Kim jesteś, lemingu ?
Najcelniejszą charakterystykę i opis genezy zjawiska leminga, z jakimi dotychczas się zetknąłem przedstawił niemiecki psycholog społeczny Harald Welzer. Przytacza on, w książce “Samodzielne myślenie”, marketingowe hasło Harleya-Davidsona:
>> Płacąc za harleya, kupujesz styl życia. Motocykl dodajemy za darmo.<<
I dodaje:
>> Jako kupujący produkty lifestyle'owe dawno już staliście się częścią interfejsu strategii przedsiębiorstw, które wymyśliły was jako swój główny produkt czyli jako permanentnego “posiadacza coraz nowszych potrzeb”, któremu w coraz krótszych odstępach czasu wciska się coraz to nowsze produkty.<<
Czyli leming jako produkt.
Ten punkt widzenia jest bliski mojej tezie, że klient w epoce konsumpcjonizmu nie jest, jak w kapitalizmie, panem z hasła “klient nasz pan”, lecz ofiarą propagandowych zabiegów marketingowych, z których nawet nie zdaje sobie sprawy. Tym bardziej, że każdy model kulturowy, w jakim człowiek tkwi po uszy od urodzenia, jest dla niego przeźroczysty, nie jest go w stanie postrzec i nie jest w stanie mu się przeciwstawić. A obecny model kulturowy, konsumpcjonistyczny, rozpowszechniany jest celowo i z wielką energią na skalę globalną, jak żaden inny przedtem. Najbardziej zaś rozpowszechniane są złudzenia o wolności - bezustanny wzrost gospodarczy i nieograniczona konsympcja dadzą ci wolność. Typowy mega przekręt.
- Blog
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
- 1215 odsłon