 2012. To dlatego wybrano włosko-turecko-polskie konsorcjum AEG i zgodzono się na "półodkrywkową" metodę prowadzenia prac pociągającą za sobą rozkopanie całej ulicy Świętokrzyskiej i wielomiesięczne zamknięcie ul. Marszałkowskiej. A tymczasem...

  Pierwszym zwiastunem kłopotów było odkrycie w lutym 2012 półtoratonowego niewybuchu w okolicy ulicy Próżnej /patrz - /TUTAJ//. To już wzbudziło wątpliwości, czy plac budowy został przygotowany właściwie. W maju 2012 doszło do poważnej awarii, choć jeszcze nie katastrofy. Na ulicy Towarowej zapadła się jezdnia i część torowiska podmyta przez wyciek piany spowodowany przez tarcze drążące tunel /TUTAJ/. Prawdziwie feralnym miesiącem okazał się jednak sierpień 2012. Prawie równocześnie. 14.08, doszło do znalezienia 300 kilogramowego niewybuchu /niektórzy twierdzili, że 500 kg/ przy Marszałkowskiej /TUTAJ/ oraz zalania budowanej własnie stacji Powiśle i podmycia na dużym odcinku tunelu Wisłostrady przez nie wykrytą uprzednio soczewkę wodną /TUTAJ/.

  Po tym zdarzeniu znany publicysta Rafał Ziemkiewicz określił sposób przygotowania budowy metra w terminach wojskowych jako "wstępne rozpoznanie bojem". Nie pomylił się - już 28.08.2012 na placu Powstańców Warszawy znaleziono półtoratonowy niewybuch /TUTAJ/. Potem na ponad miesiąc zapanował spokój, jeśli nie liczyć fali pogłosek o znajdowaniu na budowie setek ludzkich szkieletów i wywożeniu ich na wysypisko śmieci. Jak dotąd nikt tego nie potwierdził.

  Pierwszego października władze Warszawy zaczęły nawet uprawiać coś w rodzaju "propagandy sukcesu" twierdząc /TUTAJ/, że katastrofa na stacji Powiśle nie będzie miała istotnego wpływu na termin oddania do użytku metra, które może byc gotowe w 2014 roku /czyli z dwuletnim opóźnieniem/. Nie wspomniano oczywiście o tym, że samo przeniesienie tarcz na Pragę to koszt 8 mln złotych, a całość usuwania szkód może kosztować ok. 1 mld zł i potrwać jeszcze co najmniej kilka miesięcy. W lipcu 2012, w artykule "Znaleziska archeologiczne i niewybuchy opóźniają metro" /TUTAJ/ ci sami ludzie twierdzili, iż: " październik 2013 rok to termin zakończenia prac i i zgłoszenia wybudowanego odcinka do odbioru.".

  Ten dobry nastrój władz miasta trwał jednak tylko 4 dni. Nad ranem 5 października podczas budowy uszkodzono wodociąg przy Świętokrzyskiej róg Szkolnej /w pobliżu Marszałkowskiej/. Woda zalała budowana stacje Świętokrzyska na głębokość 70 cm, podmyła ul Szkolną, chodnik oraz fundamenty dwóch siedmiopiętrowych kamienic. Ok. 100 mieszkańców trzeba było natychmiast ewakuować - w jednym z budynków pojawiły się pęknięcia. Opis wydarzeń - /TUTAJ/. Zniszczeniu uległy wszystkie instalacje. Według ostatnich informacji /TUTAJ/ tylko mieszkańcy 20 mieszkań będą mogli dziś wieczorem wrócić do siebie.

