Drążenie tuneli II linii metra w Warszawie tarczą TBM jest nielegalne.

Obrazek użytkownika woj.slawek
Kraj

Prawo budowlane nie przewiduje technologii drążenia tunelu tarczą wiertniczą TBM. Władze Warszawy nie przygotowały inwestycji zgodnie z prawem, i wykonały to w sposób pokrętny oraz wygodny dla tureckiego wykonawcy. To jest wystarczający argument do wprowadzenia w Warszawie zarządu komisarycznego. Pytania skierowane do Wojewody i następnie do Pani Premier, okazały się trafione w dziesiątkę.

Urząd Wojewody Mazowieckiego zatwierdził 20.09.2016 r., projekt budowy oraz udzielił pozwolenia na budowę II linii metra w części zachodniej. W zatwierdzonej obszernej dokumentacji oprócz stacji metra przewidziane są tunele szlakowe, które mają być drążone tarczą wiertniczą TBM.

Urząd Wojewódzki w  uzasadnieniu powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. ( Dz. U. z 2011r, nr 144, poz. 859 ). Dla zainteresowanych, to rozporządzenie dotyczy warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra, a nie obiekty drążone tarczą. Rozporządzenie dotyczy technologii zastosowanej przy budowie tuneli szlakowych I linii metra na trasie od stacji Wilanowska do Kabat oraz od stacji Marymont do stacji Młociny. Wojewoda uzasadniał konieczność wydania swojej decyzji, rygorem natychmiastowej wykonalności - art. 108 § 1 kpa, który wprowadziła PO.

Tunele szlakowe wykonane tarczą wiertniczą TBM nie posiadają fundamentów  i zgodnie z zasadami wiedzy technicznej nie powstają w procesie budowania, a w procesie wiercenia i drążenia skał. Do drążenia tuneli szlakowych tarczą TBM zastosowano więc przepisy budowlane, które nie obejmują takich wyrobisk podziemnych powstających w procesie wiercenia tarczą. Tunele szlakowe wykonane tarczą TBM są typowym wyrobiskiem górniczym z obudową tubingową betonową. Tarcza TBM nie jest maszyną budowlaną, jest natomiast maszyną górniczą.

Urząd Wojewody Mazowieckiego wydając powyższą decyzję powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które nie dotyczy technologii drążenia tuneli tarczą. Mimo tego, swoją decyzją, Urząd Wojewody zatwierdził te technologie drążenia tarczą TBM zaliczając ją do prac budowlanych – co jest również sprzeczne z wiedzą techniczną. Dlatego dla zatwierdzenia tej części budowy II linii metra potrzebna jest opinia urzędu górniczego.

W tym momencie nasuwa mi się pytanie. Dlaczego w przypadku budowy pierwszej linii metra zostały wydane odpowiednie ustawy, które spowodowały, że budowa mogła uzyskać wszystkie potrzebne zezwolenia, a w przypadku budowy II linii metra tego nie zrobiono ?

Zastanawiam się, czy chodzi o brak odpowiedniej wiedzy ze strony wykonawców i władz, a może chodziło o ignorancje z której wychodziła władza ? Jedno i drugie źle świadczy o osobach odpowiedzialnych za przygotowanie wszystkich dokumentów. Drążenie tuneli II metra jest wyrobiskiem górniczym i podlega prawu geologicznemu i górniczemu również podczas zatwierdzania projektu budowlanego oraz przy uzyskaniu pozwolenia na budowę. Gdyby nie zmieniono pokrętnie przepisów i obowiązywałby nadzór geologiczny i górniczy nad projektem, to nie znalazł się planista do wyznaczenia wyrobisk górniczych pod wysokimi blokami z wielkiej płyty i jeszcze dodatkowo na niestabilnym gruncie. Czy w takim przypadku Warszawie nie grożą takie same katastrofy jak na Śląsku ?

Dla dodania pikanterii sprawie należy dodać, że rozporządzenie, na które powołał się Wojewoda, zabrania prowadzenia tuneli szlakowych pod budynkami. Obecnym władzom Warszawy powinniśmy zadać pytanie,  dlaczego zatwierdzając plany budowy metra, nie postąpiły podobnie jak przy budowie I linii metra ? Dlaczego Wojewoda zatwierdzając projekt budowy II metra  nie zapytał o opinie nadzoru geologiczno-górniczego ? Brak odpowiedzi na te dwa pytania pokazuje nam, że oni wszyscy  złamali prawo i jednocześnie narazili budżety lokalnych władz na wypłatę kolosalnych odszkodowań. Znane są już nam częściowe skutki budowy II linii metra. Ściany kilku kamienic zaczęły pękać, w kilku przypadkach konieczna była ewakuacja lokatorów. Co się stanie jeśli szkody te jeszcze się pogłębią?

Budowa II linii metra w Warszawie była bardzo potrzebna. Rozwiązała ona po części problemy komunikacyjne w stolicy, ale to nie zwalnia władz od przestrzegania prawa. Niedbalstwo, niewiedza, ignorancja oraz śmierdząca otoczka prawna wokół projektu budowy II linii metra może pociągnąć za sobą nie tylko lawinę roszczeń, ale również bezpośrednio  zagrozić mieszkańcom  Warszawy. Opracował: Wojdat Sławomir na podstawie materiałów dostarczonych przez magistra inżyniera Wiesława Klimka geologa górniczego

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://tmptik.org.pl/images/...

Ocena wpisu: 
5
Twoja ocena: Brak Średnio: 5 (głosów:8)

Komentarze

Bardzo interesujący materiał! Sporo się dowiedziałem.

Podoba mi się!
5
Nie podoba mi się!
0

#1528311