Postkomuna wije się jak piskorz i syczy jak żmija

Obrazek użytkownika zetjot
Blog

Przez 50 lat okupacji wszędzie wkradało się zło i zdołało się wszędzie zakorzenić. Przez 26 kolejnych lat wprowadzano pewne zmiany w systemie ekonomicznym i ustrojowym, zaprojektowane pod kątem pewnych grupowych interesów, a te zabiegi zamiast zło wykorzenić, wzmagały jego narastanie. Głupotą okazało się naiwne oczekiwanie, że ono samo zniknie, ot tak jakoś. Wszystkie instytucje od samorządów po teatry i instytucje filmowe i inne instytucje kulturalne włącznie z edukacyjnymi, uległy patologiom, które teraz coraz śmielej ujawniają media niezależne. Zeby te patologie odkryć, trzeba przenieść uwagę z posunięć politycznych na głębszy poziom relacji wyznaczających interesy grupowe.

Tym samym potwierdza się teza z wczesnego okresu transformacji ostrzegająca przed powstaniem systemu sfunkcjonalizowanych patologii. Wszędzie pojawiają się problemy z lokalnymi władcami podwórka czy piaskownicy, których kariery powiązane są z rozrostem owych patologii. A to zespół teatralny uznaje się za właściciela teatru, ale nie zamierza na niego łożyć. Instytucja filmowa uznaje się za jedyny autorytet w kwestii jakie filmy należy robić, a pan Broniarz, prezes ZNP za nadministra, zarabiająego więcej od ministra edukacji.

Trzeba więc zdać sobie sprawę z faktu, że mamy do czynienia z rozbudowanym systemem sfunkcjonalizowanych patologii. A to oznacza, że z punktu widzenia całości są to patologie, ale służące, spełniające określone funkcje na rzecz pewnych grup interesów.

W systemie szkolnym dotychczasowy system edukacji tworzył zestaw barier i filtrów zapewniających dziedziczenie lepszego wykształcenia i statusu spolecznego dla środowisk postkomunistycznych. Mieliśmy selekcję po szkole podstawowej, dzięki której dzieci z rodzin lepiej uposażonych trafiały do lepszych gimnazjów. Potem selekcja następowała po gimnazjum. Proszę zwrócić uwagę na to, że po liceum selekcja byla mniej rygorystyczna, bo środowiska uprzywilejowane stać było na drogie szkoły wyższe czy korepetycje. Zmiana system selekcji ogranicza a to redukuje monopol i uprzywilejowanie środowisk postkomunistycznych.

Kolejne patologie w systemie edukacji wiązały się ze zmianami programowymi mającymi na celu narzucenie młodzieży lewicowo-liberalnego paradygmatu ideologicznego i tezami o konieczności powiązania zmian z rzekomymi potrzebami rynku pracy. Nad systemem edukacji , tak jak TK nad polityką, miał czuwać lewicowy ZNP pod przewodem prezesa Broniarza. Do systemu edukacji zamierzano też wprowadzić z powodów ideologicznych edukację seksualną, ale, na szczęście, zwycięstwo PIS, tę perspektywę zniweczyło.

Nie dajmy się więc zwieść dywagacjom o korzyściach płynących z trójszczeblowego systemu edukacji, bo sama trójszczeblowość wyraźnie ujawnia straty czasu i bezsens do jakiego te straty czasowe prowadzą. Trzyletni cykl daje praktycznie dwa lata realnej nauki, a trzyletnie liceum to po prostu czysty oksymoron.

Obrodziły nam patologie, oj obrodziły, teraz potrzebny jest buldożer do ich usunięcia.

5
Twoja ocena: Brak Średnia: 4.7 (8 głosów)

Komentarze

Patologie funkcjonalne do edukacji wprowadził nie-rząd Buzka i tak to trwało...a związki nauczycielskie to już tylko relikty komuny...

Vote up!
4
Vote down!
0

Yagon 12

#1521888

niestety, i nie tylko w Polsce, również na tzw. Zachodzie, popularne były/są, od blisko stu lat, idee komunistyczno-socjalistyczne.

Związki nauczycielskie komunizowały od "zawsze".

Toteż obecne "akcje" to w zasadzie nic nowego. RACZEJ TRUDNO SIĘ TEGO TRĄDU, CZY RAKA, POZBYĆ.

Jest w Biblii, w  Księdze Kapłańskiej (Trzecia Mojżeszowa) opis, jak należy "sanować" dom, w którym wystąpił trąd. Wpierw oczywiście trzeba przeprowadzić diagnozę, a potem - w zależności od wyniku - albo podjąć określoną kurację, albo też - dom zburzyć, kamienie, zaprawę i drewno usunąć poza miasto, na miejsce nieczyste (Kpł 14:45).

W związkach też są tacy, których należałoby "usunąć poza miasto, na miejsce nieczyste". Bez powrotu do szkolnictwa. Ale to byłaby rewolucja. Czy stać nas na kolejną?

Pozdrawiam

Vote up!
5
Vote down!
0

_________________________________________________________

Nemo me impune lacessit - nie ujdzie bezkarnie ten, kto ze mną zacznie

katarzyna.tarnawska

#1521894

 Witam! Zaczęła się lustracja w sporcie. Więc niby dlaczego nie przeprowadzić w szkolnictwie? Nie będzie wrzasku o zwolnieniach. Sami będą musieli odejść z pożytkiem dla powstania nieskażonej edukacji młodego pokolenia. Pozdrawiam!

Vote up!
6
Vote down!
0

ronin

#1521900