  Jak wiec wygląda obecnie sytuacja? W ciągu niecałych dwóch miesięcy doszło do dwóch poważnych katastrof budowlanych oraz znaleziono dwa wielkie niewybuchy. Budowa jest "w lesie", nie wydrążono jeszcze ani tunelu pod Wisłą, ani tunelu na Pradze. Dwie z budowanych stacji zostały zalane woda, jedną całkowicie, druga częściowo. Władze Warszawy oraz wykonawca usiłują zwalić winę na warunki geologiczne. Dziś /6.10/ jednak w portalu Gazeta.pl /TUTAJ/ ukazał się artykuł "Geolog o budowie metra"Nie oszczędzać na badaniach" w którym czytamy:

  "Sytuacja geologiczna zarówno w rejonie stacji Świętokrzyska, jak i Powiśle nie jest wcale taka trudna. Ostatnie awarie czy też katastrofy powinny raczej skłaniać do rozważań na temat prawa zamówień publicznych, które premiuje najniższe ceny osiągane m.in. poprzez cięcie kosztów na badaniach geologicznych - uważa geolog Michał Grela z firmy Geotest.". I dalej:

  "Zarówno wydarzenia na stacji Powiśle jak i na stacji Świętokrzyska wiązane są automatycznie z trudną sytuacją geologiczną na terenie Warszawy, która notabene wcale nie jest szczególnie trudniejsza niż w innych miastach w Polsce czy na świecie. Można by zaryzykować nawet stwierdzenie, że duży udział gruntów spoistych w podłożu sprzyja budownictwu podziemnemu w stolicy. Prawie cały obecnie budowany odcinek II linii metra, przy zastosowaniu sprawdzonych już w naszym kraju rozwiązań budowlanych (technologia ścian szczelinowych czy iniekcja strumieniowa) można odwodnić w sposób nieinwazyjny i bezpieczny bez konieczności wywoływania leja depresji, czyli obniżania poziomu wody gruntowej na dużym obszarze, znacznie przekraczającym plac budowy.".

  Wygląda więc na to, iż ta czarna seria jest wynikiem nieudolności zarówno władz Warszawy, jak i wykonawcy robót. Nic wiec dziwnego, że według dzisiejszej "Gazety Polskiej Codziennie": "Warszawscy radni PiS-u będą żądali zwołania specjalnej sesji Rady Miasta ws.katastrof na budowie II linii metra.".

Brak głosów

Komentarze

Bo Warszawą rządzą jakieś wieprze
Co im koryto wszystko zasłania
Inne są od osiągnięć, oczekiwania
Pozdrawiam

Vote up!
0
Vote down!
0

"Z głupim się nie dyskutuje bo się zniża do jego poziomu"

"Skąd głupi ma wiedzieć że jest głupi?"

#295954

ciekawostką techniki budowlanej II linii metra:

jest nie izolowanie stacji Wileńska a zasypywanie ziemią, wykonawcy wezmą pieniądze a my sobie odkopiemy sparaliżujemy znowu miasto i zaizolujemy,

w gratisie możemy dostać opłacenie podwykonawców bo wykonawca jest do kasowania kasy a nie do budowania i dbania o zachowanie zasad sztuki budowlanej, jak przy budowie autostrad i stadionów.

Ciekawe ile jeszcze takich nie zaizolowanych fragmentów metra

jest w II linii metra

Vote up!
0
Vote down!
-1
#295956

elig: W dzienniku budowy metra tu: http://www.metro.waw.pl/dziennik-budowy-ii-linia-odcinek-centralny.html nie ma o tym mowy. Może jakiś link?

Vote up!
0
Vote down!
0

elig

#295989

Jako geotechnik, specjalista od fundamentów specjalnych mogę powiedzieć, że przy tego typu i rodzaju budowli każda sytuacja geologiczna jest trudna, gdyż nawet najbardziej dokładne badania geologiczne obarczone są błędem obiektywnym, który przekracza przyjęte w innych dziedzinach współczynniki bezpieczeństwa. Przyjęcie odpowiedniego zapasu bezpieczeństwa jest kluczem do poprawnego wykonania robót. Oszczędności na badaniach geologicznych radykalnie zwiększają ryzyko awarii. Z drugiej strony mogę potwierdzić, że przy obecnych możliwościach technologicznych i sprzętowych (technologia ścian szczelinowych, iniekcja strumieniowa a nawet tradycyjna, niskociśnieniowa iniekcja strefowa), żadna sytuacja geologiczna nie stwarza trudności w osiągnięciu zamierzonego celu. Moim zdaniem, wielkim problemem jest jedynie zupełnie nieuzasadniony sposób podejścia do procedury przetargowej, która w zasadniczy sposób ogranicza inwencje i uzasadnione propozycje wykonawcy, które kłócą się z terminami i wstępnie przyjętymi kosztami, "studencko" napisanymi "świętymi" specyfikacjami. Jako wykonawca, zagryzam język, czerwienię się i wstydzę na budowie (nie za siebie) tylko po to aby sprostać wymogom kontraktu, nie szeroko pojętej sztuce budowlanej, przy czym muszę dopilnować aby kwestionowane roboty lub ich brak był na wyraźne zlecenie i odpowiedzialność nadzoru. Dotyczy to najczęściej niepotrzebnych, kosztownych prac, których wykonanie uważam (subiektywnie) za zupełnie zbędne, przy jednoczesnym zaniechaniu prac koniecznych. 

Pozdrawiam

Chrust

Vote up!
0
Vote down!
0

Chrust

#295961

elig: Dlatego właśnie moja notka nosi tytuł "Jak NIE budować...".

Vote up!
0
Vote down!
0

elig

#295990

[quote=Chrust][...]przy czym muszę dopilnować aby kwestionowane roboty lub ich brak był na wyraźne zlecenie i odpowiedzialność nadzoru.[...][/quote]

I to się udaje bez problemu ?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, aldd meg a magyart

Vote up!
0
Vote down!
0

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jeszcze Polska nie zginęła / Isten, aldd meg a magyart

#295995

od czasu gdy byłem jeszcze małym dzieciakiem wiedziałem że Warszawa stoi na kurzawce która zaprzepaściła próbę zbudowania metra od strony Pragi w kierunku centrum. Wtedy pracowali górnicy ze śląska pod kierunkiem sowieckich specjalistów i skończyło się poważnym wypadkiem śmiertelnym. Grupa górników została zalana w tunelu, był strajk, szykany ale pracę przerwano. O tym zdarzeniu było wspomniane w filmie "DOM".

Vote up!
0
Vote down!
0
#295965

Też pamiętam ten argument o kurzawce, która miała uniemożliwiać budowę metra.
To ci "fachowcy" nie brali teraz tego pod uwagę?

Vote up!
0
Vote down!
0
#295969

elig: Dla mnie niezrozumiałe jest, czemu w ogóle drąży się tunel pod Wisłą, zamiast wybudować most. HGW próbuje to teraz zwalać na Marcinkiewicza, ale miała przecież kilka lat czasu na zmianę jego decyzji. Bez sensu.

Vote up!
0
Vote down!
0

elig

#295991

Bufetowa

powinna podac sie do dymisji po tych wszystkich kompromitacjach.

Czas odejscia PO do lamusa juz bliski, wlec i Bufetowa w najlepszym wypadku powioza na takach. Zasluguje na to !

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=483558065009531&set=a.446564525375552.104580.446480738717264&type=1&theater

 

Vote up!
0
Vote down!
0

baca.

#296007

elig: Strach pomyśleć, do czego jeszcze oni się dokopią :))) Piekło to mały pikuś.

Vote up!
0
Vote down!
0

elig

#296048

firma metroprojekt istnieje od dziesiątków lat; nie było czasu na przygotowanie wszelkich koncepcji? To co robili pracownicy w godzinach pracy??? http://www.metroprojekt.pl/?ofirmie

Vote up!
0
Vote down!
0

Bóg - Honor - Ojczyzna!

#296173

Mało nam katastrof? Jeszcze sobie elektrownię atomową zróbmy - plag Tuska ciąg dalszy.

Vote up!
0
Vote down!
0
#296231

elig: Na szczęście na to zabraknie kasy :)))

Vote up!
0
Vote down!
0

elig

#296274

Obawiam się, że kontrakt na to już jest, a płacić będziemy z odsetkmi przez następne 20 lat...

Vote up!
0
Vote down!
0
#296279